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Formation Continue du Supérieur

26 février 2014

Signature du protocole pour l’insertion professionnelle des étudiants

La conférence des présidents d’université a signé, ce mardi 25 février, un protocole pour l’insertion professionnelle des étudiants, avec Geneviève Fioraso, Ministre de l’Enseignement supérieur et de la Recherche, Michel Sapin, Ministre du Travail, de l’Emploi, de la Formation professionnelle et du Dialogue social et les responsables de Pôle Emploi, de l’APEC, et des missions locales.
Ce protocole d’accord entre les universités et les acteurs du service public de l’emploi a pour objectif de permettre à chaque jeune issu de l’enseignement supérieur, diplômé ou non, de bac à bac+8, de disposer d’une préparation à l’insertion professionnelle et d’un accompagnement vers l’emploi adaptés à ses besoins.
En renforçant les synergies entre services d’orientation et d’insertion professionnelle universitaires – en particulier les bureaux d’aide à l’insertion professionnelle – et service public de l’emploi, ce protocole doit permettre aux étudiants de mieux anticiper leur insertion professionnelle dès leur formation, et offrir aux jeunes sortis de l’enseignement supérieur après une ou plusieurs année(s) d’étude un accompagnement vers l’emploi accessible et personnalisé.
Téléchargez le protocole pour l'insertion professionnelle des étudiants.

26 février 2014

Signature d'un protocole pour l'insertion des étudiants

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Michel Sapin et Geneviève Fioraso ont signé le 25 février 2014 un protocole pour l'insertion professionnelle des jeunes issus de l'enseignement supérieur avec la C.P.U., les représentants des missions locales, Pôle emploi et l'APEC.
Ce protocole d'accord a pour objectif de permettre à chaque jeune issu de l'enseignement supérieur, diplômé ou non, de bac à bac+8, de disposer d'une préparation à l'insertion professionnelle et d'un accompagnement vers l'emploi adaptés à ses besoins.
Le protocole vient clarifier la répartition des rôles entre les différents acteurs du service public de l'emploi :
- les missions locales accompagneront les jeunes sortis de l'enseignement supérieur sans diplôme ou les jeunes diplômés qui ont du mal à accéder à l'emploi ;
- l'offre de services de l'APEC visera principalement les étudiants diplômés de master et elle prêtera une attention particulière à l'insertion des jeunes docteurs ;
- Pôle emploi devra faire accéder les jeunes diplômés aux nombreuses prestations proposées, dont certaines sont spécialement conçues pour eux.
Les partenaires ont convenu d’engager une démarche concertée visant à intensifier les liens entre l’orientation scolaire et universitaire et les carrières professionnelles, mieux préparer les jeunes aux démarches d’entrée sur le marché du travail et appréhender globalement l’insertion sociale et le parcours vers l’autonomie des jeunes, en particulier pour les moins favorisés.
Consulter le protocole.

26 février 2014

Génération Quoi ? Une enquête sur les 18-34 ans

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Lancée en octobre 2013 par le groupe France Télévisions, la société de production audiovisuelle Yami 2 et le concepteur Web Upian, un questionnaire a été mis en ligne pour sonder les jeunes de 18-34 ans, et leur permettre de brosser un autoportrait générationnel. Cette enquête « Génération quoi ? » connait à ce jour un succès massif : 210 000 participants et 21 millions de réponses.
Les premiers résultats de l'enquête révèlent que le regard que portent les 18-34 ans sur le destin de leur génération est extrêmement sombre.
Les 18-25 ans ne croient plus en une société méritocratique. 70 % d'entre eux ont le sentiment que la société française ne leur donne pas les moyens de montrer ce dont ils sont capables. Suite...

26 février 2014

Campus cheaters hire custom essay writers to avoid detection

cbc masthead logoBy Holly Moore. Many, but not all, Canadian universities turn to various services to catch plagiarized papers. Cheating on university essays has never been easier thanks to thousands of papers posted online, but anti-plagiarism software may catch the cheaters — unless they've hired a custom essay writer. According to a survey by CBC News of 42 Canadian universities, more than 7,000 students were formally disciplined for academic cheating in 2011-12. More...

26 février 2014

Mobile app Canvas offers students and teachers a virtual meeting place

Simon Fraser University student Christine Tulloch has experienced the panic that comes from trying to submit an assignment online, only to have the system crash.
It’s a scenario that may force students to explain to their professors they weren’t late in filing — the computer indeed ate their homework.
But SFU’s rollout of a new service has put an end to deadline crashes and delivers the tools students need in a mobile app they can access on smartphones or tablets. More...

26 février 2014

Making Canada an innovation powerhouse

By Amit Chakma. Contrary to some of the predictable commentary before and after the latest federal budget was brought down earlier this month, it was hardly a “do-nothing” plan. Indeed, only after the initial coverage had faded did it become clear that Budget 2014 had taken some very important steps that were overlooked at the time: Canada is finally getting serious about innovation.
With its $1.5-billion commitment to establish a Canada First Research Excellence Fund, the government — and university leaders who advocated for it — is signaling that our country’s brightest minds will be more strongly supported to excel at knowledge creation. More...

26 février 2014

Let Us Pay Your College Tuition

Planet MoneyBy Cris Valerio. Oregon and Tennessee want more college graduates. In that vein, each is considering very different ways to fund tuition. What are the odds of success and who ultimately benefits? We went to some economists and asked them.
Let's start with Tennessee, which announced its proposal earlier this month. Tennessee is one of the in the nation. Its plan, the "," proposes free tuition for two years of community college or technical school. The only requirements are grade- and community-service oriented. So how does Tennessee plan to pay for this $34 million annual cost? Lottery ticket sales. More...

26 février 2014

Hispanic-Serving Institutions Continue Growth With More Poised to Join Ranks

DiverseBy Charles Dervarics. Eleven percent of U.S. colleges and universities now qualify as Hispanic-serving institutions, a figure that may grow substantially soon as more institutions inch closer to the designation, a new report says.
The nation had 370 Hispanic-serving institutions (HSIs) in 2013, an increase of nearly 60 percent during the past decade, said the new report from Excelencia in Education, based in Washington, D.C. In 2003, 242 colleges met the definition.
Under federal law, HSIs are accredited, degree-granting public or private nonprofit institutions where Hispanics represent at least 25 percent of full-time equivalent student enrollment. More...

26 février 2014

More Tibetans in higher education

Almost 8,000 rural youngsters in Tibet Autonomous Region passed college entrance exams and matriculated in 2013, the regional education authority announced on Saturday.
The number accounts for 60 percent of the region's total higher education enrollment last year.
"Farmers and herdsmen make up 80 percent of the population of Tibet's 3 million people. Their children have the same rights to higher education as urban students," said Ma Shengchang, director of the regional education department. More...

26 février 2014

Expat students continually anxious on getting admitted in universities

By Abdul Hannan Tago. Expats with children in high school begin to feel anxious at the end of every school year. After all, non-Saudi students cannot pursue higher study free of charge at state universities in the Kingdom. In fact, only a very rare few are given this option in the form of a scholarship grant.
Otherwise, most expats in the Kingdom, who will have either finished high school at international schools or Saudi government schools, can only pursue higher education at private universities, which charge exorbitant fees that many expats simply cannot afford.
Students at government schools come mainly from Arab countries. More...

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