
Un danger ne doit pas en cacher un autre

L’immolation d’Anas pose la question du « métier » d’étudiant

- Le suicide en lui-même est un mystère qui nous laisse complètement désemparés et toujours coupables de n’avoir pas su l’empêcher
- Le suicide par le feu est tellement symbolique dans la volonté de se consumer, d’être réduit en cendres, qu’il en est encore plus effrayant
- L’immolation publique est un geste symbolique qui se retrouve régulièrement dans l’histoire des mouvements de révoltes ou de révolutions : rappelons-nous l’immolation du bonze Tich Quy Duc le 11 Juin 1963 à Saigon et son impact sur la guerre du Vietnam, ou celui de Mohamed Bouazizi, vendeur de fruits et légumes qui a déclenché le Printemps Arabe.
Ecole de la confiance vs lycée des inquiétudes

Pourquoi le nombre d'offres collectées par Pôle emploi n'augmente-t-il pas ?
AESH : convergence des informations sur une rentrée non maîtrisée, et montée du sentiment de mépris de l'institution Éduc
Que faire d'une banque que ses actionnaires veulent vendre alors qu'elle n'a plus d'acheteur ? Ou l'incertain destin de la SOCRA
Should all lecturers have to have a teaching certificate? Why the answer is a resounding ‘yes’.
I have to say my initial reaction was outrage at their comments. Hold on, folks, Canada could learn a lot from the Ghana initiative. At last a government has taken the initiative to professionalise teaching in higher education, and they then get slammed by two Canadians, one of who is a senior programme adviser for government, and the other a Canadian policy consultant. More...
Competition, Markets and the Persistence of Hegemonic Institutions
By . Competition metaphors abound in higher education. We talk about competition for students, competition for academics. Since the introduction of rankings – particularly the global ones about fifteen years ago – we talk about “moving up the tables”, in a squash-ladder kind of way. More...
Standardization vs. Differentiation
By . One of the most annoying things about Canadian governments’ relationship with universities is the fact that almost none of them have a consistent theory of universities. In other words, few governments—provincial, federal, or territorial—have actual understanding of what it is they are funding and why they are funding it. More...
How do you measure the impact of a think tank? How do we spend your money? And what should we do in future?
