Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
24 novembre 2016

How user comments got ruined—and what to do about it

By Stephen Downes - Stephen's Web. How user comments got ruined—and what to do about it
Steven Waldman, Columbia Journalism Review, 2016/10/06
took the test and discovered I would have rejected all five of the comments (they would have allowed three). Of course I've never really had the fine-line judgements to make on my own site. More...

24 novembre 2016

YANSS 086 – Change My View

By Stephen Downes - Stephen's Web. YANSS 086 – Change My View
David McRaney, You Are Not So Smart, 2016/10/12

This podcast discusses an experiment whereby the history of discussions was run through natural language analytics. More...

24 novembre 2016

You are almost definitely not living in reality because your brain doesn’t want you to

By Stephen Downes - Stephen's Web. You are almost definitely not living in reality because your brain doesn’t want you to
Buster Benson, Quartz, 2016/10/14
Good article listing sources of cognitive bias (always an interest of mine). Numerous links. "In order to avoid drowning in information overload, our brains need to skim and filter insane amounts of information...

  1. Information overload sucks, so we aggressively filter.
  2. Lack of meaning is confusing, so we fill in the gaps.
  3. We need to act fast lest we lose our chance, so we jump to conclusions.
  4. This isn’t getting easier, so we try to remember the important bits. More...
24 novembre 2016

So You Want to Learn Physics...

By Stephen Downes - Stephen's Web. So You Want to Learn Physics...
Susan J. Fowler, 2016/10/18
This is an outline of a physics curriculum from first year to graduate studies. It's useful in its own right, but it makes me wonder whether someone could use something like this to actually learn physics. Yes, they would have to be very motivated, persistent, and have a lot of time. More...

24 novembre 2016

Equity, Resilience, and Achievements in High Performing Asian Education Systems

By Stephen Downes - Stephen's Web. Equity, Resilience, and Achievements in High Performing Asian Education Systems
Wing-On Lee, Chenri Hui, Low Ee Ling, Frontiers of Education in China, 2016/10/18
Many of the leaders in recent PISA and other academic tests have been from east Asian countries. Why? This month's special issue of Frontiers of Education in China explores the quantitative results with a set of (mostly) qualitative studies. More...

24 novembre 2016

Contextual Cognition in Social Simulation

By Stephen Downes - Stephen's Web. Contextual Cognition in Social Simulation
Bruce Edmonds, Context in Computing, 2016/10/04

I have mentioned context a lot over the years and never taken the time to discuss it properly. This chapter (22 page PDF) is far from a complete discussion but offers a good first look. More...

24 novembre 2016

Postsecondary Success Advocacy Priorities

By Stephen Downes - Stephen's Web. Postsecondary Success Advocacy Priorities
Gates Foundation, 2016/10/03

The Gates Foundation has announced (22 page PDF) the positions it will advocate (and presumably fund) for 2016. It's focused on the U.S. college and university system and stresses the development of networks supporting personal paths for students. More...

22 novembre 2016

Pour une grammaire de la décentralisation

LogoVoilà près de quarante ans que l’idée de décentralisation sert de principe directeur à la réforme de notre organisation territoriale. Et pourtant cette idée ne repose sur aucun corps de doctrine établi et satisfaisant. Même à l'échelle globale, la décentralisation s’impose à travers  le monde sans avoir trouvé d’assise théorique vraiment solide. La Banque mondiale, qui s’appuie généralement sur des bases doctrinales robustes, présente ainsi une analyse bien modeste du succès de la décentralisation : « Pourquoi la décentralisation s'impose-t-elle à l'échelle mondiale ? Tout simplement parce qu'elle s'observe partout ». Voir l'article...

22 novembre 2016

Brexit : conflit entre légitimité démocratique et légitimité parlementaire

Par Institut Montaigne. Avec le jugement rendu par la Haute Cour de Justice d’Angleterre et du Pays de Galles déclarant que le gouvernement britannique n’était pas compétent pour notifier la décision du Royaume-Uni de quitter l’Union européenne (UE), la Première ministre, Theresa May, qui met en avant la légitimité démocratique du référendum, essuie un revers politique. Voir l'article...

22 novembre 2016

Quand la cybermenace pèse sur les démocraties

Par Institut Montaigne. La cyberattaque massive qui a touché plusieurs grands sites web, principalement aux États-Unis, le 21 octobre dernier, a de nouveau fait émerger les enjeux de sécurité liés au développement des objets connectés. Voir l'article...

Newsletter
50 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 794 155
Formation Continue du Supérieur
Archives