Par Paul Santelmann, Responsable de la veille « emploi & qualifications » à l’AFPA. Les réseaux sociaux sont prolixes d’informations succinctes qui se veulent scientifiques et conduisent à des conclusions surannées. Sont citées des études qui mettent à mal le mythe d’un cerveau « multi-tâches » comme celle conduite à l’université de l’Utah par le docteur J. Watson qui constate que sur un échantillon de 200 personnes, seuls 2,5% des sujets sont réellement « multitâche » tandis que les autres demeurent « mono-tâche » : « Lorsque l’on réalise deux tâches en même temps, il en résulte une compétition pour accaparer les ressources limitée du cerveau » explique le docteur Watson. Voir l'article...
Les moyens et la fin
Par Paul Santelmann. La formation professionnelle est emportée dans le tourbillon des débats sur les modalités et les méthodes pédagogiques. La vague numérique a amplifié cette tendance à se concentrer sur les différents usages du numérique en formation. De la FOAD (formation ouverte et/ou à distance) aux e-learnings en passant par les MOOC ou le Social Learning, les contributions assorties de guides digitalo-pratiques pleuvent et inondent les réseaux sociaux. Voir l'article...
1 Français sur 2 répond à ses appels et emails professionnels le week end
Qapa.fr, plateforme digitale de travail en France, vient de publier une enquête qui montre une forte disponibilité (appels et mails) des Français, aussi bien tard dans la semaine que le week-end. Suite de l'article...
Can a coding bootcamp replace a four-year degree?
Higher Ed Tech News and Research ~ Ray Schroeder, editor. The EQUIP experimental sites program may offer a more direct path for alternative programs to go mainstream. Schmidt sees dissonance with the traditional structures of the accreditation system, but he says the company is in talks with traditional colleges and universities about potential partnerships. More...
What are middle-class parents looking for in a school?
Safe space hand wringers are attacking academic freedom – we must fight back
Signing Off (For Now)
By . It’s been an interesting semester. Progress on some fronts, I think. I was certainly very pleased that for the first time ever in this election, all three major national parties released platforms that included investments in students and, in one way or another, all targeted lower-income families. That’s progress. The incandescently idiotic Green platform suggests there’s still a market for dumb PSE ideas, but you can’t have everything. More...
Laissez-faire it is not.
The controversies stoked by the higher education green paper continue to be in the news, not least because of our own response to the green paper (which was published yesterday). More...
That was the year that was: what I did in 2015
By . The highlight of the year for me was the publication of my online, open textbook, Teaching in a Digital Age, in April. Since publication it has been downloaded just over 14,000 times (mainly as pdfs). At the moment the whole book is being downloaded about 20 times a day. More...
McGraw Hill’s New Personalized Learning Authoring Product
By Michael Feldstein. In what has to be the softest launch ever, McGraw Hill has been quietly talking about their new personalized learning authoring system. If you ask them when it will be available to all customers, they will tell you “right now.” But since it doesn’t even have a name yet, I’m not sure how customers would ask for it. More...