Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
15 mars 2019

Quel agenda pour la croissance en France ? Présentation de l’étude OCDE France 2019

France StratégieDans cette édition 2019, l’OCDE poursuit son analyse circonstanciée de la trajectoire de croissance française. Elle s’interroge sur les lignes de forces comme sur les points faibles, en se penchant notamment sur l’état du marché du travail et la qualité de l’investissement public au niveau national. Plus...

15 mars 2019

Les déterminants de la poursuite d'études en classe préparatoire aux grandes écoles : les enseignements de la procédure APB

ESR enseignementsup-recherche gouv frÀ niveau scolaire égal, l'académie d'origine, la présence d'une C.P.G.E. dans le lycée mais aussi le sexe et l'origine sociale influencent sensiblement la décision des élèves de choisir une C.P.G.E. en premier voeu sur A.P.B. L'ampleur des effets étudiés est particulièrement grande chez les lycéens en série scientifique. Pour ces derniers, et à caractéristiques égales, il faut qu'une fille ait une moyenne supérieure de 1,5 points au baccalauréat pour qu'elle ait la même probabilité qu'un garçon de placer une C.P.G.E. en premier voeu. Parmi les élèves qui demandent une C.P.G.E. en premier voeu, les probabilités d'obtenir ce premier voeu, fortement corrélées à leur niveau scolaire, sont en revanche indépendantes du sexe et de l'origine sociale. Néanmoins, deux effets contraires semblent influencer le choix des lycées accueillant des C.P.G.E. À résultats scolaires égaux, les élèves postulants déjà présents en terminale dans ce lycée ont une probabilité plus forte d'être admis. Les élèves issus de lycées où le niveau scolaire est plus faible sont plus susceptibles d'être admis sur leur premier voeu en C.P.G.E. Plus...

15 mars 2019

Remise du prix Le goût des sciences 2018 au salon du livre de Paris

ESR enseignementsup-recherche gouv frValoriser le travail des chercheurs et des éditeurs, encourager les vocations et affirmer l’importance de la culture scientifique, tels sont les objectifs du Prix Le goût des sciences. En distinguant les meilleures initiatives et publications de médiation scientifique, il met à l’honneur le livre scientifique pour tout public : un grand prix pour comprendre la science. Le 15 mars, à l’occasion du Salon du livre, les lauréats de l’édition 2018 se sont vu remettre les trophées. Plus...

15 mars 2019

Unbundling Versus Designing Faculty Roles

By Stephen Downes - Stephen's Web. Unbundling Versus Designing Faculty Roles
Adrianna Kezar, Sean Gehrke, Daniel Maxey, American Council on Education, Jul 22, 2014
Those who follow OLDaily will recall that I've written before on what may be called the 'unbundling' of faculty roles (article, presentation). In my presentations I offer some 27 roles that could be mixed and matched in different configurations. More...

15 mars 2019

Kindle Unlimited

By Stephen Downes - Stephen's Web. Kindle Unlimited
Maria Bustillos, The Awl, Jul 22, 2014
Normally I use the article title for my own titles, but in this case I've edited it due to the language. So consider this a language warning. That said, I agree with the tome of the article, which asserts in summary that Kindle will now be charging $10 per month for access to six hundred thousand books in its library. More...

15 mars 2019

Rethinking the nature of inequality and labor: An essay review of Affective Equality

By Stephen Downes - Stephen's Web. Rethinking the nature of inequality and labor: An essay review of Affective Equality
Eleni Schirmer, Michael W. Apple, education review, Jul 22, 2014
Good review of the book Affective Equality posing the central question, "Have the implemented educational reform policies mis-appraised the requirements of equality itself?" There are multiple "social systems that structure both equality and inequality: economic, political, cultural, and, affective." And example of this (not mentioned in the review) are parental expectations of their children. More...

15 mars 2019

Desire2Wha?

By Stephen Downes - Stephen's Web. Desire2Wha?
Michael Feldstein, e-Literate, Jul 22, 2014
This will be (I hope) the last of the posts on D2L's name change. This post from Michael Feldstein essentially expresses incredulity at the verbiage and scepticism about the business plan (to the point of questioning one of D2L's recent acquisitions). More...

15 mars 2019

Blackboard’s Big News that Nobody Noticed

By Stephen Downes - Stephen's Web. Blackboard’s Big News that Nobody Noticed
Michael Feldstein, e-Loterate, Jul 22, 2014
Reporting from the Blackboard conference, Michael Feldstein writes, "the big corporate keynote had to be one of the strangest I’ve ever seen." High praise! After a long intro, it became (says Feldstein) "a carpet bombing run of announcements—a series of explosions that were over by the time you realized that they had started, leaving you to wonder what the heck had just happened." (What would education be in the United States without endless military analogies?) So what are the changes. More...

15 mars 2019

The Bitcoins of Learning?

By Stephen Downes - Stephen's Web. The Bitcoins of Learning?
Unknown, Wikispaces, Jul 22, 2014
There isn't time (nor bandwidth in what has become terrible airport lounge wifi over the years) but I think that the concept of a bitcoin for learning is a really bad idea. I get the concept - students are looking for more than just grades; they want a learning 'currency' they can take with them to the workplace. More...

15 mars 2019

What’s the media got to do with education? The freedom to listen, speak and learn

By Stephen Downes - Stephen's Web. What’s the media got to do with education? The freedom to listen, speak and learn
Annika Burgess, eLearning Africa News Portal, Jul 22, 2014
The headline in the title of this post I think neatly ties together the link between media and education (and to a large degree why they are both interesting to me). More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 582
Formation Continue du Supérieur
Archives