27 juillet 2010

Organisation de la FC des adultes à l'Éducation nationale

http://media.education.gouv.fr/image/Global_2008/38/5/logo_14943_39385.gifÀ la demande de Luc Chatel, ministre de l'Éducation nationale, porte-parole du Gouvernement, un groupe de travail a été installé en 2009 afin de faire des propositions concernant les conditions et les modalités de la gouvernance de la formation continue à l'Éducation nationale ainsi que sur le statut et les missions des conseillers en formation continue (CFC).
Placé sous la responsabilité conjointe du secrétaire général et du directeur général de l'enseignement scolaire, ce groupe de travail a remis ses conclusions au ministre.
Il propose notamment de:
* réaffirmer la mission de formation continue des adultes de l'Éducation nationale,
* renforcer le pilotage de la formation continue aux plans national et académique en vue de lui conférer une lisibilité et une efficacité plus grandes et doter les GRETA (groupement d'établissements scolaires réalisant des opérations de formation continue) du statut juridique de groupement d'intérêt public (GIP),
* faire évoluer le statut des conseillers en formation continue.
Prenant acte de ces préconisations, le ministre demande au directeur général de l'enseignement scolaire et au secrétaire général du ministère d'engager des concertations avec les organisations représentatives des personnels sur la base des conclusions du rapport, avant la fin du mois de septembre 2010.
À l'issue de cette phase de consultations, les décisions visant à faire évoluer le réseau de la formation continue des adultes de l'Éducation nationale seront prises par le ministre.
Voir La formation continue des adultes.

http://media.education.gouv.fr/image/Global_2008/38/5/logo_14943_39385.gifAt the request of Luc Chatel, Minister of National Education, Government Spokesman, a working group was set up in 2009 to make proposals concerning the conditions and modalities of governance training to National Education as well as the status and tasks of training consultants (CFC). Placed under the joint responsibility of the Secretary General and Director General of School Education, the task force presented its findings to the Minister. See Continuing education for adults.
What is Greta
: Organization Network Greta, Greta Map, Training Fund, Training and validation of prior learning. More...

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28 décembre 2009

The Global Report on Adult Learning and Education (GRALE) on line

The Global Report on Adult Learning and Education (GRALE) is now available for download in English.
The French and Spanish versions will soon be provided on the official CONFINTEA VI website under the navigation item 'GRALE'.
The first-ever Global Report on Adult Learning and Education is based on 154 National Reports submitted by UNESCO Member States on the state of adult learning and education, five Regional Synthesis Reports and secondary literature.
Its purpose is to provide an overview of trends in adult learning and education as well as to identify key challenges. The report can be used as a reference document and an advocacy tool, as well as an input to CONFINTEA.
Global Report on Adult Learning and Education. Executive Summary. Background Document. GRALE Platform. Africa Report. Arab States Report. Europe, North America and Israel Report, Presentation by Helen Keogh. Latin America and the Caribbean Report.

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25 octobre 2009

Adult education: response to global crisis

http://www.eaea.org/kuvat/eaea_yp_2005-04.gifSTRENGHTS AND CHALLENGES OF THE PROFESSION, 14 November 2009, Belgrade, Serbia.
The conference will be held at the Faculty of Philosophy, University of Belgrade (Cika Ljubina 18‐20, 11000, Belgrade, Serbia).
Celebrating the 30th anniversary of the Department for Andragogy, University of Belgrade, Faculty of Philosophy, in cooperation with the Institute for Pedagogy and Andragogy, European Association for Education of Adults (EAEA) and Adult Education Society is organizing the International Conference: Adult Education: Response to Global Crisis ‐ Strengths and Challenges of the Profession.
The aim of the Conference is to offer different perspectives on adult education professionals and their competencies. The conference will provide an overview on the state of the art concerning the professional development of adult educators, diversity of their qualification needs and versatile provision in formal, non formal and informal environment. The conference will provide insight into the possibilities of professionally educated staff to ensure adequate response to global crisis.
The conference will include researchers, academic staff, practitioners - adult educators and trainers, policy makers etc. We would like to encourage networking and sharing of ideas and experiences of participants working in different areas of adult education and training. For number of local participants this would be an opportunity to develop their potentials and come up with new perspectives on the local implications and solutions to the crises.

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10 septembre 2009

Les objectifs des GRETA pour la Formation des adultes

http://www.carif-poitou-charentes.asso.fr/Skins/CARIF/images/General/Menu/F1_1.jpgUne circulaire fixe les objectifs et l'implication de l'Éducation nationale dans l'exercice de sa mission de service public de formation professionnelle tout au long de la vie. L'Éducation nationale se fixe pour objectif d'assurer un « continuum » de l'éducation et de la formation tout au long de la vie, en favorisant les passerelles et en mixant les publics. Une cohérence globale doit apparaître au niveau académique, avec un pilotage académique fort du réseau des Greta et des GIP F.C.I.P. Une meilleure synergie entre les activités académiques du GIP F.C.I.P. et le service de proximité assuré par les Greta doit être recherchée.
Au niveau académique, les stratégies de développement de la formation tout au long de la vie et de la formation professionnelle des adultes seront inscrites au nombre des chantiers conduits par les recteurs et traduites dans les plans d'actions académiques.
Le ministère souhaite développer des prestations d'accompagnement dans et vers l'emploi ouvertes à tous les salariés et demandeurs d'emploi ainsi qu'aux bénéficiaires des dispositifs de retour à l'emploi. Le réseau des Greta est notamment incité à répondre aux appels d'offres et des partenariats avec des opérateurs publics et privés dont l'offre est complémentaire seront développés à cette fin.
"L'expertise développée par le réseau des Greta dans le champ de l'aide à l'orientation et à l'élaboration de projets, du conseil en évolution professionnelle, de l'accompagnement en matière d'insertion et de maintien dans l'emploi constitue une réponse adaptée aux problématiques actuelles de mobilité et de sécurisation des parcours professionnels. L'organisation modulaire et individualisée des formations contribue à développer les compétences nécessaires à l'insertion professionnelle".
Une attention particulière sera portée à la certification des parcours de formation par des diplômes nationaux ou des titres inscrits au RNCP, à travers des modes d'obtention progressifs ou par la voie de la VAE.
Le ministère veut également mettre l'accent sur les compétences clés, pour offrir aux salariés les moins qualifiés et aux publics illettrés un accès aux savoirs de base. Les autres objectifs concernent le renforcement dupositionnement des Greta sur la formation dans les secteurs ou métiers en tension, l'accroîssement des services aux PME/TPE, les relations partenariales avec les acteurs locaux, le maintien du potentiel d'intervention de la formation continue des adultes, la qualité des prestations et l'amélioration du pilotage et la gestion des structures, avec une attention particulière à la professionnalisation des acteurs des Greta. Circulaire n° 2009-107 du 17 août 2009.
http://www.carif-poitou-charentes.asso.fr/Skins/CARIF/images/General/Menu/F1_1.jpgEn cirkulär innehåller mål och engagemang för nationell utbildning i att utföra sitt uppdrag i allmänhetens tjänst utbildning under hela livet. National Education mål är att säkerställa ett kontinuerligt flöde av utbildning under hela livet, främjande blandning broar och publik. Övergripande överensstämmelse måste finnas på akademisk nivå, med ett högt flygande akademiskt nätverk av Greta och GIP FCIP bättre samverkan mellan den akademiska verksamhet GIP FCIP och lokal service som tillhandahålls av Greta bör eftersträvas. Mer...

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31 août 2009

Researching Gender, Participation, Flexibility and Identity in Adult Learning

http://www.esrea.org/content/1/c6/07/08/21/ESREA%20%236b%20-%20webisda.JPGESREA (European Society for Research on the Education of Adults) Gender Network Conference, 8 to 10 October 2009 | University of Hull, UK.
Conference Theme, Researching Gender:  Participation, Identity and Flexibility in Adult Learning.
    * Gender and participation in lifelong learning
    * Gender and identity in adult learning
    * Flexibility , gender and adult learning
    * Gender and informal learning
Aims-themes of the network: The gender issue is visible in research in the Educational Sciences, but it mainly concerns formal education and children. The purpose of this ESREA network is throw more light upon this field of research in adult education in Europe. Reports of research are discussed in terms of their theoretical aspects such as gendered learning, gender in higher education, gendered biographies, masculinities-feminities, gender in adult training, but also in terms of their methodological dimensions.
Network Convenor: Joanna Ostrouch University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
Publications: Dybbroe, B. & Ollagnier, E. (Eds) (2003), Challenging Gender in Lifelong Learning: European perspectives, Roskilde: Roskilde University Press. Ostrouch, Joanna / Ollagnier, Edmée (eds.) (2008) Researching Gender in Adult Learning Frankfurt: Peter Lang. European Studies in Lifelong Learning and Adult Learning Research Vol. 3 Edited by Hake Barry J. / Salling Olesen Henning / Tippelt RudolfSecond Call for Papers.
Abstract: Emmanuel Da Silva Université de Bretagne Ocidentale, Brest, France.

Becoming a welfare worker in France means more than just a professional socialization. The University is not in charge of these courses, they depend on schools, which have quotas (sort of a numerus clausus) and specific recruitments: nearly all students are middle-class young women. In the field used for this Phd work, there are 7 men on the three year course, and 71 women. Learning how to be a welfare worker means learning specific knowledge (from psychology to sociology) but also social skills or interpersonal skills, which are never objectivised. Those social skills are « known » as professional qualities, but teachers hardly define their contents. These « qualities », necessary to be a « good » welfare worker, deal with normative conception of the behaviour of welfare work, as the selection at the entry of the social school shows. Those qualities (care, empathy and detachment) are known as feminines; but this « femininity » is also defined from a social position, the white middle-class stand-point.
In this context, if gender « is the activity of managing situated conduct in light of normative conceptions of attitudes and activities appropriate for one's sex category » (West and Zimmerman, 1987), the formation of welfare workers in France is a gender socialization. Coming in the form of a professional socialization, welfare work formations are institutions of gender socialization. This approach is especially relevant for adults in a lifelong learning project. Their age seems to put them in a situation of unfavourable differentiation ; although lifelong education is a French political will, critics from the others involved in the course (peers, teachers, professionals...) question their social skills and legitimacy. In such a situation, adults do a gender singularization: they do gender to save face in the interaction. That means they promote relative gender norms - related to other social experiences - and try to legitimate their activities in light of these norms. My research aims to point out that whatever the social category used to critic the behaviour of lifelong learning adults (class, age), adults subjectively translate it in a gender questioning.

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17 juillet 2009

Des adultes à l’école, Histoire et perspective de la formation continue dans le système éducatif autour de Raymond Vatier

Vendredi 16 octobre 2009, CONSERVATOIRE NATIONAL DES ARTS ET MÉTIERS, amphithéâtre Paul Painlevé, 292 rue Saint-Martin, 75003 Paris, M° Réaumur-Sébastopol, Arts-et-Métiers. Renseignements, inscriptions : EDUCATION PERMANENTE, tél. : 0158509530 – fax : 0158500522, educperm@wanadoo.fr, www.education-permanente.fr. Programme et Inscription: Vatier.pdf.
Dès 1970, le ministère de l’Education nationale engage l’appareil public de formation initiale dans l’aventure de la formation continue et de l’éducation permanente ouverte par les accords de 1970 et la loi de 1971. Colossale entreprise, projet plein de promesses confié à Raymond Vatier, ingénieur, homme d’action venu de la formation professionnelle en milieu industriel (Régie Renault, CESI). En publiant aujourd’hui un ouvrage d’historien sur cette période fondatrice – Ouvrir l’école aux adultes (1970-1974), Paris, L’Harmattan –, Raymond Vatier nous donne l’occasion, pour certains de découvrir, pour d’autres de revisiter une période féconde dont nous sommes tous les héritiers, quel que soit notre secteur d’activité. Cette journée entend contribuer à la construction de notre culture professionnelle et à une réflexion sur l’avenir possible d'un service public de formation tout au long de la vie. Elle s’adresse à tous les praticiens, bien au-delà du monde des lycées et des universités.
Sont associés à la conception de cette journée : le Conservatoire national des arts et métiers • la revue Education permanente • le ministère de l’Education nationale (DGESCO) • la Conférence des directeurs de service universitaire de formation continue • l’Association nationale des conseillers en formation continue • la Direction de la formation continue de l’ENS-Cachan.
9 h Ouverture de la journée par le recteur Christian Forestier, administrateur général du CNAM.
9 h 15 Introduction, Guy Jobert, professeur titulaire de la chaire de formation des adultes au CNAM, rédacteur en chef de la revue Education permanente.
9 h 30 Ouvrir l’école aux adultes : un défi, une aventure, Raymond Vatier, ancien directeur délégué à l’orientation et à la formation professionnelle au ministère de l’Education nationale.
10 h 45 La formation continue : faits et effets.  Table ronde présidée par le recteur Christian Forestier, administrateur général du CNAM, avec :
Daniel Chevrolet, auteur de L'université et la formation continue ; Guy Jobert, créateur du département d’éducation permanente de l’université Paris-Dauphine ; Pierre Mégevand, ancien délégué académique à la formation continue de l’académie de Lyon ; Robert Ouaknine, conseiller en formation continue à l’Ecole normale supérieure de Cachan.
14 h La formation au service de l’emploi et du développement des territoires et des personnes.  Pascale Gérard, conseillère régionale PACA, déléguée à la formation professionnelle et continue.
14 h 30 Quelle place pour le service public d’éducation dans l’orientation et la formation professionnelle tout au long de la vie ? Table ronde animée par Jacques Chéritel, délégué académique à la formation continue de l’académie de Créteil, avec (sous réserve) : Alain Druelles, chef du service de la formation professionnelle continue au MEDEF ; Michel Feutrie, président de l’European Universities Continuing Education Network ; Jean-Marie Filloque, président de la Conférence des directeurs de service universitaire de formation continue ; Laurence Laigo, secrétaire nationale de la CFDT chargée de l’égalité professionnelle ; David Mazurelle, directeur général du Fongecif Ile-de-France ; Jean-Pierre Michel, président de l’Association nationale des conseillers en formation continue.
16 h30 Conclusion et perspectives, Raymond Vatier et Guy Jobert.
Adults in school, history and prospect of continuous training in the education system around Raymond Vatier. Friday 16 October 2009, Conservatoire National des Arts et Métiers, amphitheater Paul Painlevé, 292 rue Saint Martin, 75003 Paris, M ° Reaumur-Sebastopol, Arts and Crafts. Information, registration: EDUCATION, tel. : 0158509530 - fax: 0158500522, educperm@wanadoo.fr, www.education-permanente.fr. Program and Registration: Vatier.pdf. By 1970, the Ministry of Education urges the public unit training in the adventure of learning and education initiated by the agreements of 1970 and the 1971 Act. Colossal undertaking, project full of promises given to Raymond Vatier, engineer, man of action came from training in an industrial environment (Régie Renault, CESI). By publishing a book today as a historian on the founding period - Open school for adults (1970-1974), Paris, L'Harmattan - Raymond Vatier gives us the opportunity for some to discover, for d ' others to revisit a period fruitful we are all heirs, regardless of our industry. This day aims to contribute to the construction of our professional culture and a reflection on the possible future of public service lifelong training.
Are associated with the design of the day: Conservatoire national des arts et métiers
magazine Education Permanente • Ministry of National Education (DGESCO)Conference of Directors-service continuing education • The National Association of Advisers continuing education • the Department of Continuing Education of the ENS-Cachan. More...

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18 mai 2009

History of Adult Education and Training in Europe

Life Course and Learning in History: cultural, societal and individual perspectives on adult education and training in Europe, University of Turku, June 8-9 2009
Adult education and training is simply not a question about adults learning but about adults learning at different stages of the life course and in varied social and cultural circumstances. The seminar aims at discussing life-long learning in history and the relation between life course and adult education from the perspectives of individuals, institutions, society and different cultural traditions.
The organizers invite researchers from different parts of Europe to discuss these themes. Doctoral students are especially welcome.
On Monday (June 8th), there will be a special session about ‘Nordic Adult Education’. Papers discussing whether such a phenomenon exists, what is it, which kind of functions it has had and whether it has any relevance today, are welcomed.
More information about the seminar: http://www.esrea.org/.

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15 janvier 2009

Formation adulte : le service d'orientation de l'Afpa transféré à Pôle emploi

Le personnel chargé de l'orientation des demandeurs d'emploi au sein de l'Association pour la formation professionnelle des adultes (Afpa) va être transféré à Pôle emploi d'ici au 1er janvier 2011, a annoncé mardi le secrétaire d'Etat chargé de l'emploi Laurent Wauquiez.
L'Afpa (11.900 salariés), gérée par le patronat, les syndicats et les pouvoirs publics, s'occupe de la formation qualifiante des adultes, les deux tiers des stages (65%) bénéficiant à des chômeurs.
M. Wauquiez intervenait lors d'une assemblée générale de l'Afpa, qui a notamment choisi son nouveau directeur général, Philippe Caïla, actuel directeur de cabinet du secrétaire d'Etat à la Fonction publique André Santini, en remplacement de Pierre Boissier.
Dans son discours, dont l'AFP a obtenu copie, M. Wauquiez a expliqué que le gouvernement présenterait "le mois prochain un rapport au parlement" concernant le transfert des quelque 750 psychologues du service d'orientation de l'Afpa vers Pôle emploi (qui remplace l'ANPE et les Assedic).
"Un article de loi" sera inséré dans le futur projet de loi sur la réforme de la formation professionnelle, et les contrats de travail de ces personnels seront "pleinement sécurisés", a-t-il ajouté.
Le Conseil de la Concurrence avait jugé en juin que les psychologues de l'Afpa, qui officient au sein de plate-forme commune avec les conseillers de l'ANPE pour l'orientation des demandeurs d'emploi vers les formations, ne pouvaient pas être employés par un organisme de formation.
L'intersyndicale de l'Afpa (CGT, CFDT, FO, Sud, CGC, CFTC) a appelé à la grève le 29 janvier contre ce transfert de personnel, mais aussi contre la fin de l'habilitation permanente de l'Afpa à délivrer des titres professionnels.
Jusqu'à présent, l'association était autorisée à délivrer des titres professionnels sans avoir à demander un agrément auprès des préfets de région, à l'inverse des autres organismes de formation.
Mais cela posait aussi un problème "d'inégalité de traitement" entre l'Afpa et ces autres organismes, signalé par le Conseil de la Concurrence. "L'Afpa ne peut plus être le seul organisme en France à ne pas avoir besoin d'agrément", a déclaré M. Wauquiez. Source
L'educazione degli adulti: il servizio di orientamento al lavoro AFPA trasferito centro. Il personale incaricato per la direzione di persone in cerca di lavoro in associazione per la formazione professionale degli adulti (AFPA) verranno spostati al centro di lavoro entro il 1 ° gennaio 2011, ha annunciato Martedì il segretario di Stato di posti di lavoro di Laurent Wauquiez. Suite...

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15 décembre 2008

III International Seminar Esrea (EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH ON THE EDUCATION OF ADULTS) Network Between Global and Local - Ad

III International Seminar Esrea (EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH ON THE EDUCATION OF ADULTS) Network Between Global and Local - Adult Learning and Development.
RÉSEAU ESREA IIIème Colloque Européen : "Entre global et local: la formation des adultes et le développement"
Le développement locale, la communauté et la formation des adultes: paysages d'éducation entre discours dominants et la marginalité. Magdebourg, Allemagne, 28 - 30 Mai 2009. Centre linguistique, Université Otto-von-Guericke -  www.sprz.ovgu.de et ESREA  www.esrea.org.Cedefop - European Centre for the Development of Vocational Training

III seminar internaţional Esrea (societatea europeană PENTRU cercetarea privind educaţia adulţilor) Network Intre locale si globale - de învăţare pentru adulţi şi Dezvoltare. REŢEAUA ESREA : "Între globale şi locale de educaţie a adulţilor şi dezvoltare". De dezvoltare locală, comunitate şi de educaţie a adulţilor: educatie peisaj între discursurilor dominante şi marginal. Magdeburg, Germania, 28 - 30 mai 2009, Centrul de Limba, Universitatea Otto-von-Guericke (www.sprz.ovgu.de)  şi ESREA  (www.esrea.org).

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01 décembre 2008

Adult Learning Australia

Adult Learning Australia (ALA) is the national peak body representing organisations and individuals in the adult learning field.
We are a not-for-profit entity with both organizational and individual members in all States and Territories who reflect the extraordinary diversity of adult and community learning. They include adult educators in universities, TAFE Colleges, Community Houses and adult community education providers (ACE), as well as community workers, librarians, individual tutors and trainers, volunteers and students.
ALA also has input to the MCEETYA Taskforce and the Australian Quality Framework Advisory Board (AQFAB). The national office is based in Canberra.
ALA is primarily funded (as of 1ST July 2005) by a grant from the Department of Education Science and Training (DEST), membership dues, subscriptions and project revenues. In 2006, we celebrate our 46th year as a contributor to the adult learning debate in Australia and the 11th anniversary of Adult Learners' Week celebrations.
An immediate objective is to extend our reach to workplaces in both the government and the business communities, as well as to advance awareness of the contribution to social, human and identity capital made by lifelong learning and the way these values interact and contribute to community and organisational learning.
Linked with this, ALA also has a strong interest in the contribution learning makes to active ageing in the community, and particularly where focused high quality research can positively support the retention of an ageing workforce as well as contribute to the quality of an ageing lifestyle.

 成人学习澳大利亚( ALA )的是国家最高代表机构的组织和个人在成人学习领域。

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