Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
14 avril 2017

L’enfant du numérique est mort

Parler de digital natives (“enfants du numérique” dans la traduction française généralement acceptée, si ce n’est usuelle) est un lieu commun générationnel. C’est aussi parler pour ne rien dire. Cela revient à considérer qu’il existerait une génération de gens qu’on ne peut ni comprendre ni connaître. La formule d’origine postule même que les cerveaux des soi-disant enfants du numérique ont été modifiés suite à des interactions nombreuses et précoces avec certaines technologies. Voir l'article...

14 avril 2017

Universités : ouvertes par défaut ?

Quelle proportion de ce que fait votre université est-elle derrière une porte bouclée à double tour ? Les établissements d’enseignement supérieur sont en général de très bons gardiens et ont toujours su protéger leurs campus derrière de grandes grilles bien closes. Voir l'article...

14 avril 2017

Arrêtez de courir après les “attentes des étudiants” !

La notion “d’attentes des étudiants” présente deux problèmes : (1) primo, qu’ils en veulent pour leur argent, et que ces considérations orientent leurs choix et doivent orienter ceux des universités [NdT : vaut pour les universités britanniques ou américaines, et certaines écoles françaises où les frais d’inscription annuels atteignent des sommets et où à l’issue des études, des prêts conséquents doivent être remboursés et l’attente de « retour sur investissement en terme d’emplois rémunérateurs » est très importante] ; (2) deuxio que les établissements intériorisent le fait qu’ils doivent produire des étudiants “employables” dans la mesure où les hommes politiques aiment déclarer que l’université est là pour lutter contre le chômage. Voir l'article...

14 avril 2017

Les TICE, une panacée ?

Je voudrais que les gens commencent par réaliser qu’ils veulent, avant tout, faire des choses favorisant les apprentissages de leurs étudiants, ou s’engager dans des démarches pédagogiques, avant de vouloir utiliser telle ou telle technologie.

La pédagogie avant tout

Quand on dit à un enseignant : “Bon, alors, nous sommes équipés de Moodle et voici ce que vous pouvez faire avec. Vous voulez monter un forum dans une de vos classes ? Moodle va vous permettre de le faire et nous allons vous aider à le paramétrer” , on ne favorise pas l’intégration du numérique dans sa pédagogie, on fait exactement l’inverse. Voir l'article...

14 avril 2017

Gender imbalances in the teaching profession

OECD iLibraryHistorically across the OECD, the teaching profession has been largely dominated by women. The share of female teachers has been increasing over the past decade – reaching 68% in 2014 for all levels of education combined. The gender disparity decreases gradually with the level of education, from 97% of women in pre-primary education to 43% in tertiary education. Between 2005 and 2014, the gender gap increased at the primary and secondary levels, but decreased at the tertiary level. More...

14 avril 2017

PRESERVATION OF EDUCATIONAL INEQUALITY IN DOCTORAL EDUCATION: Tacit Knowledge, Implicit Bias and University Faculty

HomeMaking doctoral education accessible and successful for students from low income, first generation families as well as members of immigrant or specific ethnic groups is a world- wide problem. In the US the traditional explanation for the low numbers of Ph.D. recipients from these groups are lack of preparation, lack of interest and a “leaky pipeline.” These alone are not enough to explain disparities. This article argues that the most powerful vehicles of exclusion are tacit knowledge and the implicit bias of faculty and is related to doctoral/faculty socialization. Faculty share the values and prejudices of the broader society and those of their own group—one which in the US is predominately white, male and from well-educated middle class families. More...

14 avril 2017

Análisis de la producción científica de la colaboración entre España y Francia

Since late 2015, the South African government has been under pressure to respond to an unprecedented post-1994 student movement demanding free university education. The initial concession of no fee increases placated university students for a while but during 2016 university fees, dissatisfaction with the government and the fragmentation of the government itself coalesced into a serious threat to Africa’s ‘’best’’ university system.
El primer apartado del estudio permite situar las producciones científicas de los dos países entre los principales productores del mundo. Francia ocupa el séptimo lugar a nivel mundial y España, el décimo. Los indicadores son relativamente similares para ambos países, incluso si se incluyen detalles más precisos como el autor responsable de las publicaciones o incluso la tasa de artículos altamente citados (o tasa de excelencia). More...

14 avril 2017

The Free Higher Education Social Struggle in South Africa: Is the Nordic Model a Panacea for Developing Countries?

HomeSince late 2015, the South African government has been under pressure to respond to an unprecedented post-1994 student movement demanding free university education. The initial concession of no fee increases placated university students for a while but during 2016 university fees, dissatisfaction with the government and the fragmentation of the government itself coalesced into a serious threat to Africa’s ‘’best’’ university system. More...

14 avril 2017

The Future of Europe: The Guild’s vision for the ninth Framework Programme

Research and Education are a foundation of European public life. They are predicated on values, trust, and the pursuit of truth, without which our institutions and our interactions cannot function. The next framework programme must strengthen frontier-led science. It must find new ways to connect research and education. Universities, and their entrepreneurial students, are also key to the innovation eco-systems. More...

14 avril 2017

The Erosion of Truth - Remarks from Politics Aside 2016

RAND CorporationThis report is part of the RAND Corporation corporate publication series. Corporate publications are program or department brochures, newsletters, pamphlets, and miscellaneous information about the RAND Corporation or RAND's business units. Some corporate publications are published in the AR series as Annual Reports or as Administrative Reports. Administrative Reports are often required by the client or sponsor and provide a status report on work resulting from a contract. More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 445
Formation Continue du Supérieur
Archives