Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
30 janvier 2014

Faculté des Lettres : 1563, 1887, 1974

http://blog.educpros.fr/pierredubois/wp-content/themes/longbeach_pdubois/longbeach/images/img01.jpgBlog Educpros de Pierre Dubois. L’université de Lille 3 Sciences humaines et sociales fête les 40 ans de son installation au Pont de Bois (Villeneuve d’Ascq). Histoire de la Faculté des Lettres de Lille : cultiver la mémoire de l’enseignement supérieur, mettre en valeur le patrimoine : initiatives excellentes de l’université !
Album de 22 photos (21 janvier 2014) : Faculté des Lettres, Bibliothèque universitaire, Éducation permanente, Lille, rue Angellier et rue Jean-Bart. Souvenirs, souvenirs : j’ai été étudiant en sociologie dans cette Faculté, entre 1964 et 1969 (date d’obtention de mon doctorat). J’ai enseigné comme professeur dans les locaux de l’Éducation permanente entre 1980 et 1984. Aujourd’hui, la Faculté est désaffectée. Voir l'article entier...
28 janvier 2014

Les métiers autour des livres

lesmetiers.netIntroduction
Les métiers du livre se répartissent entre plusieurs secteurs professionnels et recrutent à tous les niveaux d'études. Malgré les bas salaires et les contrats précaires, l'univers du livre suscite toujours de très nombreuses vocations et attire des professionnels de plus en plus qualifiés.

Un observatoire francilien

Le Motif, observatoire du livre et de l’écrit en Ile-de-France, permet d'avoir une vision des métiers du livre sur le territoire à travers ses études, ses chiffres clés et les rencontres qu'il organise. Les guides qu'il publie aideront les futurs professionnels du secteur à trouver la formation adéquate, une aide financière ou encore à faire leurs premières démarches pro. http://www.lemotif.fr/.
Le secteur du livre est la première industrie de produits culturels en France, devant les jeux vidéo. Il représente 52 % du marché. Cette industrie est largement ancrée sur le territoire francilien. Malgré le contexte économique morose, le volume des ventes reste stable. Ce sont les romans et les livres pour la jeunesse qui réalisent les plus grosses ventes (en nombre d'exemplaires), malgré un chiffre d'affaires associé en baisse.

27 janvier 2014

Funding the humanities: what story do we want to tell?

The Guardian homeBy Earl Lewis. To grow investment for the humanities, we must start with a clear sense of narrative backed up by solid data, says Earl Lewis. Three quarters of a century ago, Virginia Woolf posed the question: if you had just three guineas to share, what would you support?
In each age we face ostensibly insurmountable challenges that require choices to be made, resources to be allocated and areas to be ignored. This is particularly the case in the US, which has seen an explosion in the number of registered philanthropic organisations, as well as a rethinking of what it means to be philanthropic. According to the Foundation Center, 81,777 foundations and charitable entities dot the US social landscape. More...

25 janvier 2014

Liberal Arts Grads Win Long-Term

http://www.insidehighered.com/sites/all/themes/ihecustom/logo.jpgBy Allie Grasgreen. Liberal arts majors may start off slower than others when it comes to the postgraduate career path, but they close much of the salary and unemployment gap over time, a new report shows. By their mid-50s, liberal arts majors with an advanced or undergraduate degree are on average making more money those who studied in professional and pre-professional fields, and are employed at similar rates. Read more...
23 janvier 2014

APB : Licences en Humanités

http://blog.educpros.fr/pierredubois/wp-content/themes/longbeach_pdubois/longbeach/images/img01.jpgBlog Educpros de Pierre Dubois. Admission post-bac 2014 : les candidats aux études supérieures peuvent saisir leurs vœux à partir d’aujourd’hui (82 chroniques sur APB). L’offre reste pléthorique et illisible : 24 types de formation (dont 23 sélectives à l’entrée), 11.448 formations dont 2.605 licences. L’offre de formation en licence n’est pas réduite, en dépit des fanfaronnades de la Ministre Geneviève Fioraso sur le nombre limité de mentions (45), créées par l’arrêté sur le cadre national des formations.
Exeunt les mentions Lettres classiques, Lettres modernes. En route pour la  mention Licence en Humanités. Un échec : 8 universités seulement affichent la nouvelle mention (14 parcours types). Suite de l'article...

16 janvier 2014

4 Digital-Humanities Projects From ‘Chronicle’ Readers

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/wired-campus-nameplate.gifBy Vincent DeFrancesco. A collection of articles in this week’s issue of The Chronicle explores how the digital humanities play in the undergraduate classroom, whether they pay off in tenure and promotion, and what it takes to create a work of digital scholarship that will last. As part of that collection, we asked readers to tell us how they integrate digital platforms into their humanities teaching and scholarship. Following are four submissions we found particularly interesting. Read more...

16 janvier 2014

Digital Humanities in Demand

http://www.insidehighered.com/sites/all/themes/ihecustom/logo.jpgBy Carl Straumsheim. Have the digital humanities gone mainstream? Sessions on the role of technology in humanities scholarship at the Modern Language Association’s annual meeting last week may have made up less than 10 percent of the conference’s overall schedule (and almost everything seemed overwhelmed by the tumult over the Israel censure vote), but speakers and attendees alike said they felt the contents of those sessions had changed from previous years. While earlier conferences often discussed the potential of the digital humanities, this year’s meeting frequently featured traditional research methods alongside data visualization, gaming and text minin. Read more...

1 janvier 2014

14 nouveaux projets de recherche à la MSH Lorraine

La Maison des sciences de l'Homme Lorraine a retenu 14 projets de recherche interdisciplinaires à l'issue de son appel à projet "Blanc" 2013. Ils vont tous intégrer le programme scientifique de l'établissement en 2014.
Étudier les évolutions du travail des professionnels de l'accompagnement des allocataires du RSA, procéder à un encodage XML de 300 actes médiévaux de l'époque du règne de Ferry III de Lorraine, s'intéresser à la manière dont se développe connaissance de soi et conscience de soi… Voici quelques-uns des 14 projets de recherche interdisciplinaires retenus dans le cadre de l'appel à projets "Blanc" 2013 de la MSH Lorraine. Destinés à " aborder des questions sociétales clés à partir du regard des sciences humaines et sociales ", ces nouveaux projets couvrent les six axes de recherche de la MSH. Ils sont sélectionnés notamment pour leur qualité scientifique, la pertinence des moyens techniques et technologiques utilisés, leur originalité et leur interdisciplinarité. Suite...

23 décembre 2013

HASTAC 2014, the 6th international conference for the Humanities, Arts, Science, and Technology Alliance and Collaboratory

HASTACWelcome to HASTAC 2014, the 6th international conference for the Humanities, Arts, Science, and Technology Alliance and Collaboratory.   HASTAC 2014 will be hosted by the Ministerio Cultura of Lima, Peru, making this event the first HASTAC conference to be hosted outside of North America. 
12/20/13 - Flights to Lima are very low right now. If you plan on attending HASTAC 2014, consider purchasing a ticket now, rather than closer to the event. 
Questions or comments can be sent to/ Para preguntas y comentarios, por favor dirigirse a: conference-team@hastac.org
Call For Proposals 
Hemispheric Pathways: Critical Makers in International Networks
April 24-27, 2014 Ministerio de Cultura, Lima, Peru
Submissions Deadline: 5:00 p.m. EST, November 30, 2013
Proposal Submission
The challenges facing the Western hemisphere are multidimensional  and complex.  Urban agglomeration, economic development, ecological crisis, military conflict, digital privacy, impediments to advanced learning, negotiations of multiple cultural and historical perspectives—these are problems with scientific and human factors that must be considered together.  HASTAC 2014 challenges participants to consider the interplay of science, technology, the social sciences, the humanities, and the arts in the context of addressing the urgent contingencies facing the evolving hemisphere.  Themes addressed by the conference include:
– humanities research and hemispheric grand challenges
– indigenous culture and technology
– technology and education–open learning, peer learning, and issues of access, equity for primary and/or higher education
– technology and interhemispheric communication of knowledge and publishing
– Heritage, Patrimony, Memory and the Digital
– new publics, movements going global and communities of the future
– technology and social identity and roles:  gender, race, and other identities
– digital animation and other visualization media arts and sciences
– games and gaming, including for learning
– community development including the importance of art and culture districts
– Mobile technologies and everyday life
– Improvisation, tinkering, hacking
HASTAC 2014 will be composed of keynote addresses, paper presentations (variations detailed below), hackathons, workshops, birds of a feather meet ups, as well as performances and tech demos.

23 décembre 2013

About HASTAC

Learning the Future Together
HASTAC is an alliance of more than 11,500 humanists, artists, social scientists, scientists and technologists working together to transform the future of learning for the 21st century.
Since 2002, HASTAC (“haystack”) has served as a community of connection where members share news, tools, research, insights, and projects to promote engaged learning for a global society. Issues of access and equality are as important to HASTAC’s mission as the latest technological  innovations; creative contribution is as important as critical thinking. Keywords include learning and teaching, education design, digital humanities, media, communication, social engagement, and the collaborative workplace. We are dedicated to sharing information, ideas, and practices about the future of learning. Read more...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 472
Formation Continue du Supérieur
Archives