Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
6 septembre 2014

Is it time to restructure our universities?

The Guardian homeBy . A federal approach could help tackle the divisive brand wars and class-bound hierarchies that dog our current system. The pattern of higher education institutions has remained remarkably stable for half a century. The post-1992 universities were allowed to drop their "polytechnic" labels but are essentially the same places. Read more...
31 août 2014

The quest for change in higher education

http://www.universitybusiness.com/sites/default/files/UB-blue-header_3_0.pngBy Stefanie Botelho. First American’s 5th Annual Peer Discussion event at the Seattle Space Needle during NACUBO (National Association of College and University Business Officers) was facilitated by David Helfand, former Columbia University professor and current president of Quest University – the first private university in Canada, which opened in 2007 with an innovative approach to higher education. Helfand shared his insights on the current education system in America and his mission to redefine it in Canada. More...

24 août 2014

The Future of College?

By Stephen Downes - Stephen's Web. The Future of College?
Graeme Wood, The Atlantic, 2014/08/18

I studied the work of Stephen M Kosslyn back when I was in graduate school. At the time, he was defending a sophisticated 'picture theory' model of mind against cognitivists such as Jerry Fodor and Xenon Pylyshyn (who argue it's all rules, representations and sentences). I had a lot more sympathy with Kosslyn (though I've since before more of an advocate of J.J. Gibson). More...

17 août 2014

Universities aren't graduating enough to keep up with labor market demands

By . The SIU Board of Trustees was challenged Wednesday during its retreat at the Touch of Nature Environmental Center to graduate more students to keep up with a growing need for college-credentialed workers in the state labor market.
James Applegate, Illinois Board of Higher Education executive director, shared with the SIU Board of Trustees Wednesday the Illinois Public Agenda for College and Career Success’ challenge to increase to 60 percent the adults, age 25 to 64, with a college degree or certificate by 2025. More...

15 août 2014

The Future of College?

By Graeme Wood. A brash tech entrepreneur thinks he can reinvent higher education by stripping it down to its essence, eliminating lectures and tenure along with football games, ivy-covered buildings, and research libraries. What if he's right?
On a Friday morning in April, I strapped on a headset, leaned into a microphone, and experienced what had been described to me as a type of time travel to the future of higher education. I was on the ninth floor of a building in downtown San Francisco, in a neighborhood whose streets are heavily populated with winos and vagrants, and whose buildings host hip new businesses, many of them tech start-ups. In a small room, I was flanked by a publicist and a tech manager from an educational venture called the Minerva Project, whose founder and CEO, the 39-year-old entrepreneur Ben Nelson, aims to replace (or, when he is feeling less aggressive, “reform”) the modern liberal-arts college. More...

14 août 2014

Intergros - L'Observatoire des métiers - La prospective

13 août 2014

France Stratégie - Céreq : Prospective des métiers et des qualifications : Quelle démarche suivre à l’échelon régional ?

Commissariat à la stratégie et à la prospective - Céreq : Prospective des métiers et des qualifications : Quelle démarche suivre à l’échelon régional ?
Le Commissariat général à la stratégie et à la prospective (CGSP) et le Céreq formule six recommandations pour mettre en œuvre un exercice de prospective des métiers et des qualifications réalisés au niveau régional
La capacité d’expertise technique sur la prospective des métiers et des qualifications est devenue, avec le renforcement de la décentralisation et le rapprochement des logiques d’intervention entre formation et emploi, un enjeu important pour les acteurs régionaux. Les besoins et les attentes sont multiples, et vont croissant. Ils interpellent à la fois les services d’étude et les structures d’observation, mais également les décideurs et commanditaires de ces démarches.

Des propositions sont faites afin d’améliorer l’usage des exercices de prospective des métiers et des qualifications réalisés au niveau régional :
Recommandation n°1 : Renforcer l’articulation entre prospective régionale et élaboration des politiques et des orientations pluriannuelles régionales
Recommandation n°2 : Renforcer les échanges autour des différents  types de prospectives régionales (métiers et qualifications, développement économique, aménagement du territoire…)
Recommandation n°3 : Combiner diagnostic préalable, approches quantatives et qualitatives
Recommandation n°4 : Développer les échanges entre la prospective faite au niveau national et celle réalisée au niveau régional
Recommandation n°5 : Mieux croiser le regard de branche et le regard régional/territorial
Recommandation n°6 : Développer les collaborations techniques au niveau interrégional sur des sujets d’intérêt communs : les spécificités régionales en termes de mode de recrutement, les méthodes d’estimation des projections d’emploi, les indicateurs de fragilités et potentialités des territoires…
Téléchargez le document méthodologique sur notre site internet. Voir l'article...

13 août 2014

Quels emplois pour demain ?

C2R Bourgogne : Travail Emploi Formation en BourgogneAu-delà du constat partagé d'une demande prévisible forte dans les domaines de l'informatique et des services d'aide à la personne, la commission sénatoriale  a surtout retenu l'idée que l'on ignore encore, pour une large part, ce que seront les métiers de demain, dont certains restent à inventer et d'autres résulteront de l'adaptation des emplois actuels aux progrès techniques, numériques ou robotiques de nos sociétés en pleine mutation.

Sénat. Rapport d'information de M. Alain FOUCHÉ, fait au nom de la Délégation sénatoriale à la prospective, n° 583- 4 juin 2014.

Pour télécharger le document (158 p. - pdf) : http://www.senat.fr/rap/r13-583/r13-5831.pdf. Voir l'article...

13 août 2014

Les métiers en 2022 : résultats et enseignements

C2R Bourgogne : Travail Emploi Formation en BourgogneCe rapport montre que 800 000 postes par an seraient à pourvoir à l'horizon 2022. Les métiers du commerce et des services resteraient dynamiques, notamment les professions de soin et de service aux personnes ; une relative polarisation des qualifications se poursuivrait.

France Stratégie ; DARES, juillet 2014.

Pour télécharger le document (68 p. - pdf) :

http://travail-emploi.gouv.fr/IMG/pdf/CGSP_DARES_Les_metiers_en_2022.pdf. Voir l'article...

11 août 2014

Here come the robots!

By Brian Keeley. In the first of two postings, we look at the impact of artificial intelligence on our societies and economies.
How do you feel about robots? Do you look forward to one day lying by the pool sipping a piña colada mixed by your beaming electronic buddy? Or do you expect to die cowering in your hovel as an army of metal men batter down the door?
Wherever you stand, it’s hard to feel completely indifferent about robots. Read more...
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 549
Formation Continue du Supérieur
Archives