By . If any incoming government tried to bar alternative providers, that would only limit access to higher education. More...
Les inégalités professionnelles entre hommes et femmes
Selon une étude de l’Insee Midi-Pyrénées et de la Direccte sur l’insertion professionnelle des femmes et des hommes dans l’emploi, les inégalités sont aujourd’hui moins marquées. Le taux d’activité des femmes est très proche du taux d’activité des hommes : en 2011, entre 15 et 64 ans, 70 % des femmes sont sur le marché de l’emploi contre 76 % des hommes. Quoique encore majoritaires parmi les demandeurs d’emploi, elles sont moins concernées par la dégradation du marché de l’emploi grâce à un positionnement sur des métiers aujourd’hui moins touchés par la crise. Cependant, la palette d’emplois exercés par les femmes est plus réduite, les emplois occupés sont plus souvent peu qualifiés, les conditions d’emploi plus souvent précaires. Les jeunes femmes se positionnent sur des postes et sur des métiers porteurs plus qualifiés que leurs aînées. Une dynamique de réduction des inégalités semble s’amorcer sur les nouvelles générations.
Insee Analyses, n°7, novembre 2014, 4 p.
Comparateur des inégalités entre les femmes et les hommes au niveau des communes
L’Observatoire des inégalités, le Compas et la Gazette des communes ont lancé le 1er comparateur des inégalités entre les femmes et les hommes au niveau des communes. Il répond par exemple aux questions : quel est le niveau de salaire horaire ou encore le taux d’activité des hommes et des femmes dans ma commune ?
How CE Can Improve Accessibility for Low-Income Students
By Edward Abeyta - EvoLLLution. In January 2014 the White House published a report, “Promising Models and a Call to Action,” in which leading experts convened to identify the barriers to increasing college opportunity.[1] Test preparation was one of the barriers noted in the report. Continuing education leaders have the opportunity to respond to this issue and position their units as a central resource to improving higher education access for low-income high school students. More...
We should tax private schools as businesses, not beg to borrow their cricket pitches
Does lifelong learning perpetuate inequalities in educational opportunities?
By Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division, Directorate for Education and Skills. More than 40 years ago, the former French Prime Minister Edgar Faure and his team published one of the most influential educational works of the 20th century: “Learning to Be”, better known as the “Rapport Faure”, in which he mainstreamed the idea of lifelong learning. In Faure’s view, lifelong education was to become the leading educational policy principle for the future. Indeed, it became a powerful, evocative notion, nurturing dreams about “learning societies” in which people’s entire lives would be filled with opportunities to learn.
In the lifelong learning discourse, especially in its more optimistic variants in the late 20th century, there was a strong social equity argument. By creating more and better learning opportunities later in life, this argument went, the inequities in education that marked the first 25 years of a person’s life could be corrected or compensated for. A child’s schooling might be determined by his or her family background or economic and social capital; but missing out on educational opportunities early in life should not necessarily condemn individuals to be excluded from the benefits of learning later on. Second-chance or special education programmes that target low-schooled adults should ensure that providing access to education over a lifetime also results in a better redistribution of learning opportunities across society. Read more...
Universités : seules 11% de femmes à la tête des facs françaises
Par Amélie Petitdemange. Les universitaires se mobilisent pour enrayer le «plafond de verre» réservé aux femmes dans l’enseignement supérieur et la recherche. Le «Réseau francophone de femmes responsables dans l’enseignement supérieur et la recherche» a ainsi été lancé ce mois-ci pour promouvoir l’accès des femmes aux hauts postes. Suite...
Women and ethnic minorities still marginalised at top of universities
By . Some 78 per cent of professors, 72 per cent of senior managers and about 80 per cent of vice-chancellors and principals in the UK are men. More...
« Aider les femmes à accéder aux plus hautes fonctions universitaires »
Par Charles Centofanti. L’Agence universitaire de la francophonie vient d’organiser un colloque international sur la place des femmes à l’université. Bernard Cerquiglini, recteur de l’AUF, nous en dit plus.
Lors du colloque « Femmes universitaires, Femmes de pouvoir ? », qui a eu lieu à Dakar les 13 et 14 novembre derniers, quel constat a été fait ?
Le constat est clair : un plafond de verre surmonte l’enseignement supérieur dans les pays francophones. Il se situe exactement entre doyenne et présidente d’université. Voir l'article...
Poorer students ‘less likely to graduate with a good degree’
By . Students from poorer backgrounds are more likely to drop out from university and less likely to graduate with a good degree, according to research. More...