Des signes de reprises dans l’industrie ? C’est en tout cas ce qu’avance la 42ème édition de l’étude annuelle France Secteurs, conduite par la LCL, et qui évalue les perspectives économiques des grands secteurs de l’industrie Française pour 2015. Un bémol cependant : tous les secteurs industriels ne sont pas égaux face à ce regain d’activité. Suite...
Redresser la croissance potentielle française - CAE
« L’inquiétude grandit en Europe sur les perspectives de croissance économique à long terme, affectées par l’affaiblissement observé des gains de productivité. Ce mouvement de décélération, qui concerne en particulier la France, est-il inexorable ? Les trois auteurs de cette Note soulignent que des marges de manœuvre internes existent pour contribuer au redressement du potentiel de la croissance française : en particulier les incitations des entreprises à innover et les compétences de la force de travail et leur adéquation aux emplois.
Le Conseil d’analyse économique formule des recommandations autour de ces deux axes :
1. formation de la main d’œuvre
• Renforcer le temps passé en entreprise dans les filières professionnelles du secondaire.
• Accroître les incitations des régions et des établissements d’enseignement à faire évoluer les formations en fonction des besoins des entreprises.
• Accroître la part de formations technologiques post-Bac relativement à certaines filières générales post-Bac.
• Assouplir les conditions de la formation en alternance pour les plus de 25 ans
• Aligner la durée maximale d’indemnisation du chômage des plus de 50 ans sur celle du reste de la population. Améliorer la prise en compte des cumuls emploi-retraite pour le calcul des pensions.
2. Incitations des entreprises à innover
• Améliorer l’efficacité du Crédit d’impôt recherche (CIR) en poursuivant l’effort de simplification de la procédure, le compléter par des aides directes à la recherche dans des domaines à fortes externalités.
• Mener une étude sur les causes profondes de la faible rentabilité du capital-risque en France.
• Adapter la réglementation des secteurs non manufacturiers, en particulier ceux qui produisent des services intermédiaires pour les autres secteurs…. »
Entendu en 2013 : “La croissance, c’est fini !” (4/4)
[Rétrospective] 2013 n'aura pas été une année de reprise, ni en termes d'activité économique, ni en termes d'emploi. Alors que la croissance ne bondira pas en 2014, faut-il pour autant baisser les bras sur le front de l'emploi ? A la recherche de compétitivité, les entreprises développent de nouvelles parades, fructueuses pour l'emploi. Sélection d'articles pour repenser le local et l'innovation.
> Cet article est la suite de la rétrospective “Entendu en 2013″. Lire les trois premières parties : “Le mal-être au travail, c’est fini !”, “Le diplôme, c’est fini !” et “Le CDI, c’est fini !”
1- Le mythe : “On ne peut rien pour l’emploi sans la croissance ; or, la croissance n’est plus là.”
Ce n’est pas un mythe, et c’est même ce que l’Atelier de l’emploi qualifiait de “nouvelle donne” pour l’activité économique : nous sommes à l’ère de l’incertitude. Le Forum Economique Mondial, début 2013, ambitionnait de “restaurer la confiance et la croissance malgré la menace de chocs économiques et politiques”. La croissance, qui ne dépassera pas la barre de 1% en 2014, semble pourtant impossible à restaurer à court terme. Suite...
UK universities contribute to economic growth

These comprise part of a much wider economic impact (Note 1).
Analysis by HEFCE of the eleventh annual Higher Education – Business and Community Interaction survey shows that the total value of the services (Note 2) which UK universities provide to the economy and society increased by 7 per cent in 2010-11, from £3.1 billion in 2009-10 to £3.3 billion.
Despite wider economic uncertainty, spending on university services by large business increased by 7 per cent, from £587 million in 2009-10 to £629 million in 2010-11. Universities are stimulating economic growth and contributing to public services and society.
The report, published today, finds encouraging signs of the rising value of UK knowledge exchange (Note 3). This is illustrated by increases in income to universities from facilities and equipment – such as wind tunnels or digital media suites – where income grew by 12 per cent over the previous year, to £129 million in 2010-11.
* In 2010-11 268 new businesses were set up based on the world-class research carried out by UK universities, bringing the total number of active spin-off companies to 1,262. These companies employed around 18,000 people and turned over nearly £2.1 billion during the year.
* UK universities formed one new company per £24 million of research funding during 2010-11. This far exceeds the record of US universities (one new company per £56 million).
* Graduates established over 2,800 new enterprises to capitalise on the knowledge and experience gained while studying. Universities support these enterprises by embedding enterprise in degree courses, and also by providing advice and facilities for graduates to set up and grow their businesses, and by putting them in touch with investors looking for opportunities.
* The direct application of knowledge to solving problems in the public and private sectors also grew, with collaborative research increasing by 16 per cent and contact research by 7 per cent.
Sir Alan Langlands, HEFCE Chief Executive, said:
Universities across the UK are working with businesses of all shapes and sizes to help generate innovative, high-value products and services.
‘In challenging economic times, the HE sector is doing all it can to drive growth – in everything from the commercialisation of new knowledge, delivery of professional training and research with business, through to income from their equipment and services.’
‘The sector is clearly delivering on the Government’s ambition for university knowledge exchange income from external sources to grow by 10 per cent over the next three years (note 5): intellectual property licensing income, for example, has increased in England by 3 per cent to £47.5 million. In one year we have already seen external income grow in England by 5 per cent.’
‘Higher education in this country is world leading. It is a great national asset, something we should all be proud of.’
David Willetts Minister for Universities and Science said:
‘Universities and industry working together are making a substantial contribution to the UK’s economic growth. The latest analysis shows that external income to the higher education sector from business and other users has continued to increase, despite the challenging economic environment, to over £3.3 billion.
‘Today’s increase in the number of new start-up companies by staff and recent graduates of higher education institutions also highlights the important role that universities have in creating a more entrepreneurial society.’
Notes
1. In terms of its wider economic impact the HE sector generated over £59 billion of output. ‘The impact of universities on the UK economy’ University of Strathclyde report for UUK, 2009’.
2. The report ‘Higher Education – Business and Community Interaction survey 2010-11’ (HEFCE 2012/18) is available.
3. Services provided by universities to business include: consultancy, training, use of facilities and equipment, contract and collaborative research as well as Intellectual Property and very highly skilled people.
4. Data for the HE-BCI survey were collected by the Higher Education Statistics Agency (HESA). The survey is analysed and published annually by HEFCE on behalf of the UK Stakeholders Group and the Department for Business, Innovation and Skills. The raw data were published by HESA in May; this publication provides further analysis of the data including a longer time series.