Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
16 mai 2013

Why universities license degrees to foreign colleges

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Nigel HealeyTransnational education has become big business for UK universities. The latest data from the Higher Education Statistics Agency, HESA, reveal that the sector has more international students studying wholly offshore than on universities’ home campuses. The UK government has, in turn, become enthusiastic about the potential growth in this market. Transnational education offers universities a way of reaching the increasing number of foreign students who want a UK degree, but who are unable or unwilling to travel to the UK for study. Read more...
14 mai 2013

Transnational education ‘brain drain’ warning

Times Higher EducationBy . A study into transnational education has found that it can help train students to fill skills gaps in host countries, but also warned that it can contribute to a brain drain and has not led to enhanced research. Transnational education – which includes ventures such as branch campuses, joint degrees and the validation of overseas courses - has been promoted by the universities and science minister David Willetts. UK universities had established 25 branch campuses by 2012, according to the Observatory on Borderless Higher Education, in countries including China, the United Arab Emirates, India and Malaysia. Read more...
14 mai 2013

Le premier Master transfrontalier en Promotion de la santé (Université Bordeaux Segalen et Université Publique de Navarre)

http://www.formasup.fr/sites/default/files/imagecache/vignette_sommaire/articles/ISPED_espagnol.gifLancement d'un nouveau Master en Promotion de la santé en espagnol
L'Institut de Santé Publique, d'Epidémiologie et de Développement de l'Université Bordeaux Segalen et l'Université Publique de Navarre (Espagne) lancent à la rentrée prochaine un Master en Promotion de la Santé et Développement Social en espagnol via Internet.
Le Master associe étroitement également des universitaires et profesionnels latino-américains.
Les candidatures sont ouvertes jusqu'au 15 juin 2013.
Des bourses sont disponibles grâce au soutien du Conseil Régional d'Aquitaine.
Voir la description de la formation.
http://ead.isped.u-bordeaux2.fr/Portals/12/logo_upna.gifMaster i-PROMS
Master universitario en Promoción de Salud y Desarrollo Social.
El Master i-PROMS se ofrece conjuntamente por el ISPED, en colaboración con docentes y profesionales latinoamericanos, y por la Escuela Superior de Estudios Sanitarios de la Universidad Pública de Navarra. Por lo tanto, se expedirá a los estudiantes que hayan completado el programa de estudio un doble titulo de Master francés y español (pendiente de su aprobación por la ANECA para España).
El Máster en Promoción de Salud Pública y desarrollo social  es una propuesta de titulación conjunta entre la Universidad Pública de Navarra (UPNA) y  la Universidad Bordeaux Segalen (UBS) coordinada por el Instituto de Salud Pública (ISPED) de la segunda. El máster se imparte este año por primera vez on-line en español.
El programa tiene como objetivo formar profesionales de la salud competentes en los campos de la educación y de la promoción de la salud que puedan intervenir como responsables de proyecto, mediante el apoyo al diseño metodológico de gestión y evaluación de las actividades de salud en las áreas de prevención, intervención social y acciones de programación local.
Responsables del Máster: Francisco GUILLEN GRIMA y Rachid SALMI
15 avril 2013

Inauguration d'une agence transfrontalière en Lorraine

« Le caractère transfrontalier est une force pour notre région! », Roger Cayzelle, président du Conseil économique, social et environnemental de Lorraine (CESEL), reste convaincu que la Lorraine n'a pas dit son dernier mot en matière d'industrie, de services mais aussi de tourisme et de culture. Devant quelques 120 personnes réunies à l'occasion de l'inauguration des nouveaux locaux du pôle emploi de Sarreguemines, jeudi 4 avril, il fait la chasse aux idées reçues: « Beaucoup de Lorrains rêvent d'aller travailler dans le sud. Mais savez-vous que Montpellier est la ville française qui compte le plus de personnes sous le seuil de pauvreté? ».
Raisonnablement optimiste, et toujours avec ferveur, Roger Cayzelle rappelle à une assistance conquise l'impérieuse nécessité de « poursuivre et multiplier les échanges avec nos voisins. Nous ne travaillons pas assez de manière étroite avec l'Allemagne! ».
Une introduction idéale à la table ronde qui suit. Animée par Isabelle Margo (France Bleu) et davantage centrée sur les problématiques d'emploi en Moselle Est, elle réunit Claude Roque (Direccte), Véronique Guinebert (Continental), Achim Dürschmid (Eures), Sandrine Porté et Jürgen Becker (Pôle emploi de Sarreguemines). Les intervenants brossent un tableau très réaliste du marché de l'emploi local: dispositifs d'aides, techniques de recrutements, partenariat franco-allemand. MRS, EURES, POE… les acronymes prennent tout leur sens à travers la parole des témoins.
Placée sous le signe de l'échange et de la convivialité, cette rencontre rappelle l'importance de l'accompagnement des demandeurs, des deux côtés de la frontière. Un effort matérialisé par l'architecture intérieure de la nouvelle agence, marqueur fort des engagements de Pôle emploi 2015. La qualité de l'accueil reste le premier acte symbolique vers les demandeurs et chefs d'entreprises, un principe adopté par toute l'équipe du pôle emploi de Sarreguemines!
"Der grenzüberschreitende Charakter ist eine Kraft für unsere Region!" Roger Cayzelle, Präsident des Wirtschafts-, Sozial-und Umweltmedizin Lorraine (CESEL) bleibt davon überzeugt, dass Lorraine hat nicht gesagt, ihr letztes Wort für Industrie, Dienstleistungen sowie Tourismus und Kultur. Vor rund 120 Menschen versammelten sich anlässlich der Einweihung der neuen Räumlichkeiten des Arbeitsverhältnisses Zentrum von Sarreguemines, Donnerstag, 4. April, macht es Jagd Ideen. Mehr...
6 mars 2013

The evolution of transnational education

Internationalising Higher EducationThe shape of things to come 2: The evolution of transnational education
Going Global 2013 sees the launch of new research from the British Council entitled ‘The shape of things to come 2: The evolution of transnational education’ – a piece of work which maps the evolution of transnational education (TNE) globally, with a particular focus on the impact on host countries, and how its provision has supported national education agendas over time.
The research provides answers to the following questions:
  • How has TNE evolved globally?
  • What has been the impact of TNE on the host countries?
  • What are the fundamental drivers for aspiring education hub countries?
  • Which models of TNE are best fitted to particular environments?

Through conducting this research, the British Council have created:

  • An Opportunities Matrix: Detailed regulatory and market environment analysis of 25 countries
  • Case Studies – detailing the evolution of TNE in 3 major host countries

Download the research highlights.
An expert panel launched the research and opened a discussion on the implications at the Going Global conference: 8.2 The shape of things to come: the evolution of transnational education.

9 décembre 2012

En vidéo: 3e conférence ministérielle de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche de la Grande Région

http://eureka.lorraine.eu/jahia/jsp/jahia/templates/eureka/esri_templates/img/droite-blue.jpgRéunis le 18 octobre à l’Hôtel de Région à Metz, les acteurs de l’enseignement supérieur et de la recherche de la Grande Région renouvellent leurs engagements en faveur de la coopération interrégionale et saluent des projets de recherche transfrontaliers.
Elle a rassemblé une centaine d’institutionnels et de responsables universitaires et scientifiques du Luxembourg, de Lorraine, de Wallonie, de Sarre et de Rhénanie-Palatinat. Présidée par Jean-Yves Le Déaut, 1er Vice-président lorrain, la 3e conférence ministérielle de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche de la Grande Région était accueillie le 18 octobre par la Région Lorraine. Au programme de cette journée de travail et d’échanges: bilan et avenir de l’Université de la Grande Région, présentation du Résau Lor-Lux, projet financé par le Fonds interrégional de la recherche (FIR) et remise du Prix interrégional de la recherche (IWp) aux projets "Réseau du cartilage" et "Archives médiévales de la Grande Région".
La conférence a par ailleurs été marquée par la signature d’une déclaration d’intention sur l’avenir de la coopération institutionnelle dans les domaines de l’enseignement supérieur et de la recherche en Grande Région. Son objectif: poursuivre l’engagement des partenaires transfrontaliers et soumettre de nouvelles propositions d’actions au prochain Sommet de la Grande Région. Cette déclaration vise par exemple à promouvoir la mobilité étudiante par le développement de centres de perfectionnement de langues et la mise en place de codiplomations de qualité, à poursuivre les efforts initiés il y a 4 ans en faveur de l’Université de la Grande Région, à pérenniser le Fonds interrégional de la recherche (FIR) et le Prix interrégional de la recherche (IWp)…
Réseaux Grande Région: échanges et coopérations au cœur de l’Europe
Les échanges en matière de recherche et d’enseignement supérieur sont l’une des priorités de ce vaste espace de coopération transfrontalière que constitue la Grande Région, territoire formé par la Sarre, la Lorraine, le Luxembourg, la Rhénanie-Palatinat et la Wallonie.
Lire aussi RésEAU Lor-Lux: un projet de coopération scientifique entre la Lorraine et le Luxembourg.
Consulter la déclaration d’intention sur l’avenir de la coopération institutionnelle dans les domaines de l’enseignement supérieur et de la recherche en Grande Région.

http://eureka.lorraine.eu/jahia/jsp/jahia/templates/eureka/esri_templates/img/droite-blue.jpg Met στις 18 Οκτωβρίου στο Hotel de Περιφέρεια σε Μετς, φορείς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της έρευνας στην ευρύτερη περιοχή ανανεώσουν τις δεσμεύσεις τους για τη διαπεριφερειακή συνεργασία και να χαιρετήσουν ερευνητικά προγράμματα των συνόρων. Την ημερίδα παρακολούθησαν εκατοντάδες των θεσμικών και ακαδημαϊκών ηγέτες και επιστήμονες του Λουξεμβούργου, Lorraine, Βαλλονία, Saarland και της Ρηνανίας-Παλατινάτου. Περισσότερα...

1 décembre 2012

Furthering Equality in International Higher Education: UK and transnational programmes

Date: 29 Jan 2013. Start Time: 10:30 am. Location/venue: University of Surrey. This event is being hosted as part of the Higher Education Academy's Workshop and Seminar Series 2012/2013.
Information about the event

Extant research on processes of internationalisation within higher education has highlighted important inequalities. Students from more privileged homes have been shown to be much more likely than their peers to be internationally mobile; some international students suffer racism and other forms of discrimination; and there are considerable disparities between nations in the income derived from international student mobility and other forms of internationalisation. However, there remain significant gaps in our knowledge. We know relatively little, for example, about the impact on students of transnational programmes, which are offered by UK universities and delivered – at least partially – overseas. Moreover, there has been little work that has compared the impact of different forms of internationalisation. For example, do organised forms of student mobility encourage those who would be unlikely to move abroad under their own initiative (i.e. through spontaneous mobility)? Furthermore, while academic research has been effective in highlighting some of the inequalities which can often be exacerbated by international student mobility, there has been considerably less work on the action that can be taken by policymakers, university leaders and those who teach within higher education institutions to redress these problems.
This seminar will contribute to our understanding in this area by bringing together researchers, lecturers and staff from university international offices to: (i) compare the issues of (in)equality raised by different types of internationalisation (i.e. spontaneous student mobility, organised student mobility and transnational programmes); and (ii) on the basis of this analysis, consider how all those involved in international higher education can promote greater equality amongst students.
Aims/outcomes

The aims of the seminar are:
    To bring together researchers and higher education staff (lecturers and managers) with an interest in international education, and a commitment to promote equality between students.
    To disseminate findings from recent research that has focussed explicitly on issues of equality and inequality with respect to international higher education.
    To explore the implications of these research findings for policy and practice.
    To consider the similarities and differences (in relation to achieving equality) between different forms of international higher education (i.e. spontaneous student mobility, organised student mobility and transnational programmes in which students are not necessarily geographically mobile).
Information about sessions and speakers

The aim of this seminar is to explore the implications for policy and practice of recent research on (in)equality within international higher education. The seminar will comprise: (i) three presentations which will disseminate the findings of recent research on different aspects of international higher education; (ii) a panel discussion in which four practitioners will discuss the implications of the research findings for their own work; and (iii) a general discussion in which all seminar participants will be able to explore how equality can best be achieved in different types of international programmes and through their own work.
The three academic presentations will each focus on a different type of internationalisation. The first paper, by Dr Qing Gu (University of Nottingham), will consider equality issues raised by spontaneous student mobility (i.e. students who move on their own initiative, outside of any formal programme), with a particular focus on Chinese students who study in the UK. The second paper, by Dr Hannah Deakin (Loughborough University) will focus explicitly on organised student mobility - under the European Union’s Erasmus scheme. The final academic presentation will be given by Dr Johanna Waters (University of Birmingham) who will consider the issues of equality and inequality raised by transnational programmes (in which students themselves do not necessarily move) – drawing on a study of degrees offered by UK higher education institutions in Hong Kong.
Reflecting this diversity, the members of the panel will be drawn from members of staff who teach on, or manage, different types of international programme and who have experience of teaching international students in the UK. It is hoped that the seminar participants, more generally, will reflect a similar range of experiences (i.e. of spontaneous and organised student mobility, and of transnational programmes).
18 novembre 2012

3e conférence ministérielle de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche de la Grande Région

http://eureka.lorraine.eu/jahia/jsp/jahia/templates/eureka/esri_templates/img/droite-blue.jpgRéunis le 18 octobre à l’Hôtel de Région à Metz, les acteurs de l’enseignement supérieur et de la recherche de la Grande Région renouvellent leurs engagements en faveur de la coopération interrégionale et saluent des projets de recherche transfrontaliers.
Elle a rassemblé une centaine d’institutionnels et de responsables universitaires et scientifiques du Luxembourg, de Lorraine, de Wallonie, de Sarre et de Rhénanie-Palatinat. Présidée par Jean-Yves Le Déaut, 1er Vice-président lorrain, la 3e conférence ministérielle de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche de la Grande Région était accueillie le 18 octobre par la Région Lorraine. Au programme de cette journée de travail et d’échanges: bilan et avenir de l’Université de la Grande Région, présentation du Résau Lor-Lux, projet financé par le Fonds interrégional de la recherche (FIR) et remise du Prix interrégional de la recherche (IWp) aux projets "Réseau du cartilage" et "Archives médiévales de la Grande Région".
La conférence a par ailleurs été marquée par la signature d’une déclaration d’intention sur l’avenir de la coopération institutionnelle dans les domaines de l’enseignement supérieur et de la recherche en Grande Région. Son objectif : poursuivre l’engagement des partenaires transfrontaliers et soumettre de nouvelles propositions d’actions au prochain Sommet de la Grande Région. Cette déclaration vise par exemple à promouvoir la mobilité étudiante par le développement de centres de perfectionnement de langues et la mise en place de codiplomations de qualité, à poursuivre les efforts initiés il y a 4 ans en faveur de l’Université de la Grande Région, à pérenniser le Fonds interrégional de la recherche (FIR) et le Prix interrégional de la recherche (IWp)…
Réseaux Grande Région: échanges et coopérations au cœur de l’Europe
Les échanges en matière de recherche et d’enseignement supérieur sont l’une des priorités de ce vaste espace de coopération transfrontalière que constitue la Grande Région, territoire formé par la Sarre, la Lorraine, le Luxembourg, la Rhénanie-Palatinat et la Wallonie.
http://eureka.lorraine.eu/jahia/jsp/jahia/templates/eureka/esri_templates/img/droite-blue.jpg Met στις 18 Οκτωβρίου στο Hotel de Περιφέρεια σε Μετς, φορείς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της έρευνας στην ευρύτερη περιοχή ανανεώσουν τις δεσμεύσεις τους για τη διαπεριφερειακή συνεργασία και να χαιρετήσουν ερευνητικά προγράμματα των συνόρων. Την ημερίδα παρακολούθησαν εκατοντάδες των θεσμικών και ακαδημαϊκών ηγέτες και επιστήμονες του Λουξεμβούργου, Lorraine, Βαλλονία, Saarland και της Ρηνανίας-Παλατινάτου. Υπό την προεδρία του κ. Jean-Yves Le Déaut, 1ος Αντιπρόεδρος Lorraine, η 3η Υπουργική Διάσκεψη της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας της ευρύτερης περιοχής φιλοξενήθηκε στις 18 Οκτωβρίου από την Περιφέρεια Lorraine. Περισσότερα...
28 octobre 2012

Nouveau - le guide 2012 de l'Enseignement Supérieur et de la Recherche en Grande Région

Destiné aux étudiants, enseignants ou chercheurs de la Grande Région, ce guide de 24 pages répertorie tous les établissements universitaires et scientifiques de Lorraine, du Luxembourg, de Sarre, de Rhénanie-Palatinat et de Wallonie. Eureka.Lorraine vous propose de télécharger ici sa nouvelle édition.
C’est un peu l’annuaire de la matière grise transfrontalière, le guide de l’enseignement supérieur et de la recherche en Grande Région recense les 90 universités et grandes écoles et les 300 laboratoires de ce vaste espace au cœur de l’Europe. Au-delà des données pratiques, cette publication met aussi en lumière certains des grands projets menés par ces acteurs universitaires et scientifiques comme création de la cité des sciences au Luxembourg ou le campus virtuel de Rhénanie-Palatinat.
Bilingue français-allemand, ce guide est bien sûr destiné à valoriser les atouts de la Grande Région. Mais son but est également d’encourager les échanges et les collaborations entre les 360 000 étudiants et 25 000 chercheurs de cet espace transfrontalier. Cette publication a été conçue et réalisée par le Groupe de Travail "Enseignement Supérieur et Recherche" de la Grande Région. Présidée par la Région Lorraine, cette instance de coopération institutionnelle « mène des actions de promotion et de développement de la coopération universitaire et scientifique ». A son actif également: le Prix interrégional de la recherche décerné tous les 18 mois. Télécharger le Guide de l'Enseignement Supérieur et la Recherche en Grande Région.
Préface
Vous êtes étudiant, enseignant, chercheur ou toute personne désirant identifier un acteur universitaire ou scientifique en Lorraine, au Luxembourg, en Sarre, en Rhénanie-Palatinat ou en Wallonie.
Le guide de l’enseignement supérieur et de la recherche en Grande Région s’adresse à vous.
L’objectif de cette brochure est de recenser les établissements universitaires et scientifiques de l’espace transfrontalier, contribuant ainsi à une meilleure connaissance des forces en ces domaines et incitant à la mobilité en son sein.
L’enseignement supérieur et la recherche étant par nature des secteurs dynamiques et donc évolutifs, ce guide sera régulièrement actualisé autant que de besoin.
Le Groupe de Travail « Enseignement Supérieur et Recherche » de la Grande Région.
Vorwort
Sie studieren, unterrichten oder forschen in Lothringen, in Luxemburg, im Saarland, in Rheinland-Pfalz oder in Wallonien?
Oder suchen dort nach einer Hochschul- oder Forschungseinrichtung?
Der Leitfaden für Hochschulwesen und Forschung in der Großregion ist für Sie gedacht.
Das Ziel dieser Broschüre ist eine Auflistung der universitären und wissenschaftlichen Einrichtungen im grenzüberschreitenden Raum. Damit soll ein Beitrag für eine bessere Kenntnis der existierenden Kräfte in dem Bereich geleistet und ein Anreiz für Mobilität innerhalb dieses Raumes gegeben werden.
Weil Hochschulwesen und Forschung ihrem Wesen nach dynamische und demnach evolutive Gebiete sind, wird dieser Leitfaden regelmäßig und so oft wie nötig aktualisiert.
Arbeitsgruppe „Hochschulwesen und Forschung“ der Großregion.
10 septembre 2012

Who is today's transnational student?

The Guardian home'Glocals' see transnational education as a means of developing their professional profile and networks – higher education institutions should respond likewise, says Elizabeth Shepherd.
In 2010 to 2011, the UK Higher Education Statistics Agency reported that for the first time more international students were studying UK courses outside the UK than within it. While the exportation of higher education programmes delivered across borders to remote learners in numerous and growing forms is not a new phenomenon, interest has been heightened by the UK government's promise to cut net migration from hundreds to tens of thousands.
Complicate this picture further for UK institutions with the increase in UK domestic student fees and substantial cuts in universities' government funding, and it has never been more evident than now that UK higher education institutions need to get creative, innovate, capitalise on, and think outside the tradition of its four walls.
The operating environment in the UK for institutions wanting to internationalise is witnessing governmental, economic and political impact that are forcing them to think beyond their traditional and experiment with the possibilities before them in delivering Transnational Education (TNE) programmes.
The delivery of these programmes has led to a new type of higher education consumer who seeks an unconventional, flexible format that allows them to continue their own pursuits (be that career, family or other) outside regular residential bricks and mortar study. TNE students have been described as 'glocal' students, in other words local students with global aspirations. Whilst this observation is an accurate description – indeed, students are studying for globally administered programmes in a local setting – these students display far more sophisticated and nuanced characteristics than this assessment implies.
Perhaps a better term might be 'career alumni.' This new wave of learners that has emerged seek quality programmes that will lead to career enhancement like their traditional internationally mobile counterparts. But they are also making measured and often multi-layered choices that allow them to advance in many cases a prosperous career without leaving their job, over the chance to experience studying within a campus environment. The 'career alumni' tag resonates due to their focus on their own professional development, and the importance they place on the creation of professional networks gained during their period of study.
So why isn't everyone jumping on this band wagon? For both the delivering institution and the participating student, TNE programmes present the assessment of a measured risk. The challenge for both student and institution is mitigating that risk and achieving end goals of development and sustainability.
Trends in international student mobility traditionally show students seeking higher quality education than immediately available to them at home, often in a country renowned for its world class institutions, academics and opportunities. A better quality of education and fulfilling the ultimate goal of improving career prospects have always been among the most important factors for students choosing to study overseas.
Indisputably, students also want the cultural experience of living abroad. This wider experiential dimension, outside education and employment, is often capitalised on by institution's marketing strategies and national branding campaigns that exploit creative, scientific and artistic innovations, in the hopes of inspiring a new generation of imported home-cultivated alumni.
Setting aside the potentially negative spin that could be applied to findings that TNE students are not treated equally by awarding institutions and are not offered the same quality of experience as those based on campus, there is an opportunity here to be grasped. The straight transference of a campus-based programme aimed at classroom-taught students fails to understand the motives behind the TNE-seeking student.
Embracing the lack of four walls and the building of new professional communities could lead to the development of appropriate and sustainable programmes that would increase an institution's brand value rather than detract from it. Acknowledge and celebrate the difference in a TNE programme, not as a second choice, but as a strategic decision made by individuals that do fit this mode of delivery and gain from it a valuable experience that will grow their unique needs, skills sets and personal situation.
Elizabeth Shepherd is
British Council research director of education intelligence – this blog is based on a report into Transnational Education available to UK universities at the British Council SIEM site.
<< < 10 11 12 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 504
Formation Continue du Supérieur
Archives