27 février 2014

The quick fix for online education: Make instructors binge on TED talks

By Adam Ring. In a 2010 talk, TED curator Chris Anderson describes the concept of “crowd-accelerated innovation”—a self-fueling cycle of learning which has accelerated through the ubiquity of web-based video. In Anderson’s view, this mechanism of iteration and immediate feedback has made the Ted Talk and many other iterative processes evolve in dramatic ways. Anderson explains that part of the reason TED evolved so quickly is that you had some of the best and most creative individuals in the world prepare extensively for their talk by watching their predecessors. Through this iterative process, the presentations consistently improve—if only out of fear of disappointing their audience. This phenomenon can also be felt in many areas of society from dance to politics but also underpins the innovation going on in the rapidly evolving landscape for Massive Open Online Courses (MOOCs). More...

Posté par pcassuto à 21:01 - - Permalien [#]


25 février 2014

7 free cloud computing online courses

eCampus NewsBy Mike Siegel. Though it may be old hat to many higher education technologists, cloud computing still plays a vital role on campuses of every size. Cloud is basically a symbol for the internet; and cloud computing is a way for organizations, business and universities to store and retrieve data over the internet. It allows for people to store things on the internet and have access on a large-scale. More...

Posté par pcassuto à 17:03 - - Permalien [#]

24 février 2014

Le Cnam Auvergne

Retour sommaireUn parcours individualisé adapté à vos objectifs, à votre profil et à vos disponibilités
Qui peut s'inscrire au CNAM ?
Salariés, travailleurs indépendants (profession libérale, artisan...), demandeurs d'emploi (jeunes ou adultes), toute personne souhaitant engager ou reprendre des études d'enseignement supérieur dans une démarche de promotion sociale en vue d'adapter ses compétences aux besoins de l'économie.
Quand s'inscrire ?
La plupart des formations du Cnam sont semestrielles ou annuelles.

  • 1er semestre : début des cours en octobre
  • 2ème semestre : début des cours en février

N'hésitez pas à prendre contact avec notre secrétariat au 04 73 40 74 97, un rendez-vous vous sera proposé pour vous accompagner dans votre inscription pour la prochaine rentrée. Voir l'article...

Logo du Canm Auvergne

Posté par pcassuto à 00:35 - - Permalien [#]

Le Master 2 pro infocom CEID (Contrôle, Exploitation et Intelligence des Données)

Retour sommaireS’adapter aux évolutions de la société de l’information
Le Master 2 CEID (Contrôle, exploitation et intelligence des données) de l'Université Paris Ouest Nanterre, propose trois options qui permettent d’organiser les compétences des décideurs de demain autour des besoins qui s’expriment aujourd’hui :

  • la protection des données, avec l’option Correspondant Informatique et Libertés (CIL)
  • la conception de dispositifs d’animation des données, avec l’option Manager de la Connaissance et de la Formation En Ligne,
  • la démocratisation de l’accès aux données, avec l’option Chef de projet de développement numérique territorial.

Son objectif est de préparer à la conception, l’organisation, la gestion et l’évaluation de dispositifs de protection ou d’information/formation en ligne, via un équipement collectif d'accès public à Internet, avec la diffusion d’informations ou de savoirs via des outils de communication nomades, ceci en utilisant les possibilités offertes par les technologies de l'information et de la communication, principalement dans l'usage des réseaux d'un point de vue technique, économique, social, culturel et pédagogique.

La formation est ouverte aux titulaires d’une maîtrise (ou niveau équivalent) et aux étudiants en formation continue avec une expérience professionnelle suffisante (cinq ans) associée à un diplôme de l’enseignement supérieur.

Inscriptions à partir du 4 mars 2014.

Description de la formation. Voir l'article...

Posté par pcassuto à 00:31 - - Permalien [#]

Le choix de l'enseignement à distance en entreprise

Retour sommaireQuels avantages ?
Ce moyen de formation comporte des apprentissages individualisés ou collectifs en utilisant des ressources et compétences locales et à distance, sans pour cela qu'il y ait un contrôle permanent d'un formateur.
Pour l'entreprise :
        Facilité de mise en œuvre
        Flexibilité quant à l'organisation
        Résultats équivalents
        Coûts identiques voir inférieur puisqu'il n'y a pas ou peu de frais annexes (repas, hôtel etc..)
Pour le salarié :
        Rythme d'apprentissage adapté au cas par cas
        Moyens ludiques et modernes
        Suivi plus personnalisé
        Large éventail de choix de formation. Suite...

Posté par pcassuto à 00:28 - - Permalien [#]


23 février 2014

Online-Education Platform 2U Inc. Plans to Go Public

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/wired-campus-nameplate.gifBy Megan O'Neil. 2U Inc., an online-education platform that counts the University of California at Berkeley and the University of Southern California among its clients, filed plans on Friday for an initial public offering of up to $100-million in common stock. The company did not disclose the stock’s IPO price. The money will be used to expand student enrollment and to fund technology and content development, the company said. 2U develops and services cloud-based education software used by colleges to deliver courses, and sometimes entire degrees, online. Read more...

Posté par pcassuto à 17:37 - - Permalien [#]

What’s an Online Student?

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/blog_landing/public/confessions_of_a_community_college_dean_blog_header.jpg?itok=rd4sr8khBy Matt Reed. In a discussion recently about the demographics of our online students, I realized that I’m not entirely sure what an online student is.  We have students in each of the following groups:

  • Students who take nothing but entirely online classes
  • Students who take most classes online, but who come to campus for a few
  • Students who take most of their classes on campus, but who regularly take one or two classes online to make their schedules cleaner
  • Students who take “hybrid” classes (also called “brick and click” or “surf and turf”) in which some of the regular class meetings are held (or replaced by other activities) online
  • Students who take traditional classes that have fairly robust online materials, and who have to work with/through our LMS in the course of what they’re doing. Read more...

Posté par pcassuto à 12:13 - - Permalien [#]

16 février 2014

Moodle for the Masses

http://www.insidehighered.com/sites/all/themes/ihecustom/logo.jpgBy Carl Straumsheim. Moodle edges out competitors such as Blackboard among smaller colleges, a new analysis of the learning management systems shows, lending some evidence to the anecdotal popularity of open-source solutions among those institutions. The analysis, published by the former Blackboard engineer George Kroner on his Edutechnica blog, shows familiar players such as Blackboard, Desire2Learn and Instructure are major forces in the market among institutions with 1,000 to 2,000 full-time students. Read more...

Posté par pcassuto à 12:23 - - Permalien [#]

New eLearning paper on Learning Analytics and Assessment

Targeted at various stakeholders, the eLearning papers that you can now find on the new Open Education Europa portal stimulate reflection on open educational resources and in general new technologies and education in Europe. The latest eLearning Papers item discuss how Learning Analytics uses the learners’ digital trail to gain a better understanding of and improve the learning process. The articles propose a teacher-led design inquiry of learning and expose the benefits of combining learning analytics and open linked data research. The Papers also propose four case studies introducing assessment in basic maths, concept mapping for reflection, an analysis of the teachers’ learning process and real-time visualisation of discussion activities in a MOOC.

Posté par pcassuto à 01:25 - - Permalien [#]

13 février 2014

Les 14 chiffres à connaître sur le e-learning en 2014

Par L'Atelier de l'EmploiAujourd'hui, le e-learning n'est plus ce parent pauvre de la formation... mais les chiffres montrent que ce volet de la transformation numérique demeure un challenge de taille pour l'entreprise. Repenser les méthodes d’apprentissage : un défi stratégique de management des talents qui reste encore à relever !
Selon Pierre Berthou, directeur général de Futurskill Digital (lire son interview), le e-learning, plus qu’un effet de mode ou un passage obligé, est un authentique enjeu de développement des compétences… encore mal compris ? Suite...

Posté par pcassuto à 16:16 - - Permalien [#]