Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
14 août 2015

Les activites d’adultes relais

Ministère du Travail, de l’Emploi, de la Formation Professionnelle et du Dialogue Social - République française - Liberté, égalité, fraternitéCréés par des employeurs du secteur non lucratif, les postes d’adultes-relais sont réservés à des personnes d’au moins 30 ans sans emploi.
Le bénéficiaire conclut un contrat de travail afin d’assurer des missions de médiation sociale et culturelle visant à améliorer, dans les quartiers prioritaires de la politique de la ville et les autres territoires prioritaires des contrats de ville, les relations entre les habitants de ces quartiers et les services publics, ainsi que les rapports sociaux dans les espaces publics ou collectifs.
A la clé, pour l’employeur, une aide financière de l’Etat. Voir l'article...

10 août 2015

Les ateliers de pédagogie personnalisée (APP) pour aider les adultes en difficulté

Par Frédéric Duriez. Comment les Ateliers de pédagogie personnalisée peuvent-ils favoriser l'apprenance, et répondre aux besoins des adultes peu qualifiés. C'est la question à laquelle Yamina Bouayad Agha et Jean Vanderspelden ont répondu au colloque sur l'auto-apprentissage de l'université de Strasbourg (France), en octobre 2014. Voir l'article...

10 août 2015

Repenser la pédagogie en formation des adultes

3 novembre 2015
Où : Paris
Lien : http://www.education-permanente.fr/?home 
Autour du hors série-AFPA 2015 et du n° 203 d'Education permanente 
Captée par le système éducatif, la question pédagogique s’est diluée dans le champ de la formation des adultes à la faveur des processus d’autoformation et des logiques prescriptives qui ont caractérisé les dispositifs institutionnels. Les acquis pratiques et théoriques qui avaient caractérisé l’intervention des formateurs d’adultes dans l’après-guerre n’ont pas été réinterrogés ni renouvelés. Les nouveaux modes d’organisation de la formation des adultes ont été appréhendés comme autant d’alternatives aux pratiques pédagogiques des formateurs. L’alternance, l’individualisation, les TIC, les formations multimodales ont été comprises comme des démarches garantissant intrinsèquement la réussite des apprentissages. Voir l'article...

4 août 2015

Multifactor Placement for Adults

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/confessions_of_a_community_college_dean_blog_header.jpgBy Matt Reed. How should a college determine whether an adult needs developmental coursework?
For years, most community colleges used a single placement exam and a set of “cut scores” for nearly everybody. Read more...

3 août 2015

Poll Shows Different Benefit of Graduate Degrees

HomeAdults in the U.S. who have graduated with more than a bachelor’s degree are the most likely than others to feel that they learn something new or do something interesting every day, according to a new poll released by Gallup Tuesday. Read more...

30 juillet 2015

How to help adult learners learn the basics

educationtodayBy Hendrickje Catriona Windisch. The fact that some adults cannot understand the instructions printed on a box of medicine is not only dangerous, it shows that, somewhere along the line, the education system failed them. People who find themselves in this position are often shy of admitting their problems, and the idea of going back to school is their worst nightmare. A new OECD Working Paper shows that even for those adults who want to improve their reading and numeracy skills, it is not easy to translate that interest into action. Read more...

30 juillet 2015

Adult learning for sustainable development: taking stock of achievements since 2009

‘Living and learning for a viable future – the power of adult learning’ was the motto of UNESCO’s Sixth International Conference on Adult Education (CONFINTEA VI, 2009). Is it still valid in the light of the new UN development goals? At the 9th World Assembly of the International Council for Adult Education (ICAE), which took place in Montreal, Canada, in June 2015, UIL Director Arne Carlsen announced that the UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) will organize a CONFINTEA Mid-Term Conference in late 2016. More...

30 juillet 2015

Evaluation of the Adult Literacy and Education Strategy 2010–2015 in Mozambique

Eighty participants from national and provincial levels of Mozambique’s National Adult Literacy and Education Department (DINAEA) as well as other stakeholders recently met to take stock of the findings of an external evaluation of the Adult Literacy and Education Strategy 2010–2015. More...

30 juillet 2015

Examining the adult and non-formal education sub-sector in Tanzania

In order to identify key issues and challenges in Tanzania’s adult and non-formal education sub-sector which need to be addressed in the new Education Sector Development Plan (ESDP 2016–2025), the Tanzanian Department of Adult and Non-Formal Education (ANFE) convened a meeting in Dar-es-Salaam on 12 June 2015. More...

30 juillet 2015

Provision of basic skills for adults – Strategies that work

Different experiences, mainly from the Netherlands, but also from Spain, Switzerland and the UK, were analysed with regard to their policy coherence at the 2015 Annual Collaborative Workshop of the European Basic Skills Network (EBSN). More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 504
Formation Continue du Supérieur
Archives