08 juin 2017

Chambres d’hôtes, les règles d’ouverture et d’exploitation

Ce document présente les conditions d’ouverture, les règles organisant cette activité, notamment en terme de capacité ainsi que celles relatives à la sécurité et à l’information du consommateur. Voir l'article...

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Appel à projet - Fonds départemental d’insertion 2017

L’unité départementale de l’Aube lance un appel à projet au titre du fonds départemental d’insertion qui vise à soutenir le développement du secteur de l’insertion par l’activité économique dans l’Aube. Voir l'article...

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PREVOYANCE : généralisation de la complémentaire santé

Tous les salariés doivent avoir accès à une couverture minimale de prévoyance complémentaire en vue de couvrir les frais occasionnés par une maladie, une maternité ou un accident (prévoyance "frais de santé"), au plus tard au 01.01.2016 (loi 2013-504 du 14 juin 2013, art. 1-II, JO du 16 ; c. séc. soc. Art. L. 911-7). Voir l'article...

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Projet Euro détachement

Le projet Euro détachement, financé par la Commission européenne et piloté par l’INTEFP, associe plusieurs pays dont 10 autorités publiques (Irlande, Portugal, Roumanie, Finlande, Pays-Bas, Pologne, Belgique, Suède, Lituanie et France), des représentants d’organisations patronales et syndicales européennes. Voir l'article...

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Marché du travail - Avril 2017

Retrouvez ici les données relatives au marché du travail en Grand Est pour le mois d’avril. 
La prochaine publication sur les données de mai 2017 paraîtra le lundi 26 juin 2017 à 18 heures. Voir l'article...

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Transnational education – A classification framework

By Karen MacGregor. Nearly 100 policy-makers and higher education experts from 30 countries contributed to a new classification framework and data collection guidelines for transnational education – released at Going Global 2017 in London – that will help countries gather data to inform policies, regulations and enrolment planning. More...

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New universities alliance will help shift epicentre of global higher education to Asia

By Karen MacGregor. In Commentary, Andrew Gunn and Michael Mintrom see the new Asian Universities Alliance as an innovative policy tool for advancing China’s soft power and geopolitical ambitions. Andrew Pilkington argues that to combat disadvantage faced by ethnic minorities in universities in the United Kingdom, institutions must identify processes with adverse outcomes and take positive action to promote racial equality.
   Eric Fredua-Kwarteng outlines the concept of an African developmental university, whose mission and role is determined by the needs of local society. A ‘pedagogy of connection’ is a critical necessity for the university to function effectively as a partner for development. Kajsa Hallberg Adu describes how a deep engagement with ethics at Ashesi University College in Ghana, founded by internationally respected leader Dr Patrick Awuah, is introducing new benchmarks for business and universities in the region, continent and world.
   In Q&A, Yojana Sharma interviews Kakha Shengelia, head of Georgia’s Caucasus University in Tbilisi, about his impending presidency of the International Association of University Presidents during a period of global uncertainty. And in World Blog, Patrick Blessinger argues that engaging more students in research activities as part of their educational experience will help to transform learning.
   In Features, Haroon Mirani reports on clashes between students and the Indian army that have paralysed campuses in Kashmir and injured hundreds of people. Geoff Maslen charts the rise of Chinese student mobility across the world – alongside growth in foreign students in China and proportions of Chinese study abroad students returning home. More...

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Academics call for HE revamp as university suicide bomb attacks escalate

By Sharon Dell – Acting Africa Editor. In Africa News, Tunde Fatunde writes about the response of academics in Nigeria to the intensification of attacks by Boko Haram on the University of Maiduguri, while in our Academic Freedom section, Ashraf Khaled highlights the findings of a recent report by the Association of Freedom of Thought and Expression on increased curbs by state authorities on academics in Egypt.
   In Africa Analysis, Eric Fredua-Kwarteng outlines the concept of an African developmental university, whose mission and role is determined by the needs of local society. A ‘pedagogy of connection’ is a critical necessity for the university to function effectively as a partner for development, he argues. Kajsa Hallberg Adu describes how a deep engagement with ethics at Ashesi University College in Ghana, founded by internationally respected leader Dr Patrick Awuah, is introducing new benchmarks for business and universities in the region, continent and world.
   In Africa Features, Reuben Kyama interviews a former university academic and Kenyan presidential candidate about his plans to redeem the image of higher education if elected to office, while Ochieng’ O Benny highlights the findings of a report by the Internet Society on the power of connectivity to transform higher education on the continent.
   In Q&A, Yojana Sharma interviews Kakha Shengelia, head of Georgia’s Caucasus University in Tbilisi, about his impending presidency of the International Association of University Presidents during a period of global uncertainty. And in World Blog, Patrick Blessinger argues that engaging more students in research activities as part of their educational experience will help to transform learning. More...

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Orientation dans l'enseignement supérieur : voeux formulés pour la rentrée 2017-2018 - Note Flash n°6 - Juin 2017

Selon les données relatives aux vœux d’orientation exprimés sur la plate-forme admission post-bac en 2017, un candidat au baccalauréat émet en moyenne 7,7 vœux. En premier vœu, 39,1 % des candidats demandent une licence, 28,8 % une section de technicien supérieur, 13,7 % une admission en I.U.T., 8,3% une classe préparatoire aux grandes écoles. Parmi les premiers vœux désignant une L1, 4 mentions de licence recueillent 50 % des demandes : la PACES (17 %), le droit (14%), les STAPS (11 %) et la psychologie (7 %). Les parts des femmes et des hommes varient considérablement selon les mentions de licence. Ainsi, 83,9 % des premiers vœux exprimés en psychologie émanent de candidates, contre 26,7 % en STAPS. La volonté d’intégrer une filière se traduit par une accumulation de vœux dans la filière demandée. Ainsi, les étudiants demandant une C.P.G.E. – respectivement une S.T.S. - en premier vœu font en moyenne 8,2 vœux –respectivement 4,5 vœux - dans cette même filière. Voir l'article...

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Appel à projets : anglais

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Le Ministère de l'Environnement, de l'Énergie et de la Mer et le Ministère du Logement et de l'Habitat Durable ont lancé un appel à projets pour la réalisation de formations en anglais à destination des personnels de Météo-France.
Date limite de remise des plis : le 3 juillet 2017 à 12 heures.
Télécharger le dossier de consultation. Voir l'article...

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