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Formation Continue du Supérieur
26 avril 2014

Using multimedia and gaming to improve writing instruction

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUa0Fk_7FQscWtrZHpz8OJg_QGcHVj2y63B7yEHt5K8aA7JDrjTD2O-wBy Crystal Sands. Excelsior College launched its Online Writing Lab, a comprehensive, media-rich, open-source resource designed for the transition to college-level writing. In March, Excelsior College launched its new Online Writing Lab or OWL, a comprehensive, media-rich, open-source resource designed for students making the transition to college-level writing. Developed with funding from the Kresge Foundation, this free, publicly available OWL uses extensive multimedia and gaming activities to help reinforce important writing concepts and skills, and provide students with a warm, engaging online environment in which to learn. More...

25 avril 2014

Creating an open source textbook

eCampus NewsRead more news from . FSU Associate Professor Oskar Vafek along with some of his graduate students created what they call a wiki physics textbook, that allows anyone to learn all about graduate-level quantum mechanics simply by going on the Internet and looking at the online textbook. More...

24 avril 2014

Ouverture de la plateforme Open Data enseignement supérieur et recherche

Lors de la conférence de Paris sur l’Open Data et le Gouvernement ouvert, Geneviève Fioraso a annoncé le lancement de la première plateforme open data ministérielle : data.enseignementsup-recherche.gouv.fr.
Geneviève Fioraso a précisé que le ministère, désireux de soutenir le développement des entreprises innovantes, avait choisi la jeune start-up OpenDatasoft pour mettre en œuvre le projet. Bénéficiant du dispositif d’aide aux Jeunes Entreprises Innovantes, cette jeune société est spécialisée dans le traitement et la publication de données en ligne.
Synchronisée avec la plateforme interministérielle data.gouv.fr animée par la mission Etalab, cette plateforme ministérielle offre un outil unique avec la mise à disposition de 23 jeux de données  et 2,5 millions de lignes de données sur l’ enseignement supérieur et la recherche, avec un historique de 20 ans.
La mise en place de cette plateforme s’accompagne d’une modernisation des publications ministérielles, notamment statistiques, comme "l’Atlas régional des effectifs étudiants", "l’état de l’Enseignement supérieur et de la Recherche" en France ou les enquêtes insertion, sur le site enseignementsup-recherche.gouv.fr.
Cette démarche du secrétariat d'Etat à l'Enseignement supérieur et à la Recherche, première en son genre, s’inscrit résolument dans les orientations gouvernementales en matière d’Open Data, de transparence et de modernisation de l’action publique et participe des engagements pris par la France dans le cadre de la Charte du G8 d’ouverture des données publiques, signée en novembre 2013.

  • du numérique et du développement de l’enseignement en ligne ouvert. A ce jour, la plateforme France Université Numérique met à disposition des étudiants, salariés, et d’un large public 36 MOOCs ou cours en ligne. Quatre mois après sa mise en ligne elle compte déjà 250 000 inscrits.
  • de l’anticipation des formations (initiales et continues) pour répondre aux nouveaux métiers et mutations rapides dans le domaine du numérique. C’est l’une des missions confiées au Comité Sup’emploi, en lien avec tous les acteurs de la filière numérique notamment Syntec Numérique.
  • de la mobilisation de la communauté scientifique set du ministère sur les questions d’open science, d’open innovation et d’open access. Cette mobilisation des acteurs de l’enseignement supérieur et de la recherche s’exprimera les 5 et 6 juin 2014 lors du colloque OPEN, organisé au ministère, sur le thème de l’ouverture des données scientifiques dans l’ensemble des champs disciplinaires.

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Diaporama de l'ouverture de la plateforme "Open Data enseignement supérieur et recherche".

24 avril 2014

Écoles doctorales en open data

Voici la liste de de toutes les écoles doctorales françaises 2014 géolocalisées et disponible en jeu de données ouvertes. Elles ont été accréditées par le ministère de l'Éducation nationale, de l'Enseignement Supérieur et de la Recherche.
Voir la carte.

20 avril 2014

Avec l’open source… La NSA aura beaucoup plus de mal à collecter nos données privées !

http://blog.educpros.fr/gilbert-azoulay/wp-content/themes/longbeach_gilbert/images/img01.jpgBlog Educpros de Gilbert Azoulay. Le débat est encore d’actualité entre les pros et antis open source, le gratuit et le payant. Selon Axel Minck, directeur général de Connect-i, éditeur d’outils et de solutions à base de libre, les atouts ne manquent pas. Mais c’est sans doute l’effet « anti-usine à gaz » et la baisse des coûts qui favorisent indéniablement les solutions libres. Voici quelques éléments d’appréciation quand il s’agit de choisir un LMS, un CRM ou un logiciel de gestion. Suite...

20 avril 2014

2014 Future of Open Source Survey Results

By Stephen Downes - Stephen's Web. 2014 Future of Open Source Survey Results.
Slideshare slide deck. From the summary: "The eighth annual Future of Open Source Survey results, presented by Black Duck and North Bridge, point toward the increased strategic role that open source plays in today’s enterprises, its crucial function within new technology development, and the growth of both first-time developers within the OSS community and the impact open source has in daily life." The overall message: "Open source continues to eat the software world." More...

20 avril 2014

Open Education Challenge moves on to the next phase

HomePhase 1 of the Open Education Challenge (OEC) is now closed. The project has received a total of 611 applications from 74 countries worldwide. Lead by P.A.U. Education and the Armat Group, the challenge is an opportunity for cutting-edge education startups to receive mentoring and seed funding through the European Incubator for Innovation in Education. This has been launched in partnership with the European Commission and forms a part of Startup Europe. More...

20 avril 2014

New Adjunct-Focused Venture Wins Approval to Offer Courses

By . A new for-profit education organization, designed to give more academic and financial control to the adjunct instructors who teach its online courses, has just won approval from the state of Vermont to operate. The Vermont State Board of Education’s approval of Oplerno (the company’s name stands for “open learning organization”) means that its courses can qualify for credit at colleges and universities, at the institutions’ discretion. More...

19 avril 2014

ODS to offer workshop on success stories in open education at LINQ and EIF conference

http://www.openeducationeuropa.eu/sites/default/files/logo.pngThe Open Discovery Space (ODS) will offer a pre-conference workshop at the International LINQ and EIF Conference 2014. The European Workshop on Opening Up Education in Schools will focus on success stories of innovative teaching practices. More...

19 avril 2014

New technologies and open educational resources

EPRS logoBy . Transforming education requires pedagogical, organisational and technological innovation. Increasing use of the Internet brought in a new era in course design and delivery to the mainstream model of traditional education. That is particularly so for open educational resources.
Background
Open educational resources (OERs) first appeared within the wider ‘Openness’ movement in the mid 1980s, based on the assumption that knowledge should be disseminated and shared freely through the Internet for the benefit of society as a whole. OERs consist of teaching, learning or research materials that are in the public domain or released with an intellectual property licence that allows for free use, adaptation, and distribution. More...

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