25 mai 2013

Second-chance students: mature and motivated

http://static.guim.co.uk/static/d700dbf8c1c58ee4662f6874d69baad6a401fa52/common/images/logos/the-guardian/news.gifBy . If you're fed up with your job, don't be afraid to return to university – you're a much better student second time round. Your friend is chattering enthusiastically: some days she loathes her job, but most days are like today – challenging but rewarding. You try to be just equally upbeat, and mumble something about how at last you've worked out how to make the arms of your office chair fit under the desk. Did you settle for the first job that took you after graduating? Or perhaps your dream job has turned into a real nightmare? With linear careers becoming outdated, professional reinvention is on the rise. So should you stop whingeing and return to study? If a few years have gone by since you made your first-degree choices at 18, your aspirations and outlook are likely to have changed. The reality of working made me examine what aspects I actually enjoyed about my job in international aid – and what I needed to do to get the career I wanted. Read more...

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19 mai 2013

Revising the 1976 Recommendation on Adult Education

http://uil.unesco.org/uploads/media/Instutute.plus.flags.pngAt its 19th session in 1976, the UNESCO general conference adopted a Recommendation on the Development of Adult Education, based on an impetus from the third International Conference on Adult Education (CONFINTEA III). This Recommendation continues to form UNESCO’s most important set of standards on adult education for member states.
Visionary in its broad set of objectives and adoption of a rights-based approach to adult learning, the original 1976 document nevertheless requires an update to more accurately reflect developments in the discourse of adult education and its relationship to literacy as a continuum and to lifelong learning, among other topics. In July 2012, an expert group met at UIL to discuss necessary revisions to the Recommendations, which was followed by an online consultation with over 300 participants from more than 30 countries.
The revision process has continued in April with a meeting of the UNESCO Executive Board to discuss proposed amendments. UIL will continue to coordinate the revision process, with an expected outcome expected to be adopted by UNESCO's General Conference in Autumn 2015.

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17 mai 2013

La Participation aux programmes formels d’enseignement supérieur des étudiants adultes

http://eacea.ec.europa.eu/img/logos/eac_logo_150.jpgLa Participation aux programmes formels d’enseignement supérieur des étudiants adultes et des étudiants dont la transition vers l'enseignement supérieur est retardée dans le rapport sur le processus de Bologne en 2012
Eurydice publie un rapport sur la mise en œuvre du processus de Bologne en rappelant également les objectifs du dispositif pour 2020. Divisé en sept parties, le rapport analyse les thématiques de l’accès à l’enseignement supérieur, de l’organisation de l’offre d’enseignement supérieur, de la progression entre les cycles, et enfin, du profit tiré par les étudiants. En savoir + > Le processus de Bologne en 2012.
6.6. Participation aux programmes formels d’enseignement supérieur des étudiants adultes et des étudiants dont la transition vers l'enseignement supérieur est retardée
Si les sections précédentes se sont essentiellement attardées sur les différentes approches politiques en matière d’éducation et de formation tout au long de la vie dans l’EEES, la présente section tente d’évaluer dans quelle mesure les systèmes d’enseignement supérieur parviennent à attirer des «apprenants tout au long de la vie». Bien qu’il n’existe aucune mesure parfaite permettant de couvrir l’ensemble de l’espace, les données disponibles relatives à la participation des étudiants adultes (Eurostat) et des étudiants dont la transition vers l'enseignement supérieur a été retardée (Eurostudent) peuvent être utilisées à titre d’indicateur afin d’évaluer dans quelle mesure les différents systèmes d’enseignement supérieur ont déjà établi une culture d’éducation et de formation tout au long de la vie.
Les données Eurostat relatives aux étudiants âgés de 30 ans et plus inscrits dans l’enseignement supérieur montrent qu’au cours de l’année académique 2008/2009, la médiane des pays s’élevait à 16 % pour les étudiants inscrits à des programmes d’enseignement supérieur formels (voir figure 6.12). Néanmoins, les situations varient fortement entre les 36 pays pour lesquels des données sont disponibles. L’Azerbaïdjan enregistre le taux de participation le plus bas, avec seulement 2 % environ du total de la population étudiante. Ce taux est également relativement faible en Croatie, dans l’ancienne République yougoslave de Macédoine, en France et en Pologne, où seuls 10% maximum des étudiants inscrits sont des adultes. À l’inverse, dans les pays nordiques et au Royaume-Uni, les étudiants adultes représentent environ un tiers de la population étudiante totale (entre 29 % et 40 %). Toutefois, il convient de souligner que dans les pays nordiques, l’étudiant «type» de l’enseignement supérieur est généralement légèrement plus âgé que dans la majorité des autres pays de l’EEES. Par exemple, en Suède, l’âge auquel les étudiants débutent généralement le 1er cycle de l’enseignement supérieur est 22 ans, tandis qu’il se situe entre 20 et 24 ans en Finlande (EACEA/Eurydice, 2010) (79).
Les données relatives à la répartition hommes-femmes couvrant les 32 pays indiquent que dans les sept pays où le taux de participation est le plus élevé (les pays nordiques, le Royaume-Uni et la Lettonie), la proportion d’étudiants plus âgés est plus élevée parmi les femmes que parmi les hommes. Le fossé hommes-femmes le plus marqué peut être observé en Suède, en Islande et en Lettonie, où la proportion d’étudiantes adultes dépasse d’environ dix points de pourcentage celle des étudiants adultes. Les profils d’autres pays de l’EEES pour lesquels des données sont disponibles sont plus diversifiés. Dans environ la moitié d’entre eux, le taux de participation des hommes et des femmes est équilibré, tandis que d’autres pays se caractérisent par un fossé soit en faveur des hommes, soit en faveur des femmes. Cependant, dans les cas où un tel fossé hommesfemmes existe, il ne dépasse généralement pas un écart de cinq points de pourcentage.
La figure 6.13 permet d’évaluer l’évolution, au niveau national, de la participation des étudiants adultes entre 2005/2006 et 2008/2009. Le graphique montre que parmi les 33 pays pour lesquels des données sont disponibles, 18 pays ont enregistré une augmentation du taux de participation de cette catégorie d’étudiants (voir pays situés au-dessus de la ligne horizontale). L’augmentation la plus importante – entre 3 et 6 points de pourcentage – a été observée en Albanie, en Autriche, à Chypre, en Espagne, dans l’ancienne République yougoslave de Macédoine, au Portugal, en Roumanie et en Slovaquie. Parmi ces pays, l’ancienne République yougoslave de Macédoine, Chypre, et l’Albanie constituent les cas les plus intéressants, étant donné que leur taux de participation faisait partie des plus bas en 2005/2006 (4%, 6% et 8%, respectivement) et s’est nettement amélioré en 2008/2009 (augmentation d’environ 4 points de pourcentage dans les deux premiers pays et de 6 points de pourcentage en Albanie).
D’autre part, 15 pays affichent une diminution de la proportion d’étudiants adultes dans l’enseignement supérieur. La diminution la plus marquée a été observée en Lettonie et à Malte (environ 4 points de pourcentage) et en Lituanie, au Royaume-Uni (environ 3 points de pourcentage) et en Slovénie. Quelques pays caractérisés par un faible taux de participation en 2005/2006 (par exemple, la France et la Pologne, mais aussi l’Allemagne, l’Italie et les Pays-Bas) ont enregistré une diminution supplémentaire. Néanmoins, dans certains de ces pays, la diminution n’était pas très importante (0,5 point de pourcentage maximum).
Le taux de participation des étudiants dont la transition vers l'enseignement supérieur a été retardée, c’est-àdire des étudiants dont le retard entre la fin de l’enseignement secondaire supérieur et le début de l’enseignement supérieur dépasse deux ans (pour davantage de détails, voir glossaire et notes méthodologiques), permet également d’examiner dans quelle mesure les systèmes d’enseignement supérieur proposent des programmes d’éducation et de formation tout au long de la vie. Selon les données Eurostudent disponibles couvrant 23 pays (voir figure 6.14), ce sont les pays nordiques et l’Irlande qui enregistrent la proportion la plus élevée de ce type d’étudiants, qui représentent dans ces pays au moins 25% de la population étudiante totale. Parmi ces pays, c’est en Suède qu’on observe une proportion particulièrement importante d’étudiants dont la transition vers le supérieur a été retardée (près de 60% de la population étudiante). À l’inverse, en Croatie et en France, les étudiants dont la transition a été retardée ne représentent respectivement que 1,7% et 3% de la population étudiante totale.
De manière générale, ces données montrent que dans certains pays de l’EEES, il est relativement normal pour les étudiants d’entrer dans l’enseignement supérieur après une certaine période passée en dehors du système éducatif, tandis que dans d’autres pays, il y a peu de chances que ceux qui n’ont pas entamé des études immédiatement (ou presque immédiatement) après la fin des études secondaires supérieures entrent dans le système à un stade ultérieur de leur vie. Ces constats pourraient indiquer que les pays de la première catégorie ont déjà adapté leurs systèmes d’enseignement supérieur aux besoins et aux attentes des «apprenants tout au long de la vie». Télécharger le rapport Le processus de Bologne en 2012.
http://eacea.ec.europa.eu/img/logos/eac_logo_150.jpg Foilsíonn Eurydice tuarascáil ar chur i bhfeidhm an phróisis Bologna cuimhneamh freisin cuspóirí an gléas i 2020. Roinnte i seacht gcodanna anailís, an tuarascáil na téamaí rochtana ar ardoideachas. An eagraíocht ar an soláthar ardoideachais, dul chun cinn idir timthriallta, agus ar deireadh an tairbhe a díorthaíodh ag na mic léinn. More> An Próiseas Bologna i 2012. Níos mó...

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12 mai 2013

What Happens When A 35-Year-Old Man Retakes The SAT?

http://img.gawkerassets.com/img/17gy0wua0ows7jpg/ku-xlarge.jpgI took the SAT a grand total of one time when I was in dipshit prep school. This was 1993. Like any other kid, I wanted to do well on the test, primarily so that I would NEVER have to take it again, but also because kids at my school were real dicks about their SAT scores. You'd hear through the grapevine about other kids who aced the test, and all that test gossip resulted in an great deal of fear and paranoia about your own performance. It was horrible. If you can, avoid going to high school altogether.
They administered the test at a nearby public high school and herded us into the classrooms. Every classroom had a test monitor, a stack of test booklets, and a large box of sharpened No. 2 pencils. My friend Darren sat in front of me. Thirty minutes into the test, he had to go pee. The monitor denied him a trip to the bathroom. Darren ended up getting a 900 out of 1600. That monitor was a dick.Shockingly, little about the SAT has changed since I set foot in that classroom. Most students still have to take the test using bubble sheets and a No. 2 pencil, which is insane to me. They've managed to digitize VOTING, for shit's sake. And yet here's the SAT, still feeding test sheets into the Scantron machine like it's 1982. Maybe the only differences with today's SAT are the essay question (barf), the higher maximum score (2400), and the hugely metastasized frenzy over the test. Wired reports that as recently as 2009, the test-preparation industry had earnings of over $4 billion. Private tutoring from a Kaplan expert to study for the test can cost you close to $5,000, an expense plenty of nutjob helicopter parents are happy to throw down. Read more...

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08 mai 2013

L'adulte en formation face à son exigence de responsabilité

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPQoW9PXdELzKaYLouX6ofDIReKQRENlqlDLSLaZ92NZojZxvEjsiLYARésumé
La formation pour adultes n'échappe pas à cette tendance sociétale qui a émergé de nos institutions postmodernes de façon plus ou moins manifeste au cours des dernières décennies: une exigence croissante de responsabilité.
Quelles significations donner à une telle tendance et comment la prendre en compte seront les deux questions auxquelles la prochaine Rencontre du CAFOC cherchera à répondre en pointant deux phénomènes concomitants: d'une part le nouvel âge de la vie adulte qui semble s'en venir à nous sera un âge de vulnérabilités plus ou moins affirmées, oscillant pour exister entre deux formes d'autonomie, une autonomie revendiquée et une autonomie imposée; d'autre part la nouvelle forme de responsabilité associée à cet âge est destinée dans le meilleur des cas à montrer son hésitation entre deux modes de responsabilité, une responsabilité imputée et une responsabilité assumée, deux façons complémentaires d'être responsable.
Intervenants
Jean-Pierre BOUTINET
, Professeur émérite à l'U.C.O. - I.P.S.A, Professeur associé à l'Université de Sherbrooke (Canada), Chercheur associé à l'Université Paris X.
Dates: 30/05/2013 (de 14h00 à 17h00). Lieu: Adélis - Port Beaulieu - 9 Bd Vincent Gâche - 44200 NANTES.
Pour vous inscrire
Vous souhaitez participer à l'un de nos Ateliers ou à l'une de nos prochaines Rencontres du Cafoc:
Inscrivez-vous maintenant en remplissant notre formulaire en ligne. Vous pouvez également appeler le Cafoc au 02 40 35 94 10.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPQoW9PXdELzKaYLouX6ofDIReKQRENlqlDLSLaZ92NZojZxvEjsiLYALe CAFOC (Centre académique de formation continue) de Nantes. Composante du GIP (Groupement d'Interêt Public) FCIP (Formation Continue et Insertion Professionnelle) EXPERIENCE, le CAFOC est un pôle régional d'expertise et de compétences de l'Education nationale.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPQoW9PXdELzKaYLouX6ofDIReKQRENlqlDLSLaZ92NZojZxvEjsiLYA Summary: Adult education is no exception to this social trend that has emerged from our postmodern institutions more or less evident in recent decades a growing demand for accountability. More...

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01 mai 2013

ICAE's toolkit supports development oriented adult educators

http://www.eaea.org/kuvat/EAEA-logo-2010.gifUnited Nations Millennium Development Goals (MDGs) are due 2015 and International Council on Adult Education (ICAE) is putting special emphasis on the post-2015 process. The Council has produced an advocacy toolkit called The right to education and lifelong learning: Supporting materials for advocacy in the post-2015 process.
2013-2015 are important three years for adult education at a global level. Civil society organisations will mobilise toward reshaping the post‐2015 development agenda by engaging in the processes to set the post Rio+20 Sustainable Development Goals (SDGs), MDGs, Education for All goals (EFA) and International Conference on Adult Education (CONFINTEA). Based on this scenario and the proposals and recommendations of the ICAE Strategic Seminar held in Marrakesh in October 2012, ICAE is putting special emphasis on the 2015 process. Read more...

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20 avril 2013

Ideal of justice motivates a British adult educator

http://www.eaea.org/kuvat/EAEA-logo-2010.gifBy Aura Vuorenrinne. GENERATION NEXT. Adult education professional Alistair (Al) Lockhart-Smith promotes the need for balance in adult education policy. Alistair Lockhart-Smith, 33, works for the National Institute of Adult Continuing Education (NIACE) as a Project Officer. His duties include managing and coordinating national and international projects to support the development of adult education policy.
"In my work I get inspired by
people I work with: they are genuinely passionate about adult education, and seeing the impact of adult education among practitioners, teachers and learners stimulates and inspires me.
The most annoying feature about my work
is the amount of paper work involved. However this can be vital in ensuring that we know what works best to improve opportunities for adults to learn in ways that work best for them.
The mission of non-formal adult education is
the concept of lifelong learning; laying the foundation for an inclusive learning society is important, especially for disadvantaged communities and hard to reach groups. Read more...

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Creating an Environment That Helps Adult Students Succeed

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/headcount-newnameplate.gifBy Beckie Supiano. Adult students are an unrecognized minority group at traditional colleges. Not only are there fewer students who fall into that category, but the institutions have been set up to serve a different type of student. That’s the case two administrators at Mount Mercy University made here on Wednesday at a session of the American Association of Collegiate Registrars and Admissions Officers’ annual meeting. The two officials—Colette Atkins, assistant dean of adult accelerated programs, and Jason Clapp, the registrar—described how they had worked together to meet the needs of older students who have job and family responsibilities on top of academic ones. In the coming years, the adult-student population is projected to grow more quickly than the traditional-age one nationwide, Mr. Clapp said. “We need to be paying attention to that market.”
Mount Mercy started an accelerated program for working adults in 1997, and it has “just boomed in our community,” Mr. Clapp said. Today close to a quarter of the Iowa university’s enrollment is in that program. The university has teamed up with a nearby community college that offers a similarly structured program to start students on the path to a bachelor’s degree. A number of local employers offer partial tuition reimbursement. More recently the university has started graduate programs for adult students on a similar model. Nontraditional students face additional barriers to college access, and the speakers offered some ideas on how colleges can help mitigate them. Some barriers are situational, they said. For example, older students often have family obligations. They may have to travel for work or be on a shift schedule. Limits of money and time are also concerns. Read more...

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Adult education: do your research

http://bathknightblog.com/wp-content/uploads/2011/07/telegraph-logo.jpgBy Nick Morrison. As we all have to work for longer, the importance of developing new skills becomes even greater. But it pays to have a clear objective. It is a long time since higher education could be regarded as largely the preserve of 18- year-olds fresh out of school. A growing awareness of the value of lifelong learning, alongside efforts by universities to widen access, has encouraged adults to return to education in increasing numbers. Now, almost one in three undergraduates at UK universities is a mature student. But while it may be the path to self-fulfillment, the question of whether adult education is worth the investment of time and money comes into sharper focus in an era of rising fees and a troubled economy. It is all very well to be stimulating the brain, but when do the benefits outweigh the costs?
As the retirement age continues on its relentless upward journey, we are being encouraged to acquire new skills over the course of a longer working life. Earlier this year, David Willetts, the Minister for Universities, urged older workers to consider returning to education to improve their job prospects. There are signs that the increase in undergraduate tuition fees, now up to £9,000 a year, is putting people off. Last month, the Higher Education Funding Council for England reported that the past two years had seen a 40 per cent fall in the number of part-time students, most of whom are over 25. Among full-time students, seven per cent fewer aged 20 and above accepted an undergraduate place last year than in 2011, four times the decline among those aged 18 and under. Read more...

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03 avril 2013

Big fall in mature students comes as shock to universities

The Guardian homeBy . Universities blame the economic crisis for an alarming 40% drop in older and part-time learners. When Donna Hunt, a former civil servant with two children under four, set about applying to university for the first time last year, the experience was "pretty daunting". As well as planning childcare and preparing to sit in a classroom for the first time in more than 15 years, she was faced with a complicated student loan application. "That paperwork was probably the scariest part of going to university," she says. "But without it I couldn't have done the course."
Hunt, 35, who lives in Surrey, is taking a certificate of higher education at Worcester University that will enable her to teach National Childbirth Trust (NCT) parenting classes, and she hopes to go on to study for a teaching degree. She does most of her part-time course from home, but has to go into London for practical training. Unlike the average 18-year-old, shoehorning university into a life already heaving with commitments has been a big challenge. "My studies happen on a rather ad hoc basis, in the evenings or at nap time, when I get the chance to sit down and get some head space," she says. "It is hard work, but rewarding. For me the thought of having a degree by the time I am 40 is just wonderful."
Such positivity is common in mature students once they reach university. However, figures suggest that since annual fees were hiked to up to £9,000 last year, large swaths of older learners are no longer making it through the university door.. Read more...

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