23 avril 2014

Soumettez vos articles au journal scientifique le plus prestigieux au monde

Logo - Thot CursusPar Denys Lamontagne. Caleb Emmons est un mathématicien et un poète. En 2009, probablement fatigué d’attendre les réponses d’éditeurs pointilleux à qui il avait envoyé des papiers scientifiques, il a décidé de fonder un journal scientifique dont les règles seraient simples et où le délai d’attente serait inexistant : le Journal of Universal Rejection.
Le principe fondateur de ce journal est le rejet. Tous les articles soumis, indépendamment de leur qualité, seront rejetés. En dépit de cet apparent inconvénient, voici plusieurs bonnes raisons pour soumettre vos articles au JofUR. Suite...

Posté par pcassuto à 22:42 - - Permalien [#]


19 avril 2014

Removing the Blindfold

HomeBy Katrina Gulliver. What follows is a true story.
A junior scholar had been waiting months for a response on an article she had submitted to a good journal. One day she happened to be visiting a colleague’s office, as the colleague was bemoaning being hassled by an editor, having missed the deadline to “review this damn paper.” The title was visible on the colleague’s computer screen. “But that’s my article!” the junior scholar cried. There followed a moment of rather awkward silence, followed by some nervous laughter. The colleague, shamefaced about his tardiness as a reviewer, hastily dispatched a friendly critique of the piece to the editor. Read more...

Posté par pcassuto à 18:53 - - Permalien [#]

15 avril 2014

Arifor Magazine n°39

Magazine d’information sur la formation et l’orientation en Champagne-Ardenne, avec deux objectifs :
- Informer et valoriser les professionnels, leurs compétences et leurs initiatives
- Fédérer autour de thèmes forts : orientation, formation, emploi, métiers. Gratuit - sur simple demande auprès de l’ARIFOR.
Au sommaire du n°39
En images : Semaine Ecole Entreprise 2013
Décryptage : L’AFDET plus de 100 ans au service de l’enseignement technique
Dossier : La mobilité internationale, former ailleurs, différemment, autrement
Evènement La lutte contre l’illettrisme
Métiers Les métiers d l’orientation ou comment aider à trouver sa voie
Opportunités Pour une dynamique régionale de l’alternance
En supplément de ce numéro : une affiche des dispositifs de mobilité internationale
.
Téléchargez Arifor Mag n°39 [1.6 Mo].

Posté par pcassuto à 00:27 - - Permalien [#]

12 avril 2014

EUA Research Policy Working Group focuses on open access to scientific publications

LogoAt its meeting on 20 March 2014, the EUA Research Policy Working Group (RPWG) gave particular attention to the topic of open access to scientific publications.
The RPWG invited Professor Bernard Rentier – Rector, Université de Liège, Belgium – to share his views and experience. He highlighted the importance of “green” open access to scientific publications (a type of open access), and building strong institutional open access repositories and internal policies for researchers’ self-archiving of publications, as a response to the increasing costs of subscriptions to scientific publications and the need to respect the freedom for researchers to publish in journals of their choice.
The subsequent discussion, which also took account of Horizon 2020 developments, confirmed that key open access issues for universities. More...

Posté par pcassuto à 12:20 - - Permalien [#]

06 avril 2014

Nature Publishing Group Requires Faculty Authors to Waive ‘Moral Rights’

subscribe todayBy Megan O'Neil. Faculty authors who contract to write for the publisher of Nature, Scientific American, and many other journals should know that they could be signing away more than just the economic rights to their work, according to the director of the Office of Copyright and Scholarly Communication at Duke University. Kevin Smith, the Duke official, said he stumbled across a clause in the Nature Publishing Group’s license agreement last week that states that authors waive or agree not to assert "any and all moral rights they may now or in the future hold" related to their work. In the context of scholarly publishing, "moral rights" include the right of the author always to have his or her name associated with the work and the right to have the integrity of the work protected such that it is not changed in a way that could result in reputational harm. Read more...

Posté par pcassuto à 00:15 - - Permalien [#]


02 avril 2014

Publishers clash with students over textbook copying

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Raghavendra Verma. Indian academics and university students are fiercely defending their right to use copyrighted reading material for free as Indian publishers intensify their fight against the photocopying and organised counterfeiting of books. Read more...

Posté par pcassuto à 13:13 - - Permalien [#]

13 mars 2014

Les livres numériques des EUD : Une première en France

Université BourgogneLes Editions Universitaires de Dijon (EUD) se démarquent. Elles font de l’uB la 1re université en France à tenter l’expérience du livre numérique. 52 titres disponibles sur l’Apple Store. Et ce n’est qu’un début. Rencontre avec Hervé Duchêne, directeur des EUD.
Les EUD sur l’Apple Store, comment ça marche ?
52 titres sont aujourd’hui disponibles sur l’Apple Store sous le format le plus récent, Epub 3. Les utilisateurs doivent télécharger le logiciel ibooks d’Apple sur leur tablette ou leur Iphone. Les différentes collections des EUD sont représentées : culture, histoire, société, langages, traductions, etc. Les titres sélectionnés pour l’application représentent un large panel des ouvrages présents sur la boutique en ligne du site internet des EUD.
Certains titres sont gratuits, d’autres payants (de 3,99€ à 12,99€). Pour les ouvrages payants, une nouveauté : des extraits de 30 à 50 pages gratuits sont accessibles pour donner l’idée du contenu à l’acheteur potentiel. Cet extrait se compose le plus souvent d’une introduction, d’un chapitre et d’une présentation biographique.
Plusieurs originalités : l’interactivité complète avec possibilité d’aller sur les sites internet en lien dans le livre téléchargé, aller d’une note à une référence. Avec l’accès « Full Text », le lecteur peut retrouver un mot, une citation ou un nom avec la possibilité d’aller sur le web trouver des informations complémentaires. Des cahiers photographiques sont également souvent proposés avec une qualité d’image supérieure à l’édition papier.
Enfin, les polices grecques et latines intégrées dans les livres numériques : une rareté.
Pour les utilisateurs de PC et autres, nous sommes également présents à titre expérimental sur Google Play, Google Livres ou encore Play Store sur Androïd. Suite...

Posté par pcassuto à 23:32 - - Permalien [#]

02 mars 2014

An Open Letter to Textbook Publishers

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/confessions_of_a_community_college_dean_blog_header.jpgBy Matt Reed. Dear Textbook Publishers,
I have a question for some of you. Having been in administration for quite a while now, I know that sometimes things that seem easy and obvious from the outside, aren’t. So I’m wondering if there’s a smarter answer to this than anything I can figure.
Why aren’t all of you issuing all of your major textbooks in formats that are accessible to students with disabilities? Read more...

Posté par pcassuto à 11:25 - - Permalien [#]

01 mars 2014

NAIRTL publication: ‘Threshold Concepts: from personal practice to communities of practice’

LogoThe National Academy for Integration of Research, Teaching and Learning (Ireland) last month published “Threshold Concepts: from personal practice to communities of practice”.
The publication brings together “key insights” from a recent NAIRTL conference on the topic of Threshold Concepts. This includes a selection of papers from the conference which the publication notes provide “insights into how we can apply the Threshold Concepts idea to gain a deeper understanding of how students learn, and also how we can use it to gain new ways of looking at our own disciplines”.
An online version of the publication is available to download from the NAIRTL website.

Posté par pcassuto à 09:45 - - Permalien [#]

27 février 2014

How digital publishing is changing higher education

eCampus NewsBy Karen McCavitt. If you’re accepted to Harvard Business School, you can look forward to learning alongside the eggheads and overachievers deemed worthy by the school’s admissions office, Bloomberg Businessweek reports. HBS has also launched a massively open online course, or MOOC, as have other heavyweight MBA programs. If you enroll in an HBS MOOC, you can look forward to learning alongside … exactly whom. More...

Posté par pcassuto à 14:44 - - Permalien [#]