Sept défis pour une politique de civilisation
The International European Summer University 2009 will take place in Poitiers from 1 October to 4 October 2009 at the Espace Mendes-France.
It will fall between the scope of the previous editions and will support, through reflections on the conditions of the exhaustion of a model of development, the emergence of a complex thinking together with an ensemble of steps which are marked by trans-disciplinarity, by the confrontation between researchers and political decision makers and by a will of openness to our fellow citizens. The interest that we have in complex thinking is two-fold. Firstly, we are concerned about the deep knowledge that we can benefit from and the potential of experiences which will spring from it. Secondly, the intrinsic value of this University, is that it constitutes a big step towards the network of knowledge; in a situation which was until now characterized by the dialogue of knowledge. The interest of the first kind works at two levels. The second works at the global level, where interdependence and diversity have become the determinant features. When a system is not able to treat its vital problems, to create a meta-system suitable for dealing with these problems, it deteriorates and disintegrates. Program. Speakers.
Public Conference: Éducation et université, Vendredi 2 octobre 2009 de 18h30 à 21h00, Maison du Peuple de Poitiers. En collaboration avec l’Observatoire International des Réformes Universitaires (ORUS Int).
Intervenants : * M. Cristovam Buarque – Ministre de l’Education brésilien (2003-2004). * M. Axel Kahn – Président de l’Université Descartes de Paris. * Nicole Rege Colet – Présidente de l’Association Internationale de pédagogie universitaire. * Boaventura de Sousa Santos – Professeur de sociologie à Yale University (E.-U.).
L’éducation ne se réduit certes pas à l’université ; elle englobe l’ensemble des étapes de la scolarisation et même une partie des processus d’apprentissage extra-scolaires. Toutefois elle joue là un rôle déterminant : c’est elle qui, en dernier ressort, guide les jeunes générations dans la vie active et leur fournit les outils pour y évoluer librement. Dans les pays occidentaux, l’après-guerre a vu l’université s’ouvrir au plus grand nombre ; et aujourd’hui, en Inde ou en Chine, les étudiants se comptent par millions. Pourtant, cette « massification » de l’enseignement supérieur s’est-elle traduite par une véritable démocratisation ? Les disparités existant entre les universités et les cursus parallèles (dans le cas français) ou entre les universités mêmes (à une échelle plus large) rappellent que l’éducation supérieure pour tous, dans des conditions réelles d’égalité des chances, est encore un idéal à atteindre.