Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Formation Continue du Supérieur

16 janvier 2014

University enrolment is up despite dire predictions

By Karen Seidman. Quebec seems to have dodged the proverbial bullet when it comes to a demographic slump that was forecast for its universities.
Despite the turmoil of the recent student uprising over tuition fees and a severe $250-million funding cut (over two years) in December 2012 that walloped Quebec’s already struggling universities, student enrolment is up at the province’s four largest universities in Montreal.
And that’s good news since university funding is so inextricably tied to student population. More...

16 janvier 2014

Could the College Campus Go the Way of the Bookstore?

By Anthony Flint. When it comes to the frenzied advent of the MOOC, the massive open online courses that have been threatening to upend higher education, no college wants to be perceived as old school. For some, there is a very real danger of becoming no school.
With all this potential for upheaval, the physical makeup of institutions of higher learning is being called into question, too. As the business of education moves online, is the traditional quadrangle-dormitory-lecture hall-library configuration really going to be necessary? Could the college campus go the way of – gulp – the bricks-and-mortar bookstore? More...

16 janvier 2014

Ma thèse en 180 secondes

Ma thèse en 180 secondes est un concours destiné aux doctorants. Cette compétition a pour missions principales de mettre en valeur la relève scientifique, de révéler une capacité à vulgariser des travaux de recherche, de sensibiliser à l'importance du dialogue science-société, et, in fine, de favoriser l'insertion professionnelle des doctorants.
Ce concours est organisé par les universités volontaires en région avec l'appui des délégations régionales du CNRS ; la CPU et le CNRS, qui chapeautent l'évènement, organiseront la finale nationale qui désignera les lauréats français qui défendront notre pays lors de la finale internationale au Québec.
Un exemple : Ma thèse en 180 secondes : les vidéos de la finale régionale en Bretagne.
Vous trouverez en téléchargement sur les liens suivants les différents documents de travail comme la méthodologie, le règlement ou encore les logos.
Le cahier du candidat : télécharger
Le cahier du jury : télécharger
Le cahier de l'organisateur : télécharger
Le logo Ma thèse en 180 secondes France : télécharger
Contact CPU : communication@cpu.fr - 01 44 32 92 45.

16 janvier 2014

Les stages étudiants

Un stage est une période de formation pratique complémentaire à la formation académique. Tout stage fait l'objet d'une convention obligatoire entre l'organisme d'accueil, votre établissement de formation et vous-même.
Toute l'information sur la page "Stages" du portail étudiant :

  • Vous êtes étudiant
  • Vous êtes une entreprise, une administration, un établissement public 
  • Vous êtes un établissement d’enseignement supérieur
  • J’effectue un stage à l’étranger

www.etudiant.gouv.fr/stages.
Télécharger
Guide complet téléchargeable :
Convention type pour étudiants, charte des stages en entreprise ou dans un établissement public, protection sociale

  • Vous êtes étudiant
  • Vous êtes une entreprise, une administration, un établissement public
  • Vous êtes un établissement d’enseignement supérieur
  • J’effectue un stage à l’étranger
  • Vous êtes un établissement d’enseignement supérieur et vos étudiants effectuent des stages à l’étranger

Guide complet

Détails du guide

Guide des stages des étudiants en entreprise ou dans un établissement public

Guide des stages à l'étranger.

16 janvier 2014

Audit de l'Agence de mutualisation des universités et des établissements (AMUE)

Les rapports de l'I.G.A.E.N.R.Ce rapport évalue, d’une part, la situation financière de l’Agence de mutualisation des universités et des établissements (AMUE), notamment la soutenabilité de son modèle économique, et analyse, d’autre part, la pertinence de son plan stratégique 2011-2015 au regard du développement des usages du numérique dans les établissements, des possibilités offertes par la technologie de l'informatique en nuage (cloud computing) et des opportunités de rapprochement avec d’autres acteurs de l’enseignement supérieur et de la recherche. Télécharger l'Audit de l'Agence de mutualisation des universités et des établissements.
Le rapport comprend quatre parties :

  • anlyse des contradictions qui pèsent sur l'AMUE, depuis l'origine,
  • présentation des raisons pour lesquelles le plan stratégiquede l’agence doit être revu, formule différents scénarios d’évolution de la programmation de ses projets et propose de nouvelles modalités de financement et de tarification de ses activités,
  • différents axes d'évolution,
  • nécessaire émergence d’un dispositif de pilotage global du domaine du numérique, doté d’un pouvoir d’arbitrage, dans lequel l’État
    tiendrait toute sa place.

Rapport établi par :

  • Pascal Aimé,
  • Philippe Perry,
  • Eric Pimmel,

Inspecteurs généraux de l'administration de l'éducation nationale et de la recherche.

16 janvier 2014

Massive open online courses are shaking up higher education

By Katherine Forestier. Massive open online courses are seen as a game-changer in education. But they worry the establishment, even as more universities rush to introduce them, writes Katherine Forestier.
The numbers, at least, are massive. One million users signed up to 16 University of Pennsylvania online courses; about 83,000 for the Hong Kong University of Science and Technology's course "The science of gastronomy" and 23,000 for Chinese University's "The role of renminbi in the international monetary system".
No lecturer could ever imagine reaching out to so many students, unless they double as a television star like Manchester University's physicist Brian Cox. Massive open online courses, or Moocs, are being heralded as a game-changer in higher education by the likes of Simon Marginson, the Australian higher education guru now based at the Institute of Education in London, or as a tsunami sweeping through the sector, by Li Fei, vice-president at Wuhan University. More...

16 janvier 2014

Students from Middle East to apply for grants in Europe

Students and university staff from Palestinian Territories, Jordan, Lebanon and Syria have until 22 January to apply for grant scholarships for study in Europe under the Erasmus Mundus Phoenix project. Mobilities will start to take place in August/September 2014 and nationals from the Middle East countries who are in particularly vulnerable situations, for social and political reasons, such as refugees and internally-displaced people are one of the key targets of the project.
According to the Enpi website (www.enpi-info.eu) a total of 150 scholarships are available for undergraduate, master, PhD students, post-doctorate and also for staff members (academic and administrative) to undertake a mobility period or obtain a full degree in Europe. They include a monthly allowance, travel, insurance and participation costs. Coordinated by the University of Almeria (Spain), PHOENIX is a project funded with the support of the Erasmus Mundus-Action 2 Programme of the European Commission. More...

16 janvier 2014

Russia will send its geniuses abroad

Pravda.ruBy Maria Snytkova. Modern Russia lacks personnel, and there is no place to create them. The Russian labor market is flooded with poorly educated managers, and professions that require knowledge and responsibility are not popular. In order to encourage potential engineers, doctors and scientists to not work as managers, the authorities decided to pay them to study abroad.
Russian President Vladimir Putin signed a decree aimed at strengthening the human resource capacity of the country. To improve the situation with the lack of specialists in such important for any country professions as engineers, doctors, scientists, and so on, it was decided to stimulate Russian students by sending them to graduate schools abroad. Students who earned bachelor's degrees in Russian universities may enter leading universities included in the three world rankings (The Times Higher Education, Shanghai University and Quacquarelli Symonds), and be eligible for financial support from the government. There is only one caveat - after graduation they must go home and find a job. More...

16 janvier 2014

Russia keen to attract more foreign students

Rossiyskaya GazetaBy Dmitriy Romendik. The government has invested more than $1 billion to globally promote Russian universities.
Despite Russian universities’ low international rankings, many foreigners continue to enroll in the country’s institutes. This year, the government has allocated more than $1 billion to raise the prestige of getting a Russian education.
Just a couple of years ago, 145,900 foreign students were studying in Russia. Today, that figure is rising. More...

16 janvier 2014

Africa: French Universities Go Online With Moocs

By Sarah Elzas. France's higher education system is going online with an extra eight million euros being invested in Massive Open Online Courses (Moocs).
France's Minister for Higher Education, Geneviève Fioraso announced the new funding on Tuesday in addition to 12 million euros already planned to develop these online courses.
The first eight French Moocs start Thursday, via the French platform called France Université Numérique (Fun).
Some 88,000 people had already signed up for the 25 courses that are due to start this year. More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 582
Formation Continue du Supérieur
Archives