Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
18 octobre 2011

Faut-il encourager l’alternance dans l’enseignement supérieur ?

http://4.bp.blogspot.com/-OuJ4mEO73qQ/TWwcWqVzvyI/AAAAAAAATyk/pg1gbIO-Lzw/s320/Capt%2B-Atlantico_logo.JPGPar Jean-Robert Pitte. Nadine Morano, ministre de l’Apprentissage et de la Formation professionnelle, souhaite se battre "pour que 800 000 jeunes soient en contrat d’alternance d’ici 2015". Quels avantages pour l'étudiant et pour l'employeur? Jean-Robert Pitte y répond dans son livre "Orientation pour tous". Extraits (2/2). Voir aussi Extraits 1/2: Bien se former dès le lycée pour s'épanouir dans son métier. Extraits de Orientation pour tous: Bien se former et s'épanouir dans son métier, Bourin Editeur (6 octobre 2011).
Il existe deux types d’alternants: les « alternants sous statut scolaire et universitaire », qui bénéficient d’une convention de stage pour effectuer des périodes en entreprise, et les « alternants sous statut salarié », bénéficiant d’un CDD ou d’un CDI d’une durée de six mois à trois années selon les cas. Dans ce second cadre, deux possibilités existent. La première est l’apprentissage, qui est une forme d’alternance au sein de l’entreprise, sous la responsabilité d’un maître d’apprentissage.
Il donne lieu à un contrat d’apprentissage: le jeune est salarié et rémunéré selon un pourcentage du Smic ou du minimum conventionnel. À l’issue de cette formation (de un à trois ans, selon le niveau préparé), s’il a passé avec succès ses examens, l’apprenti reçoit un diplôme. La deuxième possibilité est la professionnalisation, qui associe sous la responsabilité d’un tuteur formation pratique et théorique, dispensée dans un organisme de formation externe ou interne à l’entreprise. La rémunération s’exprime également selon un pourcentage du Smic ou du salaire minimum conventionnel.

L’enseignement supérieur s’engage de plus en plus dans les formations en alternance

Depuis la loi de 1987, l’ouverture de l’enseignement supérieur à l’apprentissage était le fait d’initiatives locales. En 2006, le gouvernement a incité au développement de cette voie de formation. L’apprentissage reste encore largement l’apanage des formations de niveau V et IV (niveau V est celui du CAP, BEP ou toutes autres qualifications de niveau équivalent, le niveau IV, dit technicien, correspond aux baccalauréats ou titres de niveau équivalent), mais il a tendance à se développer de plus en plus dans les formations post-bac. Les principaux diplômes de l’enseignement supérieur préparés par la voie de l’apprentissage dès 2006 concernaient surtout le BTS, le BTSA, le DUT et d’autres diplômes et certifications de niveau III, la licence (niveau II), la maîtrise et d’autres diplômes de niveau I (dont les diplômes d’écoles de commerce et de management, les diplômes d’ingénieurs, le master et tout autre diplôme de niveau I). Les apprentis représentent 15% des effectifs de STS. Toutes les spécialités ne sont hélas pas encore accessibles par la voie de l’apprentissage. Les BTS les plus prisés sont les mêmes que pour la voie classique: BTS MUC (management des unités commerciales), NRC (négociation et relation client), maintenance industrielle. Les DUT sont moins préparés par apprentissage (5% de l’effectif), sauf celui des techniques de commercialisation.
De plus en plus d’écoles de commerce s’ouvrent à l’apprentissage (l’Essec dès 1993). La formule adoptée le plus souvent est celle de la première année sous statut étudiant, puis les deux suivantes sous contrat d’apprentissage. Certaines écoles réservent un quota de places à l’apprentissage (Inseec, IECS Strasbourg devenue EM Strasbourg, etc.) – 130 diplômes d'ingénieur peuvent être préparés dans près de 80 établissements. La Commission du titre d’ingénieur (CTI), qui encadre le développement de l’apprentissage dans ces écoles, observe que les jeunes ingénieurs ainsi formés s’intègrent très facilement  dans le monde économique. Il faut souligner que ce sont les écoles d’ingénieurs internes aux universités qui développent le plus la voie de l’apprentissage, ainsi que les licences professionnelles. Quant aux masters, le plus souvent, l’alternance est organisée en seconde année (M2). Parmi les universités les plus ouvertes à l’apprentissage, celle de Marne-la-Vallée offre plus de 60 diplômes professionnalisés préparés par cette voie. L’université d’Évry et celle de Metz s’y engagent résolument. Il est à souhaiter qu’elles fassent école.
Ce mode de formation offre un réel intérêt, tant pour les étudiants et l’entreprise, que pour l’université

L’apprentissage offre un accès aux savoirs par une pédagogie active, mais c’est aussi un parcours salarié qui permet de financer tout ou partie des études. Il ouvre ainsi des parcours inédits à des jeunes qui avaient peu de chances de s’insérer dans les cursus traditionnels de l’enseignement supérieur ; l’expérience professionnelle acquise plus tôt conforte la socialisation du jeune dans l’entreprise et permet une insertion professionnelle plus rapide. Pour nombre d’étudiants, il se présente également comme une deuxième chance, pendant que l’entreprise apprend à mieux connaître le monde universitaire et développe des coopérations fructueuses. Enfin, pour l’université, l’apprentissage est un moyen de diversifier ses ressources financières (taxe d’apprentissage), mais aussi de modifier et d’enrichir ses pratiques pédagogiques, de développer le travail en équipe, de multiplier les relations avec le tissu économique, y compris en contribuant aux transferts de technologies, et de bâtir de bons projets de recherche.
Certains freins, comme des difficultés d’ordre juridique, empêchent le développement de l’apprentissage dans l’enseignement supérieur. En effet, il n’existe pas de code du travail – sauf exception – pour les formations supérieures. Par exemple, si les étudiants peuvent redoubler la première année d’une formation en deux ans, les apprentis ne peuvent redoubler que l’année terminale. Enfin, les formations par apprentissage dans le supérieur sont en général plus coûteuses que celles du niveau V ou IV. Des choix sont donc à effectuer, notamment par les Régions, dans les priorités d’affectation des budgets relatifs à l’apprentissage.
Przez Jean-Robert Pitte. Nadine Morano, minister nauki i szkolenia, chce "na 800 tysięcy młodych ludzi w umowy na przemian roku 2015." Jakie są korzyści dla studenta i pracodawcy? Jean-Robert odpowiedzi Pitte w swojej książce "Orientacja dla wszystkich". Ekstrakty (2/2). Zobacz także wyodrębnić 1/2: Mimo, że powstały w szkole się rozwijać w swoim zawodzie. Fragmenty wytyczne dla wszystkich: Podczas gdy forma i rozwijać w swoim zawodzie, Bourin Publisher (06 października 2011). Więcej...
18 octobre 2011

La FFP lance son Portail Alternance

http://www.ffp-alternance.fr/img_o/structure/bgk.jpgLa FFP lance aujourd’hui son « Portail Alternance » www.ffp-alternance.fr pour aider les jeunes dans leurs démarches et leur permettre de trouver la formation adaptée à leur projet professionnel. Retrouvez le communiqué de la FFP en cliquant ici.
Aujourd’hui de plus en plus de jeunes choisissent la voie de l’alternance pour acquérir une qualification professionnelle et intégrer le monde du travail.
Parce que c’est une formule qui vous permet:
- d’accéder à une formation et d’acquérir un diplôme
- d’entrer dans la vie active et de s’enrichir d’une expérience professionnelle
- d’être un salarié à part entière et titulaire d’un contrat de travail
Les organismes privés de formation, qui sont les principaux prestataires sur l’alternance, ont acquis un réel savoir faire en matière d’insertion des jeunes et de construction de parcours qualifiants.
C’est pourquoi la FFP a décidé de créer ce site sur l’alternance pour vous aider dans vos démarches et vous permettre de trouver la formation en alternance adaptée à votre projet professionnel.
Grâce aux informations diffusées sur ce site et au moteur de recherche compilant l’ensemble des formations et les organismes de formation prêts à répondre à votre demande, vous disposez aujourd’hui d’un outil efficace, fiable et d’une garantie de professionnalisme.
http://www.ffp-alternance.fr/img_o/structure/bgk.jpg Mae'r FFP yn lansio ei "Porth gymysgedd" www.ffp-alternance.fr i helpu pobl ifanc yn eu hymdrechion a'u helpu i ddod o hyd i'r hyfforddiant perthnasol er mwyn eu cynlluniau gyrfa. Dod o hyd i'r rhyddhau FFP yn fan hyn.
Heddiw mae mwy a mwy o bobl ifanc yn dewis y llwybr y alternation i ennill cymhwyster proffesiynol ac integreiddio y byd gwaith
. Mwy...
17 octobre 2011

Fonctionnaires - Les femmes beaucoup moins payées que les hommes

http://www.acteurspublics.com/files/image/market/2011/auto_promo/Petit_logo_AP_Fond_Rouge.jpgPar Sylvain Henry. Des écarts importants de salaires entre les femmes et les hommes et des effectifs qui se stabilisent à 5,3 millions d'agents. Tels sont les enseignements majeurs du rapport annuel sur l'état de la fonction publique, que s'est procuré Acteurs publics.
Pas de parité sur les rémunérations. Les chiffres du ministère de la Fonction publique, qui portent sur l'année 2009, devraient faire bondir les défenseurs de la parité. En moyenne, un homme gagne 2604 euros net par mois dans la fonction publique d'État contre 2225 euros pour une femme. Et le salaire des cadres (non enseignants) grimpe à 4021 euros pour les hommes, contre 3498 euros. Même tendance dans la territoriale : un homme gagne 1920 euros et une femme 1742 euros, un cadre territorial 3457 euros, “une” cadre 2891 euros. Et dans l'hospitalière: 2561 euros (5199 euros pour un cadre), contre 2 017 euros (4 039 euros pour une cadre). Par ailleurs, les femmes sont toujours aussi peu représentées dans les emplois de direction: 21,4% dans l'État, 18% dans la territoriale et 40,2% dans l'hospitalière. En 2009, les secrétaires généraux d'administration centrale étaient tous masculins et le corps de préfets n'accueillait que 10% de préfètes... Le ministre de la Fonction publique François Sauvadet, qui a promis des avancées sur la parité hommes-femmes dans la fonction publique avant la fin du mandat, est très attendu sur ce sujet sensible.
Salaires moyens: 2377 euros dans l'État, 2156 euros dans l'hospitalière, 1830 euros dans la territoriale. En 2009, un agent de la fonction publique d'État percevait un salaire net moyen de 2377 euros pas mois, contre 2328 euros en 2008, soit une hausse de 2% en euros constants. Cette augmentation s'explique essentiellement par la forte croissance des primes et indemnités (+7,5%). Le salaire net moyen progresse à 1830 euros dans la territoriale (1744 euros en 2008) et s'établit à 2156 euros dans l'hospitalière (2158 euros en 2008).
Suppressions de postes dans l'État, créations dans la territoriale et l'hospitalière. Fin 2009, les trois versants de la fonction publique faisaient travailler près de 5,3 millions d'agents, soit une hausse de quelque 20 600 agents (+0,4%) par rapport à 2008. Les suppressions de postes dans la fonction publique d'État (2,4 millions d'agents, -1,2%) sont donc inférieures aux créations dans l'hospitalière (1,1 million d'agents, +1,4%) et dans les collectivités locales (1,8 million d'agents, +2%). Après des années de hausse continue, les effectifs de la fonction publique commencent cependant à se stabiliser et pourraient même avoir diminué en 2010 avec la poursuite du “un sur deux” dans l'État (31 200 suppressions en 2010), les baisses d'effectifs dans les hôpitaux publics et le gel des dotations aux collectivités, qui complique les recrutements.
Les contractuels toujours plus nombreux. Selon le rapport du ministère, les trois versants de la fonction publique faisaient travailler 891000 agents non titulaires en 2009, soit une hausse de 25 % depuis 1998. Le “poids” des contractuels est ainsi passé de 14,6% à 16,8% dans l'ensemble de la fonction publique. La territoriale est principalement concernée: un emploi sur cinq est occupé par un non-titulaire. Leur avenir semble incertain, puisque plus d’un contractuel sur deux présents en 2003 ont quitté l’État quatre ans plus tard… Et le projet de loi de François Sauvadet, étudié en décembre au Sénat, ne devrait entraîner “que” 40000 titularisations.
Les agents recrutés dans l'État sont diplômés du supérieur. Plus des deux tiers des lauréats aux emplois de la fonction publique de l'État sont diplômés de l'enseignement supérieur. Par ailleurs, les femmes réussissent mieux que les hommes les épreuves de sélection puisqu'en 2009, la part de celles-ci dans le recrutement aux concours externes s'élève à 62,4% sur 580 concours analysés. Mais la parité est respectée pour les concours non enseignants: 48,2% des lauréats sont des femmes, 51,8% sont des hommes.
Lire aussi: - Lire le rapport annuel sur l'état de la fonction publique
- Vers plus de femmes aux plus hauts postes à Bercy: l'administration a lancé un plan en faveur de l'égalité professionnelle hommes-femmes (avril 2011)
- Interview de Françoise Guégot: “Le mot « quota » a une connotation négative”. La députée UMP a remis à Nicolas Sarkozy un rapport sur l'égalité hommes-femmes dans la fonction publique (mars 2011)
- La vidéo de l'intervention de François Sauvadet aux Rencontres des acteurs publics. Le ministre de la Fonction publique déclare : “Je serai le ministre qui fera avancer la question de l'égalité hommes-femmes” (juillet 2011)
- 30 400 postes de fonctionnaires supprimés en 2012, selon le projet de loi de finances 2012 présenté en septembre (septembre 2011)
- Les suppressions de postes rapportent peu: le non-remplacement d'un départ à la retraite sur deux au sein de l'État ne constitue pas le gisement d'économies attendu (février 2011).

http://www.acteurspublics.com/files/image/market/2011/auto_promo/Petit_logo_AP_Fond_Rouge.jpg By Sylvain Henry. Significant differences in wages between men and women and staff who are stabilized at 5.3 million workers. These are the major lessons of the annual report on the state of the public, which has obtained public actors. More ...

17 octobre 2011

L'usine à gaz de la recherche française

Les EchosPar Alain Perez. Alors? Tu n'as pas encore ton Labex? Pour nous, ça marche bien. On a le statut IRT et nous avons décroché deux Equipex. Mais toujours pas de SATT en vue. » Ce dialogue imaginaire entre deux chercheurs résume l'étrange novlangue désormais pratiquée dans le monde de la recherche hexagonale. Ces termes désignent des entités apparues dans la foulée du grand emprunt lancé en juin 2009. Ils s'ajoutent aux PRES, ANR, Aeres et RTRA, issus de la réforme des universités mises en oeuvre depuis 2007.

Ces concepts redessinent en profondeur la carte de la recherche hexagonale, en créant des ensembles destinés à concurrencer les grands pôles internationaux de R&D. Quand la décantation darwinienne des projets sera terminée, les meilleurs subsisteront et on y verra plus clair. En attendant, la nouvelle organisation reste illisible à une majorité de chercheurs hexagonaux... et totalement incompréhensible aux scientifiques étrangers.
Labyrinthe
En fait, seuls les initiés de Bercy ou du ministère de la Recherche sont semble-t-il capables de s'y retrouver dans ce labyrinthe scientifico-administratif où s'empilent des projets structurants, des centres et des laboratoires d'excellence, des fondations de recherche et des partenariats publics privés. « C' est une réforme majeure qui permettra à la France de briller dans la compétition mondiale », justifie Jean-Luc Tavernier, directeur adjoint du Commissariat général à l'investissement (CGI), artisan de ce grand chambardement.
« A chaque fois, on rajoute une brique sans supprimer les étages précédents  », corrige Alain Fischer, directeur de la fondation Imagine à l'hôpital Necker-Enfants malades, qui a obtenu en mars dernier le statut très envié d'institut hospitalo-universitaire (IHU). Pas de doute, le nouveau paysage de la recherche hexagonale suscite pour l'instant plus de critiques que de louanges. « Valérie Pécresse et l'ensemble de la communauté scientifique ont fait un beau travail », se félicite le ministre de l'Enseignement supérieur et de la Recherche, Laurent Wauquiez, qui n'entend pas se contenter « d'expédier les affaires courantes » jusqu'à mai-2012. « Il faut poursuivre un ajustement constant du système à partir des remontées provenant de nos universités », précise le ministre.
Au total 22 milliards d'euros sont en jeu. Mais l'essentiel de ce pactole sera distribué sous forme de dotations non consumptibles, c'est-à-dire versées comme un capital dont seuls les intérêts sont utilisables. Parmi les projets structurants retenus dans la première vague figurent six instituts hospitalo-universitaires (IHU), six instituts de recherche technologique (IRT) et trois initiatives d'excellence (Idex). La liste n'est pas close. Un septième IHU dédié à la cancérologie, implanté en région parisienne, est sur les rails et les pressions ne manquent pas pour décrocher ce viatique, porteur de crédits et de notoriété. « On demande à l'Institut Gustave-Roussy (IGR) de s'associer avec Saint-Louis et l'AP-HP. Ce n'est plus un centre d'excellence, mais un réseau. C'est contraire au concept initial », proteste Jean-Charles Soria, chef de service à l'IGR.
Lourdeur des procédures

A l'université Pierre-et-Marie-Curie à Paris, le vice-président Jean Chambaz estime que le ministère « jongle avec les milliards ». Selon lui, la situation comptable de l'UPMC s'est dégradée au cours des trois dernières années. « En réalité, les universités de recherche qui ont joué le jeu de l'excellence s'appauvrissent. » D'après Jean Chambaz, la Rue Descartes continue de surveiller de très près les universités et les pratiques anciennes de « micro-interventionnisme » n'ont pas cessé. « On n'a pas changé le logiciel. On ne nous fait pas confiance. En fait, nos moyens n'ont pas augmenté. Un crédit Labex ou Equipex ne sont pas des ressources nettes. Bien au contraire, ce sont des sources de dépenses récurrentes supplémentaires », tempête cet universitaire déçu par le manque d'autonomie et la lourdeur des procédures.
Du côté des IHU, la pompe à finances semble également grippée. « Cela fait six mois que nous avons obtenu le label et nous n'avons toujours pas touché un seul euro », annonce Alain Fischer. A l'Agence nationale de la recherche (ANR), grand argentier du système, la directrice générale Jacqueline Lecourtier se défend: « A la fin de l'année, 1 milliard d'euros sera engagé. Le vrai démarrage aura lieu au début 2012 ». Les partenariats public-privé, au coeur de cette stratégie créatrice de richesses et d'emplois, ne sont pas non plus au rendez vous. Par définition, ces PPP ne peuvent exister qu'avec des entreprises qui jouent le jeu en déportant une partie de leur recherche vers des laboratoires publics. Et c'est là que le bât blesse. « Il est temps que vous bougiez », s'est exclamé Laurent Wauquiez en s'adressant aux entreprises pendant la conférence Economie recherche innovation organisée récemment par « Les Echos ». Regrettant l'effort de recherche notoirement insuffisant des industriels hexagonaux, le ministre a délibérément mis les pieds dans le plat. « L'Etat fait sa part en finançant la recherche publique. Les pôles de recherche ont basculé dans un monde ouvert aux coopérations. Et vous, que faites-vous ? ».
Selon les derniers chiffres disponibles, la dépense intérieure de recherche et développement de la France (DIRD) a atteint 43,6 milliards d'euros en 2010, soit 2,26 % du PIB. De ce total, la part du public se monte à 25,78 milliards d'euros, contre 17,8 milliards d'euros pour le privé. Ce ratio 60 % public et 40  % privé est le plus faible de tous les pays industrialisés. Il est d'environ un tiers public et deux tiers privé en Allemagne et aux Etats-Unis, et proche de 25 % public et 75 % privé au Japon. « En 2010, les dépenses de recherche des laboratoires publics ont augmenté de 2,9 % et celles des entreprises de seulement 0,5 % », constate Laurent Wauquiez. Cherchez l'erreur.
Les EchosAlain Perez. Co z tego? Ty nie masz Labex? Dla nas to dobrze. Ma IRT stanu i my wygrał dwa Equipex. Ale nadal nie SATT w zasięgu wzroku. "Ten wyimaginowany dialog między naukowcami podsumował dziwne nowomowy obecnie stosowane na świecie badań sześciokątne. Terminy te odnoszą się do podmiotów pojawiły się w związku z dużą pożyczkę uruchomiony w czerwcu 2009 roku. Są oprócz PRES, ANR, przestronne i RTRA, od reformy uczelni od roku 2007. Więcej...
17 octobre 2011

Common challenges – Different responses Higher Education Trends in Latin America and Europe

http://www.ampei.org.mx/Eng/images/combo/conferencia/combo-in-slp.jpgThursday 3 November 2011, San Luis Potosi, Mexico. Conference organised in the framework of the EU-funded EU-STEP project under the Erasmus Mundus programme.
Context

In the context of internationalisation and innovation, higher education institutions in Latin America and the Caribbean must join forces to articulate effective responses to contribute to the development of countries in the region, both in economic terms and in terms of equity and access.  Creating the foundations for common areas of cooperation in these two areas is linked to strategic concerns for the second decade of this century.
Significant progress has been made with the work of the International Congress on Education of the Americas (CAIE) (in the field of internationalisation) and with the Second Dialogue of Ministers and High Authorities of Science and Technology in Latin America 2011 (the main priorities are among others the implementation of policies in terms of doctoral programmes and the training of qualified innovation staff).  Both initiatives require universities to adapt to a changing society.  They require a dynamic attitude to transform knowledge so that it can make a strong added-valued to social, economic and cultural developments.
European policies and programmes in higher education and research are at the core of Europe’s attempts to become a smart, dynamic and sustainable competitive economy in the Knowledge Society. Over the past decade these policies have resulted in higher education undergoing major transformation with the well-known Bologna Process, the Modernisation Agenda and the more recent Transparency Agenda, as well as with the Lisbon Strategy now succeeded by the EU2020 Strategy). Such changes demonstrate the emergence of a dynamic European environment, building on the diversity of Europe’s many national systems.
Key themes and expected outcome

The conference will focus on the two main themes of internationalisation and innovation.  The issues will be discussed from the perspective of the various realities of Latin America and Europe. New opportunities for practical cooperation between the European and Latin American higher education institutions, which may developed in the medium term with the new EU programs in education (Education Europe) and research (Horizon 2020), will be analyzed.
Internationalisation

In Europe the Bologna Process has significantly contributed to degree transparency across the sector and increased mobility from students and academics.  The ECTS (European Credit Transfer System), the Diploma supplement, national qualifications frameworks and quality assurance agencies have become major tools for the development of a successful European Higher Education Area. Worldwide the international impact of the Bologna Process is increasing rapidly and the Tuning initiative (www.unideusto.org/tuningeu) is now being tried in pilot projects in the US, Australia, Russia and Latin America. 
At the level of higher education institutions, all over the world internationalisation has become a core feature.  There is the need to integrate an international dimension in a coherent strategic profile, strategic processes and operations, as well as in the delivery of education and research. Internationalization of higher education in Latin America and the Caribbean is characterized by a wide variety of different contexts.  In the last decade, efforts have been made with mixed results, which have nevertheless made it possible to encourage discussions on the need to define common quality criteria and accreditation, to stimulate the mobility of managers, students, academics and researchers, to train PhD students, encourage part time PhDs and the joint supervision of PhDs as well as the development of doctoral schools.  Working with benchmarks for  internationalization and developing the capacity of key players to define institutional internationalisation strategies has become of paramount importance.
It is in this context that the initiative of establishing the foundations of an inter-American internationalization space (CAIE) has arisen, which among others aims to share models and consolidate experiences and opportunities for joint projects, with the support of specialized associations and various university networks at national or regional level.
The presentations will focus on:
- Policies, programmes and initiatives in Europe and Latin America to support higher education institutions with their internationalization strategies
- Impacts on higher education institutions in terms of current performance assessment, management and implementation of policies or institutional strategies for internationalization.  Examples of case studies will be provided.   
Innovation

Innovation is at the core of the European EU2020 Strategy to make Europe a strong player in the global Knowledge economy.  National governments are calling for universities to respond to national innovation policies by acting as a major driver for economic growth and competitiveness, urging them to respond more proactively to the needs of Society through knowledge transfer, a better preparation of graduates for the world of work and taking on board the needs to up skilling the workforce.   
At the level of higher education institutions, engaging in (regional) innovation requires clear strategy and organizational changes to support the innovation process.
The university as a knowledge generator and disseminator plays potentially a key role in innovation, which will reach its exponential value through articulation and interaction with other social actors in a political and productive level, which are essential to overcome the challenges imposed. In this context, only a small group of institutions of higher education in Latin America has been able to generate successful innovation environments (technological poles, cities of knowledge, business incubators and scientific and technological parks) to stimulate these processes. Also, in certain Latin American countries progress at public level on issues related to regulatory frameworks, capacity building, policy design and allocation of financial resources, among others has taken place.
Taking into account the lack of results in the region in terms of progress with innovation, 19 Ministers of  Science, Technology and Innovation and High Authorities in Latin America and the Caribbean, defined in Guanajuato (MX) in March 2011 six lines of action related to: Coordination of Public Policies in Science, Technology and Innovation; Survey on competencies and training needs in human resources; pilot programmes in priority areas; Survey on Regional and Sub-Regional Platforms; Surveys in Infrastructure in Science, Technology and Innovation; and Internationalisation of Science, Technology and Innovation. In addition, six major areas of work were defined: Climate Change, Health, Biotechnology applied to Health and Industry, Food Security, Energy and Biodiversity.
In this context, higher education institutions in Latin America and the Caribbean need to professionalize their human resources and define joint strategies to respond to the current challenges and demands in innovation, which should in turn be accompanied by the creation of an Inter-American area for cooperation.
16 octobre 2011

L'aide à la VAE - Pôle Emploi

http://www.pole-emploi.fr/__cache__/image/site/interpe/logo-pole-emploi.gif%5B139x90%5D.png;jsessionid=VtJ2TbGKjCvtvz6KvRn7mywQRThMDB0P9ZTms88ktyLrkrs1jKTP!1209073638!-2049865000Vous êtes demandeur d'emploi et vous effectuez une VAE (Validation des acquis de l'expérience)? Une aide peut vous dédommager de certains frais engendrés par cette action.
Objectif

Cette aide permet à tout demandeur d'emploi, indemnisé ou non, d'obtenir un diplôme ou un titre à finalité professionnelle, ou un certificat de qualification favorisant l'accès à des emplois identifiés au niveau territorial ou professionnel en finançant tout ou partie des frais générés par le processus de validation des acquis de l'expérience.
Conditions
Vous êtes demandeur d'emploi, indemnisé ou non, vous justifiez de trois années d'expérience professionnelle ou de bénévolat en rapport avec la certification visée.
Nature des aides
L'aide à la validation des acquis de l'expérience couvre tout ou partie des dépenses relatives:
- aux droits d’inscription auprès de l’organisme certificateur.
- au financement des prestations d’accompagnement y compris, le cas échéant, les frais de repas, de déplacement et d’hébergement.
- au financement des actions de validation proprement dites (frais de constitution de jury, de déplacement, de copie, de timbres ainsi que tous les frais liés à la mise en situation professionnelle tels que l’achat ou la location de matériel).
L’ensemble de ces frais est financé dans le cadre de l’enveloppe destinée aux financements liés à la démarche VAE. Elles peuvent venir en complémentarité d’autres financeurs régionaux: conseils régionaux.
Montant de l'aide

Le montant moyen de l’aide attribuée est de 640 €.
Le barème de prise en charge est défini au niveau régional.
Le montant de prise en charge peut varier selon la certification visée.
L’aide versée par Pôle emploi peut venir en cofinancement d’autres financeurs.
Pour plus d’information, renseignez-vous auprès de votre conseiller Pôle emploi.
Voir aussi L'aide à la VAE de Pôle Emploi, L'aide à la VAE de Pôle Emploi, Frais de jury VAE...

Olete töötu ja oled VAE (Validation kogemus)? Abi võib hüvitada sa teatud kulud käesoleva hagi.
Eesmärk

See toetus võimaldab igal taotlejal, tööhõive, kompenseerida või mitte, et saada diplom või turvalisusele suunatud kutsealase sertifitseerimise või juurdepääsu töökohtadele tuvastatud territoriaalsel tasandil või äri rahastamise täielikult või osaliselt tekkinud kulud akrediteerimisel eelnev kogemus
. Vaata ka Toetus VAE poolakas Emploi, Abi EVA poolakas Emploi, VAE žürii tasud. Velle...
16 octobre 2011

Why do we bother so much with rankings?

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/50235_161806250531786_2705875_q.jpgBy Mari Elken in Higher Education News. A couple of days ago, the new Times Higher Education ranking was published. It appears that the yearly launches of the various rankings have become newsworthy events and they always attract a great deal of attention, and the Times ranking itself “the global authority on higher education performance“. Indeed. Why do we follow them so much, and on this note – why am I writing this to start with?
In national contexts, all of these launches of the various rankings are followed by the dissatisfied gasps from the ones who have lost some of their position, and the content of those who have survived yet another round or even improved their position (and the joy of finally making it to the distinguished list).
While there seems to be so wide-spread agreement that the popular rankings are not an adequate measure of overall university quality, everyone still appears to be engaged in checking the rankings once they are published. Almost like bad television that no-one admits to watch, but yet there seems to be a surprising oversight of the content and a generally high viewer ratings. So if they are so flawed, why do we bother so much with rankings?
Of course we can turn the argument to be one about global competition and the need for more transparency and information, and for this to be about accountability  - but provided the  small number of universities actually ranked in most of the top rankings, the various methodological issues reported in research, the skewedness of measurement in terms of available indicators – what do they really tell us about higher education as such?
This far, it seems that one of the consequences has been a general understanding that the US higher education system is leading in the world. Indeed, a large bulk of the top universities according to most rankings come from the US. Of course the first basic question is whether a few elite institutions represent a whole system, but also in terms of whole systems, the newest Times ranking in fact also  did a “value for money” analysis and there UK and Switzerland came out as the leaders, with US on 16th place. Well, one might almost ponder how come they only now came up with this ‘value for money’ analysis, provided that it has been such a focus in all other debates.
There seems to be quite wide-spread agreement in the research and academic community that rankings only show certain aspects of quality, depending on methodological choices and in most cases – the availability of indicators (which obviously cannot measure everything). This does not have to be a problem as such and has a value as well, as long as one is clear on the fact that this is what the rankings really are doing. However, the way they are promoted, this is not as clear. The promotional video of new Times ranking explicitly argues that they can in fact measure “university greatness”. With a jolly melody and a light popular media inspired presentation it will surely appeal to a number of people. Wanna know what are the top ten greatest institutions? Simple.
Well, we argue that the rankings do not measure it all. So what do I do? I go check the ranking of my own institution once a new ranking is being published. In part because I know that this can have some consequences for certain decisions further on, in part due to sheer curiosity. There is this intrinsic appeal to see things neatly categorised, in some sort of hierarchy – even when we know that this cannot ever represent the messy reality and that they can at best show a little aspect of reality.
One cannot underestimate the symbolic value of these rankings in practice. With the multitude of rankings around at this point, surely everyone can find one where their particular institution does well. How about rankings guiding some policy decisions (for example, they have arguably led to mergers in some countries)? While care has to be shown in assuming causal links without solid empirical evidence, if rankings with all their faults and flaws are even to some degree informing policy decisions of higher education as a whole – there might be a problem.
What is the solution – better rankings? It has now been steadily argued that rankings are here to stay, so various suggestions have emerged. Perhaps. While it is difficult to argue with the suggestion that they are indeed here to stay (there are too many vested interests in keeping this wagon going now) – the question nevertheless is what we should use the rankings for and how. Thus, it becomes extremely important to be clear on the specific purposes of each ranking and their use in practice.  To what extent should they guide decisions on institutional strategies? About national policy?
If they are used semi-consciously as some sort of indicators for overall success without reflecting over the actual content and implications, it might just be that it ends up in universities become well trained in jumping through hoops of specific performance indicators and the real focus on quality and improvement of performance (and what sort of performance do we talk about anyway?) gets forgotten somewhere on the way. Yes, I know I am not saying anything scandalously new – but we have to keep on repeating this again and again, just in case.
16 octobre 2011

Latin American universities - Pulling rank

http://media.economist.com/sites/all/themes/econfinal/images/the-economist-logo.gifBy H.J., SÃO PAULO. THE current issue of The Economist includes an article about the state of universities in Latin America. The region as a whole has low education standards. Its students do extremely poorly in the OECD’s PISA evaluations, which test what 15-year-olds are able to do in the basics: reading and understanding a text in their own language, and applying mathematical and scientific ideas to everyday situations. It also has a particularly perverse way of doling out cash, spending proportionally less on primary education, which benefits everyone, and more on tertiary, which is the reserve of the few. (Brazil spends more than five times as much per university student as it does per primary-school pupil, by far the highest ratio in the world. In second place, Mexico spends three times as much.)
That money goes mostly to the children of well-off families, who are able to afford private schooling and therefore do well in university entrance exams. And it is usually doled out with little oversight from either governments or students, who generally have too little information about quality to push for improvements, and don’t have the power to make a difference anyway. University staff in most countries are unsackable civil servants, while rectors are elected and hence tend to run on a platform of continuity.
The São Paulo state universities that are pulling ahead of the pack are doing so with the help of generous state funding, which allows them to scoop up the region’s best researchers. They are also specialising. Brazil is emerging as what Demos, a British think-tank, describes as a “natural knowledge economy”: one that boosts the value of its plentiful commodities by the application of technology, such as making biofuels from sugar cane. That in turn makes it possible to gather a critical mass of researchers in one place.
One of the big three ranking organisations, Quacquarelli Symonds (QS), has produced a ranking of Latin American universities, the top ten of which we published in the print issue. The full list is available here. Other ranking organisations are looking carefully at the region too. Times Higher Education, a specialist weekly magazine, says it has enough data to produce a Latin American ranking. But it is still working on its methodology: its global top 200 makes up just 1% of the world’s higher education institutions, which all compete in the same global market for students and professors. Including many more institutions would mean having to find new ways to compare a much more diverse bunch. Until the magazine is sure it can do it fairly, says Phil Baty, its deputy editor, it will move cautiously.
QS relies much more heavily than the other ranking organisations on measures of reputation, which allows it to move swiftly into new regions. However, that carries the disadvantage of potentially over-rating large institutions, especially those whose names include countries or capital cities, such as the University of Buenos Aires or the National Autonomous University of Mexico. They have hundreds of thousands of students apiece and sound like you must have heard of them, even if you have not. Still, a start has now been made on opening the region’s universities to greater scrutiny. That can only help them to improve.
16 octobre 2011

Universities rethinking global expansion

http://articles.boston.com/images/BostonArticlesLogo.gifBy Mary Carmichael, Globe Staff. Pierre Du Jardin has infused his office at Suffolk University with the flavor of Senegal. Wooden masks hang on the walls, and Du Jardin’s soft accent evokes the official French language of the country. But if his 104 African students, all new to Boston this semester, do not feel quite at home on campus, it is hard to blame them.
They would not be here at all if Suffolk had not closed its branch campus in Senegal last spring. Suffolk closed the satellite campus after losing about $10 million on the venture. It would be far less expensive in the long run, the college figured, to move its Senegal students to Boston.
The shutdown is the latest of many. Over the last decade, universities spurred by dreams of global cachet - and, sometimes, by foreign governments eager to underwrite them - built or rented whole campuses and offered Western-style education abroad. But now some schools are running out of cash as they struggle to attract enough students and develop a viable business model.
“In the last 10 years, there was a gold-rush mentality,’’ said Jason Lane, who studies the phenomenon at the State University of New York at Albany. “Everyone was trying to start an international branch. But now the excitement is stalling.’’
The most spectacular collapse of an international branch campus happened last year, when Michigan State University, failing to recruit even one-fourth as many students as planned, pulled out of Dubai after just two years in business. George Mason University left the United Arab Emirates two years ago, before its inaugural class could graduate. Troy University has closed three branches in the past year, in Guam, Sri Lanka, and Germany. Texas Tech University plans to shutter its own German outpost by 2012. That is only the American schools. Some British and Australian colleges have closed branch campuses, too. More shutdowns are likely, said Joseph Aoun, president of Northeastern University, which has not founded an international campus.
“Universities are still new to globalization,’’ Aoun said. “We are going to see many experiments that fail.’’
A few leading US schools tried to establish foreign outposts decades ago. Harvard University founded a Chinese medical school in 1911 and a Swiss business program in 1973. Those early ventures were short-lived for reasons that are echoed today, said Jorge Dominguez, Harvard’s vice provost for international affairs.
“It was difficult to monitor the campus from thousands of miles away,’’ Dominguez said. “It was difficult to ensure that the education was the same quality. And costs were very high. Local people didn’t have the money to pay.’’
When Suffolk started its program in Senegal’s capital, Dakar, in 1999, 30 or so international branch campuses existed worldwide.
16 octobre 2011

France to Allow Work Visas for More Graduates

http://graphics8.nytimes.com/images/misc/nytlogo152x23.gifBy PALKO KARASZ. PARIS — French officials are planning to soften their stance on limiting working permits to foreign college graduates and to reconsider recently rejected work-visa applications after criticism from students and heads of universities, the Education Ministry said Thursday.
“Local prefects will be advised to examine students’ applications in a positive way,” a spokesman with the Ministry of Higher Education said in a telephone interview. “Cases where the application has been rejected will be examined to try and find a solution,” he added, refusing to give his name, following ministry practice.
This autumn, non-European Union students were subjected to stricter work-visa procedures, making it increasingly hard for them to pursue job opportunities after graduation in France. A memo dated May 31 and issued by the ministries of Interior and Labor called on the local authorities and immigration offices to apply existing regulations “rigorously” to limit legal immigration. “Priority should be given to the professional insertion of job seekers already present on our territory, both of French and foreign nationalities, residing legally in France,” the memo read.
In addition, a government decree issued on Sept. 6 strengthened the conditions of residency for students.
At a meeting of government officials and university representatives on Tuesday, the higher education minister, Laurent Wauquiez, pledged to “correct” the carrying out of immigration rules for students and said that the government and universities would start talks to address the issue of graduates who wish to stay in France to work.
“France wishes to attract the best students in the world,” as they could become “ambassadors for our country,” Mr. Wauquiez was quoted as saying in Le Figaro. “There is no policy of closure” directed at foreign graduates, he added.
Louis Vogel, head of the University Presidents’ Conference, who was present at the meeting, welcomed the talks in an interview on Wednesday. Nevertheless, he remained cautious about the outcome, saying, “The reaction was good but we have to wait and see the results in practice.”
In late September, he was among the first to react to the visa refusals, saying that they could compromise deals with partner universities worldwide.
“The consequences of this memo on international students have been underestimated,” Mr. Vogel said Wednesday.
Lenient legislation and a stated intention to attract international students increased the number of foreigners in the French higher education system in recent years. Their numbers rose to 218,364 from 137,505 in the past decade, according to ministry figures.
At the same time, the government under President Nicolas Sarkozy has been trying to curb immigration. In April, Interior Minister Claude Guéant announced that he wanted to reduce all legal immigration to the country by 20,000 to 180,000.
While the quotas were not directed at students, academics said they were the first affected.
“From a statistical point of view, cutting down on foreign students has a more immediate and visible effect, as opposed to family migration, for instance,” said Serge Slama, an assistant professor at the University of Evry-Val d’Essonne, south of Paris.
A group of students called the May 31 Collective started registering cases of work-permit refusal in September. A founder of the movement is Hajer Gorgi, a Tunisian student who graduated from Ensae, an engineering school, this past summer. Before even graduating, she said, she had been considered by a leading company for a position as a consultant. But, for the authorities, “consultant” was not a valid job description so she feared that they would refuse her permit, she said.
“A whole generation is being sacrificed,” Ms. Gorgi said. She said about 200 students had contacted the collective, of which about 70 were refused visas.
Asked about the softening of measures, Vincent Chauvet, a French student at l’Institut d’études politiques de Paris and co-founder of the collective, said Thursday that they were only partially satisfied.
“We haven’t seen any written engagement — we only have Mr. Wauquiez’s word,” he said in an interview, adding that they were still hoping the original memo would be withdrawn.
To reinforce their demands, the collective planned to demonstrate in front of the Sorbonne University in Thursday.
“We want to go public to show that these students are not hiding, illegal immigrants,” Mr. Chauvet said.
This year, several Western nations including Australia, Britain and Sweden, decided to restrict access to their higher education systems for foreign students. Britain and Australia tightened visa and immigration policies, while Sweden introduced tuition fees for some foreign students, a first in its modern history.
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 20 > >>
Newsletter
51 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 798 692
Formation Continue du Supérieur
Archives