Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
24 février 2015

INFOGRAPHIE : Evaluations prévisionnelles de la campagne 2015-2016 (vague B)

AERESDans le cadre de la campagne d’évaluation 2015-2016 (vague B), le HCERES a rencontré, lors de quatre réunions, les établissements des académies de Besançon, Caen, Clermont-Ferrand, Dijon, Nantes, Rennes et Rouen, de janvier à mi-février 2015. Voir l'article...

8-InfographieFinale

24 février 2015

La campagne d’évaluation 2015-2016 (vague B) est lancée !

AERESDans le cadre de la campagne d’évaluation 2015-2016 (vague B), le HCERES a rencontré, lors de quatre réunions, les établissements des académies de Besançon, Caen, Clermont-Ferrand, Dijon, Nantes, Rennes et Rouen, de janvier à mi-février 2015.
Ces réunions, organisées par type d’évaluation, se sont déroulées en trois ateliers thématiques : l’évaluation institutionnelle, l’évaluation des formations et des écoles doctorales et l’évaluation des entités de recherche.
Ces ateliers ont permis aux équipes du HCERES de :

22 février 2015

The Use of Bibliometrics for Assessing Research: Possibilities, Limitations and Adverse Effects

CIRST | Centre interuniversitaire de recherche sur la science et la technologieStefanie Haustein, Vincent Larivière
« The Use of Bibliometrics for Assessing Research: Possibilities, Limitations and Adverse Effects »
I.M. Welpe, J. Wollersheim, S. Ringelhan, M. Osterloh (dir.) Incentives and Performance. Governance of Research Organizations. Springer (2015) pp. 121-139.
Abstract
Researchers are used to being evaluated: publications, hiring, tenure and funding decisions are all based on the evaluation of research. Traditionally, this evaluation relied on judgement of peers but, in the light of limited resources and increased bureaucratization of science, peer review is getting more and more replaced or complemented with bibliometric methods. Central to the introduction of bibliometrics in research evaluation was the creation of the Science Citation Index (SCI) in the 1960s, a citation database initially developed for the retrieval of scientific information. Embedded in this database was the Impact Factor, first used as a tool for the selection of journals to cover in the SCI, which then became a synonym for journal quality and academic prestige. Over the last 10 years, this indicator became powerful enough to influence researchers’ publication patterns in so far as it became one of the most important criteria to select a publication venue. Regardless of its many flaws as a journal metric and its inadequacy as a predictor of citations on the paper level, it became the go-to indicator of research quality and was used and misused by authors, editors, publishers and research policy makers alike. The h-index, introduced as an indicator of both output and impact combined in one simple number, has experienced a similar fate, mainly due to simplicity and availability. Despite their massive use, these measures are too simple to capture the complexity and multiple dimensions of research output and impact. This chapter provides an overview of bibliometric methods, from the development of citation indexing as a tool for information retrieval to its application in research evaluation, and discusses their misuse and effects on researchers’ scholarly communication behavior.

21 février 2015

Students as evaluators of open educational resources

Startlingly absent from the literature is the thorough understanding of the views of OER student users, be they campus-based or open learners on the web. This paper presents the results of a mixed method survey of student attitudes to examine their awareness of OER and understanding of quality.
Assessment certification and quality assurance in open learning_In-Depth_40_2.pdf. More...

20 février 2015

HCERES :: Les évaluations 2015/2016

Logo Amue

Dans le cadre de la campagne d’évaluation 2015-2016 (vague B), le HCERES a rencontré les établissements des académies de Besançon, Caen, Clermont-Ferrand, Dijon, Nantes, Rennes et Rouen, de janvier à mi-février 2015. Ces réunions se sont déroulées en trois ateliers thématiques : l’évaluation institutionnelle, l’évaluation des formations et des écoles doctorales et l’évaluation des entités de recherche.

En savoir + :: La campagne d’évaluation 2015-2016 (vague B) est lancée !

15 février 2015

College Students' Transfer Plans Could Affect Obama Ratings

By Bob Morse. About 30 percent of freshmen at the least selective colleges plan to transfer to another institution before completing their degree, according to the University of California—Los Angeles' 49th annual survey of new college students. More...
15 février 2015

Rate My Word Choice

HomeBy Scott Jaschik. Many professors cringe when they think about the way they are described on Rate My Professors, the popular site used by students to evaluate faculty members. A new tool allows those being rated (or anyone) to see the way students tend to use different words when rating male and female professors -- generally to the disadvantage of the latter. Read more...

15 février 2015

How Reviews on ‘Rate My Professors’ Describe Men and Women Differently

http://chronicle.com/img/photos/biz/Ticker%20revised%20round%2045.gifBy . The student-evaluation site Rate My Professors contains a huge stockpile of information about what college students think of their instructors. And thanks to a new tool created by a Northeastern University professor, those millions of reviews can be mined to reveal students’ biases about male and female professors. More...

14 février 2015

Evaluer la formation professionnelle en Ile-de-France avec I-Qual

Par Marie Prévot, chargée de mission au Conseil régional d'Ile-de-France. Depuis 2009, la Région Ile-de-France réalise une enquête I-Qual visant à mesurer l’insertion professionnelle des stagiaires sortant de formation continue.
Télécharger les « Chiffres clés n°22 ». Voir l'article...

12 février 2015

Le HCERES, reconnu au niveau européen, dément toute dérive dans ses processus d’évaluation

AERESL’Association européenne des agences d’assurance qualité (ENQA) pour l’enseignement supérieur et le Registre européen de ces agences (EQAR) viennent de décider que la reconnaissance de l’AERES, qui lui avait été accordée en 2011, était transférée au Haut Conseil de l’évaluation de la recherche et de l’enseignement supérieur (HCERES) jusqu’à l’évaluation de ce dernier, en vue du renouvellement de cette reconnaissance. Cette évaluation aura lieu en 2016.
Cette reconnaissance signifie que l’examen des textes de la Loi sur l’enseignement supérieur et la recherche du 22 juillet 2013 et du Décret du 14 novembre 2014, relatif à l’organisation et au fonctionnement du HCERES, a conduit les instances européennes à juger que les European Standards and Guidelines (ESG) pour l’assurance qualité dans l’espace européen de l’enseignement supérieur étaient pris en compte de manière satisfaisante aux niveaux législatif et réglementaire.

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 472
Formation Continue du Supérieur
Archives