21 avril 2016
Où : Paris
Lien : La programation des jeudis
Dans le cadre des « jeudi de l’AFREF » Evaluation des politiques, des systèmes, des organismes, des modalités, des programmes, des effets de la formation : de quoi parle-t-on. Voir l'article...
Comment évaluer la qualité des formations ?
Student Course Evaluations and Impact on Active Learning
By Phil Hill. The Chronicle has an article out today, “Can the Student Course Evaluation Be Redeemed?”, that rightly points out how student course evaluations are often counter-productive to improving teaching and learning. The article refers to a Stanford professor’s call for an instructor completed “inventory of the research-based teaching practices they use”, but most of the article centers on revised course evaluation tool from a Kansas State University spin-off (the IDEA Center). More...
Evaluating Professionals in Academe
By Michael Bugeja. Professionals from industry often seem out of place in higher education, especially in tenure-eligible positions at research-intensive institutions. And yet their expertise is increasingly in demand as universities focus on skills needed for job placement to offset the cost of degrees in fields such as advertising, agriculture, business, criminal justice, design, engineering, journalism, marketing, nursing, public relations, social work, technology and veterinary medicine, to name a few. Read more...
Refusing to Be Evaluated by a Formula
By Colleen Flaherty. With the advent of Google Scholar and other metrics for faculty productivity, advancing one’s career as a professor is much more of a numbers game than it used to be. Read more...
‘Naive’ TEF metrics could undermine widening participation, v-c warns
By Chris Havergal. The use of “naive” and “imprecise” metrics in the teaching excellence framework could thwart the government’s widening participation agenda, a university leader has warned. More...
Présentation de la campagne d’évaluation 2016-2017 (vague C)

Dans le cadre de la campagne d’évaluation 2016-2017(vague C), le HCERES a accueilli, les 17 et 18 novembre 2015, les établissements des régions Alsace, Centre-Val de Loire, Champagne-Ardenne, Corse, Limousin, Lorraine, Picardie, Poitou-Charentes et Provence Alpes Côte d’Azur.
es rencontres, qui ont réuni plus de 120 participants, se sont déroulées en deux temps forts :
- Une présentation plénière. En introduction, Michel Cosnard, président du HCERES, a rappelé la nomination récente des nouveaux membres du Conseil et a souligné des enjeux majeurs :
- La mise en place de la validation des procédures d’évaluation réalisée par d’autres instances que le HCERES ;
- L’évaluation du HCERES, courant 2016, par un comité d’experts internationaux proposé par l’ ENQA, en vue du renouvellement de son inscription au registre européen des agences d’assurance qualité, EQAR.
Puis, Jean-Marc Geib, directeur du département évaluation des formations, Pierre Glaudes, directeur du département évaluation des entités de recherche, et Nadine Lavignotte, directrice par intérim du département évaluation des établissements, ont présenté les modalités d’évaluation et les principales évolutions.
Des ateliers thématiques consacrés respectivement à l’évaluation des établissements, des entités de recherche et des formations. Ces ateliers avaient pour but de détailler le processus d’évaluation et d’apporter des éclairages et réponses spécifiques aux participants. Voir l'article...
Stanford invites faculty to customize new course evaluations
Higher Ed Tech News and Research ~ Ray Schroeder, editor. The university has created a new course evaluation form that faculty members can customize by identifying the learning goals of the course and adding questions of their own. More...
A New Set of Metrics for a New Higher Ed Reality
By Allyson Handley - EvoLLLution. As the federal and state governments begin to look at institutional performance for rankings and funding, respectively, those bodies should seek out different analytics systems that better-track the progress of non-traditional students. More...
Evaluating progress: An update on the state of teacher evaluation reform
By Patrick McGuinn. States are working hard to realign education policies, institutions, and personnel in the wake of the flurry of reforms prompted by No Child Left Behind (NCLB), Race to the Top (RTT), and the NCLB waiver process. More...