Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
23 août 2011

Comparatif: la mobilité des étudiants Erasmus

http://www.touteleurope.eu/fileadmin/templates/v2/images/header/logo.gifDepuis sa création en 1987, le programme d'échange Erasmus a permis à près de 2 millions de jeunes Européens d'aller étudier dans un autre pays européen. Si la tendance actuelle se confirme, l'Union européenne atteindra son objectif d'aider 3 millions d'étudiants entre le lancement du programme et l'année académique 2012/2013. Voir la carte interactive.
Pour l’année 2009-2010, 213 266 étudiants européens ont bénéficié de ce programme. Les destinations les plus populaires auprès des étudiants ont été l'Espagne, la France et le Royaume-Uni. L'Espagne qui apparaît comme le champion Erasmus puisque c'est le pays qui a également envoyé le plus d'étudiants à l'étranger, suivie de la France, de l'Allemagne et de l'Italie.
Parmi les 30 213 étudiants inscrits en France partis en mobilité d'études Erasmus pendant l'année universitaire 2009-2010, 6828 sont partis en Espagne et 6238 étudiants au Royaume Uni, les deux destinations favorites des Français. L'Allemagne, l'Italie et la Suède sont également des destinations très prisées.
La France arrive en second dans le peloton des pays les plus appréciés par les étudiants européens, derrière l'Espagne qui a accueilli 35 389 étudiants l'année dernière. Sur les deux dernières décennies, ce sont les Français qui sont le plus partis (15,24% du nombre total d’étudiants).
Le programme permet d'étudier dans tous les pays de l'Union mais également dans certains pays non membres de l'UE comme la Croatie (les données pour la Croatie ne sont pas encore disponibles), l'Islande, le Lichtenstein, la Norvège et la Turquie. La Suisse est devenue cette année le 33e pays participant à Erasmus. En 2009-2010, 274 étudiants français sont ainsi partis étudier en Turquie.
En moyenne, les étudiants Erasmus se voient allouer une bourse mensuelle de 254 euros, ce qui représente une baisse de 7 % par rapport à l'année précédente. Cette baisse s'explique par une demande de participation au programme Erasmus largement supérieure au nombre de bourses disponibles.
Depuis 2007, Erasmus soutient également les stages en entreprise à l'étranger. En 2009-2010, un sur six étudiants (35 000) ont choisi cette option. Il s'agit d'une augmentation de 17,3 % par rapport à l'année précédente.
L'enseignement supérieur dans l'UE.

La mobilité est l'une des clés de la construction européenne. Voyager, s'installer, mais aussi étudier ou travailler dans un autre Etat membre, toutes ces possibilités désormais ouvertes répondent à l'un des principes fondamentaux de l'Union européenne: la libre-circulation des personnes. Pourtant, si le programme Erasmus qui fêtera ses 25 ans en 2012 a favorisé la mobilité des étudiants, force est de constater que ce phénomène reste marginal (environ 4% des étudiants européens). Comment expliquer la faible mobilité des ressortissants de l'Union européenne, alors même que les frontières ont été abolies entre les 27 Etats membres? Barrière de la langue, de la culture? Oui, certainement. Mais pas seulement.
Si l'Union européenne a créé de nombreux programmes en faveur de la mobilité étudiante, les systèmes d'enseignement supérieur restent disparates. De même, bien que la majorité des Etats membres se soit engagée à appliquer les accords de reconnaissance mutuelle des diplômes, celle-ci est rarement effective. Son absence est un frein à la mobilité des travailleurs. Alors, dans une Union européenne qui compte vingt-sept membres, peut-on imaginer qu'un jour les études supérieurs soient les mêmes partout ? Peut-on envisager un marché du travail européen où chaque diplôme aurait la même valeur ? En signant la Déclaration de Bologne en 1998, c'est ce que se sont engagés à faire 47 pays membres du Conseil de l'Europe. Le but: construire un Espace européen de l'enseignement supérieur.
Le Processus de Bologne dépasse l'Union européenne, mais celle-ci en est le moteur : grâce au système LMD (Licence/ Master/ Doctorat), mais aussi au crédits ECTS mis en place dans le cadre d'Erasmus (système de crédits qui permet aux différentes formations d'être sanctionnées par un diplôme de valeur équivalente), l'UE tente aujourd'hui d'harmoniser son système universitaire. Découvrez à travers ce dossier les origines du Processus de Bologne et les grandes étapes d'un Espace européen de l'enseignement supérieur encore en construction. Harmonisation des systèmes universitaires, gouvernance des universités, reconnaissance des diplômes, vous trouverez dans ces pages les clés indispensables pour se repérer dans ce vaste espace de l'enseignement supérieur en Europe. Le Processus de Bologne. La reconnaissance des diplômes dans l'UE. Vers un classement européen des universités? La gouvernance des universités européenne.

Partir en Erasmus.

Etre Européen ce n'est pas seulement se déplacer comme on le souhaite pour les vacances, c'est aussi pouvoir partir étudier un semestre ou un an dans l'un des 31 pays du programme Erasmus.
Erasmus ? Oui, vous avez bien lu. Ce programme européen en matière d'enseignement supérieur a trouvé son nom en référence à Erasme de Rotterdam, un philosophe et humaniste néerlandais du XVIe siècle. Le programme Erasmus a été créé en 1987, et depuis lors, plus de 2 millions d'étudiants européens en ont déjà profité et, en 2009/2010, 30 213 étudiants français.
"Partir en Erasmus" est devenu une véritable institution ! A partir de la deuxième année post-bac, de plus en plus d'étudiants partent pour une année universitaire, en Espagne, en Allemagne ou encore en Norvège.Introduction. Le programme Erasmus. Informations pratiques. Témoignages et vidéos d'étudiants Erasmus.

L'Europe de l'éducation et de la formation.
Le traité de Rome ne prévoyant pas de compétence commune en matière d'éducation et de formation, c'est avec le Traité de Maastricht que les termes d'éducation, d'étudiants ou de formation professionnelle ont fait leur apparition dans le vocabulaire européen. Cependant, comme le montre le programme ERASMUS créé en 1987, l'Union européenne a commencé à agir dans le domaine de l'éducation avant 1992.
L'Union européenne favorise la coopération entre Etats membres en matière d'enseignement, complète leur action et encourage l'émergence de pratiques innovantes, tout en respectant pleinement la responsabilité des États membres pour le contenu de l'enseignement et l'organisation du système éducatif ainsi que leur diversité culturelle et linguistique. Depuis 2010, l'action communautaire dans le domaine de l'éducation et de la formation est gérée par la commissaire européenne Androulla Vassiliou (Chypre). Ses autres domaines de compétence sont la culture, le multilinguisme et la jeunesse. Objectifs. Fonctionnement. Financement. Exemples d'application. Sites utiles.

Passeport Mobilité des apprentis.
Vous souhaitez bouger en Europe au cours de votre apprentissage ? Ce passeport vous donne toutes les clés pour connaître les démarches à suivre, choisir votre destination, préparer votre départ et profiter entièrement du voyage !
http://www.touteleurope.eu/fileadmin/templates/v2/images/header/logo.gif Alates selle loomisest aastal 1987, Erasmuse programm on aidanud ligi 2 miljonit noort eurooplast õppinud mõnes teises Euroopa riigis. Kui praegune tendents jätkub, annab EL saavutada oma eesmärki aidates 3 ​​miljonit üliõpilast vahel programmi käivitumist ning õppeaastal 2012/2013. Vaata interaktiivset kaarti.
Aastateks 2009-2010, 213 266 Euroopa üliõpilased on saanud selle programmi.
Kõige populaarsem õpilaste seas olid Hispaania, Prantsusmaa ja Ühendkuningriik. Hispaania paistab olevat meister, sest Erasmus on ka riik, mis saadetakse rohkem üliõpilasi välismaalt, järgnesid Prantsusmaa, Saksamaa ja Itaalia.
Of 30.213 õpilast Prantsusmaal läks Erasmus uuring liikuvuse õppeaastal 2009-2010, 6828 läks Hispaania ja 6238 õpilast Suurbritannias kaks lemmik sihtkohad prantsuse keeles.
Saksamaa, Itaalia ja Rootsi on samuti populaarsed sihtkohad.
Prantsusmaa on teisel pakendis kõige populaarsem õpilaste seas Euroopas, taga Hispaanias, mis võõrustas 35389 õpilastele möödunud aastal.
Viimase kahe aastakümne jooksul oli see prantsuse, kes on kõige isikutele (15,24% kogu õpilaste arvust). Veel...
17 août 2011

Germany: Student mobility rising

http://www.universityworldnews.com/layout/UW/images/logoUWorld.gifBy Michael Gardner. Germany is sending more students abroad to study than other Western European countries and the number of international students in Germany is set to increase, according to a survey by the German Academic Exchange Service, DAAD, and the statistics agency HIS.
All in all, more than 100,000 Germans were studying abroad in 2008. Most of them had not been studying in Germany before. "No Western European country can boast more of its own students abroad," said Dr Simone Burkhart of DAAD.
Around 2,500 to 3,500 German bachelors of the 2009 graduate cohort went on to study abroad, representing around 5% at universities and 3% at fachhochschulen, or universities of applied science. If this level is maintained, with student numbers on the increase, around 11,000 bachelor degree graduates could be opting for a stay abroad to obtain a masters in two to three years' time.
"At the moment, it is above all bachelors graduating from economics and social sciences who seek to go abroad to do a masters course. In contrast, we are still observing more restraint among the engineering sciences," said Ulrich Heublein of the HIS-Institut für Hochschulforschung, which specialises in higher education statistics.
According to Heublein, higher education institutions in the United Kingdom in particular, but also in Austria, France, the Netherlands and Switzerland, are popular with German masters students.
More foreigners are coming to Germany to study, too. In the 2010 academic year, 181,000 international students enrolled at higher education institutions in the country. Nearly one in 10 students in Germany is a foreign citizen and obtained a higher education entrance qualification abroad.
Foreign students above all come from East Asia and Eastern Europe, with China, Russia, Poland and Bulgaria leading. But students from Western European countries such as Austria and France are also getting more interested in studying in Germany. And 63,500 foreign citizens studied in Germany in 2010 who also went to school here, usually as children from immigrant families.
Particularly large numbers of foreign students opt for courses in the engineering sciences, where their share is almost twice as high as it is in other subjects. More and more foreign students are also enrolling for advanced and doctoral studies courses.
In postgraduate studies, a number of differences can be observed among the federal states, with the Saar, Bremen and Berlin boasting a very large share of international students, while those in Mecklenburg-Western Pomerania and Schleswig-Holstein are still relatively small.
Whereas most foreign students in Brandenburg come from Poland, in the Saar it is French students and in Hamburg and Saxony, Austrian students who make up the lion's share. Chinese students form the largest group in all other federal states.
"In terms of their foreign students, German higher education institutions also compare well internationally. Together with the US, the United Kingdom, France and Australia, Germany is attracting the largest number of mobile students from other countries," said Burkhart.
16 août 2011

Comment attirer davantage d'étudiants indiens ?

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTzAVVHwYf1571xAmsFjdfSvXYlSRN4iTo21RymuXkrq-RvpeIbPar Thierry BALLU. Les universités indiennes sont promptes à accueillir des étudiants français, mais les étudiants indiens préfèrent aller dans les pays anglo-saxons.
Ils sont seulement 2 000 à venir chaque année en France. Le gouvernement voudrait doubler ce chiffre. Rien d'évident car il faut dépasser des obstacles culturels. Un défi pour plusieurs établissements de la région Pays de Loire.
« Si le MIT (Massachusetts Institute of Technology) me prend quatre étudiants, il faut que j'en attire autant ». L'éducation et la formation n'échappent pas à la concurrence de la mondialisation. Christian Guellerin, directeur de l'École de Design de Nantes est même persuadé que la bataille pour attirer les meilleurs éléments pourrait bientôt s'accélérer. « Comment mettre Nantes sur la carte du monde alors que la ville française du design c'est Paris », s'interroge le directeur. Qui apporte aussitôt une réponse : « En installant des bases à l'étranger. »
Son établissement s'est d'abord implanté en Chine il y a trois ans. Il a rejoint l'université de Shanghaï depuis septembre dernier. Avec un certain succès. Des étudiants effectuent des stages au sein d'entreprises réputées comme Kenwood, Hisense, General Electric. L'École de Design a engagé un autre partenariat avec une université de Bangalore en Inde. Quinze étudiants français y ont séjourné, mais il n'y a eu aucun Indien en retour. L'établissement nantais va continuer d'envoyer des étudiants, en faisant abstraction du principe de réciprocité.
Des végétariens... qui ne savent pas cuisiner

Les Indiens peu attirés par la France ? Le constat est assez général. Alors que l'université du Maine aura accueilli 520 Chinois cette année, les étudiants du sous-continent s'y comptaient sur le bout des doigts. Même chose à la Catho d'Angers et à l'université d'Angers où l'on recense 600 Chinois. Les freins semblent assez bien identifiés. D'abord la langue. Les Indiens préfèrent les universités anglophones. Une autre raison tient à leur esprit très famille. Ils préfèrent se mettre sous l'aile de la diaspora, inexistante dans les villes de province. Un avantage supplémentaire pour la Grande Bretagne ou les USA, où les communautés sont importantes. L'attachement à une alimentation végétarienne y serait aussi pour beaucoup. Et pour en rajouter, les étudiants appartenant à certaines castres n'ont aucune expérience des tâches domestiques. « Ils ne savent pas cuisiner », assure un observateur patenté.
Au terme d'une visite exploratoire en Inde effectuée avec le soutien de la Région, plusieurs établissements ligériens sont décidés à aller de l'avant. En portant par exemple un soin particulier à l'accueil des Indiens. L'expérience de l'École des Mines de Nantes montre qu'on peut changer la donne. Une dizaine d'étudiants originaires de Konpur, Delhi et Bombay viennent désormais chaque année. Le fruit de contacts engagés par le Groupe des Écoles des Mines depuis 2005. Madras devrait s'ajouter à la liste. Plus d'étudiants indiens chez nous, c'est aussi le souhait du gouvernement français. « Ils ne sont que 2 000 actuellement, l'objectif est de doubler ce chiffre », indique Jérôme Bonnafont, ambassadeur de France en Inde.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTzAVVHwYf1571xAmsFjdfSvXYlSRN4iTo21RymuXkrq-RvpeIbThierry BALLU. Indian uniwersytety są szybkie witamy francuskich studentów, ale studenci z Indii wolą iść w anglosaskich.
Są tylko 2000 pochodzących każdego roku we Francji.
Rząd chce podwoić tę liczbę. Nie oczywiste, ponieważ trzeba pokonać bariery kulturowe. Wyzwaniem dla wielu instytucji w regionie Pays de Loire.
"Jeśli MIT (Massachusetts Institute of Technology) zabiera mnie czterech studentów, muszę wyciągnąć sam."
Edukacja i szkolenia nie są odporne na konkurencję ze strony globalizacji. Guellerin Christian, dyrektor Szkoły w Nantes Design jest nawet przekonany, że walka o przyciągnięcie najlepszych wkrótce może przyspieszyć. "Jak Nantes na mapie świata jako miasta francuski projekt jest Paryż," pyta reżyser. Który natychmiast daje odpowiedź: "Po zainstalowaniu bazy za granicą." Więcej indyjskich studentów w domu, to również życzenie rządu francuskiego. "Są tylko 2000 teraz, celem jest podwojenie tej wielkości," powiedział Jerome Bonnafont, ambasador Francji w Indiach. Więcej...
11 août 2011

Europass mobility

http://a6.idata.over-blog.com/0/49/01/19/europass.gifEuropass mobility
What is the Europass Mobility…
- The Europass Mobility is a document which records a period of time spent in another country for the purpose of education, training or work. It constitutes added value in the sense of international experience. The document is issued for experiences acquired in the EU, European Economic Area (Iceland, Liechtenstein and Norway) and candidate countries (Bulgaria, Croatia, Rumania, Turkey). If you apply for a job or for a place in some education institution, you can attach the Europass Mobility to other documents which testify about your skills and competences acquired abroad.
- The Europass Mobility records all essential data: about the sending partner (which is – the organisation responsible for the mobility experience in the country of origin of the individual who wishes to gather experience abroad), the host partner (which is – the organisation hosting the individual), the individual undergoing the mobility experience, as well as about the skills and competences acquired during the mobility experience.
- The Europass Mobility is a successor of the Europass Training document which was launched in the EU in 2000, while Slovenia started to issue it in 2004. The Europass Mobility marks an improvement from the previous document since it is also available in electronic form. What is more, it also provides a more detailed description of acquired skills (language, social, organisational, computer and other skills). The first Europass Mobility documents in Slovene will be issued at the beginning of 2006, while their predecessors, i.e. Europass Training documents, will replace them until then.
Wh
ere can you obtain the Europass Mobility…
- The sending partner responsible for the mobility experience submits a request to the National Europass Centre. The application form can on the printed form which could also be sent to you in paper form upon request. You cannot ask for the document individually, the application form has to be filled in by the sending partner, responsible for the mobility experience. Application form - Adobe Acrobat format (152 KB), Application form – Word format (238 KB).
- The document is to be completed by the sending and host partners. Afterwards, the user receives it in a special Europass folder. The sending partner normally submits the request for the document prior to the mobility experience abroad. The mobility experience has to satisfy certain quality criteria: predetermined objectives and tasks, duration and monitoring. But there are no limitations in terms of age or status.
- Document preview: in Slovene language: Europass Mobility, in other European languages: examples of Europass Mobility.
Benefits of the Europass Mobility are...
- improved sections for the description of acquired skills and experiences (in comparison with its predecessor – the Europass Training)
- electronic and paper form
- every person participating in the European programmes Leonardo da Vinci and Erasmus can acquire it without any difficulties
See also: Europass CV, Europass language passport, Europass Diploma Supplement, Europass Certificate Supplement.

4 juillet 2011

Les espaces CampusFrance à procédure Centres pour les Etudes en France (CEF)

http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/IMG/gif/cef.gifCes espaces CampusFrance à procédure Centres pour les Etudes en France (CEF) offrent aux étudiants étrangers la possibilité, grâce à un site internet, d’enregistrer leur dossier en ligne et de suivre en temps réel le traitement de celui-ci. Par ailleurs, les établissements d’enseignement supérieur pourront procéder à la pré-inscription des étudiants étrangers, sans que ces derniers aient à envoyer un dossier papier en France. Par ailleurs, l’étudiant ainsi pré-inscrit dans une université française se verra faciliter la délivrance de son titre de séjour en Préfecture.
Afin d’améliorer l’accueil dans nos postes à l’étranger des étudiants qui se préparent à un séjour d’études en France et de faciliter l’ensemble de leurs démarches administratives, le ministère des Affaires étrangères a créé une nouvelle structure : les Centres pour les études en France (CEF).
À partir du 1er janvier 2007, les CEF ont fusionné avec les espaces EduFrance et deviennent des espaces CampusFrance, guichets uniques pour tout étudiant ayant un projet d’études en France. Ces structures sont à l’étranger les relais de l’agence pour la mobilité universitaire internationale, CampusFrance officiellement née le 7 mars 2007. À travers les espaces CampusFrance, celle-ci sera donc, pour tout étudiant étranger, le point d’entrée pour venir étudier dans notre pays.
Liste des Espaces CampusFrance à procédure Centres pour les Études en France (CEF). Consulter la liste des établissements adhérents à la convention CEF.
Illust:
L’accueil en, 51.3 ko, 128x181Issus de l’expérience des Centres d’évaluation linguistique et académique (CELA) qui fonctionnent déjà en Chine depuis 3 ans, ces centres offrent aux étudiants étrangers la possibilité, grâce à un site internet, d’enregistrer leur dossier en ligne et de suivre en temps réel le traitement de celui-ci. Ils ont accès à un entretien personnalisé, à une aide à la définition de leur projet d’études et à l’ensemble de la documentation de CampusFrance sur nos formations supérieures.
Les différents services concernés de l’ambassade peuvent utiliser, grâce à un intranet, les données générées par le fonctionnement du site et délivrer, dans des conditions d’efficacité et de fiabilité accrues, les documents nécessaires, et notamment les visas.
Les établissements d’enseignement supérieur adhérents au dispositif peuvent aussi dialoguer avec les CEF, préciser les profils d’étudiants recherchés et recevoir sur les étudiants des informations parlantes : projet d’études, validité de leurs titres et diplômes, maîtrise du français, etc.
Les établissements d’enseignement supérieur pourront procéder à la pré-inscription des étudiants étrangers, sans que ces derniers aient à envoyer un dossier papier en France. Par ailleurs, l’étudiant ainsi pré-inscrit dans une université française aura des facilitations de délivrance de son titre de séjour en préfecture après obtention de son visa long séjour étudiant.
http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/IMG/gif/cef.gif These CampusFrance procedure to Centres for Studies in France (CEF) offers foreign students the opportunity through a website, register their application online and track real-time processing it. In addition, higher education institutions may carry out pre-registration of foreign students, without them having to send a paper file in France. In addition, students and pre-registered in a French university will be facilitating the issuance of residence permit in Prefecture. List of CampusFrance procedure to Centres for Studies in France (CEF). See the list of member institutions to the Convention CEF. More...
29 juin 2011

Measuring Geographical Mobility in Regional Labour Market Monitoring

http://www.regionallabourmarketmonitoring.net/www.regionallabourmarketmonitoring.net/img/logo_neu.gifAnnual Meeting 2011
The European Network on Regional Labour Market Monitoring meets once a year. This year it will be hosted by CEPS/Instead in Luxembourg and will be held on October 7, 2011. The topic of the Annual Meeting will be “Measuring Geographical Mobility in Regional Labour Market Monitoring”. Interested persons, institutes and organisations are invited to participate in the conference and the discussion. The Programm of the Annual Meeting is available here.

In the discourses on geographical mobility, regions are rarely present although geographical mobility is relevant for regions and localities. For example, structurally weak areas very often face strong out-migration, especially of young and skilled labour, although these areas have invested a lot of re-sources in training and qualification. This type of intranational/intraregional mobility is true for a lot of rural regions in Western, Southern and Central Europe. It has strong impact on regional labour mar-kets but also on the social systems and the composi-tion of the age structure of the local population. An-other phenomenon occurs in border-regions which can either have a huge influx of labour from neighbouring countries or the opposite with a con-siderable outmigration or outcommuting. This leads to changes in the dynamics of the regional/local labour markets. To develop adequate measures for convincing people to stay in regions or to move to specific localities, it requires transparency on the mobility behaviour of different age and gender groups, sets of professions and persons with differ-ent levels of qualification. Such transparency could be provided with Regional Labour Market Monitoring. However, conceptualising and measuring geographi-cal mobility, especially from a regional or local per-spective is not well established in most regional monitoring systems.
Therefore, the annual meeting 2011 of the European Network of Regional Labour Market Monitoring will provide opportunities to explore and develop the topic further. Best-practice examples and working groups will focus on different aspects of mobility monitoring. The exchange of network members and experts will provide a fertile ground for discussions and the creation of new ideas and concepts of how geographical mobility can be conceptualized and measured with a focus on regional labour markets.
The conference is open to all experts, practitioners and interested persons.

20 mai 2011

Mobilités et transitions professionnelles

http://www.espace-competences.org/Portals/_default/Skins/EspaceCompetences/pro/imgs/logo.jpgConférence-débat: Mobilités et transitions professionnelles : Comment l'évolution du marché du travail et des métiers implique une mobilité et des transitions professionnelles ?
Dans le cadre de la manifestation "Les 5 jours pour l`emploi" organisés par le Pôle emploi Provence-Alpes-Côte d`Azur, une conférence-débat se déroulera le lundi 6 juin 2011 de 14 h à 16h30 à Marseille (Bâtiment MPM, Le Pharo, 58 Bd Charles Livon 13007).
Intitulée "Mobilités et transitions professionnelles : Comment l’évolution du marché du travail et des métiers implique une mobilité et des transitions professionnelles ?", elle fera intervenir MM. Hugues Parant (Préfet de la Région Provence-Alpes-Côte d`Azur), Henri Rouilleault (ancien Directeur de l’Agence Nationale pour l’Amélioration des Conditions de Travail, Administrateur de l’INSEE, Auteur du rapport consacré au thème « L’emploi au sortir de la récession… Renforcer l’accompagnement des transitions professionnelles »), Mme Catherine d’Hervé, Directrice Régionale de Pôle emploi, MM. Gérard Sorrentino (DIRECCTE PACA) et Christophe Castaner (Vice-président de la Région). Le programme détaillé de cette journée est téléchargeable sur le site du CARIF Espace Compétences ainsi que le coupon-réponse permettant de s'inscrire.
http://www.espace-competences.org/Portals/_default/Skins/EspaceCompetences/pro/imgs/logo.jpg Konferenza tal-dibattitu: u l-karriera tranżizzjonijiet Mobilità: Kif il-suq tax-xogħol li qed jinbidlu u snajja timplika u l-karriera tranżizzjonijiet mobilità?
Bħala parti mill-avveniment "Il-5 ta 'kuljum`i ta' ħidma "organizzat mill-ċentru impjieg Provence-Alpes-Cote d'Azur, konferenza-dibattitu se jsir it-Tnejn 6 ġun 2011 mill-14 am sa 16:30 Marsilja (MPM Bini Pharo Le, 58 Boulevard Charles Livon 13007). More...
20 avril 2011

Erasmus: “La France est championne d’Europe de la mobilité”

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/02/bac2.1296825999.jpgPar Olivier Rollot. En cette semaine de vacances propice à la réflexion, je vous propose de faire le point sur les études à l’étranger. Aujourd’hui, un entretien que j’ai réalisé dans le cadre de notre hors série “Guide de l’après bac”, paru au début de l’année, avec Sébastien Thierry, directeur adjoint de l’Agence Europe-Education-Formation France dont la mission est de mettre en œuvre en France les programmes communautaires, dont Erasmus.
Comment expliquez-vous les bons chiffres de la France dans le programme Erasmus ?

D’abord par le succès de la nouvelle action « mobilité de stage » qui permet aux étudiants de réaliser une période de stage dans une entreprise européenne: +40% entre 2008 et 2009 ! Et dans le même temps l’action «mobilité d’études» progresse encore de 4%. On sent bien là les effets de la présidence française de l’Union européenne et de la volonté de Valérie Pécresse de faire de la mobilité « la règle et non plus l’exception ». La France est ainsi redevenue championne d’Europe de la mobilité Erasmus, avec plus de 28 000 étudiants bénéficiaires en 2009, et il faut le faire savoir.
Quels sont vos objectifs en termes de mobilité ?

Passer de 4 à 5% de jeunes qui partent chaque année à 20% d’ici 2020. Cela peut paraître ambitieux car aujourd’hui le programme Erasmus ne finance qu’un tiers de la mobilité, mais il existe bien d’autres soutiens financiers œuvrant à cette progression, tels que les bourses octroyées par les Régions. De plus, l’autonomie des universités dote les établissements de moyens supplémentaires pour le développement de leur politique de relations internationales.
Les bourses du programme Erasmus Mundus, jusque-là réservées aux non Européens, s’ouvrent dorénavant aux étudiants européens. Comment les étudiants français peuvent-ils en profiter ?

Erasmus Mundus est un programme d’excellence, de niveau master ou doctorat, dans le cadre duquel les étudiants suivent un cursus intégré dans au moins deux établissements d’enseignement supérieur européens et peuvent recevoir des bourses allant de 6 000 à 15000 € au niveau master. Il existe aujourd’hui 116 cursus de master et 13 de doctorat, toutes disciplines confondues. Un exemple, le master «Data Mining and Knowledge Management», qui associe Lyon 2, Polytech Nantes et Paris 6 aux universités de Catalogne, du Piémont et de Bucarest. Le cursus compte parmi ses partenaires de grandes universités américaines et canadiennes, mais aussi des entreprises renommées, telles que Capgemini ou Yahoo.
Le développement d’Europass favorise également la mobilité.

Plus de 20 millions de CV Europass ont été téléchargés en cinq ans. Ce document transcrit les compétences de chacun dans un langage commun lisible par tout recruteur européen. Le document «Europass mobilité» est quant à lui une sorte de certificat délivré par les universités et les écoles aux étudiants ayant réalisé une mobilité. Enfin, le « passeport de langues » décrit les compétences et les expériences linguistiques, ainsi que les certificats en langues obtenus. Tous sont téléchargeables sur notre site.
http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/02/bac2.1296825999.jpg By Olivier Rollot . In this week's holiday for reflection, I suggest you do an update on study abroad. Today, an interview I conducted as part of our occasional "Guide post bac", published earlier this year, with Sébastien Thierry, Assistant Director of Agence Europe-Education-Training France, whose mission is to implement community programs in France, including Erasmus.
The development of Europass also promotes mobility.

Over 20 million CV Europass were downloaded in five years. This document translates the skills of everyone in a common language readable by any recruiter in Europe. The document " Europass Mobility "is itself a kind of certificate issued by universities and schools to students who have achieved mobility. Finally, the " Language Passport "describes the skills and language experiences, and language certificates obtained. Tous sont téléchargeables sur notre site. All are downloaded from our site. More...
18 avril 2011

Study Abroad's New Focus Is Job Skills

http://chronicle.com/img/global-header-logo.gifBy Karin Fischer. Colleges strive to translate students' experience for employers. Cheryl Matherly was going through résumés with a hiring manager for a major consulting firm when she had her "aha" moment.
Like many employers, the campus recruiter put a premium on the ability of potential hires to succeed in unfamiliar situations with co-workers from different backgrounds and cultures. Ms. Matherly, then assistant dean of students for career and international education at Rice University, thought she had the perfect candidate, a history major who had won a scholarship to conduct three months of solo research in Spain. The value of his having navigated working alone in a foreign country, she thought, was obvious.
But the recruiter pushed the résumé aside, dismissing the student's experience as a "backpacking trip through Europe," Ms. Matherly recalls. "That's what it boiled down to for him." "It spoke volumes to me about how employers commonly view an overseas-study experience," she says. The discrepancy isn't unusual. Even in an increasingly global economy, few companies set out to hire recent graduates who have studied or interned abroad. More than one survey of employers ranks international study low among cocurricular activities in its relevance to the workplace.
One problem, argues Ms. Matherly, who is now assistant provost for global education at the University of Tulsa, is that students don't know how to talk about their time overseas in a way that is meaningful to employers. So, she set out to design workshops and seminars to help students do just that. "The value isn't that you had the abroad experience itself," she says. "It's what you learned overseas that allows you to work in a cross-cultural environment. Students have to learn how to talk about that experience in terms of transferrable skills, how it relates to what an employer wants."
Combating Perceptions

One challenge is the nature of the hiring process. While executives may recognize the importance of hiring employees with international experience, recruiters typically have more focused goals. "They're looking for a dozen engineers, a dozen accountants," says Ralph Brigham, global director of campus relations at Southwestern Company, a company that sells educational products and a past president of the National Association of Colleges and Employers. "They're not thinking about how, in the long term, an international experience might pay off."
The roots of study abroad's perception problem, many in the field agree, is that it has historically been seen as an add-on, a perk for wealthy students at selective colleges. That view is reinforced by the demographics: Although students from a wider swath of majors are going overseas, and to more diverse destinations, the typical participant still is a white woman in the humanities or social sciences. Europe, rather than Asia, with its growing business and economic clout, remains the top destination. It's not just employers' attitudes that must be changed. College career-office staff members often know little about overseas study or its employment value. And study-abroad advisers typically focus on getting students overseas, not on what happens once they return.
What's more, colleges' organizational structures can mean that interaction between study-abroad and career counselors is rare. Frequently, the two groups are housed in different offices and report to different supervisors.
Because study-abroad and career staffers are unlikely to meet over the water cooler, colleges need to be deliberate in their efforts to build connections, says Martin Tillman, a former associate director of career services at the Johns Hopkins University's School of Advanced International Studies. "Campuses have to be proactive," says Mr. Tillman, a higher-education consultant and longtime expert on career development and international study.
Developing a Narrative

At Rice, an unusual administrative setup meant that both offices reported to Ms. Matherly. Even there, however, Ms. Matherly says she had to work to build bridges between the two, through small but concrete steps, like inviting career counselors to contribute a section to the university's study-abroad handbook about doing a job search from overseas. Employees from each department also attended relevant workshops put on by the other.
A number of institutions and some third-party providers are getting involved in similar efforts to help students translate their study-abroad experience into terms employers can understand. One of those companies, Cultural Experiences Abroad, has fashioned a semester-long career-development course, now offered as a pilot at two of its European sites, in Florence and Paris. The optional program includes pre-arrival reading assignments, Webinars with career consultants, and regular meetings that incorporate experiential exercises and journal writing.
For example, students might participate in business simulations or be asked to do specific tasks, such as applying for a local library membership; they then reflect on cultural distinctions they encountered and the skills they used to navigate those differences. If the pilot takes off, CEA administrators plan to check back in with students after they return to their home campuses and help them connect with career offices there, says Kevin J.F. Murphy, the Italy academic dean and campus director.
Some colleges have developed their own programs to better integrate international study and career planning. The University of Michigan, for one, offers a dozen panel discussions each year on what it calls "international career pathways," most of which focus on how students can put their overseas experience to use in particular fields, such as global health or the environment. At the Georgia Institute of Technology—where nearly half of all students have a cooperative-education experience, many overseas—the Work Abroad Program helps place students in international internships and jobs and advises them on marketing such study and work to global employers, says Debbie Gulick, the program's director.
When Ms. Matherly began her work at Rice back in the mid-1990s, she says, she had few models to emulate. Rather than requiring formal training for career and study-abroad staff members, she says she encouraged them to learn more about each other's roles through working together: co-sponsoring panel discussions on international careers, compiling print materials to help guide students in internship and job searches, and leading re-entry programs for students back from overseas study.
A development that helped spur further cooperation, Ms. Matherly says, was growing student interest in working overseas, both before and after graduation. At Rice, she hired students to serve as advisers to their peers who sought internships or work abroad. That's a position she hopes to replicate at the University of Tulsa.
Out of that interest grew a conference and study tour that exposed students to global careers in Asia, which Ms. Matherly continued when she moved to Tulsa in 2006. Another effort, a summer nanotechnology-research program for freshmen and sophomores in Japan, earned National Science Foundation support.
Built into the NanoJapan program, as the latter is known, are weekly sessions aimed at getting students to think about the real-world skills they are learning overseas. As part of discussions and writing assignments, Ms. Matherly and other leaders encourage students to think about questions such as, "Why do research abroad, rather than at a well-regarded university closer to home?" (One answer might be to understand how people may bring different sets of assumptions to research problems, depending on their cultural background.)
In one instance, a missed tram in a small Japanese town became a lesson in using problem-solving skills in an unfamiliar environment, in which students knew little of the local language. In workshops and in one-on-one advising, Ms. Matherly and her advisers try to break down overseas experiences to help students see how what they learned abroad can been adapted to the workplace. "We want to help students develop a narrative for employers, not just give them a list of internships and activities," says Jacqueline Hing, interim director of the Center for Student Professional Development at Rice. "It puts their experience abroad in terms of what an employer is looking for."
Adapting Perspectives

Ms. Hing's own experience abroad, helping Rice's then-sister institution, the International University Bremen, set up its career-placement office, made her more attuned to opportunities overseas and gave her firsthand insight into cultural and workplace differences. A growing number of career counselors are going abroad, through the Fulbright International Education Administrators Program. When Ms. Matherly won a short-term grant to study in Germany through the program, in 1996, she says she was the only one of her group of 15 from the career side. Last year one of her staff members at Tulsa went on the same program; that time, half of the participants were from career services, she says.
Still, Ms. Matherly says it can sometimes be easier to get career counselors on board than study-abroad advisers, because it is a natural extension of career-services work to help students put their experiences in terms relevant to employers. Study-abroad advisers have been slower to adapt, she says, because they tend to deal with students on the front end of the process. But Mr. Tillman, the higher-education consultant, says that may be changing, as students focus more intently on job prospects in the economic downturn. "We're moving from the idea that study abroad is inherently a good thing—which it is," he says, "to thinking more about the utilitarian benefits of going overseas."

8 avril 2011

Life Is Risky, and So Is Studying Abroad

http://chronicle.com/img/chronicle_logo.gifBy Peter Gumbel, director of the Center for the Americas at Sciences Po, in Paris. Sending students to study overseas is an inherently risky proposition. Bad things can and do happen. Students break limbs, get robbed, and sometimes die in auto accidents. One of our undergraduates now in Ecuador temporarily blinded herself while cooking. Another flew home, traumatized by a stalker in Boston.
The university where I work, the Institut d'Études Politiques de Paris, better known as Sciences Po, and other universities that seek to provide students with an international experience have tried and tested procedures to deal with those sorts of emergencies. Unpleasant and regrettable as they are, they're simply a fact of life, and study-abroad offices are set up to deal with them.
Yet no amount of everyday experience has been sufficient preparation for the momentous events that have literally shaken the world in the past few months: the "Arab Spring" with its uprisings in several Middle Eastern countries, and Japan's disastrous earthquake and tsunami and the subsequent nuclear crisis.
At a time of growing student mobility worldwide, those events are higher education's version of the "black swans" described by the author Nassim N. Taleb, extreme incidents or developments for which nobody is adequately prepared. They highlight an uncomfortable truth: students can suddenly be confronted by dangers that are far greater and far less predictable than the ones universities are used to tackling. Talking to counterparts in the United States and elsewhere, it's clear that even the most risk-aware colleges with the best-oiled procedures have been sorely tested by this year's events.
A thick fog of confusion is part of the problem. Both the Japan crisis and the Middle Eastern uprisings have necessitated that snap decisions be made at a time when reliable information on which to base those decisions has been scant. That in turn is prompting us in Paris and many of our partners around the world to take a much closer look at how we manage risk.
But that's not enough. Given the scale of the developments and the extreme dangers that they have highlighted, it's time to ask some fundamental moral and legal questions about the nature of the relationship between a university and its students. Where ultimately does one draw the line between individual judgment and institutional responsibility? What level of risk is acceptable? Should the criteria for tolerating and managing that risk be any different just because the students are overseas? Who gets to decide? And how? As I sift through the arguments, three issues stand out.
Judging when danger is truly dangerous.
The Middle Eastern uprisings have highlighted just how difficult it is to find reliable objective information on which to base contingency plans. At Sciences Po, we have relied on the official guidance of the French government, just as many American universities take their cue from the U.S. State Department. If the French government says it's not safe to stay somewhere, we'll pull our students out. But that system has its limits, as we discovered this year in the Middle East.
In Tunisia, absent official advice to the contrary, our students stayed put. As a result, they experienced some of the most exciting moments of that country's recent history, in safety, and will no doubt be profoundly marked by having done so. Egypt was different. There we also looked to the French embassy for guidance, but again officials made no specific recommendation for a withdrawal. Initially, we left it up to the students to decide whether they wanted to stay. After some intense internal debate, we decided to pull our students out. Why? Many other countries including the United States and Turkey were urging their nationals to leave, but the turning point came when French-speaking Egyptian police visited some of our students at their residence. Our Middle East experts, on the faculty and involved in study abroad, pulled the alarm cord, and the students flew back....
<< < 200 201 202 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 765
Formation Continue du Supérieur
Archives