Blog Educpros de Pierre Dubois. 29 août 2013, entretien avec Jean-Luc Koehl, agrégé d’économie et de gestion, puis, dans la foulée, docteur en gestion (thématique : prospective sur la production et le marché international du sucre). JLK est professeur de chaire supérieure en Classe préparatoire économique et commerciale au Lycée des métiers René Cassin de Strasbourg (liste des CPGE du lycée). Il est par ailleurs président de l’Association de développement et promotion des classes préparatoires voie technologique (ADEPPT). Il en existe une quarantaine en France ; la première créée au lycée Cassin figure parmi les plus anciennes : elle fêtera son 40ème anniversaire en 2017. 142 professeurs agrégés sont adhérents de l’association ; ils sont pour la plupart titulaires d’un doctorat.
Thème de l’entretien. L’ouverture en septembre 2013 d’une classe préparatoire aux grandes écoles, Économie et Gestion, post bac+2, co-organisée par la Faculté des sciences économiques et de gestion de l’université de Strasbourg (FSEG) et par le Lycée Cassin. L’initiative d’une telle CPGE est venue du ministère en 2011 ; elle concernait 5 lycées jusqu’à présent ; deux de plus cette année (Cassin à Strasbourg et Jules Guesde à Montpellier). Suite...
Curricular innovation
Higher education (HE) must be set in the context of the world today and the complex issues that are shaping it. One of which main trend is the interconnection between social, environmental and economic problems and its globalization.
Learning to live in our days implies to have embodied dialogue and consensus abilities to deal with current intercultural societies, as well as, have a wide sense of citizenship to serve human and planetary goals. Curricula must be addressed in the emergent framework of interdependence having a clear focus on holistic vision.
This call for HE to incorporate curricular contents that equip people with skills, competences and tools to make connections between many types of knowledge in order to understand complex issues, find solutions to the biggest problems facing us locally and globally and to work on a human scale.
This can be done by transcending disciplines towards a complex thinking, integrating knowledge from diverse backgrounds (community-based research, indigenous knowledge, intercultural dialogue, among others), and promoting the ethical implications of scientific and technological research and its applications. There is also an upcoming major role for HE related to the renewal of thought, by making knowledge accessible and useful in the broader sense of engagement with society.
Table of contents - Curricular innovation:
- Go beyond educating professionals to educating citizens with ethical awareness and civic commitment. [+]
- Introduce complexity, transdisciplinarity and uncertainty in the curriculum, towards a holistic vision of reality. [+]
- Educating for glocality, democracy and interculturality. [+]
- Training of trainers. [+]
- Links with previous levels of education. [+]