Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
16 février 2020

OPCO-AFDAS - Organismes - Formation à distance - Ressources à votre disposition

Ressources à votre disposition

16 février 2020

OPCO-AFDAS - Organismes - Formation à distance - Modalités de prise en charge par l’Afdas

Chaque demande de prise en charge d’un adhérent fait l’objet d’une étude individuelle selon les règles validées par le conseil d’administration de l’Afdas. Elle entraîne l’acceptation de l’ensemble des conditions générales de l’Afdas. Ainsi, dans le cas de la formation en tout ou partie à distance, l'organisme s'engage :

  • à mettre en place un encadrement pédagogique et technique, des modalités de suivi et d’évaluations spécifiques aux séquences de formation ouverte ou à distance,
  • à délivrer à l’Afdas pour toute demande de prise en charge : 
    • le programme de la formation
    • formations à 100% à distance : financement étudié sur présentation du devis renseigné par l’organisme (avec détail sur le positionnement, l'accompagnement, la formation et l'évaluation, dans la lignée du décret sur la FOAD)
    • une attestation d’assiduité
    • et si la formation est en partie en présentiel, des feuilles d’émargement signées à la demi-journée, par le stagiaire et le formateur,
  • à remettre, à chaque stagiaire, une attestation de fin de stage mentionnant les objectifs, la nature et la durée de l’action, ainsi que les résultats de l’évaluation des acquis de la formation.

>> Retrouvez les modalités relatives au CPF

L’organisme pourra fournir à l’Afdas tout document permettant d’attester de la réalisation de la formation et ayant permis d’établir l’attestation d’assiduité :

  • données relatives au suivi de l’action, à l’accompagnement et à l’assistance du stagiaire
  • comptes rendus de positionnement et évaluations qui jalonnent ou terminent la formation
  • justificatifs de la réalisation des travaux des stagiaires,
  • et si la formation est en partie en présentiel, des feuilles d’émargement signées à la demi-journée, par le stagiaire et le formateur
  • ou toutes autres données établissant la participation effective à la formation, tel que mentionné dans le décret n° 2017-382 du 22 mars 2017.

Attestation d'assiduité. Plus...

16 février 2020

OPCO-AFDAS - Organismes - Formation à distance - Le cadre légal

16 février 2020

OPCO-AFDAS - Organismes - Formation à distance

14 février 2020

Online learning in 2020: perfect vision in the Year of the Rat

By Stephen Downes - Stephen's Web. Online learning in 2020: perfect vision in the Year of the Rat
Tony Bates, Online learning and distance education resources, 2020/01/01
Tony Bates offers three major prediction sets: first, that we may begin to see more online program managers (OPM) in Canada as the companies begin to lobby provincial governments; second, "we will certainly see a push from several right-leaning provincial governments in 2020 for better ‘metrics’ from universities and colleges, such as measures of ‘output’ (e.g. degree completion rates, graduate employment) as well as ‘input’ (finances, etc.)"; and third, while we may see more moves toward the use of learning analytics, the main issue here is measurement. More...

14 février 2020

Making a Space for Disruption

By Stephen Downes - Stephen's Web. Making a Space for Disruption
This is an interesting way to look at e-learning 1.0 (the old LMS) and e-learning 2.0 (the new social network). "I find myself having two entirely different conversations with people," writes Janet Clarey. "One conversation will be about creating tracking workers' competencies, addressing skills gaps, managing the pre-hire to retire cycle, developing learning plans, and matching gaps to learning interventions... The other conversation will be about collaboration and connections - how to use wikis, blogs, social networks, virtual worlds, etc. and it will likely flow into discussions around control and culture." More...

14 février 2020

E-Learning Policy and the 'Transformation' of Schooling: a UK Case Study.

By Stephen Downes - Stephen's Web. E-Learning Policy and the 'Transformation' of Schooling: a UK Case Study.
Pretty hard to argue with the conclusion from this one, a study of system-wide policy in the British school system over the last decade (neat diagram of major studies and initiatives): 'An analysis of the UK case provides clear evidence that top-down approaches to technological innovation in the field of education can lead to an enhancement of current practice in the classroom and making administration of existing school systems more efficient. However if 'transformation' is to remain the aim, then strategies to reward innovation, even failed innovation, need to be considered to supplant a system of direction and control." More articles are also available from the current issue of EURODL. More...

14 février 2020

eLearning 07: an Exemplary Model of Elearning Practices

By Stephen Downes - Stephen's Web. eLearning 07: an Exemplary Model of Elearning Practices
I wanted to make sure I didn't overlook this summary of the design of the eLearning 07 conference by Vivian Evans for TAFE NSW ICVET (Australia). The event is well-anticipated with a variety of online activities, and then the in-person conference breaks from the norm, using posters, panels and project demos. The online component at the conference was a bit less successful, with participants finding themselves a bit on the outside of the online activities involving people like Barbara Dieu, Alan Levine, Nancy White, Dave Pollard and others. The lesson here is that even if you're at a conference in person, you need to stay connected to the online world. More...

12 février 2020

Virtual Training, Real Teaching: The Promise of Distance Learning for Educators-to-Be

By Stephen Downes - Stephen's Web. Virtual Training, Real Teaching: The Promise of Distance Learning for Educators-to-Be
This has come up numerous times on discussion lists and elsewhere, but it still bears repeating: "By immersing themselves as learners in online courses, teachers can gain comfort and familiarity with tools they might someday use in their own classrooms." Just as a reality check: the tools they will use in later life will have completely changed. What they are getting comfortable with is the idea of using technology, adapting to new environments, and a learn-by-trying approach. More...

7 février 2020

Evaluating E-Learning

By Stephen Downes - Stephen's Web. Evaluating E-Learning
What I really like about this 45-page guide to the evaluation of e-learning is that it recognizes from the outset that people working from different perspectives will have different evaluative criteria. The heart of the paper is therefore the continuum of six evaluation orientations (p. 21, drawn from Fitzpatrick, et.al.) and the outline of an evaluation framework (p. 27) that takes the policy level into account. More...

Newsletter
51 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 796 298
Formation Continue du Supérieur
Archives