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Formation Continue du Supérieur
23 novembre 2014

La France préfère payer (deux fois) pour les articles de ses chercheurs

Rue89Par Pierre-Carl Langlais et Rayna Stamboliyska. Au lieu de donner à tous l’accès aux travaux de ses scientifiques – qu’elle a financés –, la France choisit de verser 172 millions d’euros à un éditeur néerlandais. Rue89 dévoile le texte de cet incroyable marché. La France n’a plus d’argent pour ses universités. Mais elle en a pour les éditeurs.
Tandis que les présidents d’université apprennent que leur dotation est amputée de 400 millions d’euros, le ministère de la Recherche s’engage, dans le plus grand secret, à payer 172 millions d’euros au leader mondial de l’édition scientifique, Elsevier. Voir l'article...

Rayna Stamboliyska

15 novembre 2014

Managing Open Access publication

By Stephen Downes - Stephen's Web. Managing Open Access publication
Owen Stephens, Jisc Monitor, 2014/11/11

If you're reading this article and wondering what APCs are, you're not alone. There are dozens of things it could be, and the author doesn't even bother with a link, let along an expansion of the acronym. From the context, after a bit of sleuthing, I figured out that it probably means 'article processing charge'. More...

12 novembre 2014

Non-Publishers in European Universities: An Empirical Approach

By Marek Kwiek. In a traditional account of the scientific community, full-time academics employed in European universities who do not produce papers, books or book chapters, should not be regarded as part of the scientific community. Following Warren O. Hagstrom’s claim in The Scientific Community (1965), published articles and books are “the most important channel of communication from the standpoint of the larger community. Those who do not contribute at all through this channel cannot be considered scientists”. Logan Wilson (1942) argued that “in the academic scheme of things results unpublished are little better than those never achieved”. From this perspective, no publications mean no research. Read more...
11 novembre 2014

'Crownfeathers and Effigies'

By Oronte. Crownfeathers and Effigies. Jerry Bradley. Lamar University Press. March 2014. $15.00.
Review by Katherine Hoerth
Recently, The Los Angeles Review of Books published a “Poets’ Roundtable on Person and Persona.” In the introduction, Lynn Melnick says the Confessionalist ”I” in poetry rose and fell, and “now poets who write in this vein—women, it seems, more than men—are viewed through a movie-of-the-week lens.” Still, she suggests, the “I” may be getting a “new embrace,” and in the conversation that follows, different voices wonder if this lens is a liability or if it offers an edginess that draws readers in. Read more...
8 novembre 2014

IAU Horizons (Vol. 20. No.3) now available online

Couverture en anglaisIn preparation for the International Conference on Higher Education for Sustainable Development, Nagoya 9 November 2014, and the UNESCO World Conference on ESD, Nagoya, Japan, 10-12 November 2014, IAU prepared a special issue of IAU Horizons on The role of higher education in the post 2015 Development Agenda. The 18 papers from the In Focus section aim to fuel – if not initiate - discussions on this topic in your institutions, organisations and networks.
For more information on the above mentioned international Conferences and the roles IAU plays in both, please go to the IAU global portal for HESD: www.iau-hesd.net.
The magazine as well provides a report on IAU priority areas, new projects and initiatives, upcoming conferences, calls for papers and participation amongst other things. The magazine also lists new Members of IAU, the Association’s latest publications and a selection of books received at the IAU for inclusion in HEDBIB.

Call for papers
The In Focus section of the next issue of IAU Horizons (Vol.21, no.1) will be on Social innovation: Challenges and perspectives for higher education. If you wish to contribute to this issue, please contact: Hilligje van’t Land (h.vantland@iau-aiu.net) by 15 February 2015.

8 novembre 2014

AIU Horizons (Vol. 20. No.3) maintenant disponible en ligne

couverture AIU Horizons en FREn vue de la Conférence internationale sur l’enseignement supérieur pour le développement durable et la Conférence mondiale UNESCO sur EDD, 9 puis 10-12 novembre 2014, à Nagoya au Japon, l’AIU vous propose un numéro spécial de AIU Horizons sur Le rôle de l’enseignement supérieur dans l’agenda du développement post 2015. Les 18 papiers publiés sont destinés à alimenter ou même initier des débats dans vos établissements, organisations et réseaux sur ce thème.
Par ailleurs, le magazine publie, entre autre, des rapports sur les priorités thématiques et les projets de l’AIU, sur les conférences à venir, les appels à papiers. Les nouveaux Membres y sont annoncés et les nouvelles publications de l’AIU et autres publications reçues à l’AIU pour inclusion dans HEDBIB présentées.
Pour plus d'information sur les Conférences de Nagoya et le rôle que l'AIU y assumera, merci de vous rendre sur le portail global de l'AIU sur l'ESDD créé dans le cadre de la Décennie des Nations Unies sur l'EDD (cf. www.iau-hesd.net).

Appel à papiers
Le Dossier thématique de AIU Horizons (21.1) focalisera sur L’innovation sociale : défis et opportunités pour l’enseignement supérieur. Si vous souhaitez contribuer un papier sur ce thème, merci de contacter Hilligje van ‘t Land (h.vantland@iu-aiu.net) d’ici le 15 février 2015.

3 novembre 2014

Très chères revues scientifiques : l’Académie se rebiffe !

Actualité politique, internationale, société par le Nouvel Observateur, infos du jourPar Véronique Radier. La communauté scientifique voudrait bien mettre un frein au très lucratif business des publications qui siphonne les budgets des chercheurs et compromet l’avancée de la recherche.
Remontée, la très savante Académie des sciences ! Sans même attendre une demande ministérielle - qui a tout de même fini par arriver - elle s’est auto-saisie de ce scandale qui irrite depuis un certain temps la communauté scientifique à travers le monde. Suite...

28 octobre 2014

Dublin Core Metadata Initiative, IMS Global Learning Consortium...

By Stephen Downes - Stephen's Web. Dublin Core Metadata Initiative, IMS Global Learning Consortium, and International Digital Publishing Forum Announce Digital Learning Metadata Alliance
Press Release, IMS, 2014/10/24
According to this press release issued by IMS, the new organization will be called the Digital Learning Metadata Alliance and can be found at dlma.org. More...

26 octobre 2014

A 'Partial Win' for Publishers

HomeBy Carl Straumsheim. While academic publishers on Friday notched a rare win in the ongoing legal debate about digital access to copyrighted works, proponents of fair use said the opinion in Cambridge v. Patton recognizes that colleges and universities can legally create digital reserves of books in their collections. Read more...

26 octobre 2014

Ga. State’s Loss in ‘E-Reserves’ Case Might Actually Be a Win for Librarians

By . In May 2012 fair-use advocates celebrated a federal judge’s decision in a high-profile copyright case. The ruling was seen as a decisive victory for Georgia State University, whose librarians wanted to be able to make freely available as much copyrighted material as possible to students via its electronic reserve system. Read more...
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