Par Faïssa Moustapha. Un rapport de l’Igas propose une liste de 99 métiers "émergents ou rares" qui nécessitent un renforcement de l’offre de formation professionnelle au niveau interrégional ou national. Voir l'article...
USA - College Scorecard Instead of Rating
The Obama administration has definitively abandoned its plan for a ranking or rating of American colleges and universities and for identifying institutions that fail to provide value for money or to equip graduates with the skills needed for the job market. Instead, the US government has launched a searchable website that provides students, parents, administrators, advisors and others with information about institutional characteristics, finances, future salaries and student debt. More...
Paraître plus intelligent aux QCM
Par Denys Lamontagne. Qui ne se rappelle pas avoir changé sa bonne réponse à une question de QCM (Questionnaire à Choix Multiple) pour une autre qui s’est avérée un mauvais choix ? «On aurait donc du suivre sa première idée !». Voir l'article...
The need for a regional learning assessment and improving learning outcomes in South Asia (part 2)
By . South Asia, like many other regions around the world, is experiencing a crisis in providing quality education. As I explained in my previous blog post, this has been difficult to resolve because of the area’s highly contextual problems and dearth of proper assessment tools. Regional assessments, like SACMEQ, PASEC and LLECE, can provide cross-national comparisons of learning levels while driving the learning agenda among member countries, but they require significant cooperation and technical, institutional, political, and financial support to function effectively. More...
liveblog @ectel2015 Grounded serious game design on scientific findings: the case of ENACT on soft skills assessment

Davide Marocco (Plymouth uni)
Enhancing negotiation skills through online assessment and training methods.
Goal: assessment and enhance negotiation competences based on psychological modelling and embed it in modern ICT such as elearning, mLearning, augmented reality. Read more...
Mission d'évaluation de la politique de certification professionnelle
Le dispositif français d’élaboration et de reconnaissance des certifications professionnelles se structure autour des commissions professionnelles consultatives (CPC) qui émettent des avis et formulent des propositions sur la définition, la création ou la suppression des titres et diplômes professionnels, et la commission nationale de certification professionnelle (CNPC) qui instruit et enregistre les demandes de certifications publiques et privées. En raison du contexte de forte hétérogénéité des certifications et de complexité du paysage des CPC, le dispositif actuel peut souffrir d’un manque de lisibilité et de cohérence.
C’est pourquoi, le gouvernement a missionné, fin juillet 2015, l’Igas et l’IGAENR pour évaluer la politique de certification professionnelle. Cette évaluation vise à doter la politique d’un système permettant de mieux réguler l’offre publique et privée, de rationaliser et améliorer la qualité du processus d’élaboration et de reconnaissance des certifications, dans l'objectif de simplification de l'accès à la certification.
Selon la lettre de mission, cette évaluation pourrait être à l'origine d'une révision en profondeur du système et du contenu de la politique de certification en France. Les dispositions réglementaires devraient idéalement être prises pour une mise en œuvre effective en fonction des dates de renouvellement des CPC et/ou du 1er janvier 2016 pour la CNCP.
Consulter la lettre de mission. Voir l'article...
Ed Tech Evaluation Plan: More problems than I initially thought
By Phil Hill. Late last week I described the new plan from the US Department of Education (ED) and their Office of Educational Technology (OET) to “call for better methods for evaluating educational apps”. Essentially the ED is seeking proposals for new ed tech evaluation methods so that they can share the results with schools – helping them evaluate specific applications. More...
Assessment of Transversal Skills
The Assessment of Transversal Skills 2020 (ATS2020) project proposes a comprehensive learning model to enhance lower secondary's student's transversal skills, within the diverse EU national curricula, including provision of teachers with modern approaches and innovative tools for the assessment of these skills. More...
Formations maritimes : évaluation des formations modulaires
Certains titres ou diplômes de formation professionnelle maritime peuvent être préparés sous forme modulaire, suite notamment au décret du 24 juin 2015. Les modalités d'organisation des évaluations pour l'obtention des modules sont fixées par un arrêté. Voir l'article...