
EU exit would leave UK universities ‘in thrall to US model’

By Libby Page. Internships can be great opportunities for students, but they can also be exploitative. Here's how to land a good internship that will give you vital experience and could help you get a job. Having experience of the working world is essential for getting a job, and students are encouraged to get these skills by interning as much as possible. Over 50% of employers say they wouldn't give a job to a graduate with no experience, revealed a 2013 report. More...
By Robert Vanderplank. Lenient grading at GCSE, curriculum content and teaching methodologies are all also to blame for the decline of language students. More...
The Guardian. Tuition fee hike, tough economic climate and pressures on employers among factors blamed by report for 40% drop in numbers. The number of people choosing to study part time in England has plummeted by 40% in the past two years – the equivalent of 105,000 fewer students, according to a study published on Wednesday. More...
By Tricia King. Let's make this latest report a tipping point for part-time and mature learning, not a missed opportunity, says Tricia King. Wednesday is an important day in my world, as Universities UK (UUK) publishes its report, The power of part-time, in response to a commission from the business secretary, Vince Cable. My hope is that I can look back on 16 October 2013 as a tipping point in the fortunes of part-time higher education. My fear is that it will mark an important missed opportunity. More...
By David Docherty. Employers understand the potential of part-time study, says David Docherty – so involve them in your curriculum design. We all knew that participation in part-time study was in decline, but a 40% drop in enrolments in just two years should come as a warning to everyone, including employers. The figure, cited again today in a timely study from Universities UK (UUK), reminds us of the problem that is now up to higher education and employers to fix. More...
By Owen Youngman. A month in to my first experience as a Mooc teacher, I'm certainly learning: institutions must adapt fast to serve the best students. Those of us who are engaged in teaching "massive open online courses", or Moocs, find ourselves answering a lot of questions these days, and that's one we hear a lot.
One month into my own effort for Northwestern University, I've heard so many versions of that one on the street, in meetings, and even when doing TV interviews, that I have a quick and facile answer: the students and the software. The more interesting questions, however, are about the kinds of teaching and learning possible through platforms like Coursera (that's where my NU class – "Understanding Media by Understanding Google," with an initial enrollment of more than 45,000 – is offered). More...
Pour accompagner le déploiement des emplois d’avenir, la DGEFP a donné ses orientations pour la fin de l'année 2013 : réussir l’accompagnement et la formation des jeunes recrutés en emplois d’avenir et faire progresser les recrutements en ZUS. Ces objectifs sont accompagnés de préconisations pour maintenir la dynamique de prescription, en termes de prospection d’employeurs.
Pour sécuriser les parcours, l’attention des prescripteurs (Missions locales et Cap emploi) est attirée sur l’importance du contact au 1er mois du contrat avec le jeune et son employeur permettant de vérifier le bon déroulement de la prise de fonction et sur le bilan réalisé à l’issue du 1er trimestre entre le jeune et son référent.Suite...
Une étude de l’Observatoire des transitions professionnelles, un outil partagé entre huit Fongecif, analyse les parcours de 4137 salariés, de leur métier initial à leur métier final et se focalise sur leur situation un an après leur sortie de formation, dans le but de mesurer l’impact réel du Cif et d’évaluer la réalisation des transitions professionnelles.
L'étude indique que 51% des salariés qui se sont formés dans un autre domaine que celui de leur métier initial, y travaillent effectivement un an plus tard, après avoir réussi leur examen de fin de formation.
Le document propose l'ensemble des taux de réalisations “complètes” ou “partielles” par domaine de formation pour les transitions internes et externes.
Ce sont les salariés qui se forment dans le domaine de la santé qui connaissent, 12 mois plus tard, l'insertion la plus forte.
Consulter le document (pdf, 2013, 51 p).
Les rencontres des Carif-Oref de septembre 2013 à Ajaccio ont été l'occasion de lancer officiellement le nouveau site de l'association du réseau RCO : www.intercariforef.org.
Outre la base de données sur l'offre de formation professionnelle continue en France, ce portail interrégional formation-emploi offre un ensemble de ressources et d'outils au service des acteurs et des professionnels. Il est organisé en 5 thématiques : le réseau, s'informer, observer et analyser, professionnaliser et appui et expertise.
Il donne également accès aux publications réalisées par le réseau parmi lesquelles :
- 2002-2012 pratiques de la VAE en régions : repères et perspectives ;
- L'observation des parcours en formation et en emploi : état des lieux des travaux des OREF ;
- Les contributions des Carif-Oref au CPRDFP : une offre de service enrichie.
- L'information sur l'offre de formation, 30 ans d'expertise des Carif-Oref ...