Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
5 décembre 2016

ESPE : “La formation des enseignants est désormais bien installée”

Pour Jacques Ginestié, président du réseau national des écoles supérieures du professorat et de l’éducation, trois années après leur mise en place, les ESPE présentent un bilan globalement positif.

Plus de trois ans après leur mise en place et alors que d’après le Cnesco le métier d’enseignant retrouve une certaine attractivité, les ESPE font toujours l’objet de critiques. Sont-elles justifiées ?
En trois ans, nous avons parcouru un chemin important. Si au départ, les universités, les ESPE et les rectorats avaient du mal à se parler et à se comprendre, ce n’est plus du tout le cas aujourd’hui. En attestent les nombreux rapports (parlementaires, inspection générale, think tank…) publiés : ils sont tous globalement positifs. Bien sûr, il reste encore des chantiers à mener.

Où en êtes-vous de la formation continue ?
Il faut passer d’une logique prescriptive de la formation continue à une offre beaucoup professionnelle, au plus près des besoins des personnels dans les établissements. Les choses avancent. Il y a beaucoup de discussions actuellement entre les académies, les ESPE et les universités sur cette question. Les universités ont clairement un rôle à jouer à travers la recherche.

Justement quelle est la position des universités vis à vis des ESPE ?
La conférence des présidents d’université (CPU) a fortement évolué sur la question de la formation des enseignants. Clairement aujourd’hui, celle-ci n’est plus une variable d’ajustement dans les universités. Ces dernières sont d’ailleurs de plus en plus nombreuses à réfléchir à des organisations de recherche structurées.
Mais là encore, il faut aller plus loin en rapprochant davantage recherche, formation et terrain. Recrutés à bac +5, les enseignants sont des professionnels de haut niveau. A ce titre, la recherche a toute sa place dans leur formation. Voir l'article...

5 décembre 2016

5 IDEAS for a pedagogy of online learning

http://www.tonybates.ca/wp-content/uploads/asssociates.jpgBy . This report aims to provide a “roadmap” to inform strategic planning for the future of online and blended higher education, through an exploratory search and identification of trends and innovations in online, blended and lifelong learning provision globally, with a focus on pedagogy and the analysis of related institutional examples in the higher education sector. More...

5 décembre 2016

Learning analytics and learning design at the UK Open University

http://www.tonybates.ca/wp-content/uploads/asssociates.jpgBy . The Open University (2016) Developing learning design and analytics for student success, Connections, Vol. 21, No. 3. The latest edition of the Commonwealth of Learning’s magazine, Connections, has an interesting if brief article of the effective use of learning analytics. More...

5 décembre 2016

A post-graduate certificate in neuroscience and online learning

http://www.tonybates.ca/wp-content/uploads/asssociates.jpgBy . One of the interesting things I discovered during my visit to Drexel University a couple of weeks ago is that they offer a post-graduate certificate program in neuroscience, learning and online instruction. Drexel University is an international leader in neuroscience research, and its nursing program is very innovative in its online teaching. More...

5 décembre 2016

Towards an open pedagogy for online learning

http://www.tonybates.ca/wp-content/uploads/asssociates.jpgBy . I was interviewed recently by a reporter doing an article on OER (open educational resources) and I found myself being much more negative than I expected, since I very much support the principle of open-ness in education. In particular, I pointed out that OER, while slowly growing in acceptance, are still used for a tiny minority of teaching in North American universities and colleges. More...

5 décembre 2016

Conference review: Higher Education as a Critical Institution – the CHER 2016 Conference

By Hedda. The 29th Consortium of Higher Education Researchers (CHER) conference took place on the 5th-7th September at Cambridge University around the theme: ‘The University as a Critical Institution?’ While CHER is among the most popular and important research-oriented conferences in the field of higher education, the organizers noted an increased participation at the 2016 conference to almost 200 delegates. See more...

5 décembre 2016

Meeting of the HERANA project discusses institutional change in African flagship universities

By Hedda. From November 20 until November 24 the Center for Higher Education Trust (CHET) organized a workshop in the context of the HERANA research project in Cape Town. During this meeting representatives of seven flagship universities from different Sub-Saharan African countries discussed together with a group of international experts the institutional developments of the different universities on their road to becoming research-led universities. See more...

5 décembre 2016

#OEB16 the exhibition ideas and a great peer reviewing tool

Inge Ignatia de WaardBy Inge Ignatia de Waard. What do you look for, when you are wandering through multiple online learning stands at a conference? I start out looking around just out of curiosity, but as soon as I get a few stalls further… I get ideas. Positive and negative one’s. Read more...

5 décembre 2016

#OEB16 opening plenary live blogpost on owning learning

Inge Ignatia de WaardBy Inge Ignatia de Waard. Owning learning: A great session with a range of experts on the topic of current learning problems… and possible solutions. This is a live blogpost. Read more...

5 décembre 2016

Limitless learning plenary #OEB16 on owning learning

Inge Ignatia de WaardBy Inge Ignatia de Waard. Promise of open and connected learning is the subject. Promise of personalised learning is one of the elements that have changed in the last few years. The ownership.
Help with bowdril youtube is example of the strength of weak ties. Everyone has access to networks today. Read more...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 472
Formation Continue du Supérieur
Archives