24 mai 2017

MOOC en Afrique : des promesses de l’ouverture aux réalités de l’appropriation

The Conversation« Un jeune étudiant africain, sac en bandoulière, tenant à la main une tablette sous un soleil de plomb au milieu d’un paysage désertique ». Telle est l’image que proposait la plateforme de MOOC Coursera en 2012 sous l’onglet « À propos ». Voir l'article...

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Culture scientifique : participation et engagement

The ConversationC’est un certain monopole du droit de parole, réservé à quelques-uns, qui est aujourd’hui remis en question, en partie parce que les problèmes auxquels sont confrontées les sociétés contemporaines ne peuvent trouver de solution dans une perspective étroitement technoscientifique. Voir l'article...

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Scientifiques et politiques : comment améliorer le dialogue

The ConversationOn comprend donc que deux attitudes sont en présence : ceux qui pensent que le monde est trop complexe pour être laissé aux seuls hommes politiques car ils ont de la réalité une connaissance simplifiée. Et puis il y a ceux pour lesquels la politique consiste à prendre en compte les intérêts bien sentis des différentes composantes de la population, et à susciter un espoir sinon même à faire rêver d’un monde meilleur. Voir l'article...

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Le doctorat : une tradition à l’aube de sa (potentielle) transformation

The ConversationLe doctorat en France remonte au XIIIe siècle avec la création de l’Université de Paris (la Sorbonne) et a connu quelques réformes importantes au cours des temps. Traditionnellement, la délivrance du doctorat est un monopole des universités publiques. Voir l'article...

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What was the protest group Students for a Democratic Society? Five questions answered

The ConversationSDS wanted participatory democracy – a public committed to making the decisions that affect their own lives, with institutions to make this possible. Its members saw an American citizenry with no influence over the nuclear arms race or, closer to home, authoritarian university administrations. More...

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Helping student activists move past ‘us vs. them’

The ConversationProtest turned violent on the Berkeley and Middlebury campuses; students shouted down speakers at MacMaster University and UCLA and blocked entry to a talk at Claremont McKenna: These are among the many recent incidents that have students, faculty and outside observers searching for ways to debate controversial issues on campus without dogmatism and groupthink. More...

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Can we talk about free speech on campus?

The ConversationFrom our different perspectives, we see two closely connected questions arise: What legal rules must colleges and universities follow when it comes to speech on campus? And what principles and educational values should guide university actions concerning free speech. More...

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What the 1970 Kent State shootings tell us about universities then and now

The ConversationOn May 4, 1970, students protesting the Vietnam War were killed and wounded on the Kent State campus by troops from the Ohio National Guard. He wanted to see the place it had all happened. More...

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‘Moonlight’ schooled Hollywood on race. Can it take on school discipline, too?

The ConversationThis year’s Academy Award winner for best picture tackles a difficult topic in the education world today: school discipline. In “Moonlight,” high school boys taunt the main character, Chiron, with homophobic slurs before beating him. More...

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Are movies a good way to learn history?

The ConversationHollywood loves history. At this year’s Academy Awards, three nominees for Best Picture (“Fences,” “Hacksaw Ridge” and “Hidden Figures”) were “historical” to today’s teenagers – set in or about events that occurred before they were born. More...

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