The European Students’ Union with the support of the European Youth Foundation (EYF) of the Council of Europe, held a ‘Training the Trainers’ event between the 19th and the 22nd of August 2018, in Ghent, Belgium. This was part of the project entitled Social Inclusion Through Participation and Democracy – promoting active citizenship in the European student movement. More...
ESU’s second handover in Ghent
The first part of the handover sought to continue improving the relationship and understanding between all members of the staff (secretariat) and the elected representatives, whilst giving a deeper knowledge of the organisation, procedures and the dynamics within the whole team. More...
ANOSR: getting ready for the new academic year
The events were influenced by the historical significance of the centenary of the Great Union of Romania, but also by the incoming presidency of Romania to the Council of the European Union. The participants took part in the debates on these two themes and benefited from training sessions in different areas of interest: education, human resources, fundraising and leadership, among others. More...
De la fabrique des autorités religieuses : des « clercs » de l’islam, du christianisme et du judaïsme en Méditerranée
Séminaire inter-laboratoires CéSor/CHERPA/Idemec/Iremam (MMSH)
De la fabrique des autorités religieuses : qualifications, légitimations et ancrages des « clercs » de l’islam, du christianisme et du judaïsme en Méditerranée
Responsables : Marie-Laure Boursin (CHERPA/Idemec) et Katia Boissevain (Idemec), Franck Frégosi (CHERPA), Sabrina Mervin (CéSor), Norig Neveu (Iremam)
(Légende et crédits de la photographie: Religion Stencil edited (https://www.flickr.com/photos/58319433@N08/7428617406/).
Séance introductive le Jeudi 25 octobre 2018 à la MMSH, salle Paul Albert Février, 14h00-16h30 autour de deux présentations :
-
Franck Frégosi (CHERPA, Sciences Po Aix-en-Provence), Présentation des résultats du programme « L’organisation de l’Islam en France. L’exemple du statut des ministres du culte musulman dans le cadre des mosquées »
-
Lisa Anteby (Idemec-CNRS), « Défis et débats autour des fonctions religieuses publiques féminines dans le judaïsme orthodoxe »
Résumé
Synagogues "orthodoxes-égalitaires", récitation du kaddish (prière pour les morts) par une femme orthodoxe lors d'un enterrement public ou ordination de "femmes-rabbins" (rabba) par un institut orthodoxe seront quelques exemples que nous présenterons pour illustrer les bouleversements actuels qui ont lieu dans le judaïsme orthodoxe et les débats brûlants qui secouent les communautés juives de par le monde quant à la place des femmes, que ce soit dans l’étude religieuse, l’espace de la synagogue, la prière collective, les fonctions rituelles ou les rôles religieux publics.Ces phénomènes récents ne peuvent se comprendre qu’en les resituant dans un processus entamé il y a plus de 30 ans, avec les premières revendications de femmes orthodoxes à l’étude des textes religieux dont elles étaient traditionnellement exclues et l’ouverture d’institutions orthodoxes leur offrant des formations avancées en Talmud. Depuis, diverses stratégies de négociation et de contournement ont permis à ces femmes de remettre en cause le monopole masculin en matière de normes religieuses, de savoir juridique juif et de fonction rituelles genrées et de parvenir à des avancées remarquables pour des femmes, dans certains milieux orthodoxes, tout en restant dans le cadre de la loi juive (halakha).
Afin de décrire ces nouveaux développements, nous reviendrons brièvement sur l’histoire des acquis des femmes des courants du judaïsme non-orthodoxe et traiterons plus en détail du développement du féminisme juif orthodoxe, de sa structuration, de ses mobilisations, du militantisme mais aussi de la diversité de ces féministes religieuses.
Nous nous arrêterons ensuite sur trois questions essentielles qui défient le monde orthodoxe : l’accès des femmes à l’étude, l’interprétation et la décision en loi juive ; la place des femmes à la synagogue et dans le rituel religieux ; et les nouvelles fonctions religieuses publiques que les femmes occupent aujourd’hui, y compris cléricales.
Dans un troisième temps nous proposerons différentes approches que les femmes orthodoxes adoptent pour opérer ces changements : 1) la séparation des hommes et la constitution d’espaces entre femmes pour étudier, prier et lire en public la Torah; 2) le « partenariat » avec les hommes, une configuration radicale pour penser l’équité dans l’interprétation des textes et les décisions en loi juive, dans la prière collective et la lecture du texte sacré, et dans les positions de leadership religieux « en partage »; 3) le cheminement « de l’intérieur » et l’investissement d’espaces religieux masculins par des rôles féminins para-rabbiniques qui apportent des transformations sans bouleverser les structures existantes. More...
UIL scholars to work on lifelong learning in Belize, Ethiopia, India and Lao PDR
Four scholars from Belize, Ethiopia, India and Lao PDR have joined the UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) for one month in an effort to advance policy development, open and distance learning and adult literacy in their countries. During their stay at the Institute, the scholars will work at the UIL Library, which has one of the largest collections of lifelong learning publications in the world. More...
New membership regulations for the UNESCO Global Network of Learning Cities
The UNESCO Global Network of Learning Cities (GNLC) has released new membership guidelines that take effect as of 1 October 2018. More...
Literacy Database revamped
A well-established resource of the UNESCO Institute of Lifelong Learning (UIL), the Effective Literacy and Numeracy Practices Database (LitBase) has a new look. More...
First UNESCO online course on strengthening adult learning and non-formal education in Education Sector Plans
The course, jointly developed by the UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) and the International Institute for Educational Planning (IIEP), consists of three modules. Module 1 provides participants with a conceptual understanding of lifelong learning, non-formal education, adult learning and education, as well as youth and adult literacy. Module 2 introduces the analysis of the current state of adult learning and non-formal education in national education systems. Module 3 will present strategies to strengthen adult learning and non-formal education in education sector plans (ESPs) with a lifelong learning approach. More...
Regional Policy Forum on Creating Pathways to Empowerment in the Arab States
More than 30 country representatives from the Arab States came together at a Regional Policy Forum on Creating Pathways to Empowerment: Building Alternative Learning Pathways (ALP) and Recognising, Validating and Accrediting (RVA) Non-Formal and Informal Learning in the Arab States, jointly organized by the UNESCO Regional Bureau for Education in the Arab States, Beirut, Lebanon, and the UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) Hamburg, Germany. More...
The United Nations General Assembly discusses literacy and education for democracy
The report provides information on UNESCO’s work undertaken in supporting Member States in advancing literacy along six strategic areas: policy and planning for youth and adult literacy; scaling up literacy for women and girls; improving quality of programmes and innovations; enhancing literacy assessment and monitoring; furthering research, knowledge creation and advocacy; and building learning cities to promote inclusive and equitable societies. More...