12 avril 2015

How ‘Elite’ Universities Are Using Online Education

By Steve Kolowich. After years of skepticism, higher education’s upper class has finally decided that online learning is going to play an important role in its future. But what will that role be?
Recently, conversations about "elite" online education have revolved around the free online courses, aka MOOCs, which Stanford, MIT, Harvard, and dozens of other top universities started offering several years ago. But it soon became clear that high marks in those courses would not translate to academic credit at the institutions offering them (or anywhere else). More...

Posté par pcassuto à 17:31 - - Permalien [#]


09 avril 2015

Les tendances en formation à distance à la SOFAD

Logo - Thot CursusPar Denys Lamontagne. La Société de formation à distance (SOFAD) du Québec vient de publier le rapport «La formation à distance au secondaire - Portrait 2013-2014 (.pdf)».
Ce rapport permet de mieux comprendre la situation de la formation à distance au secondaire au Québec. Avec près de 55 000 inscriptions et plus de 28 000 élèves, la SOFAD se porte bien. Voir l'article...

Posté par pcassuto à 09:05 - - Permalien [#]

Le REFAD publie un rapport sur l'apport des jeux sérieux pour la formation à distance

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Un document réalisé par le Réseau d'enseignement francophone à distance du Canada (REFAD) présente un portrait de l’usage des jeux sérieux en formation à distance au Canada francophone.
Plusieurs praticiens notent une motivation plus soutenue chez certains apprenants, en raison de certaines caractéristiques des jeux, notamment le plaisir de réussir et/ou d’être en compétition avec des pairs, ou encore d’apprendre en collaboration pour performer.
Lire le rapport à partir du site du REFAD. Voir l'article...

Posté par pcassuto à 01:36 - - Permalien [#]

08 avril 2015

Techno Fantasies

By Stephen Downes - Stephen's Web. Techno Fantasies
Audrey Watters, Hack Education, 2015/04/01

Audrey Watters takes on Kevin Carey's book The End of College and does so with what is, I think, exactly the right tone, which is to say, distrust, scepticism and outright hostility. More...

Posté par pcassuto à 19:13 - - Permalien [#]

3 Important Shifts in Education

By Stephen Downes - Stephen's Web. 3 Important Shifts in Education
George Couros, Connected Principals, 2015/04/01
I honestly don't think any of these three shifts is a real thing. I could be wrong of course. But they have the air and feel of representing things that (some) people would like to happen, rather than what's actually happening. Here are the shifts:

  • from 'digital citizenship' to 'digital empathy'
  • from 'student voice' to 'student leadership'
  • from 'growth mindset' to 'innovator mindset'

It's not that I actually oppose any of these. More...

Posté par pcassuto à 19:13 - - Permalien [#]


07 avril 2015

L'E-Learning porte de véritables valeurs

http://blog.educpros.fr/yannbergheaud/wp-content/themes/longbeach_bergheaud/images/img01.jpgBlog Educpros de Yann Bergheaud. L’Elearning n’est pas un simple produit de consommation mais porte en lui de véritable valeurs.
L’E-Learning est trop souvent considéré sous sa seule dimension comptable et budgétaire. La motivation pour faire du E-Learning, et aujourd’hui des Mooc ou des Spoc, se résume fréquemment à un raisonnement visant à baisser les coûts de formation. La situation est identique quelque que soit le secteur d’activité : enseignement public ou formation professionnelle. Voir l'article entier...

Posté par pcassuto à 01:03 - - Permalien [#]

06 avril 2015

MIT to release new online homework review system

eCampus NewsBy Larry Hardesty. In computer-science classes, homework assignments consist of writing programs. It’s easy to create automated tests that determine whether a given program yields the right outputs to a series of inputs. More...

Posté par pcassuto à 11:02 - - Permalien [#]

Will a “teacherless” online learning model really work?

eCampus NewsBy . A “teacherless” online learning model has some state leaders saying the approach is ideal for nontraditional students. More...

Posté par pcassuto à 10:59 - - Permalien [#]

5 skills of successful online faculty

eCampus NewsBy Meris Stansbury. In the midst of low retention rates and lingering perceptions of faculty around the quality of online learning, it’s never been more important to identify what makes effective, and motivated, online faculty, says Dr. Lisa Marie Portugal, education professor at the University of Phoenix. More...

Posté par pcassuto à 10:57 - - Permalien [#]

Studies say online instruction neither harms, benefits students

University Business LogoBy Stefanie Botelho. Does online learning work? Do students learn better, or at least as well, from computer instruction as they do from a human teacher? That’s a question asked over and over again by not only students, parents and professors, but also by academic researchers. More...

Posté par pcassuto à 09:57 - - Permalien [#]