Par Mathilde Bourdat. Et voilà, nous arrivons au terme de notre « panorama de la réforme » en 7 tutos … Je vous propose de conclure en évoquant toutes les questions que posent les nouveaux textes aux personnes en charge de la formation professionnelle : dans les entreprises, les organismes de formation, les OPCO. Plus...
Sujet Tuto Réforme #7 : quelles décisions prendre après la Loi Avenir ?
Seniors et migrants : quel accès à la formation professionnelle continue ? quels freins ?
Le 21 mai 2019, le groupe les enseignants-chercheurs du programme de recherche régional Informa organisaient une matinale de réflexion autour de l’accès des seniors et des migrants à la formation. Une nouvelle occasion d’interroger la formation professionnelle continue au regard des évolutions qui affectent le travail et l’emploi. Plus...
L’impact des blocs de compétences sur les parcours de formation
Les blocs de compétences sont définis comme des "ensembles homogènes et cohérents de compétences contribuant à l'exercice autonome d'une activité professionnelle et pouvant être évaluées et validées." (article L. 6113-1 du code du travail.)
Depuis la promulgation de la loi du 5 septembre 2018, les certifications enregistrées au Répertoire national des certifications professionnelles (RNCP) ont l’obligation d’être découpées en blocs de compétences. Les certifications du Répertoire spécifique ne sont pas soumises à cette règle. Plus...
Lu pour vous : Les invisibles de la république
Les invisibles de la République, ce sont ces jeunes de la France périphérique qui vivent sur des territoires défavorisés. Cet essai dresse un bilan poignant étayé d’une centaine de témoignages pour tous ces oubliés ! Au fil des pages, un voile opaque se lève sur les différents parcours d’obstacles, le manque d’informations, la fragilité économique, l’absence de réseaux, l’assignation à résidence… Des jeunes hors radar. Plus...
Lancement du Volontariat territorial en entreprise
Inspiré du Volontariat International en Entreprise (VIE), le Volontariat territorial en entreprise (VTE) a été officiellement lancé le 23 mai 2019. Il permettra aux étudiants ou jeunes diplômés d’écoles et d’universités de candidater sur des offres d’emplois proposées par des PME et ETI industrielles implantées notamment dans les Territoires d’industrie. Plus...
Learning Communities: Building Gateways to Student Success
By Stephen Downes - Stephen's Web. Vincent Tinto[Edit][Delete]: Learning Communities: Building Gateways to Student Success, National Teaching and Learning Forum [Edit][Delete] January 9, 2006
Mentioned in passing by Alan Levine, Vincent Tinto is a good source for information on learning communities in traditional settings. In this article, from 1998, he identifies several types of learning communities and observes, "The responsibilities and roles of the faculty and students, and of student affairs professionals, become less distinct, more blurred as each attempts to negotiate meaning with the other". More...
My Blogging Resolution for 2006
By Stephen Downes - Stephen's Web. Tom Hoffman[Edit][Delete]: My Blogging Resolution for 2006, ESchool News [Edit][Delete] January 9, 2006
Tom Hoffman pledges to be honest about his biases in 2006, a good thing, and while pointing to the mostly worthwhile philosophies of the Coalition of Essential Schools he makes most clear, I think, his disdain for some more recent (or as he says, "ersatz") theories of learning. He writes, "Nothing, not a single damn thing I've learned about technology has changed what I've always believed about teaching and learning by humans". More...
The E-learning Boom Is Here!
By Stephen Downes - Stephen's Web. Sohini Bagchi[Edit][Delete]: The E-learning Boom Is Here!, CXOtoday [Edit][Delete] January 9, 2006
Cheerleading article, useful because it points to market leaders (Wipro, Satyam, Accenture, Convergys, ING Vysya Bank) and points to some weaknesses ("the biggest growth and adaptation inhibitor is not lack of solutions or their quality, but the need for an internal change management. More...
The Beginnings of a Manifesto for Reforming Education in the U.S.
By Stephen Downes - Stephen's Web. Christopher D. Sessums[Edit][Delete]: The Beginnings of a Manifesto for Reforming Education in the U.S., January 9, 2006
I don't see why the author would limit his attention to the U.S., but this short article starts off on the right track, I think. Sort of. This bit is good: "This political movement requires âxoeemergence,âxx where change is initiated from below, not handed down from above." But this isn't: "For the act of teaching and learning to change at both an institutional level and an active, social level, teachers need to join together and form a unified vision of working conditions and compensation." No. More...
RIP-ping on Learning Objects
By Stephen Downes - Stephen's Web. David Wiley[Edit][Delete]: RIP-ping on Learning Objects, Iterating Toward Openness [Edit][Delete]Iterating toward openness [Edit][Delete] January 9, 2006
David Wiley writes, "I don't think I care if learning objects are dead or not." Now if that doesn't get you to click on the link I don't know what will. Wiley recounts the reusability paradox he outlined a few years ago, and yet underlines the value learning objects were supposed to bring. He writes, "As I've thought about that need, I think it is best expressed as easily localizable resources." More...