In 2016, EUA consulted its members on Erasmus+ and published the “EUA member consultation: A contribution to the Erasmus+ mid-term review .” The survey found that the Programme has brought a number of improvements compared to its predecessors. However, it also highlights areas for improvement, for which EUA proposes 10 recommendations for enhancing Erasmus+ in 2020 and beyond. On behalf of its members, EUA will communicate these findings through the public consultation and encourages its individual members to also take part in the survey. More...
New Trump travel ban: EUA concerned about open exchange of people and ideas
EUA believes the new executive order, issued on 6 March 2017, continues to aim indiscriminately at large groups of people to the detriment of mobility and exchange. The Association is concerned about how it will impact international researchers, university faculty and students who wish to apply for visas and travel to the United States for partnerships, academic conferences, research field visits and international study programmes. More...
Registration open for EUA Webinar on Open Science in Universities
The webinar will reflect on the major milestones of EUA’s Expert Group on Science 2.0/Open Science, such as the EUA Roadmap on Open Access to Research Publications, and its ongoing efforts for a smooth transition to Open Science. Participants will also discuss the integration of Open Science in doctoral programmes, with a special presentation from the University of Liege. Further insight into the practical aspects will be provided by a doctoral candidate. More...
Have your say on Erasmus+
The Commission wants to hear from young people, students, teachers, youth workers, organisations, employers and more as it shapes the programme's future.
As part of the mid-term review of Erasmus+, the European Commission is carrying out a consultation on the programme. More...
New report on Structural Indicators for Inclusive Systems in and around Schools
Inclusion in education, viewed more comprehensively as inclusive systems in and around schools, concentrates on supportive, quality learning environments, on welcoming and caring schools and classrooms, and on preventing discrimination.
It addresses the needs of students in a holistic way (their emotional, physical, cognitive and social needs), and recognises their individual talents and voices. It is open to the voices and active participation of parents, and also wider multidisciplinary teams and agencies. More...
Présentation de la stratégie France I.A., pour le développement des technologies d'intelligence artificielle
La stratégie France I.A. a été dévoilée aujourd'hui à la Cité des Sciences et de l'Industrie, en présence du Président de la République, de Michel Sapin, ministre de l'Economie et des Finances, de Thierry Mandon, secrétaire d'Etat chargé de l'Enseignement supérieur et de la Recherche, et de Christophe Sirugue, secrétaire d'Etat chargé de l'Industrie, du Numérique et de l'Innovation. Voir l'article...
Cartographie des métiers de l'édition
Le Syndicat national de l’édition, en partenariat avec l’afdas, propose en ligne une cartographie des métiers de l’édition qui décrit les principales filières de l’édition, ainsi que les principaux métiers de chaque filière en précisant dans des fiches métiers leurs contextes d’exercice, les missions et activités réalisées, les compétences requises et les parcours possibles pour exercer ces métiers.
Consulter la cartographie. Voir l'article...
La transition professionnelle par l'Observatoire des trajectoires professionnelles
26% des actifs ont connu une transition professionnelle dans l’année écoulée. L’Observatoire des trajectoires professionnelles publie ses conclusions pour l’année 2016. La transition professionnelle concerne chaque année 7 millions de personnes. Les femmes, les jeunes et les personnes de niveau collège ou à partir de bac+3 sont plus susceptibles d’avoir connu une transition. Voir l'article...
Focus thématique EPALE : éducation et formation via les outils numériques
Les technologies de l'information transforment en profondeur la façon dont nous apprenons. Elles offrent aux adultes plus d'autonomie et de maîtrise dans leur processus d'apprentissage - et permettent de choisir où et quand ils souhaitent se former. Voir l'article...
Les bénéfices de l'éducation des adultes: les constats du projet ARISTOTE
Dans le cadre du projet européen intitulé Aristote financé par Erasmus+, une trentaine d'adultes de la MJC du Plateau de St Brieuc (Bretagne, France) eux-mêmes impliqués dans l'éducation des adultes, sont partis se former en Europe (Grèce, Angleterre, Chypre). Voir l'article...