15 novembre 2013

IEP launches coordinated evaluations in Montenegro

The Ministry of Education in Montenegro has commissioned EUA’s Institutional Evaluation Programme (IEP) to carry out coordinated evaluations of higher education institutions during 2013-2014. These evaluations are funded by a broader World Bank supported project entitled “Higher Education and Research for Innovation and Competitiveness” (HERIC), with the overall objective to strengthen the quality and relevance of higher education and research in Montenegro. The institutions that will be evaluated by IEP in the framework of this coordinated exercise are:

  • University of Montenegro, Podgorica
  • University Donja Gorica, Podgorica
  • University Mediterranean, Podgorica
  • Faculty of Business and Tourism, Budva
  • Faculty of Mediterranean Business Studies, Tivat
  • Faculty of Management, Herceg Novi
  • Faculty of Business Economics, Bar
  • Faculty of Business Management, Bar
  • Faculty of State and European Studies, Podgorica
  • Faculty of Management in Transport and Communication, Berane

Each evaluation will follow the IEP philosophy and methodology, which offer an improvement-orientated approach, focusing on the context of the institution’s own mission and profile. More...

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03 novembre 2013

Duncan's Timeline on Ratings Plan

http://www.insidehighered.com/sites/all/themes/ihecustom/logo.jpgBy Michael Stratford. The Obama administration expects to have a first draft of its college rating system by this spring, U.S. Education Secretary Arne Duncan said Wednesday. After soliciting public input at town hall discussions and hearings at college campuses across the country this fall, the department will convene a “technical symposium” early next year to discuss ratings methodology before releasing a preliminary version for public comment at some point in the spring, Duncan said. Read more...

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01 novembre 2013

Evaluation de la prestation d'accompagnement renforcé Atouts Cadres

http://www.pole-emploi.org/image/media/corporate/logo-pole-emploi.gifElle a pour objectif de caractériser les effets et les modalités de sa mise en oeuvre

« Atouts Cadres » est une prestation d’accompagnement renforcé à destination des cadres demandeurs d’emploi, confiée à des opérateurs externes à Pôle emploi. Son évaluation en 2012 permet de souligner différents constats positifs sur la mise en oeuvre de la prestation et ses résultats.

Les publics orientés vers la prestation bénéficient d’un accompagnement qui répond de façon satisfaisante aux besoins spécifiques des cadres, faisant appel à la fois à du coaching personnalisé et des actions collectives, ayant pour effet de dynamiser la recherche d’emploi. Les taux de retour à l’emploi sont supérieurs à ceux observés pour des cadres ayant un profil proche, mais n’ayant pas bénéficié d’un accompagnement renforcé, et la qualité des emplois retrouvés grâce à « Atouts Cadres » s’avère meilleure.

De son côté, Pôle emploi dispose d’équipes ou d’agences spécialisées dans l’accompagnement des cadres, inégalement réparties sur le territoire. Elles proposent des services adaptés à ce public mais avec des modalités d’accompagnement moins intensives que celles de la prestation « Atouts Cadres ». Elles s’adressent donc en priorité à des cadres demandeurs d’emploi plus proches de l’emploi que ceux orientés vers «Atouts Cadres » et mettent en oeuvre des actions spécifiques, parfois innovantes, et répondant aux besoins spécifiques des cadres en recherche d’emploi.

Auteurs : Samia BENABDELMOUMEN, Anne STEHLIN, Virginie THÉVENOT

Repères & Analyses n° 56 Etudes - Juin 2013.

Le comité d'évaluation de Pôle emploi

Le comité d’évaluation est désigné au sein du Conseil d’administration de Pôle emploi. Il procède aux évaluations des interventions, de l’offre de services et des aides et mesures en faveur des entreprises, des demandeurs d’emploi et des actifs occupés.

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28 octobre 2013

Paris-Dauphine : les experts de l’Aeres livrent leur analyse

 

 

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgBlog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. L’évaluation 2013 de l’«Université de technologie en sciences des organisations et de la décision de Paris-Dauphine», devenue un grand établissement en 2004, par l’Aeres donne quelques informations intéressantes sans pour autant bouleverser le «modèle Dauphine». L’Aeres note ainsi qu’au-delà d’une bonne image, il semble «difficile de définir au niveau de l’établissement une identité et un positionnement clairs dans son environnement concurrentiel (…) l’intégration dans le PRES PSL entraînant un risque de dilution ». Autre constat: si la sélection en première année permet de recruter des élèves ayant une moyenne au bac supérieure ou égale à 14/20, Dauphine se caractérise par sa faible diversité sociale avec une proportion d’étudiants boursiers sur critères sociaux de seulement 15,8%, très inférieure à la moyenne nationale. More...

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27 octobre 2013

Evaluating Teacher Evaluation

 

http://www.insidehighered.com/sites/all/themes/ihecustom/logo.jpgBy Megan Rogers. In the past two years, the quality of teacher education programs has been repeatedly called into question, and a federal panel could not come to a consensus on the role students’ test scores should have on teachers’ evaluations.
A report released today by the National Academy of Education suggests that more emphasis should be placed on designing evaluations of teacher training programs. Current approaches to evaluating teaching programs are “complex, varied, and fragmented,” the report said. Read more...

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20 octobre 2013

IEP launches new round of evaluations for 2013-2014

http://www.eua.be/images/logo.jpgThe Institutional Evaluation Programme (IEP) is preparing to evaluate eight universities in the coming academic year. Six universities will have full evaluations while two will have follow-up evaluations to assess changes implemented since their last evaluation.
Each evaluation will follow the IEP philosophy and methodology, which offer an improvement-orientated approach, focusing on the context of the institution’s own mission and profile. Each institution will be visited by an evaluation team composed of higher education leaders, a student and one senior academic professional acting as team coordinator. Further details about IEP can be found here. More...

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14 octobre 2013

Publishing student evaluations of lecturers will improve teaching

Times Higher EducationBy John Colley. Teachers will be motivated to improve if internal assessments are made public, says John Colley.
A total of 86 per cent of students are satisfied with the teaching of their courses, according to the 2013 National Student Survey - the same figure as in 2012. That sounds pretty good, but looked at another way, it also means that 14 per cent are less than satisfied - a score that would make no business proud. As a number of politicians and educationalists have argued recently, there is still plenty of room for improvement when it comes to how students in the UK are taught. Read more...

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13 octobre 2013

Mission de l’AERES en Angola

AERESDidier Houssin, président de l’AERES, s’est rendu à Luanda en Angola, les 1er et 2 octobre 2013. Cette mission s’inscrit dans le cadre d’un vaste programme de développement de l’enseignement supérieur angolais pour lequel l’AERES a été sollicitée afin de partager son expertise dans le domaine de l’évaluation. Au cours de la mission, Didier Houssin a rencontré l’équipe de l’Institut national pour l’évaluation, l’accréditation et la reconnaissance des études de l’enseignement supérieur (INAAREES), créé récemment, et s’est entretenu avec le ministre de l’enseignement supérieur et l’équipe de l’Ambassade de France. A cette occasion, Didier Houssin a donné une conférence sur « les défis de l’évaluation dans l’enseignement supérieur et la recherche » en s’appuyant sur l’expérience française de l’AERES.

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Are Closed Book Exams Still Relevant?

http://chronicle.com/img/photos/biz/profhacker-45.pngBy Adeline Koh. Knowledge is changing. In the world of print knowledge, internalized knowledge of facts once signaled expertise. But in the age of smartphones, Google and Wikipedia, this knowledge is now at our fingertips. How important, then, is it for our students to have this knowledge memorized?
Does this change our notion of what constitutes “learning”? Are closed-book exams, the mainstay of print knowledge, still useful? Professionals rarely have to undertake closed book exams in real life. Lawyers conduct research for cases. Programmers google code. More...

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01 octobre 2013

Measuring the non-academic impact of your science

http://www.universityaffairs.ca/images/BlogTheBlackHole.pngBy . Citations are the standard benchmark for scientists to assess the impact of their work. Highly cited papers have clearly influenced the field and few would dispute their importance. What citations do not measure, though, is the wider impact of a paper – do industrial projects build from these discoveries, are school children interested in them, will it inspire governments and funders to direct more resources into research efforts? Tools for measuring such impact are rare, but recently I was introduced to a quick and easy web-based program for getting a bird’s eye view of the non-academic impact of papers. Altmetric is very simple and can quickly help determine the wider impact of a paper. More...

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