Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
15 juin 2014

Bologna Process - Working Groups and Networks - Ad-Hoc Working Group on the Revision of the ECTS Users' Guide

Bologna Process - European Higher Education AreaContact Person
Adam Tyson – European Commission
Klara Engels-Perenyi
– European Commission
Composition
Armenia, Austria, Belgium/Flemish Community, Germany, France, Hungary, Italy, Lithuania, Netherlands, Norway, Moldova, Sweden, Ukraine, UK, EUA, EURASHE, ESU, ENQA
Purpose
To prepare a revised version of the ECTS Users' Guide by mid-2014, by reflecting on policy development and implementation in the area of ECTS and learning outcomes since the previous revision of the ECTS Users' Guide in 2009, giving consideration to issues such as the following (and including in its scope further issues to be identified in consultation with the Working Group and external experts):

  • Linking ECTS better with student workload and learning outcomes
  • ECTS in short-cycle provision, in 1st and 2nd cycle programmes of different length and in 3rd cycle
  • Including the attainment of learning outcomes in assessment procedures
  • Reflecting the developments in the area of the recognition of prior learning and with relation to the new EU Directive on Professional Qualifications

Reflecting on the use of the Grading table in Annex 3 of the current ECTS Users' Guide
Specific Tasks

  • to identify in consultation with experts the key items to be reviewed
  • to develop a revised version of the Guide
  • to liaise with the Structural Working Group for their input
  • to consult with external stakeholders
  • to present a finalised draft to the Structural Working Group and the BFUG for adoption

Last Update
ECTS Guide
Working methods of the WG on the revision  of the ECTS Users Guide
2012-2015 ToR_Revision of the ECTS Users' Guide Ad-Hoc WG. More...

17 mai 2014

Belarus to Bologna

HomeBy Stephen Hoare for Times Higher Education. Walking a diplomatic tightrope between neighboring Ukraine and Russia, Belarus – a member of the Commonwealth of Independent States – is attempting to adopt liberal market-led policies to improve the quality of its higher education and to attract more international students. Read more...

4 mai 2014

The Athens BFUG Meeting

Bologna ProcessOn 9-10 April 2014 the Bologna Follow-Up Group (BFUG) meeting brought together more than 80 BFUG members representing 40 countries, the European Commission, 6 consultative member organisations and Bologna partners in Athens, Greece.
The meeting marked the launch of a dialogue on the future of the Bologna Process. Among other important issues, the BFUG had a chance to comment on the draft proposals for the revised European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the EHEA and the European Approach for Accreditation of Joint Degrees. The BFUG also endorsed the programme of activities of peer learning and review initiative.
Finally, a thematic session on Financing of Higher Education took place, which enabled Croatia and Ireland to receive feedback on the newly introduced higher education financing reforms in their respective countries. During the session the European Commission presented the emerging findings on the impact of different modes of cost sharing on higher education institutions and students. 
 

The next BFUG Board meeting and BFUG meeting will be held on 9 July 2014 in the Holy See and 18-19 September 2014 in Rome, Italy respectively.

3 mai 2014

Processus de Bologne > Documents ECTS

L'agence Europe-Education- Formation FranceDocuments ECTS
Brochure d'information/Catalogue de cours
Une brochure d'infomation/un catalogue de cours (‘Information Package/Course Catalogue') sont à publier par l'établissement, dans deux langues (ou uniquement en anglais dans le cas de programmes enseignés dans cette langue) sur internet ou sur support papier sous forme d'un ou de plusieurs documents.
Cette brochure d'information/ce catalogue de cours (‘Information Package/Course Catalogue') doit intégrer les éléments figurant sur la liste jointe au présent document, et notamment fournir des informations destinées aux étudiants étrangers accueillis dans l'établissement.
Contrat d'études
Le contrat d'études comprend la fiche de candidature puis la liste des cours (en Français ou en anglais) à suivre avec les crédits ECTS qui seront accordés pour chaque cours. Cette liste doit être acceptée par l'étudiant et le responsable académique de l'établissement concerné. En cas de transfert de crédits, le contrat d'études doit être accepté par l'étudiant et les deux établissements concernés avant le départ de l'étudiant. Il doit être actualisé immédiatement en cas de changement de cours après l'arrivée dans l'établissement d'accueil.
Relevé de notes
Le relevé de notes présente les résultats de l'étudiant avec la liste des cours suivis, les crédits obtenus, les crédits locaux ou nationaux le cas échéant, les crédits locaux et les grades ECTS correspondants. En cas de transfert de crédits, le relevé de notes de l'étudiant sortant doit être émis par l'établissement d'origine avant son départ, et celui de l'étudiant entrant par l'établissement d'accueil au terme de la période d'études.
A consulter
Le site web Europa de la Commission européenne présente de plus amples informations sur l'ECTS et le supplément au diplôme, et notamment le Guide de l'Utilisateur ECTS  et la liste des Conseillers ECTS/SD.
Présentation du système ECTS sur le site de la Commission européenne
ECTS: les points clés. Voir l'article...

3 mai 2014

Le Processus de Bologne

L'agence Europe-Education- Formation FranceLe processus de Bologne a pour objectif de mettre en place un espace européen de l'enseignement supérieur. Initié en 1998 par la France, l'Allemagne, l'Italie et le Royaume-Uni lors de la Déclaration de la Sorbonne, le processus s'est développé en 1999 à Bologne autour de 29 pays signataires. Ce sont maintenant 47 pays, 5600 institutions, 31 millions d'étudiants, qui participent à cette aventure européenne. Destiné à favoriser la mobilité, la lisibilité et l'attractivité de l'espace européen de l'enseignement supérieur (EEES), le processus de Bologne se construit autour de 3 grands principes :

  • organiser des études en 3 cycles (Licence – Master – Doctorat) ;
  • développer les outils de la reconnaissance académique et professionnelle (ECTS ; supplément au diplôme ; EQF (European Qualifications Framework) ;
  • mettre en place une démarche qualité

Par ailleurs, les conférences ministérielles successives de Prague (2001), Berlin (2003), Bergen (2005), Londres (2007), Louvain (2009), Budapest-Vienne (2010), Bucarest (2012) ont précisé les orientations et consolidé les réformes autour de plusieurs thématiques :

  • la mobilité
  • l'approche centrée sur l'étudiant et les compétences
  • la validation des acquis de l'expérience
  • la formation tout au long de la vie
  • les cadres de qualifications européens et nationaux
  • l'employabilité
  • la dimension sociale
  • la promotion de la dimension européenne de l'enseignement supérieur
  • la promotion de l'attractivité de l'espace européen de l'enseignement supérieur avec les établissements et les étudiants
  • le rapprochement avec l'espace européen de la recherche
  • la dimension internationale

La prochaine conférence ministérielle aura lieu à Erevan en Arménie en 2015.
Pour en savoir plus :

28 avril 2014

The Bologna Process and the European Higher Education Area

European Commission logoWhat is it?
The Bologna Process is a collective effort of public authorities, universities, teachers, and students, together with stakeholder associations, employers, quality assurance agencies, international organisations, and institutions, including the European Commission. The main focus is:

Why is it needed?
Widely differing education and training systems in Europe have traditionally made it hard for Europeans to use qualifications from one country to apply for a job or a course in another. Increased compatibility between education systems makes it easier for students and job seekers to move within Europe. At the same time, the Bologna reforms help to make European universities and colleges more competitive and attractive to the rest of the world. The Bologna Process also supports the modernisation of education and training systems to make sure these meet the needs of a changing labour market. This is important as the proportion of jobs requiring high skills grows, and the demand for innovation and entrepreneurship increases.
What has been done so far?
A lot of progress has been made in implementing the reforms, as shown by the regular reportspdf . In Bucharest in April 2012, the Education Ministers identified three key priorities for the future: mobility, employability, and quality.
Who are the members?
A list of the participating countries is available on the website of the EHEA. See more...
21 février 2014

Bologna Follow Up Group Meeting - Wednesday, 09 April 2014 to Thursday, 10 April 2014

AccueilBologna Follow Up Group Meeting
Wednesday, 09 April 2014 to Thursday, 10 April 2014
Zappeion Megaron, Athens
Expert Meetings. More...

20 février 2014

Belarusian universities getting ready to join Bologna Process

Belarusian universities are getting ready to joint the Bologna Process, First Prorector of the Belarusian State University (BSU) Mikhail Zhuravkov told reporters before the opening of the international seminar Erasmus Mundus as a catalyst for internationalisation: sharing best practices and exploring future perspectives. The seminar is taking place in the BSU on 10-12 February, BelTA has learnt.
“I am convinced that Belarus will join the Bologna Process in 2015. The country has been getting ready for it for a long time already. No doubt, all our students are looking forward to it. In order to join the Bologna Process, our universities have to comply with certain requirements, like teaching disciplines in English, new courses for foreign students, etc. Now we have plans to introduce new inter-discipline courses in English,” Mikhail Zhuravkov said. More...

9 février 2014

Directive 2005/36/EC on the Recognition of Professional Qualifications

Directive 2005/36/EC on the recognition of professional qualifications has now been amended. All the changes are listed in a new Directive 2013/55/EU. A briefing note is attached  with details of the amendments which are particularly relevant to higher education providers. The ECTS new features, for the first time, in ‘hard’ EU law.
If you want to consult the texts of the two Directives, they can be accessed at:
23 décembre 2013

Neuer Streit um Bachelor und Master: Don Quijote de la Bologna

SPIEGEL ONLINEVon Benjamin Haerdle. Mehr Druck, mehr Vorschriften, weniger Freiheit im Studium: Die Abschlüsse Bachelor und Master hatten an den Unis keinen guten Start. Jahrelang warben sogenannte Bologna-Experten für die Studienreform, nun müssen sie ihre Arbeit einstellen, analysiert das Hochschulmagazin "duz". Dabei gäbe es noch viel zu tun.
In Deutschland wird Gerhard Schröder neuer Bundeskanzler, die Terrororganisation Rote Armee Fraktion löst sich auf und die Rechtschreibreform tritt in Kraft. Das war 1998. Im gleichen Jahr unterschrieben einige EU-Bildungsminister die Sorbonne-Erklärung und setzten damit die Initialzündung für den Bologna-Prozess. Die wesentlichen Ziele: Mobilere Studierende, international wettbewerbsfähigere Hochschulen und Absolventen, die bessere Chancen auf dem Arbeitsmarkt haben. Für Deutschlands Hochschulen brachte das gravierende Änderungen. Bachelor- und Master-Abschlüsse hielten ebenso Einzug wie das European Credit Transfer System (ECTS) zur Bewertung der Studierendenleistung. Mehr...

<< < 10 20 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 445
Formation Continue du Supérieur
Archives