By Inge Ignatia de Waard. As the year closes and the nights become increasingly long in this Northern part of the world, looking back and reflecting seems the right thing to provide closure to the past 350 days. The darkest days produce darker thoughts.
MOOC2013
MOOC have become mainstream, but they did not change education. They only changed business reflections at the centre of big universities. And where MOOC have been said to help those never having been able to learn before ... the latest MOOC's are set up for institutional glory, attracting new professionals, and delivering old school formats on many occasions: one person in a video, the public listens or is given the option to discuss what is provided. Producing content as a learner based upon personal knowledge needs is less frequently expected as a course outcome. The importance of online learning did grow, which is a good think from my perspective. More...
Une étude sur l'économie de la Métropole Aix-Marseille Provence
L'Insee Provence-Alpes-Côte d'Azur vient de publier une étude sur le développement économique de la Métropole Aix-Marseille Provence, intitulée "Métropole Aix- Marseille Provence : Les services présentiels qualifiés, moteur du développement économique".
Elle fait le point sur le développement des emplois de service présentiels entre 2004 et 2011.
L'étude est consultable sur le site internet de l'Insee Provence-Alpes-Côte d'Azur.
Guide de la rémunération 2013/2014 des stagiaires du dispositif régional d'orientation et de formation
Le GaucheConseil régional Provence-Alpes-Côte d'Azur, en collaboration avec l'ASP (Agence de Services et de Paiement), vient de mettre en ligne la nouvelle édition 2013/2014 du Guide de la rémunération des stagiaires dans le cadre des dispositifs régionaux de d'orientation et de formation professionnelle.
Destiné aux personnes chargées de la gestion administrative du suivi des stagiaires de la formation professionnelle, il a pour seul objectif de les aider dans cette tâche, afin que, dans l'intérêt de tous, celui des stagiaires en premier lieu, les documents soient correctement remplis pour éviter des retards éventuels de paiement.
Ce guide est disponible sur l'extranet du dispositif régional des formations (rubrique Actualité).
INSEE PACA : d'ici 2030, une croissance de l'emploi toujours portée par les services
À l'horizon 2030, la région Provence-Alpes-Côte d'Azur compterait 5,4 millions d'habitants dont 2,4 millions d'actifs, soit près de 450 000 habitants et 200 000 actifs supplémentaires. Cette évolution s'accompagnerait d'une modification sensible de la structure par âge des actifs. La part des 60 ans ou plus ferait ainsi plus que doubler, pour atteindre 10 % de la population active.
En 2030, la région compterait 2,1 millions d'emplois potentiels occupés, soit 187 000 emplois de plus qu'en 2010. Si le tissu productif régional suivait les grandes tendances décrites par le Centre d'analyse stratégique, l'emploi régional à l'horizon 2030 serait porté par les activités dites présentielles, c'est-à-dire répondant aux besoins de la population présente, et le dynamisme des services aux entreprises. À l'inverse, il se replierait fortement dans les industries qui ne parviendraient pas à se renouveler.
Consultez l'analyse.
Bilan 2012 des contrats de professionnalisation en Provence-Alpes-Côte d'Azur
La Direccte Provence-Alpes-Côte d`Azur publie une étude relative au bilan 2012 du contrat de professionnalisation dans la région.
Selon le résumé de l'étude, "Il apparaît qu`après une hausse quasi-continue depuis la mise en place du dispositif en 2004, le nombre d'entrées en contrat de professionnalisation en Paca régresse considérablement au cours de l`année 2012 : - 10,5 %, soit la plus forte baisse annuelle depuis la création du dispositif. Le nombre de contrats s'établit ainsi à 12 200, niveau proche de la période d`avant-crise de 2007. Les tendances d`évolution sont semblables au plan national.
Ce fléchissement atteint particulièrement le secteur de la construction, qui demeure tout de même surreprésenté par rapport à la France. Une très large majorité des alternants en contrat de professionnalisation continue de s'orienter vers le secteur des services, dont la part s`est accrue par rapport à 2011. En revanche, le secteur industriel est toujours sous-représenté en Paca par rapport au niveau national.
Au vu de la structure sectorielle (surreprésentation de la construction et sous-représentation de l'industrie), la taille moyenne des établissements recruteurs est beaucoup moins élevée en Paca qu'en France. De plus, pour ces deux niveaux géographiques, la part des plus grands établissements progresse en 2012.
Par rapport à 2011, davantage de bacheliers entrent en contrat de professionnalisation. La part des détenteurs d'un diplôme de l'enseignement supérieur reste plus faible en Paca qu'au niveau national. Les formations qui visent une qualification reconnue par la branche professionnelle sont moins fréquentes en Paca qu`en France, et sont moins présentes en 2012. Ces formations concernent davantage les personnes qui rentrent en contrat de professionnalisation suite à une recherche d`emploi.
Plus qu'en 2011, les contrats à durée indéterminée (CDI) sont rares. Ils s'adressent surtout à un public diplômé et expérimenté.
Les formations spécialisées dans les services prennent de l'ampleur en 2012. Les alternants en contrat de professionnalisation formés dans ce domaine bénéficient de longues durées de contrat et de formation."
Cette étude est consultable en ligne sur le site internet de la Direccte Provence-Alpes-Côte d'Azur.
Adult learning a necessity, not an option – Cedefop Director
At a conference on adult learning, organised by the European Commission in Vilnius (9 and 10 December), Cedefop Director James Calleja took part in a panel discussion debating what skills and means should be used to equip adults for the 21st century.
‘We need to remind ourselves that key competences are the main indicator of what skills people need to enter and sustain their position in the labour market,’ said Mr Calleja.
These include 'traditional' competences like mother tongue, foreign languages, basic competences in maths and science, and digital competence, but also more 'transversal' ones such as learning to learn, social and civic competence, initiative taking and entrepreneurship, and cultural awareness and expression. More...
For young people to stay in education, labour market measures are also needed
Too many young people leave education (including vocational education) too soon. Yet early leavers are at greater risk of long-term unemployment, poverty and crime, while the cost of early leaving to the European economy is now 1.25% of GDP.
But keeping people in (vocational) education is not only an issue for vocational education and training alone. It also depends on wider labour market and social welfare issues: initial salary policy, employer participation, access to professions, the perceived value of qualifications, and the range of guidance services available to students.
Cedefop’s latest briefing note Keeping young people in (vocational) education: what works? examines the complex reasons behind early leaving from vocational education and suggests policy options to help early leavers acquire a qualification.
Erasmus+ Programme Guide
The Erasmus+ Programme Guide is now available on-line!
Organisations wishing to apply for funding through this new programme for education, training, youth and sport, can start preparing grant applications from today!
Organisations can submit applications from the end of January to the National Agency in the relevant country or to EACEA.
The model of e-form in PDF format is available here (Programme Guide).
Online assessment and linguistic support for mobility of individuals under the Erasmus+ Programme
The EC launches an open call for tenders for the provision of a centralised online service to assess, monitor and support linguistic competences of individuals participating in mobility actions financed by the Erasmus+ Programme, which will start in January 2014.
For more information and to get access to the tender documents, click here.
Open call for tender EAC/24/2013 – Online assessment and linguistic support for mobility of individuals under the Erasmus+ Programme
Deadline: 24 February 2014
The European Commission launches an open call for tenders for the provision of a centralised online service to assess, monitor and support linguistic competences of individuals participating in mobility actions financed by the new Programme for education, training, youth and sport (Erasmus+), which will start in January 2014.
The call for tender will aim to select 1 or 2 provider(s) to supply and manage the following services:
- online assessment of language competences (lot 1), and
- online language courses (lot 2).
The tender documents are currently available in English; the French and German versions will follow.
Documents
Massive, Open, and Course Design
By Michael Feldstein. Martin Weller has a great blog post up about course design responses to MOOC completion rates. He starts by arguing that, while completion rates are not everything in MOOCs, they are not nothing either. A lot depends on whether you think completion is an important metric to meet the course goals because, for example, the course is designed to help remedial students pass into a non-remedial track, or whether having students explore the content in a non-comprehensive way accomplishes your course goal. (Martin brings up an analogy by Stephen Downes that nobody complains about the low newspaper completion rates, which I have never heard before and which I love.) More...