Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
18 mai 2017

LGBTQ Students on Campus: Issues and Opportunities for Higher Education Leaders

Lesbian, gay, bisexual, transgender, and queer (LGBTQ) students are more visible than ever on U.S. college campuses. Yet they remain both sexual-orientation and gender-identity minorities (that is, as a numerical proportion of the student body) and minoritized (that is, targets of discrimination and oppression by those in power). Referring to these students as minoritized on the basis of sexual orientation and gender identity highlights the role of societal heterosexism, which privileges heterosexuals, and cisgenderism, which privileges people whose gender identity aligns as society expects with the sex they were assigned at birth. Although it is common on campus to conflate people with these minoritized identities into one “LGBTQ” group, in reality, sexual orientation and gender identity are different concepts. More...
15 mai 2017

University criticised for screening LGBTQ applicants

A state university in Indonesia has come under fire from international human rights advocates for requiring prospective students to declare on a form that they are not lesbian, gay, bisexual or transgender before applying and enrolling at the institution, writes Kristi Eaton for NBC News. More...
13 mai 2017

Cartographie des enseignements à l'égalité dans les E.S.P.E

L'Association de recherche sur le genre en éducation et formation (ARGEF) a réalisé, sous l'impulsion du M.E.N.E.S.R., un état des lieux des enseignements à l'égalité femmes-hommes dans les masters MEEF en France.

9 mai 2017

Évaluation des actions publiques en faveur de la mixité des métiers

C2RP Carif-Oref Hauts-de-FranceLe rapport, de l'IGAS et de l'IGAENR, fait état des progrès très lents vers la mixité des métiers. Il préconise plusieurs axes pour renforcer la mixité : - clarifier la présentation de l’objectif de mixité des métiers et améliorer la mesure des évolutions ; - former ou sensibiliser tous les acteurs relais ; - intégrer des leviers en faveur de la mixité dans les dispositifs de droit commun des acteurs de l’éducation, de la formation, de l’orientation et du recrutement ; - engager une action publique volontariste de promotion de la mixité dans quelques métiers à fort potentiel de développement ; - développer l’évaluation des outils mis en œuvre, capitaliser sur les expériences passées et diffuser les bonnes pratiques ; - poursuivre et amplifier les politiques créant un environnement favorable à la mixité. Voir l'article...

9 mai 2017

Why talented women are disappearing from universities

Equal numbers of men and women do PhDs in Switzerland, but by post-doctoral level the number of women dwindles. One university is bringing women back to academia thanks to an innovative programme, writes Isobel Leybold-Johnson for SwissInfo.ch. More...

9 mai 2017

Producing female engineers – African universities must play their part

By Sharon Dell – Acting Africa Editor. In Africa Analysis, Eric Fredua-Kwarteng and Catherine Effah examine the issue of the underrepresentation of women in engineering programmes in African universities and suggest that these universities advocate girls’ education at all levels.
   In Africa Features, Wagdy Sawahel reports that the latest Africa Wealth Report shows a growing number of super-rich Africans – and they have the potential to make their mark as philanthropists supporting higher education in Africa; Tonderayi Mukeredzi writes about how the lack of sexual harassment policies in Zimbabwe’s universities is undermining the rights of female students; Tunde Fatunde highlights how recent changes to university admission rules in Nigeria may be the subject of a court challenge; and Kudzai Mashininga interviews a participant of the Africa Science Leadership Programme which is building the leadership capacity of mid-career scientists.
   Among a range of Africa News stories, Ochieng’ O Benny writes about an Association of African Universities programme aimed at providing postgraduates with employable skills, and Christabel Ligami reports on some recent developments in Kenyan higher education.
   In our World Blog, Patrick Blessinger discusses how open education has become an important element in democratising knowledge and tertiary education, creating a culture of openness and inclusion in society. More...
9 mai 2017

Femmes et hommes dans l'espace public

23 juin 2017
Où : Rennes 35000
Lien : https://ac-genre-2017.sciencesconf.org/
Contact et information pratique :
Service Formation Continue de l'Université Rennes 2
sfc-diugenre@univ-rennes2.fr
02.99.14.20.39

Académie d'été 2017 du DIU Etudes sur le genre

L’académie d’été est ouverte à tous les publics intéressés par les études sur le genre, cette journée propose de réfléchir aux constructions des usages des espaces publics, entendus ici comme lieux concrets (centre ville, quartiers périphériques, espaces ruraux). Pour y réfléchir, nous invitons à dialoguer des universitaires, des responsables politiques, institutionnel.le.s et associatifs pour embrasser toutes ces questions pour saisir les déclinaisons du genre dans l’espace public.
Source : http://www.gref-bretagne.com/Actualites/Agenda/Femmes-et-hommes-dans-l-espace-public

8 mai 2017

DIES – conference: “Female Leadership and Higher Education management in developing countries”, 28- 29 June 2017, Bonn

Gender equity in higher education management positions seems to be hard to achieve, due to a bundle of difficulties women face. Identifying barriers for gender equity, listening and discussing good (and bad) practices from all over the world will help developing adapted and useful measures.
The international conference will be organised in the framework of the “Dialogue on Innovative Higher Education Strategies (DIES)” Programme – which is jointly conducted by the German Academic Exchange Service (DAAD) and the German Rectors’ Conference (HRK). Given its high relevance for development policy, the question of how to strengthen gender balanced management of higher education institutions will become of focus for DIES activities in the next years. The conference will therefore analyse the potential and prepare recommendations for programme development on this important topic. More...

7 mai 2017

Le plafond de verre dans les ministères

Liberté, Égalité, Fraternité, République Française - Ministère de la Fonction PubliqueCe rapport présente les conclusions d'une recherche financée par la DGAFP dans le cadre de l'appel d'offre sur « Les carrières des dirigeants dans la fonction publique de l'État. Approche qualitative des inégalités entre hommes et femmes ». Il est le résultat d'une enquête sociologique auprès d'une centaine (deux tiers de femmes, un tiers d'hommes) de cadres dirigeant.e.s et supérieur.e.s de deux administrations générales de Bercy et deux administrations générales des ministères sociaux. Voir l'article...
7 mai 2017

Écarts de rémunérations entre les femmes et les hommes dans la fonction publique : sous le prisme des inégalités de genre

Liberté, Égalité, Fraternité, République Française - Ministère de la Fonction PubliqueSynthèse des travaux de recherche réalisés dans le cadre de l’appel à projet commun Défenseur des Droits-DGAFP. Cette étude s'inscrit dans le protocole d’accord du 8 mars 2013 relatif à l’égalité professionnelle entre les femmes et les hommes dans la fonction publique. Voir l'article...
Newsletter
51 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 797 452
Formation Continue du Supérieur
Archives