By Stephen Downes - Stephen's Web. Economists Say Millennials Should Consider Careers In Trades
Chris Arnold, NPR, 2015/02/18
I too would recommend people pursue a career in the trades, but I want to add a few caveats that economists aren't yet ready to concede (or so it seems to me). One thing is that we have to reposition trades in society. In many parts of the world - Europe springs to mind - people who work in the trades are respected as professionals, well-paid (often by virtue of their union or trade association) and play a significant role in society. More...
Faculty SOS
By Colleen Flaherty. A common refrain from adjunct professors who get relatively low pay and little institutional support is that their working conditions are students’ learning conditions. But many colleges and universities continue to ignore that message and rely on part-time faculty to deliver the majority of instruction. A new paper is calling out those institutions for their lack of attention to faculty career designs and is demanding meaningful, collaborative discussions to address what it calls an existential threat to American higher education. Read more...
More Than Adjuncts
By Colleen Flaherty. The University of Denver has never been one of the many colleges where part-time, semester-to-semester faculty members lacking institutional support make up the majority of instructors. Denver employs relatively few part-time adjuncts, and those it does hire usually have other jobs and teach one or two courses based on their professional expertise. Read more...
How job hunting criteria are ever-changing
By Ariane Hanemaayer. Dealing with puzzling advice from fellow colleagues.
As I prepare applications for research and teaching positions, I have received both positive support from colleagues in my field (health research) and plenty of career advice. More...
Le CNU et le Suivi de carrière

Rappel 1. Article 18-1 du décret du 2 septembre 2014, circulaire du 28 octobre 2014. Le rapport d’activité mentionné à l’article 7-1 sert de base au suivi de carrière de l’enseignant-chercheur, réalisé par la section dont il relève au sein des instances mentionnées au même article. Le suivi de carrière est réalisé cinq ans après la première nomination dans un corps d’enseignant-chercheur ou après un changement de corps, puis tous les cinq ans. Toutefois, un enseignant-chercheur peut demander un suivi de carrière à tout moment, dans le respect de la procédure prévue au présent article. Le suivi de carrière prend en compte l’ensemble des activités de l’enseignant-chercheur. Les établissements prennent en considération ce suivi de carrière en matière d’accompagnement professionnel.
Rappel 2. Propositions de la Conférence des présidents d’université (CPU) concernant le recrutement, la formation et la carrière des enseignants-chercheurs, 25 novembre 2014, texte intégral (11 pages). Suivi de carrière : page 9.
Motions de 4 sections du CNU s’opposant au suivi de carrière. La 11ème section du CNU, réunie le 5 février 2015, s’oppose fermement au « suivi de carrière » envisagé dans la circulaire relative à la gestion des carrières des enseignants-chercheurs, envoyée aux établissements le 28 octobre dernier. Les membres de la 11ème section rappellent que les objectifs d’un tel suivi n’ont pas été explicités. Dans le contexte budgétaire actuel, ce « suivi » n’aurait pas pour fonction d’aider les collègues mais fournirait aux Présidents d’Universités un outil pour mettre en place une modulation des services. Voté à bulletins secrets. 42 OUI , 2 NON, 1 ABSTENTION
La section 15, réunie le 4 février 2015 en session de qualification, a voté par 17 voix contre 5 son opposition radicale au suivi de carrière.
La 18e section du CNU, réunie en session de qualification du 2 au 7 février 2015, réaffirme son opposition au principe de la modulation des services et l’évaluation récurrente et obligatoire des enseignants-chercheurs (quels que soient le nom et la forme qu’on lui donne). Elle refuse la mise en place d’un suivi de carrière.
Dans un contexte de détérioration des conditions de travail des enseignants-chercheurs par l’alourdissement et l’inflation des charges administratives et de gestion, l’ajout d’une nouvelle procédure d’évaluation ne peut que nuire aux activités de recherche et dénaturer la fonction d’enseignant-chercheur.
La 18e section réaffirme avec force la nécessité pour tout chercheur de pouvoir déterminer lui-même ses objets de recherche et rappelle son attachement à la fonction publique d’Etat. Motion adoptée à l’unanimité des suppléants et titulaires présents ce jeudi 5 février 2015.
Motion de la section 24. Suite...
Career Resources for the Academic and Non-Academic Job Search

Your Expertise Has Value
By Nate Kreuter. A soft job market and regular assaults on public funding for higher education have characterized my entire academic career. If my own experiences are in any way typical, it’s not much of a speculation to say that the financial pressures exerted upon higher education have significantly hurt morale among faculty at many of our universities. Read more...
Have Fun
By Kerry Ann Rockquemore. I appreciate your willingness to create a semester plan for what sounds like a busy term, and I applaud your work toward meeting long-term writing and financial goals. Read more...
Facing Career Doubts
By Jake Livengood. Some people think I work for a magical university where students have no career challenges and amazing jobs are handed out like fliers on a college quad. Read more...
Preparing for the tenure-track interview
By Katherine Becker and Libbi Miller. Here’s what the big day has in store for you.
Congratulations! Thanks to a combination of factors – luck, hard work, persistence, a well-worded cover letter – you have been invited to interview with a selection committee for a tenure-track position. Your carefully crafted application stood out from the pile and passed the scrutiny of designated faculty. Maybe you’ve even successfully cleared a preliminary phone or video-conference interview hurdle. More...