30 décembre 2017

Getting Skills Right in France

Organisation for Economic Co-operation and DevelopmentPosted by . France’s economy has been recovering gradually from the Global Financial Crisis, and economic growth is projected to continue to strengthen in the next years (OECD, 2017). However, the unemployment rate remains above the OECD and EU average and a large share of the unemployed have been out of work for more than 12 months. This suggests that many skills in France are not being used, and are therefore at risk of depreciation and even obsolescence. Labour market outcomes are especially poor for youth, migrants and the low-skilled. More...

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29 décembre 2017

L’amélioration des compétences est la clé pour dynamiser la croissance et la création d’emplois en France

C2RP Carif-Oref Hauts-de-FranceLa croissance économique est au rendez-vous en France, et le marché du travail connaît une embellie progressive. Pour autant, le nombre de personnes au chômage depuis plus de 12 mois reste élevé, et les jeunes sont nombreux à occuper des emplois temporaires, qui leur offrent peu de perspectives d’emploi à long terme et de possibilités de formation. Plus...

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27 décembre 2017

Que pensent les étudiants étrangers de la France ?

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgBlog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. Neuf étudiants étrangers sur 10 recommandent la France comme destination d’étude selon l’étude que Campus France a réalisé avec l’institut Kantar Public auprès de 14 245 étudiants étrangers sur l’image et l’attractivité de la France. De quoi redonner du baume au cœur à notre enseignement supérieur après plusieurs enquêtes qui ont démontré cette année sa perte d’influence dans le monde avec une concurrence qui continue de s’intensifier. Plus...

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25 décembre 2017

Gender Equity in Statues at French University

HomeBy Scott Jaschik. A sculpture of a clitoris has been installed at the University of Poitiers, in France, Times Higher Education reported. The statue was donated by a feminist group called Friends of Women and Liberation. The group commissioned the statue to act as a balance to a large statue of a penis that has been on the campus for decades. More...

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21 décembre 2017

Recommandations de l’OCDE pour réduire les déséquilibres de compétences en France

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)

L’OCDE a publié le 14 décembre 2017 le rapport « Obtenir les bonnes compétences » qui identifie des stratégies pour s’attaquer aux déséquilibres de compétences en France.
Près d’un travailleur sur trois est surqualifié ou sous-qualifié pour l’emploi qu’il occupe, la même proportion travaille dans un domaine différent de celui étudié. Plus...

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16 décembre 2017

France: new training system reform planned

HomeIn place since mid-May 2017, the new government intends to proceed with large-scale reform of the vocational training system. In line with the commitments made by the new President, the aim is to bring training into the future, to develop a knowledge society that is in step with citizens’ expectations, and address the challenges inherent in digital and ecological transitions.
The planned changes focus on redesigning the system of access to training; reconsidering the role of players involved in steering and managing funds; developing work-based training schemes; and better regulating the training system.

Funding mechanisms
As part of a total national investment plan estimated at EUR 50 billion, in the next five years EUR 15 billion will be devoted to vocational training initiatives aimed at job seekers and the low qualified, investing in skills and jobs of the future. The professional sectors and the regions (decentralised authorities) will be involved.
The role of the employer-employee structures, OPCA (organismes paritaires collecteurs agréés, approved joint collection bodies) in collecting funds and financing training could be subject to change, possibly replaced by other State-dependent bodies.

A new ‘dis-intermediated’ system
The personal training account (CPF, compte personnel de formation) scheme, an individual right to training available since 2015 to job seekers and the employed, is the cornerstone of the planned change. Instead of the current system, in which the CPF is stated in number of hours, it would consist of points, which could be converted into euros. The new scheme would be funded by the whole enterprise contributions to training. It could be merged with other benefits such as the individual training leave (congé individuel de formation,CIF), which would be phased out. The aim is to allow individuals to have direct access to the training market, be able to make full use of their training rights, and so improve their employability and career prospects.

Toward quality labelling in the training offer
It has recently been mandatory for public funding providers to verify the compliance of training operators with quality reference frameworks. New planned measures foresee the development and implementation of a quality certification system applicable to all training bodies.

Developing dual VET
The restructuring of the existing training and apprenticeship system, under the leadership of the Ministry of Labour, is part of broader reform of the ‘French social model’ which is expected to apply to labour law and unemployment insurance schemes.
Several measures are foreseen, such as converging the two current training schemes (the apprenticeship contract and the professionalisation contract) into one single contract and creating multi-level degree programmes, involving secondary VET schools and apprentice training centres.
The aim is to increase considerably the number of training places offered by companies to young people under 25 and improve information on the employment outcomes of vocational qualifications. Some of the measures announced are to be implemented from September 2017, with more structural changes expected in 2018. More...

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14 décembre 2017

Niveau de lecture : bonnet d’âne pour la France.

L’étude PIRLS, publiée ce mardi 5 décembre, révèle le faible niveau de lecture en France des enfants  de CM1. Cette évaluation, dont l’objet est d’établir une comparaison du niveau de lecture des enfants dans 50 pays à travers le monde, révèle une baisse du niveau des enfants français depuis le début des années 2000 et place la France en retrait par rapport à la moyenne des pays de l’OCDE. Plus...

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La France en marche vers la réduction des déficits ?

Dans le cadre du "Paquet automne" du Semestre européen 2018, la Commission européenne a rendu publics, mercredi 22 novembre, ses avis sur les projets de plans budgétaires de la zone euro. Si elle salue les efforts de la France, jugeant sa trajectoire budgétaire plausible - notamment concernant le retour du déficit public sous la barre des 3 % - plusieurs réserves demeurent. C’est le plan budgétaire de la France qui inquiète Bruxelles : il pourrait présenter "un risque de non-conformité" aux engagements européens, notamment sur le plan de l’ajustement structurel. Plus...

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À quoi bon mesurer l’intégration des musulmans en France ?

"La grande majorité des musulmans dans l’Union européenne (UE) ont un sentiment fort de confiance dans les institutions démocratiques en dépit d’une discrimination et d’un harcèlement répandus". Tel est le constat que dresse l’Agence des droits fondamentaux de l’UE (FRA) dans un rapport rendu public récemment. Cette étude soulève la question de l’intégration des musulmans en Europe et plus particulièrement de la place de l’islam en France. Plus...

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10 décembre 2017

France : Une nouvelle organisation de l'action de formation professionnelle continue

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Depuis 1986, le cadre juridique fixant l’organisation de l’action de formation professionnelle continue n’a été affecté que par des changements mineurs, hormis l’inscription en 2014 de la formation ouverte et à distance (FOAD)comme modalité  de mise en œuvre de cette action. Jusqu’à ce jour, le seul mode légal d’organisation de l’action de formation professionnelle continue était la réalisation de l’action de formation professionnelle continue sous la forme d’un programme préétabli en fonction d’objectifs précis. Plus...

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