
Why Are We Still Learning Alone? Why Connection Is More Important Than Ever #FuturesEd

New Learning, New Society
By Stephen Downes - Stephen's Web. New Learning, New Society
Stephen Downes, Feb 23, 2015, Change School Talks 2015, Toronto
Talk given to the Chang School at Ryerson University outline the weakness of traditional models of online learning and arguing instead for a student-centered and self-organized system. More...
What will higher education look like in 2020?
By Gary Newbold. The BYOD trend is gaining popularity in Asia-Pacific and the region will continue to witness strong growth, driven by burgeoning consumer demand for smartphone and tablet. In 2013, mobile devices utilized under the BYOD model accounted for 22.5 percent of all consumer smartphone sales, followed by notebook PCs (11.7 percent) and tablets (4.9 percent). More...
We're Destroying Higher Education for Future Generations
By John Warner. On Wednesday, the New York Times asked, “Is Your First Grader College Ready?”
Also on Wednesday, we learned that if Louisiana Gov. Bobby Jindal’s proposed cuts to higher education go through we can expect massive contraction of faculty and courses at the flagship LSU campus, which will get off lucky, because it will at least stay open, unlike some of the other colleges and universities of the Louisiana system. Read more...
Perspectives pour l’emploi et le social dans le monde – Tendances 2015
Anciennement intitulé Tendances Mondiales de l'Emploi, le rapport Perspectives pour l’emploi et le social dans le monde – Tendances pour 2015 intègre des prévisions relatives aux niveaux du chômage à l’échelle mondiale et explique les facteurs à l’origine de ces tendances, y compris le creusement des inégalités et la baisse de la part salariale. Le rapport se penche sur les moteurs de l’émergence des classes moyennes dans le monde en développement, ainsi que le risque de troubles sociaux, en particulier dans les régions où le chômage des jeunes est élevé. Le rapport traite des facteurs structurels qui déterminent le monde du travail, notamment le vieillissement de la population et l’évolution des compétences recherchées par les employeurs. Voir l'article...
La prospective des métiers et des qualifications, un outil pour renforcer la concertation régional
Qu’est-ce que la démarche de prospective des métiers et des qualifications (PMQ) ? Quelle en est son utilité ? Comment peut-il être un outil au service du pilotage des politiques régionales ? Cette synthèse proposée par le Cereq est issue d’une étude menée dans le cadre d’une convention d’accompagnement de France Stratégie. Voir l'article...
La prospective des métiers et des qualifications pour renforcer la concertation régionale
Entre 2011 et 2013, le Céreq a accompagné France Stratégie pour enrichir les méthodologies de prospective des métiers et des qualifications (PMQ). Ce travail comportait deux volets, l'un sectoriel, l'autre régional. A l’issue de ces travaux l’étude "Prospective des métiers et des qualifications, quelle démarche suivre à l'échelon régional ?" est parue en avril 2014. Ce Bref du Céreq offre une synthèse de cette étude ; il présente les différents outils de la démarche PQM, ses objectifs et ses enjeux, ainsi que les dispositifs et acteurs impliqués.
Bref du Céreq n°327, décembre 2014, 4p.
Wellington aims to double int’l students by 2023
By Beckie Smith. Education institutions in Wellington, New Zealand are developing a new High Growth Strategy for International Education which aims to double the number of overseas students in the region by 2023. More...
What will the future of education look like?
By Max Nikias. One of the most hotly discussed topics in higher education is the role and future of online education. For the traditional university, does the emergence of online education represent a threat or an opportunity?
Like any new technology, the prospects for online education depend on where it can add value or, better yet, create it. More...
La prospective métiers et qualifications pour renforcer la concertation régionale

Télécharger Bref n°327 du Céreq, décembre 2014. Voir l'article...