27 février 2019

Un Mooc à destination des formateurs

Orientation Pays de la LoireLe Mooc "professionnaliser en formation", organisé par l’université de Rouen Normandie se déroulera du 4 mars au 27 avril 2019. Il s’adresse aux professionnels de la formation et abordera le concept de professionnalisation, ses enjeux, ses atouts et ses limites. 
L’université de Rouen Normandie s’est notamment associée au Cafoc de Normandie et au Greta de l’académie de Rouen pour proposer un cours en ligne (Mooc) sur le portail numérique de l’enseignement supérieur. Consacré à la professionnalisation en formation, il est destiné principalement aux formateurs. Plus...

Posté par pcassuto à 13:22 - - Permalien [#]


Lu pour vous : Les compétences du 21e siècle

Orientation Pays de la LoireÇa démarre fort et ça sonne comme un défi pour les individus soucieux, à l’ère de la culture numérique de s’adapter au monde de demain ! Dès les premières lignes, dans un style d’écriture fluide, l’auteur nous plonge dans les théories des compétences et de l’intelligence. L’objectif de cet ouvrage tend à mettre en perspective les bouleversements économiques, technologiques et sociétaux et leurs effets sur la façon de concevoir les nouvelles compétences de demain. Plus...

Posté par pcassuto à 13:21 - - Permalien [#]

Médiathèque > Actualités de la certification

Orientation Pays de la LoireUne circulaire décline dans l'Éducation nationale la loi du 5 mars 2014 pour la VAE

Une circulaire du ministère de l'Éducation nationale du 30 janvier 2019 à destination des recteurs d'académie en premier lieu, précise les modalités de mise en œuvre de la Validation des acquis de l'expérience (VAE) dans l'Éducation nationale, telles que prévues notamment par le décret du...
15/02/2019

France compétences lance la procédure dématérialisée des demandes d'enregistrement de certifications et diplômes au RNCP et au Répertoire spécifique France compétences informe, dans un communiqué du 13 février 2019, du lancement d'une procédure totalement dématérialisée constituant désormais le point d'entrée unique des demandes d'enregistrement au Répertoire national des certifications professionnelles (RNCP) et au Répertoire. Plus...

Posté par pcassuto à 13:20 - - Permalien [#]

MOOCs instead of open education

By Stephen Downes - Stephen's Web. MOOCs instead of open education
Bryan Alexander, February 15, 2013
The open access declarations, notes Bryan Alexander, are now more than ten years old. So why the interest in MOOCs now, when in fact open access had been around for more than a decade? It's not simply that it's The New. More...

Posté par pcassuto à 11:58 - - Permalien [#]

A Language Learning MOOC – Thoughts & Vision

By Stephen Downes - Stephen's Web. A Language Learning MOOC – Thoughts & Vision
Glen Cochrane, A Point of Contact, February 15, 2013

A 'Language MOOC' (or LMOOC) is a MOOC created for the purpose of helping participants learn a language. As can be imagined, the conversational format of an LMOOC lends itself well to this purpose. English Eco is an example of an LMOOC. More...

Posté par pcassuto à 11:58 - - Permalien [#]


Abandoning MySQL - Switching to #MariaDB for Moodle

By Stephen Downes - Stephen's Web. Abandoning MySQL - Switching to #MariaDB for Moodle
Mig, Around the Corner-MGuhlin.org, February 15, 2013

I'm not on the verge of switching from MySQL but I watch developments like this closely. More...

Posté par pcassuto à 11:57 - - Permalien [#]

Course Sprint Creative Commons

By Stephen Downes - Stephen's Web. Course Sprint Creative Commons
Stephen Downes, Billy Meinke, YouTube, February 15, 2013
Informal online chat I had with Billy Meinke, from Creative Commons, on the course he's developing on open scientific data (I mentioned the course in a post a few days ago, here). We talked about some of the mechanics of setting up an open course, how an open course would use open data, the role of badges in a course, and issues related to managing an open online course. I think people interested in starting their own MOOCs will find this discussion useful.

[Link] [Comment]. More...

Posté par pcassuto à 11:56 - - Permalien [#]

The MOOCs that ate themselves

By Stephen Downes - Stephen's Web. The MOOCs that ate themselves
Martin Weller, The Ed Techie, February 15, 2013
Martin Weller outlines "quite a depressing scenario" that may unfold as MOOCs follow invaiably the part set out by Coursera and the rest of them (I don't think that will happen - but that's a separate story):

  • They become unsustainable - a good MOOC is so expensive to put on that it simply isn't worth doing. You're providing it for free after all.
  • Only elite institutions offer them - given the expense, only those institutions who have the money, or the skills to produce broadcast quality content will provide them.
  • They are conservative - as Georgia Tech found, it's better not to try anything risky or innovative, because the cost of failure is too great.
  • MOOC failure will be costly - if you fail publicly and damage your own, and your institution's reputation, don't expect them to give you promotion. So why risk it?

I agree this would be depressing - but I think what's happening is that after this first burst of MOOCs using these (quickly built) platforms, we are seeing an unveiling of many more MOOCs on any number of different platforms. More...

Posté par pcassuto à 11:56 - - Permalien [#]

A Few Thoughts on MOOC Credit (and “Life” credit)

By Stephen Downes - Stephen's Web. A Few Thoughts on MOOC Credit (and “Life” credit)
Steven D. Krause, stevendkrause.com, February 15, 2013
I got into this discussion about badges with Billy Meinke today (see the link to the video below) and one of the comments I made is that, with the sort of MOOCs I'm thinking about, your contributions are your badges. But it raises the whole question of credentialing and assessment in general. More...

Posté par pcassuto à 11:55 - - Permalien [#]

Estonian Schools to Teach Computer-Based Math

By Stephen Downes - Stephen's Web. Estonian Schools to Teach Computer-Based Math
Ben Rooney, Tech Europe, February 13, 2013
Overtly this item is about using softare to teach math in schools in Estonia. But it is also about refocusing math instruction from solving problems in quadratic equations to applied statistics. I get the reasoning - the idea is to shift from mathematical calculation to framing and situating math problems in real life. More...

Posté par pcassuto à 11:54 - - Permalien [#]