Le Rallye des pépites est un jeu de pistes citoyen conçu pour découvrir le potentiel économique d’une agglomération et valoriser des entreprises qui font de la mixité une valeur à partager. Plus...
The way history is taught in South Africa is ahistorical – and that’s a problem
The task team credits history education with three grand tasks. The first is developing critical thinking skills, particularly those relating to “evidence” and the unique concepts necessary to becoming an academic historian. The second is to develop identity, with a focus on pan-Africanism and nation building. The third is about social cohesion: the ability to transcend racial, class and ethnic barriers by recognising the problem of prejudice and the issues facing a multi-cultural society. More...
South Africa wants to make history compulsory at school. But can it?
South Africa’s minister of Basic Education Minister Angie Motshekga has released a report from a ministerial task team that recommends a major overhaul of the history curriculum at schools. Most of the debate around the report has focused on its main recommendation – to make history compulsory in the final three years of high school from 2023. More...
University writing groups provide an unexpected space for change
Such transformation conversations, especially in African contexts, almost always include contested debates on curriculum. Notably, scholars have highlighted how the problem is not only what universities teach – that is, the curriculum – but also the way they teach it. More...
A shock to the system: how new teachers in Zimbabwe learn to do their jobs
There’s a big difference between what prospective teachers learn at university and what they find when they enter the world of work. Some scholars have called this a “reality shock”, and pointed out that it could “account for the frustration, anxiety and self-doubt many early career teachers are thought to experience”. More...
Girls thrive with women teachers: a study in Francophone Africa
Over the past few decades most advanced countries have witnessed two striking reversals of the gender gap. First, teaching has become a profession dominated by women. This is particularly true at primary school level, where 84.5% of teachers across all countries classified as “developed” by UNESCO are women. More...
Revivez le Facebook live "Le premier ministre vous répond" sur la future loi pour la liberté de choisir son avenir professionnel
Retrouvez le Facebook Live "Le premier ministre vous répond" du Mardi 19 Juin 2018 relatif à la réforme de la formation professionnelle. Formation professionnelle, apprentissage, assurance chômage...Qu'est-ce qui change ? Edouard Philippe, 1er ministre, et Muriel Pénicaud, ministre du Travail, ont répondu en direct à vos questions.
Découvrez toutes les possibilités de vous informer grâce au CARIF Espace Compétences !
Matinale : " Le processus CLéA : de la prescription à la certification" - Marseille
Le CARIF Espace Compétences et le Centre Ressources Illettrisme en région Provence-Alpes-Côte d`Azur organisent une conférence dédiée au CLéA, intitulée : "Le processus CLéA : de la prescription à la certification"
Cette manifestation se déroulera le jeudi 5 juillet 2018, de 9h à 13h à Marseille (Ecole de Management, rue Joseph Biaggi, 13003 Marseille)
Les quelques thématiques suivantes seront évoquées lors de cette matinale :
- Quelle mise en œuvre au niveau national et régional dans le cadre du CPF ?
- Le dispositif CLéA dans le cadre de la commande publique de la Région Provence-Alpes-Côte d`Azur
- Comment mieux sensibiliser les acteurs économiques aux enjeux d`une certification CléA?
- Table Ronde : Mobiliser l`ensemble des acteurs pour une mise en œuvre réussie de CléA - Quelles mises en œuvre pour quel public ?
Témoignage de prescripteurs, d`organismes évaluateurs et formateurs.
- La certification CléA : quelle accessibilité pour les publics les plus éloignés des compétences attendues ?
Le programme et le formulaire d`inscription sont disponibles sur le site Internet du CARIF Espace Compétences