By Stephen Downes - Stephen's Web. Student Self Directed Learning
Another new (to me) blog, and this looks like a good one. I'd add it to my edublogger list but I'm just in a transition - more on that tomorrow, I hope. Anyhow, I'll flag this here and hope I don't lose the reference. More...
Basic Connectivism - Or Connectivism for Dummies
By Stephen Downes - Stephen's Web. Basic Connectivism - Or Connectivism for Dummies
I'm a bit behind, so I missed George Siemens on Women of Web 2.0 last night. But I couldn't pass over a post entitled 'Connectivism for Dummies'. "Connectivism is the assertion that learning is primarily a network forming process." That's pretty good. Just one thing: connectivism is not owned by George Siemens (as he would be the first to say). You surely don't have to ask him permission to write about it. Goodness, I haven't - and I've written as much about it as anyone. Anyhow, there's a lot more to the post than just that - I would recommend it - and there's a link to the Siemens chat at the end. More...
Is the Medium the Message?
By Stephen Downes - Stephen's Web. Is the Medium the Message?
In this short commentary, Howard Gardner ponders, "the print, broadcast, and other communication media are merging; in the future, users may pay no attention to the source of, or the means employed by, converging media." Does this mean the medium will no longer be the message? For the other side, see this item where Roger Schank says, "Online learning can and should completely alter your view of education". More...
Expanding the story to encompass all voices
The Closing Plenary of the 2019 EAIE Conference brought the week full circle in its discussion of the conference theme of ‘encompassing all voices’. Aminata Cairo, Lector of Inclusive Education at The Hague University of Applied Science, shared with the audience the details of her multi-layered identity as a former Dutch citizen and current US citizen with roots in Suriname. More...
Why it’s important to think like a mathematician
For many of us, mathematics is an abstract world of formulas and equations that we remember only vaguely from school – a set of skills we learned to pass exams, but that have no bearing on our daily lives. In today’s world, however, math is everywhere. More...
L'importance des rôles dans le travail d'équipe
Les nouvelles entreprises fonctionnent davantage avec une vision collective. Elles demandent de l’agilité, particulièrement dans les domaines informatiques, et que chacun apporte dans son rôle l’énergie précise pour aboutir à un produit efficace et attrayant. Plus...
Apprendre dans les interstices
Un interstice est une chose minuscule, un entre deux, une faille. C’est un peu de jeu entre les éléments qui composent une structure, quelques petites fentes dans les volets qui laissent passer la lumière, une part négligée de vide dans ce qui paraît compact d’un trop rapide regard. Plus...
Comment l'art oratoire stimule le gout de lire des jeunes ?
L’école, aujourd’hui, n’est plus le cadre conventionnel et formel d’apprentissage et de pratique de la lecture[1]. Avec le numérique, les espaces de lecture sont beaucoup plus diversifiés ; le temps de lecture a aussi considérablement diminué et est beaucoup plus fragmenté. Rares sont les jeunes contemporains capables d’attaquer « bénévolement » la lecture d’un roman ou ouvrage de 300 pages. Plus...
Parler juste
Comme bien écrire, bien parler s’apprend et se développe. À force de communiquer, on apprend ce qui plaît, ce qui attire des réponses et provoque des réflexions, ce qui stimule ou inhibe, ce qui marque et ce qui s’oublie.
La parole se vit dans l’instant et réclame l’attention. Lire un texte à voix haute n’obtient pas le même effet que la parole connectée sur l’émotion et la réflexion. Combien de professeurs allumés ont émaillé notre parcours scolaire comparés aux soporifiques qui relisaient leurs notes. Plus...
A quoi ressemble le collègue idéal ?
Cordial, ayant l'esprit d'équipe, drôle et travailleur... Un sondage révèle le portrait robot du voisin de bureau idéal. Plus...