17 août 2015

Grands projets (12)

L’idée de «penser grand» ne date pas d’hier : la Grande muraille de Chine, les pyramides d’Égypte, la tour de Babel, grandiose projet avorté, ou même la tour Eiffel, il y a plus de 100 ans, ces initiatives jalonnent l’histoire de l’humanité. Voir l'article...

Posté par pcassuto à 14:23 - - Permalien [#]


The Market Is Sending A Message About Modalities: Are We Listening?

Evolllution Logo, click to return to homepageBy Charles Dull - Evolllution. In the first installment of this series, the discussion focused on how research comparing online and traditional courses typically pursues the wrong question and suggested we first understand why alternative educational modalities exist. In this installment, we start to delve into the reasons why alternative modes exist. The main reason for these alternative modalities is not academic; market forces drive the use of alternative education modalities. More...

Posté par pcassuto à 09:28 - - Permalien [#]

A multi-modal approach to emergency alerts

eCampus NewsEduComm Expo (ECE) will feature a free half-hour on-floor workshop entitled, “Emergency Alerts: A Multi-modal Approach to Reaching the Entire Campus,” at its educational conference taking place at the Georgia World Congress Center in Atlanta Sept. 30-Oct. 1. More...

Posté par pcassuto à 04:19 - - Permalien [#]

NYU partnership highlights online degrees

eCampus News2U, Inc. is partnering with NYU’s Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development to launch multiple online graduate degree programs. More...

Posté par pcassuto à 04:18 - - Permalien [#]

Should there be a “driver’s license” for online programs?

eCampus NewsBy . The American Council on Education (ACE) has released a new paper on the importance of implementing a standardized approach to recognizing online degree programs across different states. More...

Posté par pcassuto à 04:07 - - Permalien [#]


Understanding How Students Use and Appreciate Online Resources in the Teaching Laboratory

http://people.uis.edu/rschr1/wp-content/themes/default/images/kubrickheader.jpgHigher Ed Tech News and Research ~ Ray Schroeder, editor. The internet is a great resource student’s use for learning. Reasons include the ease in searching with sites such as Google, or the vast collection of informative videos on YouTube. More...

Posté par pcassuto à 03:16 - - Permalien [#]

Online Learning Won’t Replace Traditional Education: Khan

http://people.uis.edu/rschr1/wp-content/themes/default/images/kubrickheader.jpgHigher Ed Tech News and Research ~ Ray Schroeder, editor. Emily Chang and Khan Academy’s Sal Khan discuss whether or not online education will ever replace traditional classrooms, and why he thinks paying for that MIT or Harvard degrees may be “a little bit suspect”. More...

Posté par pcassuto à 02:04 - - Permalien [#]

Number of LSU Online programs triples since inception

http://people.uis.edu/rschr1/wp-content/themes/default/images/kubrickheader.jpgHigher Ed Tech News and Research ~ Ray Schroeder, editor. The online program started in March of 2013 with three different programs available to students, but since its inception, the program has tripled in size to nine programs, said Amanda Major, interim director of LSU Online. More...

Posté par pcassuto à 01:59 - - Permalien [#]

China’s Startup Boom in Online Learning

http://people.uis.edu/rschr1/wp-content/themes/default/images/kubrickheader.jpgHigher Ed Tech News and Research ~ Ray Schroeder, editor. China knows a thing or two about distance learning. For two decades, the country’s education ministry has used the television airwaves to broadcast agricultural lessons to more than 100 million rural students—making it the largest such program in the world. More...

Posté par pcassuto à 01:56 - - Permalien [#]

12 août 2015

Le e-learning ou formation en ligne

accès à l'accueil - Pôle emploi

Vous en avez peut être entendu parler ou vous a-t-on proposé une formation selon cette modalité. Que recouvre cette façon de se former.

Définition
La définition de l'e-learning proposée par la Commission européenne est la suivante : "
utilisation des nouvelles technologies multimédias et de l’Internet pour améliorer la qualité de l’apprentissage en facilitant l’accès à des ressources et des services, ainsi que les échanges et la collaboration à distance".
On voit bien que la question du support est essentielle dans la formation en ligne : en effet il s’agit d’une méthode d’apprentissage qui repose sur la mise à disposition de contenus pédagogiques via un support électronique (Cédérom, Internet, intranet, extranet, télévision interactive etc…). 

Deux caractéristiques :

  •  Le e-learning c’est la possibilité de suivre un programme de formation à distance, en auto-formation ou accompagné, de manière individuelle ou collective,
  •  Le e-learning s’appuie sur internet et les outils multimédias pour offrir des modules de formation courts, progressifs ; adaptés aux besoins et niveaux des personnes en formation.

Les modalités de formation
La FOAD, c’est une formation qui mixe plusieurs modalités de formation, en utilisant les TIC (Technologie de l’information et de la communication).

  • L’autoformation (dit aussi e-learning) : travail autonome sur la plateforme d’enseignement,
  • Le tutorat : accompagnement méthodologique, pédagogique et technique,
  • La classe virtuelle : enseignement par la visioconférence,
  • Le regroupement : enseignement collectif en présentiel, qui permet aux stagiaires de se rencontrer. Voir l'article...

Posté par pcassuto à 14:12 - - Permalien [#]