31 décembre 2008

Signature d'un accord de partenariat entre OPCALIA Bourgogne et l’ASSEDIC Franche-Comté Bourgogne

Conclue pour une durée initiale d’un an, la convention de partenariat récemment conclue entre OPCALIA Bourgogne et l'ASSEDIC Franche-Comté Bourgogne a pour objectif de faciliter le retour à l’emploi et l’insertion professionnelle des demandeurs d’emploi bénéficiaires de l’Allocation Retour à l’Emploi (ARE) versée par l’Assurance Chômage, tout en répondant aux difficultés de recrutement des entreprises de la région Bourgogne Franche-Comté.
Par la mise en adéquation des compétences des demandeurs d’emploi et des besoins des entreprises, cette accord va favoriser le Projet Personnalisé d’Accès à l’Emploi via la mise en oeuvre d’actions de formation conventionnées, notamment au travers du DIF (Droit individuel à la formation). OPCALIA va activer tous les dispositifs adaptés et, selon les cas, faire appel aux contrats de professionnalisation, aux périodes de professionnalisation ou à la VAE (Validation des Acquis par l’Expérience)...
Un lien internet entre le site d’OPCALIA Bourgogne et l’Observatoire pour l’emploi de l’Assedic (www.observatoirepourlemploi.fr) est mis en place pour fournir des informations sur l’emploi, la formation professionnelle et l’analyse des besoins de main-d’oeuvre.
OPCALIA va étudier l’opportunité de construction d’un parcours qualifiant pour les demandeurs d’emploi embauchés dans une entreprise après une Aide à la Formation Préalable à l’Embauche (AFPE).

1年間の初期期間の締結は、組合契約の間に、最近opcalia ブルゴーニュ、フランシュコンテASSEDICブルゴーニュ締結雇用と失業者の受信者の雇用への復帰を促進することを目的とブルゴーニュFranche中の地域で採用する企業の課題-コント会議雇用(アイルランド空港)への割り当てを返します失業保険で、支払っている。

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Estonia: Continuing vocational education and training (CVET) for adults

Adult education is governed by the Adult Education Act (Täiskasvanute koolituse seadus, 1993) which defines the adult learner as those who study by distance learning, evening courses, part-time study or as an external student participating in in-service or non-formal training.
Adults can also acquire higher education (HE) at institutions of applied higher education (rakenduskõrgkool) and universities (ülikool), both offer flexible forms of study. In general, a fee is charged for part-time study.
The Lifelong Learning Strategy 2005 – 2008 (Elukestva õppe strateegia aastateks 2005-2008) was passed by the government in 2005. The strategy aims to improve opportunities for people to participate in formal, non-formal and informal learning according to their personal as well as social and labour market needs. The aim is to raise the participation rate for people aged 25-64 to 10% of the total population by 2008 (the figure in 2006 was 6.5%).
The Employment Service Act (Tööturuteenuse seadus, 2000) regulates the provision of employment services to job seekers (including training provision) and to employers.
Training is commissioned by county employment offices and paid for by the Ministry of Social Affairs (Sotsiaalministeerium), local authorities may also allocate resources for this purpose. Training may be commissioned from any licensed body approved by the Ministry of Education and Research.
Professional training at company level is not regulated by law, however, the Adult Education Act (Täiskasvanute koolituse seadus,1993) provides for everybody’s right to improve oneself and the state’s, local authorities’ and employers’ obligation to co-ordinate and organise adult education.

Avalehele

회사 차원에서 전문 훈련을 법률에 의해, 그러나, 성인 교육 법령 (Täiskasvanute koolituse seadus, 1993) 규제를받지는 모두의 권리와 국가, 지방 자치 단체 '및 고용주의 의무를 스스로 향상시키기 위해 공동으로 제공 - 일입니다 성인 교육을 개최합니다.

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30 décembre 2008

LOI n° 2008-1425 du 27 décembre 2008 de finances pour 2009 : le mot "université" disparaît du code général des impôts

Texte complet : http://www.legifrance.gouv.fr/.
Quelques extraits :
Pour 2009, le plafond des autorisations d'emplois des opérateurs de l'Etat, exprimé en équivalents temps plein, est fixé à 266 061 emplois. Ce plafond est réparti comme suit :
MISSIONS et programmes.......NOMBRE d’emplois exprimé en équivalents temps plein
Recherche et enseignement supérieur (total).................................143 127

Formations supérieures et recherche universitaire..................................... 52 047
Vie étudiante .................................................................................... 12 794

Recherches scientifiques et technologiques pluridisciplinaires....................... 48 676
Recherche dans le domaine de la gestion des milieux et des ressources......... 17 214
Recherche spatiale .............................................................................. 2 417
Recherche dans le domaine des risques et des pollutions............................. 1 669
Recherche dans le domaine de l’énergie.................................................... 2 026
Recherche et enseignement supérieur en matière économique et industrielle.... 2 404
Recherche dans le domaine des transports, de l’équipement et de l’habitat...... 1 844
Recherche duale (civile et militaire)............................................................... 0
Recherche culturelle et culture scientifique............................................... 1 207
Enseignement supérieur et recherche agricoles ............................................ 829
Article 101 de la LOI n° 2008-1425 du 27 décembre 2008 de finances pour 2009
I. − Le d du II de l’article 244 quater B du code général des impôts est ainsi modifié :
a) A la fin de la première phrase, le mot : « universités » est remplacé par les mots : « établissements d’enseignement supérieur délivrant un diplôme conférant un grade de master, des fondations de coopération scientifique et des établissements publics de coopération scientifique » ;
b) A la fin de la seconde phrase, le mot : « université » est remplacé par les mots : « établissement d’enseignement supérieur délivrant un diplôme conférant un grade de master, la fondation de coopération scientifique ou l’établissement public de coopération scientifique ».
MISSION............................AUTORISATIONS d’engagement................CRÉDITS de paiement
Recherche et enseignement supérieur (total)..........24 507 692 154
.......24 101 566 730
Formations supérieures et recherche universitaire.......11 844 503 974.......11 688 588 549
Vie étudiante ......................................................6 750 158 373..........6 750 158 373
Pour l'outremer, l'article 159 précise dans son paragraphe IV :
IV. - Par dérogation au III, le montant de l’exonération est égal au montant des cotisations à la charge de l’employeur au titre des assurances sociales et des allocations familiales lorsque la rémunération horaire est inférieure à un seuil égal au salaire minimum de croissance majoré de 60 %, puis décroît de manière linéaire à partir de ce seuil, et devient nul lorsque la rémunération horaire est égale à 4,5 fois le salaire minimum de croissance, pour les entreprises situées en Guadeloupe, en Guyane, en Martinique ou à La Réunion respectant les conditions suivantes :
a) Avoir signé avec un organisme public de recherche ou une université une convention, agréée par l’autorité administrative, portant sur un programme de recherche dans le cadre d’un projet de développement sur l’un de ces territoires si les dépenses de recherche, définies aux a à g du II de l’article 244 quater B du code général des impôts, engagées dans le cadre de cette convention représentent au moins 5 % des charges totales engagées par l’entreprise au titre de l’exercice écoulé.
Pada akhir kalimat kedua, kata "universitas" yang diganti dengan kata "lembaga pendidikan tinggi yang mengeluarkan ijazah conferring gelar master, dasar ilmiah atau lembaga publik untuk kerjasama ilmiah ".

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Denmark: Continuing vocational education and training (CVET) for adults

In Denmark, the public sector plays a major role in the provision of continuing vocational education and training as well as generel adult education. However, in the last 10-20 years, private provision of continuing and adult education and training has grown. This includes courses provided by consultancy firms, private course providers, and internal HRM departments.
The main type of CVET in Denmark is, however, the adult vocational training (CVT) programmes offered by labour market training centres and vocational colleges. These programmes are important provisions in the policy objective of furthering lifelong learning and contributing to the creation a flexible labour market. Employees are given the opportunity to increase their skills and competencies regularly by following a CVT programme. Online: http://eng.uvm.dk/

There are a number of training provisions targeting unemployed people and people at risk of exclusion.
Enterprises focus on the development of human resources in terms of improving their generic competences such as the ability to cooperate, flexibility, adaptability to change, etc. Furthermore, publicly provided CVT has been re-organised so as to provide more tailor-made in-company training courses in co-operation with companies. Companies describe their training needs and the vocational colleges/labour market training centres draw up training courses to match. Social partners also offer training courses for their members, e.g., the VET teachers' professional associations offer sector specific courses for teachers to keep their vocational qualifications up-to-date.
In Denmark, the individual has a broad range of opportunities to enter continuing adult education and training from basic schooling level to university level.
I Danmark, den enkelte har en bred vifte af muligheder for at fortsætte voksenundervisning fra grundskoleuddannelse plan til universitetsniveau.

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29 décembre 2008

500ème article sur le blog / Colloque : "L'archipel de l'ingénierie de formation"

A l'occasion des 20 ans du master SIFA (Stratégie et ingénierie en formation d'adultes), les universités de Rennes 2, Nantes et Tours, organisent, les 22 et 23 janvier 2009 à l'université Rennes 2, le colloque international "L'archipel de l'ingénierie de formation" autour des questions suivantes :
- Quelles transformations depuis 20 ans ?
- Quelles réalités professionnelles ?
- Pour quelles perspectives de formation ?

S'interroger aujourd'hui sur l'évolution de l'ingénierie de la formation et des contenus des formations universitaires qui y préparent nécessite que l'on sorte des discours normatifs prégnants de ce champ, marquant la forte complexité des changements des métiers de la formation des adultes depuis vingt ans. Les changements législatifs en matière de formation professionnelle de la fin 2008, les conséquences de la crise financière et économique  sur le champ de la formation sont également un prétexte pour revisiter ce passé récent.
Le 1er article sur le blog/Un forum de la Commission européenne pour promouvoir la coopération entre l’université et le monde des affaires.
logo Rennes 2  télécharger la présentation du colloque
télécharger le programme du colloque
télécharger le bulletin d'inscription

On the occasion of the 20-year master SIFA (Strategy engineering and adult education), the University of Rennes 2, Nantes and Tours, organized on 22 and 23 January 2009 at the University of Rennes 2, the international symposium " The archipelago of engineering training around the following questions: - Quelles transformations depuis 20 ans ? - What changes in 20 years? - Quelles réalités professionnelles ? - What professional realities? - Pour quelles perspectives de formation ? - What training opportunities?

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Colloque : "L'archipel de l'ingénierie de formation" / 500ème article sur le blog

A l'occasion des 20 ans du master SIFA (Stratégie et ingénierie en formation d'adultes), les universités de Rennes 2, Nantes et Tours, organisent, les 22 et 23 janvier 2009 à l'université Rennes 2, le colloque international "L'archipel de l'ingénierie de formation" autour des questions suivantes :

- Quelles transformations depuis 20 ans ?
- Quelles réalités professionnelles ?
- Pour quelles perspectives de formation ?

S'interroger aujourd'hui sur l'évolution de l'ingénierie de la formation et des contenus des formations universitaires qui y préparent nécessite que l'on sorte des discours normatifs prégnants de ce champ, marquant la forte complexité des changements des métiers de la formation des adultes depuis vingt ans. Les changements législatifs en matière de formation professionnelle de la fin 2008, les conséquences de la crise financière et économique  sur le champ de la formation sont également un prétexte pour revisiter ce passé récent.
logo Rennes 2  télécharger la présentation du colloque
télécharger le programme du colloque
télécharger le bulletin d'inscription
On the occasion of the 20-year master SIFA (Strategy engineering and adult education), the University of Rennes 2, Nantes and Tours, organized on 22 and 23 January 2009 at the University of Rennes 2, the international symposium " The archipelago of engineering training around the following questions: - Quelles transformations depuis 20 ans ? - What changes in 20 years? - Quelles réalités professionnelles ? - What professional realities? - Pour quelles perspectives de formation ? - What training opportunities?

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Czech Republic: Continuing vocational education and training (CVET) for adults

In terms of legislation which entered into force in the mid-2006, education in schools which leads to the acquisition of the relevant qualification is not considered to be continuing education. It is part of initial education. However, it forms an important component of adult education.
Retraining is provided for free to registered job seekers and sometime to job applicants. The costs of the retraining of people who are at risk of becoming redundant are covered by their employer and the labour office.
There is no coherent system for the planning of CVET either at national or sectoral level, nor is there such a system for identification of training needs – there are only various isolated projects or activities.
There is no legal entitlement to retraining. Retraining is implemented based on an agreement between the labour office and the job seeker or an job applicant. The labour office pays the retraining costs for the participant and can also offer a contribution to cover documented necessary costs related to the retraining.
There is a specific programme for the training of SMEs’ employees entitled Guidance. It is funded from the state budget and offers subsidies for training and guidance services. This training and guidance are designed for beginning entrepreneurs (0-2 years in business) and entrepreneurs who are at the development and growth stage (over 2 years in business).
CVET on the initiative of individual is not statistically monitored. Some information is provided by the Labour Force Survey – Ad hoc Module on Lifelong Learning implemented in 2003.

Source : http://www.trainingvillage.gr/.
Co se týče legislativy, která vstoupila v platnost v polovině-2006, vzdělávání ve školách, které vedou k získání příslušné kvalifikace, není považována za další vzdělávání.

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OCDE : Élargir l’accès à l’enseignement supérieur et à la formation continue

OECD देशों कि वयस्कों अपनी डिग्री प्रस्तुत करने के दिन पर उनके प्रशिक्षण को पूरा नहीं करते हैं, लेकिन एक रचनात्मक तरीके से अपने जीवन भर में जानने के लिए जारी रखने को सुनिश्चित करने के लिए एक बड़ी चुनौती का सामना करते हैं. 

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Cyprus: Continuing vocational education and training (CVET) for adults

CVET is highly developed in Cyprus and it is provided in a multitude of settings by public promoters and numerous public and private providers. The major influence in this development has been the establishment and operation of the Human Resource Development Authority, HRDA (Archi Anaptyxis Anthropinou Dynamikou, AnAD), a semi-government organisation, which approves and subsidises training programmes implemented by public and private institutions and enterprises. Moreover, private institutions such as colleges, training institutions, consultancy firms and enterprises offer a variety of courses for adults, including many that are not subsidised by the HRDA.


Lifelong learning
The elaboration of a comprehensive Lifelong Learning (LLL) Strategy for Cyprus is one of the prominent measures contained in the National Lisbon Program for Cyprus. The Planning Bureau, PB (Grafeio Programmatismou, GP) has the responsibility to coordinate the elaboration of the strategy, which was discussed with the social partners and will be submitted for approval to the Council of Ministers.
In recent years, the number of participants in adult education and training has increased dramatically. Recent developments for lifelong learning include:
* The continuous upgrading and enrichment of the training and development schemes of the HRDA, which is the dominant actor in the field of vocational training and development. Its establishment and operations changed the training scene and greatly influenced the development of the training market in Cyprus.
* The University of Cyprus, UCY (Panepistimio Kyprou, PK), which was established in 1992, although it does not yet offer any adult education courses. The establishment of the Open University of Cyprus, which has accepted the first students in September 2006.
* The public Technological University of Cyprus (Technologiko Panepistimio Kyprou, TEPAK) has also been established and expected to accept its first students in September 2007.
* The first private universities in Cyprus are expected to operate in the academic year 2007-2008, mainly from the existing private institutions of tertiary education.
* The establishment of Vocational Schools of Lifelong Learning (Epaggelmatikes Scholes Dia Viou Ekpaidefsis, ESDE) is currently being planned by the Ministry of Education and Culture.

Training for unemployed people and others vulnerable to exclusion in the labour market
The full utilisation of human resources in conditions of social cohesion and equal opportunities is a priority as has been described in the National Strategic Reference Framework for Cohesion Policy 2007-2013, NSRF (Ethniko Stratigiko Plaisio Anaforas gia tin Politiki Synoxis, ESPA). Furthermore, specific measures for the unemployed and other groups vulnerable to exclusion in the labour market are described in the National Lisbon Programme (Ethniko Schedio Drasis gia ti Stratigiki tis Lissavonas) and in the Community Initiative Programme “EQUAL”, CIP EQUAL.

CVET at the initiative of enterprises or social partners involves mainly:
* Measures to support training in SMEs.
* Measures to support training for civil servants and for employees in specific economic sectors.
* Social partner based schemes to support non-job related training. 

CVET at the initiative of the individual
The only source of data regarding participation in education and training at the initiative of the individual is the “Lifelong Learning in Cyprus 2003” survey. This is the first survey on lifelong learning in Cyprus. It was conducted as part of the Labour Force Survey, LFS (Erevna Ergatikou Dynamikou, EED) of 2003. The results of the survey refer to the participation of the population of Cyprus aged 15 and over in formal education, non-formal education or informal learning activities.

CVET είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη στην Κύπρο και υπό την προϋπόθεση ότι είναι σε μια σειρά από ρυθμίσεις από δημόσιους φορείς και πολλών δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. Η σημαντική επιρροή σε αυτή την εξέλιξη υπήρξε η ίδρυση και λειτουργία της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, ΑνΑΔ (Archi ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Anthropinou Dynamikou, ANAD), μια ημι-κυβερνητική οργάνωση, η οποία εγκρίνει και επιχορηγεί προγράμματα κατάρτισης που εφαρμόζονται από δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα και επιχειρήσεις.

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