Paris : capitale européenne de l’innovation 2017
Analysis shows value of innovative development projects in higher education
A review of a HEFCE programme which funds development projects in the higher education sector has found significant benefits for students, the economy and society, with funding expected to return up to £12 in value for every pound invested. More...
Why innovation becomes imperative in education
Since Harvard economists Goldin & Katz published their ground-breaking book The Race between Technology and Education (2008), education has come face-to-face with the challenges of a world continuously altered by technological innovation. Education is generally perceived to be a laggard social system, better equipped to transmit the heritage of the past than to prepare for the future. This perception is not entirely accurate; OECD/CERI work on Measuring innovation in education (2014) demonstrates that education is a system that is not change-averse. More...
2017 Marine Plastics Innovation Challenge
Each year, 8 million tons of plastic end up in the oceans which is the equivalent to a full rubbish truck every minute. This pollution threatens the survival of fish and other sea creatures, destroys marine and coastal ecosystems that support over three billion people worldwide, and endangers human health as it enters the food chain. If no action is taken, by 2050 there could be more plastic than fish in the oceans. More...
Innover en formation, après le décret qualité
Innover en formation, après le décret qualité (suite)
Le Centre Inffo (France) lance une lettre de l’innovation en formation
Innover en formation, après le décret qualité : l'évaluation en formation
Aux lendemains du décret qualité dont l’application, selon nous, sous-évalue la relation prestataire et formateur, et à la veille d’une nouvelle loi sur la formation qui tend vers une obligation de résultats, nous, professionnels de la formation (prestataires, formateurs, financeurs) travaillons pour de bonnes pratiques pour des formations de qualité. Plus...
Innover en formation, après le décret qualité : l'évaluation en formation (suite)
Le décret qualité et ses diverses interprétations, avec le référentiel des financeurs paritaires ou au regard des certifications et labels du CNEFOP, sont très majoritairement centrés sur le prestataire (en tant que structure juridique ou organisation), pas assez sur le formateur et à peine sur l’apprenant. Plus...
Faut-il être âgé pour innover en pédagogie?
Cette question part de la remarque d'un collègue qui à l'issue d’une université d'été de l'innovation me fit remarquer que la moyenne d'âge des participants dépassait la cinquantaine. Et pourtant les idées exprimées, les projets portés ne manquaient ni d’ambition, ni de rêve, ni d’un grain de poésie et de folie. Plus...