Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
14 décembre 2012

Les diplômés français sont-il prêts à donner à leur établissement?

http://www.excel.fr/Front/images/commun/logo.gif\EXCEL et wdm.directinet en collaboration avec OpinionWay ont étudié la générosité des étudiants et des diplômés français en faveur de leur établissement.
Cette étude unique en France a mesuré la propension aux dons des étudiants et anciens diplômés des universités, écoles de commerce et d'ingénieurs.Cette étude unique en France a mesuré la propension aux dons des étudiants et anciens diplômés des universités, écoles de commerce et d'ingénieurs.
Nous vous invitons à télécharger le rapport d'étude du premier baromètre ALUMNI ici: Livre blanc Baromètre Alumni. Contact : Jérôme Deana, Tél: 01 56 02 35 91, Mail: jerome.deana@excel.fr.
Conclusion

Ce premier baromètre met en exergue l’hétérogénéité du paysage de l’enseignement supérieur en France et de ses cultures réellement distinctes.
Dans la course aux dons des anciens, les écoles de commerce et d’ingénieurs semblent a priori les mieux placées, favorisées qu’elles sont par la préexistence d’une relation étroite avec leurs diplômés, animée notamment par l’association des anciens.
Les écoles d’ingénieurs et de commerce récoltent ainsi les fruits d’années d’investissement dans la relation avec leurs anciens, les ¾ d’entre eux se sentant attachés à leur établissement contre 1 sur 2 seulement en université.
Pour autant, et c’est là l’un des enseignements majeurs de ce baromètre, l’intention de don est réelle et avérée chez tous les diplômés, quel que soit l’établissement d’origine: 1 diplômé sur 2 en moyenne, qu’il soit issu d’une université ou d’une école, se déclare prêt à faire un don à son établissement et pense que le don est un bon moyen de favoriser la qualité de l’enseignement des écoles et universités. Autre motif de satisfaction pour les écoles et universités, plus de 8 diplômés sur 10 sont favorables au principe du financement privé des établissements supérieurs, cassant ainsi l’idée préconçue que ce rôle incombe à l’Etat.
Toutes ces données démontrent qu’il existe, en France, un terrain particulièrement propice à l’émergence du don dans l’univers de l’enseignement supérieur. Même s’il ne se traduit pas encore dans les faits puisque seuls 7% des diplômés déclarent avoir déjà fait un don à leur alma mater.
Tout le défi pour les établissements consiste dès lors à transformer cette posture déclarative en véritable acte de don.
Cette étude nous fournit des premières clés pour y parvenir:
1. En tenant compte de la motivation première des diplômés, les établissements feront un effort particulier pour mieux valoriser leurs projets auprès de leurs anciens, en insistant sur leurs impacts;
2. Ne pas hésiter à exprimer le besoin financier de l’établissement;
3. Envisager la relation sur le long terme à travers de véritables stratégies relationnelles;
4. Pour les universités: les rassurer sur la transparence dans l’utilisation des fonds;
5. Sans oublier la première règle d’or en collecte de fonds: pour collecter, il faut d’abord et avant tout… demander!
Enfin, perspective particulièrement encourageante pour l’avenir, les étudiants se montrent plus conscients de l’utilité du don que leurs aînés et sont tout aussi nombreux que les diplômés à avoir déjà donné à leur établissement. Et ce, en dépit de moyens que l’on peut supposer nettement inférieurs.
Ces résultats prometteurs soulignent l’intérêt pour les établissements d’instiller une culture du don dès les premières années d’études. L’éducation au don, à travers notamment des dons de promotion, sera demain un facteur clé du développement de la philanthropie dans le paysage de l’enseignement supérieur français.

http://www.excel.fr/Front/images/commun/logo.gif \EXCEL and wdm.directinet in collaboration with OpinionWay studied the generosity of French students and graduates for their establishment.
This study is unique in France measured the propensity to donations from alumni and students from universities, business schools and engineering. More...

8 décembre 2012

Les réseaux d’anciens - un rôle clef

http://www.campusfrance.org/sites/default/files/imagecache/ressource_image/ca_ressource/190723/aout2012_23_fr.pngLes réseaux d’anciens jouent un rôle clef dans la politique globale d’attractivité et d’influence de la France à l’étranger. Lettre des Espaces n°23.
Constitués d’étudiants, de boursiers ou de stagiaires ayant effectué un séjour d’études en France, ces réseaux représentent un vivier de personnes ressources capables de mettre en avant leurs témoignages auprès des nouvelles recrues. Ils permettent également aux alumni de rester en contact avec la France et de recevoir des informations ciblées (offres d’emploi, invitations à des événements culturels).
L’analyse des données issues du rapport d’activité des Espaces 2011 révèle que 62% des Espaces participent à l’animation de réseaux d’anciens en collaboration avec les Postes diplomatiques. Ces réseaux locaux diffèrent dans leurs formes et dans les services offerts aux adhérents selon les contextes nationaux et les budgets disponibles.
La volonté du ministère des Affaires étrangères est aujourd’hui de fédérer ces réseaux. La nouvelle agence Campus France doit permettre de concrétiser ces objectifs puisque parmi ses missions figure « le suivi régulier des ressortissants étrangers ayant accompli tout ou partie de leur cursus dans le système d’enseignement ou le réseau d’enseignement français à l’étranger ».
Campus France développe ainsi de nouveaux outils en ligne visant à aider les Espaces et les Postes diplomatiques dans l’animation de réseaux d’anciens étudiants en France. Dans ce contexte le ministère a récemment missionné Campus France afin de proposer à l’ensemble des Postes diplomatiques un outil commun dédié à ce suivi. Cet outil qui s’inscrirait en complémentarité des initiatives locales permettrait à terme de fédérer les bases de données dans un souci d’harmonisation et de simplification. Cenuméro spécial de la Lettre des Espaces revient sur cette actualité et présente deux exemples de pratiques mises en place localement pour assurer le suivi des étudiants accueillis en France.
Outre la constitution de la base de données, l’animation du réseau d’ancien et la fidélisation de ses membres représentent deux enjeux majeurs qui conditionnent la pérennité du réseau et son attractivité. Il revient aux Postes et aux Espaces Campus France d’organiser des interventions régulières (événements, conférences…) pour entretenir le réseau. Nous vous avons sollicités pour connaître et faire partager vos pratiques qui se sont avérées nombreuses et originales. Retour ici sur l’expérience des Apéros Alumni au Mexique et sur celle du Club France Maroc.La Lettre des Espaces
La Lettre des Espaces est l’outil de communication interne au réseau international de CampusFrance. Elle présente régulièrement les informations et outils nécessaires aux agents CampusFrance pour mieux orienter les étudiants et promouvoir l’enseignement supérieur français.

Απόφοιτοι δίκτυα παίζουν σημαντικό ρόλο στη συνολική ελκυστικότητα και την πολιτική επιρροή της Γαλλίας στο εξωτερικό. Χώροι Επιστολή Νο 23.
Αποτελείται από φοιτητές, υπότροφοι ή εκπαιδευόμενους που έχουν ολοκληρώσει ένα κύκλο σπουδών στη Γαλλία, τα δίκτυα αυτά αντιπροσωπεύουν μια ομάδα ατόμων πόρων είναι σε θέση να αναδείξει τις ιστορίες τους με νέες προσλήψεις. Επιτρέπουν επίσης τους αποφοίτους να μείνετε σε επαφή με τη Γαλλία και λαμβάνουν στοχευμένες πληροφορίες (προσφορές εργασίας, προσκλήσεις σε πολιτιστικές εκδηλώσεις).
Η ανάλυση των δεδομένων από τις ετήσιες χώρους έκθεση αποκαλύπτει ότι το 2011 το 62% των περιοχών που εμπλέκονται στην κίνηση των αποφοίτων των δικτύων σε συνδυασμό με διπλωματικές θέσεις. Περισσότερα...

16 novembre 2012

Les diplômés français ne sont pas généreux avec leur ancien établissement

http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpgPar Olivier Rollot. 30 milliards de dollars, c’est ce que récoltent chaque année les universités américaines en dons, essentiellement auprès de leurs anciens. « À l’échelle française, cela représenterait 5 milliards d’euros », explique Jérôme Deana, directeur de la communication de l’entreprise \Excel à qui on doit, avec wdm.directinet, la création d’un Baromètre Alumni mesurant la « générosité des diplômés et des étudiants envers leur établissement » réalisé par Opinion Way.
Premier enseignement de la deuxième édition de ce baromètre, on ne s’en étonnera pas, les diplômés des grandes écoles donnent beaucoup plus facilement que ceux des universités: 13% des diplômés d’écoles d’ingénieurs et 10 % des diplômés d’écoles de commerce déclarent avoir déjà fait un don à leur établissement contre 5% des diplômés universitaires. Un dernier chiffre qui paraît d’ailleurs très élevé quand, dans la même étude, on apprend que 34% des diplômés d’écoles de commerce et 40% des diplômés dʼécoles dʼingénieurs ont été sollicités pour effectuer un don contre seulement 11% dans les universités. 11% qui donneraient pour moitié d’entre eux, cela constituerait un taux de transformation assez prodigieux quand on sait à quel point, dans les faits, les universités ont du mal à mobiliser leurs réseaux. Voir l'article entier.
http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpg By Olivier Rollot. $ 30 billion is harvested each year that American universities in donations, mostly from their elders. "At the French level, it would be 5 billion euros," explains Jérôme Deana, director of corporate communications \Excel to whom we owe, with wdm.directinet, creating a barometer measuring the Alumni "generosity of graduates and students to their school" directed by Opinion Way. More...
18 octobre 2012

The secret of Harvard’s success: alumni

Go to the Globe and Mail homepageBy Shailendra Raj Mehta. No country dominates any industry as much as the United States dominates higher education. According to Shanghai Jiao Tong University’s academic ranking of world universities, for example, 17 of the world’s 20 best universities are American, with Harvard topping the list by a substantial margin.
The traditional explanation for this phenomenon – America’s wealth, large population, generous research funding, widespread private philanthropy, and ability to attract scholars from around the world – is incomplete. Although the U.S. boasts the world’s largest economy, it makes up only a quarter of global GDP and possesses roughly a 20th of the world’s population. And its support for research is not unique.
Moreover, according to the accepted explanation, countries such as France, Germany, Japan and even China and India should also be represented at the top of global university rankings. But they appear only sparsely in such rankings, if at all. In fact, these countries lack a crucial piece of the puzzle: America’s innovative governance model for higher education.
Harvard was established as a public institution in 1636 by authorities of the Massachusetts Bay Colony. Its value to Massachusetts is exemplified in the Commonwealth’s post-independence state constitution, ratified in 1780, which includes a section about the university’s function and boundaries.

30 septembre 2012

Alumni relations: cultural and institutional context matters

By Serge Sych, Director of Alumni and Corporate Relations, Central European University, Budapest, Hungary. Higher education institutions in continental Europe have been trying to define the role of alumni relations in their advancement strategies. While many institutions have incorporated alumni relations into their operational activities, these programmes have not undergone the same phases of development that their counterparts in North America or the UK have. What roles do cultural and institutional contexts play in shaping alumni relations strategies? What are the challenges facing alumni relations offices today?
Long tradition of alumni relations in some parts of the world

While organised alumni relations (AR) functions started to appear in the UK and USA in the 19th century, examples of alumni volunteering and philanthropic involvement date back as far as the 16th century. Today, most US and UK higher educational institutions offer a standard set of alumni relations programmes, including: reunions, alumni associations, fundraising initiatives, volunteer opportunities, professional networks and academic programmes.
Cultural and institutional factors affecting alumni relations programmes

Similarly to my own institution, Central European University (CEU), many start-up alumni relations programmes in Europe tend to focus on the alumni records and career support functions. This strategy may be driven by the lack of a wider culture of alumni involvement and shorter history of alumni relations. Programmes are also shaped by the existing institutional resources, current economic situation, as well as EU and national regulations in regards to career path information tracking.
Another aspect of AR in the European context is the close connection to the International Relations offices at many institutions. These offices often become a hub for programme development and help to start AR functions at their institutions. Within this context, until comprehensive AR programmes are set up, many AR programmes in Europe focus on the needs of international alumni, whose support in recruitment and marketing is deemed as especially valuable.
Web 2.0 and new technologies

Alumni relations thrive on the global ‘knowledge economy’ and benefit from the latest advances in social media and communications. While journalists, for example, might be forced to compete with online ‘amateurs’, AR professionals embrace the new technologies which allow them to engage more of their key constituencies in a meaningful way. A blog run by a graduate, or an online alumni community on Facebook or LinkedIn, are seen as opportunities, rather than challenges. Indeed, modern communication technology can be seen as a way to engage more alumni and other key constituencies, thus empowering groups and individuals with connections and information, and building stronger relationships.
Making the most out of a ‘small-shop’

Many higher education institutions in Europe are starting to invest staff and resources into alumni operations. Often, a move from ‘zero’ to half FTE alumni relations staff, for example, is more of a sign of intention than a long-term strategic investment. Many AR officers manage these limitations by collaborating with other units at their institutions, for example publications, events and records management, or career services. Based on my experience, I would argue that the best way to go about AR in the context of the so-called ‘small-shop’ operation is the integrated approach, ie capitalising on internal institutional resources based on client group overlap and cross-functional activities.
Measuring success in alumni relations: difficult but necessary

Alumni relations officers are more frequently utilising different assessment techniques, benchmarking tools and CRM (customer relations management) systems. The goal here is to measure, manage and improve both individual staff performance and the core functions of the office. AR programmes are about connecting alumni to the institution and engaging them with one another, in the hope that those connections will translate into volunteers and financial support. Having said that, demonstrating programme effectiveness and creating a useful evaluation strategy for a profession that encompasses many different sizes and types of institutions is difficult.
To illustrate the challenge, I would use the following analogy: there are two doctors, one working in an emergency care unit and another in rehabilitation as a general practitioner. On the one hand, saving lives and taking immediate care of a number of patients within a limited time frame can be compared to a concrete, relatively simple performance assessment, based on how much revenue was generated by a fundraising office, for example. On the other hand, the success of a long process of rehabilitation, or a long-term GP-patient relationship, is naturally much more subjective and difficult to assess in quantifiable terms. The latter is thus comparable to what alumni relations professionals do: they develop and maintain relationships.
In this context, when answering questions regarding ‘return on investment’, one has to acknowledge this ‘relationship-specific’ subjective component and try to identify additional measurements upon which to compare programmes and their effectiveness, for example level of engagement.
The value of international alumni
Today’s institutions cater to a much more diverse student population than ever before. International student enrolments are on the rise, and many campuses now need to serve the needs of graduates from around the globe (see for example the article ‘International alumni matter’ in Spring Forum 2012). In this context, many higher education institutions, as well as governmental, cultural and educational agencies (for example British Council, DAAD or Nuffic), as well as multinational companies, have active alumni programmes in Asia and Europe, with a growing interest and need to reach graduates in Central and South America. While international alumni might still represent a small proportion of the graduates on most campuses, the potential importance of this alumni constituency should not be underestimated. International graduates can serve as institutional ambassadors on the global scene and add visibility and leverage to the international efforts of their institutions.
Are you setting up a new alumni programme or reshaping the existing one? Do you need a social media plan or new strategy for international alumni clubs? Perhaps you are mining data online or moving to a new database? The intensive ‘Alumni from A to Z’ professional training course during the EAIE Academy in Porto, November 19-23, 2012 will cover all of these topics and more.
22 juillet 2012

Turning Young Alumni Into Donors

HomeBy Elise Young. Colleges seeking to turn recent graduates -- members of the millennial generation -- into donors should connect with them online and show them tangible examples of how their donations will impact the institution, fund-raising consultants said at a conference Monday.
Derrick Feldmann, CEO of Achieve, and Angela White, senior consultant and CEO of Johnson, Grossnickle and Associates (both are fund-raising agencies in Indiana) presented findings from a new report at the Council for Advancement and Support of Education’s annual summit for leaders in higher education advancement. The report, put out by the Millennial Impact project, is the third annual one. The project, which is sponsored by Feldmann and White’s agencies, works to help organizations -- including higher education institutions -- learn how to engage the millennial generation in fund-raising efforts.  The project studies how young adults aged 20-35 are persuaded to volunteer and give financially. Feldmann wrote in an e-mail to Inside Higher Ed that the project has not made explicit comparisons among the three years’ reports because they have featured different sample sizes, research pools and survey questions. The 2010 survey asked about 2,200 young adults, the next year’s survey asked about 2,900, and this year’s survey asked about 6,500. The project has seen some consistencies. For example, online communication and giving have been consistently important in organizations’ interactions with millennials, Feldmann said, adding that another theme has been that respondents want to know how donations will be used.
Using Mobile Devices to Connect
Feldmann said this year's survey found millennials using mobile devices to communicate with organizations more often than in the previous years. As technology -- and with it, the ability to do more on a mobile device -- advances, millennials are spending more time using their smartphones to learn about organizations and share their interest with others, he said. In the presentation, Feldmann said that most millennials find out about volunteer or giving opportunities through organizations' websites or social media. According to the report, 65 percent of respondents said they prefer to get information about organizations via their websites. The next highest -- 55 percent -- said they rely on social media, and 47 percent said they want updates via e-newsletters.
Organizations must communicate with more visuals and less text to accommodate shorter attention spans, and they must also ensure that websites and e-newsletters are easy to access from mobile devices, he said. According to the report, 77 percent of respondents said they owned a smartphone, and 80 percent of those smartphone owners said they have used it to connect with an organization, usually by reading e-mails, e-newsletters or other updates. Although more millennials are accessing information about organizations via mobile devices, White said she’s not sure this will translate into more smartphone donations: “We think the future of giving on your mobile device is uncertain,” she said, adding that 85 percent of respondents said they had never donated to a nonprofit on their mobile device -- 47 percent because they had never been asked, and 42 percent because they were worried about security or privacy. According to the report, 75 percent of respondents said they gave to charities within the last year, and the majority of these donors gave between $1 and $50. Almost three quarters – 70 percent – said they gave online, and 39 percent said they donated money in person.
Knowing What You’re Funding
Feldmann said millennials want to know about opportunities to get involved, and to know what impact their money will have, he said.
“You’re not competing with each other,” Feldmann told the administrators. “You’re competing with [other charitable] organizations.” He said many other types of charities can show donors tangible impacts, such as telling them a monthly donation will feed a hungry child, and colleges need to show the higher education equivalent of these outcomes.
White said the project conducted focus groups for the first time this year to test themes that cropped up in the survey, such as respondents wanting to see specific examples of what their donations funded. According to the report, focus group participants responded well to programs that provided tangible examples of what the organization can purchase or provide for constituents at certain levels of giving. Participants wanted concise, visual and clear explanations about what response the organization wanted and how it would help their cause.
“Millennials really want to know where their gift is going, and what difference it makes,” White said. “The big black hole of ‘annual giving’ is not exciting.”
Postgraduate Students: A Different Animal

In a question-and-answer session at the end of the presentation, Mary Beth Hernandez, associate dean for advancement of the University of North Carolina at Chapel Hill’s School of Social Work, said it’s harder to engage graduate school alumni in fund-raising than it is undergraduate alums. Feldmann said these graduate school alumni want three things from their institutions: a job, advice from other alumni who have successfully secured jobs and the opportunity to contact high-level administrators with concerns (even if they never actually do this, they want to have the option). He recommended playing host to online chats with alumni and administrators, such as presidents. He also said an alumni affairs team should create a program to help graduates transition away from the institution for six months or so before starting to ask them for money.
In an interview after the presentation, Cindy Campanella, assistant vice president for alumni relations at the University of Delaware, agreed that engaging master's and doctoral students is challenging. She said since a lot of these students have families or jobs -- or both -- on top of schoolwork, they feel like they don’t have any extra time or resources to volunteer with or donate to fund-raising campaigns: “I don’t think you can tackle those people exactly the same way.”
Read more: http://www.insidehighered.com/. Inside Higher Ed

19 avril 2012

Academy alumni share their experiences

http://www.eaie.org/blog/wp-content/uploads/2012/04/940x250-blogheader3.jpgValencia to Gothenburg: Academy alumni share their experiences
Lene Birkegaard Pedersen and Tanja Hansen, alumni of the first EAIE Academy in Valencia are again with us, this time in Gothenburg. Both of them are from the Faculty of Health of Aarhus University in Denmark, and both attended the ‘Internationalisation at Home: effecting change in your institution’ course in Valencia as their university was planning to implement an international strategy at the faculty level.

They took some time to share their experiences of Valencia and Gothenburg with us and explain the value of the Academy for their professional development and the internationalisation of their institution. In Gothenburg, Lene is taking the ‘How to run your summer school successfully’ course and Tanja is attending ‘Using benchmarking tools: improve your institutional performance in internationalisation’.
How did the course in Valencia help you on your arrival at your home institution?
Lene:
“It was a fantastic course with great trainers. Internationalisation theory was new to me as a concept. The Valencia course gave me a really good overview of what that entails and addressed the issues we encounter when it is not so easy to send students abroad. A good thing was that we took action plans home, suggested them to the department as a strategy and immediately implemented them. This is now in progress.”
Tanja: “We did the course together and it gave us a really good background for suggesting actions. We attended the course as our Vice-Dean had requested an internationalisation strategy for the faculty, which was new to us and the faculty. The course was of huge help.”
Lene: “We came home from Valencia with a lot of contacts. We got to sit next to partners from one of our strategic alliances, which was an additional benefit of the Academy at the practical level.”
What are your reasons for attending the second Academy and how has your experience been thus far?
Tanja:
“For me being new to student exchange, coming back to the Academy provides me with a platform for getting information on how other people approach this subject. I hear alternative ways of doing things.”
Lene: “I’m doing the ‘Summer schools’ course this time and we will also have action plans at the end of it which will be very beneficial. I’ll be coming home again with something for the department. As internationalisation is an area of focus for Arhus across all departments, they’re happy to support our participation financially. It’s part of developing staff knowledge and competencies. When you’ve been to one Academy you know what to expect of the next, such as writing an action plan or attending the networking events. You know you’re guaranteed to come home with something which is great when your university has paid for you.”
Tanja: “The continuity is positive. You know the quality is there and who the other participants will be. You get the list of participants and have opportunities for a face-to-face chat which is so much better than by e-mail or phone.”
Lene: “I can see the point of taking two courses at the Academy. It’s amazing that in the eight courses on offer, you cover such a wide range of subjects. There is something of interest wherever you are placed in the organisation.”
What would you recommend to others coming to future Academies?
Lene:
“Read up a bit on the subject before you arrive, you’ll get more out of the course. Bring material about your own university so you can relate it to your own situation. This helped me plan how to implement the strategy. Bring the figures so you get them right. We both joined the EAIE and we bought the IaH publication.”
If you missed this one, the next Academy will take place from 19-23 November 2012 in Porto, Portugal’s second largest city, and will be hosted by the University Fernando Pessoa.
10 avril 2012

Alumni : Club France Egypte

http://www.campusfrance.org/sites/default/files/imagecache/actualite_image/ca_actualite/180035/eg.jpg

A la demande de l’Institut Français d’Egypte, l’Agence CampusFrance Paris a été mandatée pour accompagner la mise en place d’un site internet dédié aux anciens boursiers du gouvernement français et aux anciens du Pôle universitaire francophone d'Egypte.

Le site comportera en accès réservé:

  • l’annuaire des alumni;
  • l’annuaire des partenaires;
  • un forum de discussion;
  • un service d’offres d’emploi ou de stages proposés par les partenaires;
  • la remontée automatique d’information pour les étudiants/alumni en fonction de leur profil (domaine d’études).

http://www.clubfranceegypte.com.

24 août 2011

Etablissements d’enseignement supérieur et réseaux d’anciens étudiants étrangers

http://www.campusfrance.org/sites/default/files/imagecache/ressource_image/ca_ressource/100710/note_31_fr.pngCollection: Les Notes. Numéro 31. Thème: Alumni. Etablissements d’enseignement supérieur et réseaux d’anciens étudiants étrangers: les résultats d’une enquête CampusFrance. Cette Note a été réalisée et rédigée par Anne Benoit.
La Note CampusFrance n°31 a pour objet initial de réactualiser la Note n°20, parue en 2010, sur les réseaux d’alumni et, plus particulièrement, sur les Clubs France qui ont été créés partout dans le monde. CampusFrance a souhaité offrir ici un éclairage plus large, en intégrant dans cette étude une analyse des résultats d’une enquête sur l’existence de ces réseaux d’anciens étudiants menée auprès des 248 établissements d’enseignement supérieur adhérents de l’Agence, ainsi qu’un tour d’horizon des pratiques en vigueur dans les autres organismes de promotion à l’étranger.
Avant-propos

Dans son discours d’ouverture de la réunion sur l’attractivité de l’enseignement supérieur organisée à l’occasion de la présidence française du G20 et du G81, le 10 mai 2011, Alain Juppé, ministre d’État, ministre des Affaires étrangères et européennes, soulignait que “ces étudiants étrangers, après être passés sur notre sol, dans nos universités, sont le plus souvent des amis de la France pour la vie et des ambassadeurs inlassables de notre pays et de nos valeurs.” De même, dans la Charte de qualité pour l’accueil des boursiers du gouvernement français, publiée en 2006, le MAEE exprimait la nécessité pour la France de créer et d’animer des réseaux d’anciens étudiants, l’argument principal étant “de valoriser l’investissement français et de constituer des réseaux d’influence actifs”. Les Postes diplomatiques ont constitué ces réseaux sous le nom de Club France et ils commencent à acquérir importance et légitimité.
Parallèlement, dans la logique de cette démarche, CampusFrance2 a désormais pour mission “la valorisation et la promotion à l’étranger du système d’enseignement supérieur et de formation professionnelle français, y compris par le suivi régulier des ressortissants étrangers ayant accompli tout ou partie de leur cursus dans le système français d’enseignement ou le réseau d’enseignement français à l’étranger”.
Afin d’évaluer le nombre d’établissements déjà engagés dans l’animation de réseaux d’anciens étudiants (en particulier d’étudiants étrangers) et afin de connaître de quelle nature est cette animation, CampusFrance a interrogé les services de Relations Internationales de ses adhérents, par le biais d’un questionnaire3 diffusé en janvier 2011.
En complément, cette Note dresse un panorama de la façon dont les différents organismes de promotion de l’enseignement supérieur (British Council, DAAD, Nuffic, Universidad.es, Institute of International Education et Study-in-Australia) mettent en avant leur réseau d’anciens étudiants, en particulier sur leur site internet.
Partie 1 (pages 2 et 3): Des réseaux d’anciens étudiants, pour quoi faire?

Les associations d’anciens élèves ou d’alumni existent depuis longtemps. Traditionnellement, en France les grandes écoles ont la réputation d’avoir pour grand avantage leur réseau d’anciens élèves qui facilitent les carrières des diplômés d’une même école. Aux Etats-Unis, les universités, conscientes que leurs étudiants vivent une expérience culturelle intense au moment de leurs études, prolongent le lien ainsi créé après les études en animant un réseau d’étudiants structuré par l’université elle-même. Parallèlement à ces associa tions d’anciens bien établies, il existe partout dans le monde des initiatives spontanées, nées du dynamisme des étudiants eux-mêmes qui créent leurs propres associations d’anciens.
Partie 2 (page 4 à 6): Quelles pratiques dans les établissements d’enseignement supérieur? (Résultats d’une enquête CampusFrance auprès des établissements adhérents)

Afin de prendre la mesure de ce qui existe en France en matière de réseaux d’anciens étudiants, CampusFrance a procédé à une enquête en ligne auprès des services des Relations Internationales de ses adhérents en janvier 2011. Cette enquête donne essentiellement une vision de ce qui existe dans les établissements qui ont déjà un réseau d’anciens étudiants. Elle permet aussi de mesurer le nombre d’établissements (des universités pour la plupart) qui songent à en créer un. Au total, l’enquête a permis de recueillir 116 réponses sur les 248 adhérents de l’Agence.
58% des établissements ont un réseau d’anciens étudiants, mais les trois quart des universités n’en ont pas encore. Parmi les 116 réponses, 67 répondants, soit 58%, ont indiqué qu’il existe un réseau d’anciens étudiants et 49 d’entre eux (soit 42%) qu’il n’en existait pas encore mais que l’établissement songeait à en créer un. Les trois quarts des établissements qui n’ont pas encore de réseau d’anciens sont des universités. Seules 6 universités annoncent avoir créé un réseau d’anciens étudiants.
Pour les 67 répondants ayant déjà un réseau, le suivi des étudiants étrangers est une préoccupation. Quatre établissements ont même un réseau uniquement dédié aux anciens étudiants étrangers. Ce sont logiquement deux établissements de langues mais aussi une université et un institut.
Une forte proportion d’établissements a créé son réseau d’anciens élèves depuis plus de 10 ans : 44 répondants, soit 66%. Les quatre établissements ayant un suivi d’étudiants étrangers exclusif annoncent que leur réseau existe depuis au moins 1 an et souvent depuis plus de 2 ans (réponse “entre 3 et 10 ans”).
En termes d’informations recueillies, 97% des établissements collectent l’adresse mail, 88% l’adresse postale. Les établissements sont nombreux à rechercher une information, soit sur le diplôme obtenu (84%), soit sur la date d’entrée ou de sortie de l’établissement (82%). A noter que la discipline ou les filières suivies sont un peu moins souvent collectées (72%). Le métier ou la fonction occupée est renseignée par 87% des répondants. En revanche, le CV n’est demandé que par 34%.
La nationalité ne fait pas toujours l’objet d’une question (40% des répondants ne la demandent pas), un établissement soulignant que c’est pour respecter les contraintes de la CNIL. Pour autant, ces mêmes établissements ont identifié les étudiants étrangers comme faisant bien partie de leurs réseaux d’anciens étudiants.
Partie 3 (page 6 à 10): Les Clubs France ou comment réunir les “amis de la France”?

Les réseaux d’anciens étudiants étrangers ayant effectué des études en France constituent un élément important de l’attractivité française, en termes de démultiplication et de pérennisation des relais d’influence. Aussi la France a-t-elle commencé, grâce à la création des Clubs France, une démarche soit de recensement, soit de création de réseaux d’anciens étudiants, avec la volonté de les fédérer et de les animer. Ces réseaux sont en effet animés par les Ambassades de France qui associent à leur projet des partenaires locaux (associations, entreprises, chambres de commerce et d’industrie…).
C’est ainsi qu’il existe dans certains pays des réseaux d’anciens très actifs:
- sous le nom de Club France en Chine et au Maroc notamment, avec plusieurs milliers d’anciens inscrits et actifs;
- sous le nom d’associations existantes qui peuvent ellesmêmes fédérer d’autres associations par exemple !Fan en Inde ou Comunidade au Brésil.
Ces réseaux fonctionnent d’autant mieux que, comme le souligne l’Ambassade de France en Chine, la constitution du réseau répond aux attentes de ses membres. C’est tout d’abord un réseau “facilitateur de carrière”, avec la mise en ligne d’offres d’emploi ciblées et d’un annuaire des anciens. C’est ensuite un réseau social qui permet à ses membres de maintenir un lien avec la France.
Partie 4 (pages 10 et 11): Quelles approches dans les autres organismes nationaux de promotion de l’enseignement supérieur?

Le DAAD dispose d’une base de données d’environ 260 000 contacts d’anciens boursiers étrangers et allemands. L’offre du DAAD auprès des anciens est ainsi d’une grande richesse et se déploie sur de nombreux supports...
Sur le site d’universidad.es, un cartouche apparaît dès la page d’accueil. Cet encadré met en valeur le fait que l’inscription donne la possibilité de recevoir une newsletter, d’obtenir des tarifs attractifs pour des activités culturelles ou d’apprentissage de la langue, des invitations pour des événements organisés en Espagne, la possibilité d’être informé de bourses pour des compléments d’études ou de recherches, etc.
Comme le DAAD, les Pays-Bas ont un site dédié aux alumni. Ce site est composé de trois services : l’un pour les étudiants, l’autre pour les associations et le dernier pour les institutions, la plupart des pages étant en accès réservé.
Le British Council ne propose pas de site exclusivement dédié aux alumni, il s’appuie sur les réseaux des établissements et institutions britanniques et sur le site général du British Council. Celui-ci est mis en avant comme moyen de rester en contact avec le Royaume-Uni, par le biais de l’apprentissage de la langue, d’une newsletter ou grâce aux réseaux sociaux existants (Twitter ou Facebook).
http://www.genietalks.com/blog/wp-content/uploads/2011/04/study-in-australia.jpgL’Australie, avec son site Study-in-Australia, met essentiellement en valeur quelques témoignages d’anciens. On peut aussi trouver une liste de sites locaux dont la vigueur dépend de l’implication des anciens localement. Dans un texte d’introduction, le site énonce clairement que ce réseau permet de garder le contact avec les amis que l’on a pu se faire en Australie. Il représente aussi une source d’opportunité d’emploi, localement et à travers le monde.
Aux Etats-Unis, le site de l’Institute of International Education (IIE) propose de manière visible sur la page d’accueil un sous-chapitre Alumni qui renvoie à une liste d’associations d’anciens, notamment les boursiers de la commission Fulbright.
Voir aussi sur le blog: Attractivité de la France dans le domaine de l’enseignement supérieur: points forts, points faibles, Le morcellement du paysage universitaire pèse encore sur son attractivité.

Kolekcja: Notatki. Wydanie 31. Temat: Alumni. Instytucje szkolnictwa wyższego i sieci byłych studentów: wyniki CampusFrance badania. To Uwaga został wyprodukowany i napisany przez Anne Benoit.
Uwaga CampusFrance nr 31 jest aktualizacja oryginalny protokół nr 20, opublikowany w 2010 r. absolwenci sieci, a dokładniej na Kluby Francji, które zostały utworzone na całym świecie. CampusFrance chciał dać szerszy wgląd tutaj, w tym badaniu tym analiza wyników dochodzenia w sprawie istnienia tych sieci przeprowadzonego wśród 248 absolwentów szkół wyższych członków edukacji Agencji i Przegląd praktyk w innych organizacjach w celu promowania za granicą. Zobacz także blog: Atrakcyjność Francji w dziedzinie szkolnictwa wyższego: mocnych i słabych stron, fragmentację krajobrazu uczelni jest nadal ciąży na jej atrakcyjność. Więcej...

<< < 10 20 21
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 582
Formation Continue du Supérieur
Archives