Do you want to learn more about recognition of foreign degrees? Register now for the STREAM online training and good practice platform.
The European project ‘Streamlining Institutional Recognition: a Training Platform for Admissions Officers’ (STREAM) aims to remove mobility obstacles by streamlining region-wide recognition processes and enhancing knowledge of good practice in recognition. More...
Free online training on recognition of foreign degrees – available now on STREAM Platform
L’ARFTLV se mobilise pour le SPRO
La Région Poitou-Charentes organise la mise en place du service public régional de l’orientation (SPRO) dans chaque bassin d’emploi, en lien avec les opérateurs. L'objectif est d’offrir aux citoyens un service d'information et de conseil de proximité et les aider à préparer et mettre en œuvre leurs projets de (re)orientation ou d'évolution professionnelles. Des Espaces Régionaux d'Orientation seront mis en place à cette fin dans le cadre de partenariats locaux.
Télécharger l’offre de services de l’ARFTLV. Voir l'article...
2e Salon national de l'ESS à Niort en octobre
Organisé par la Région Poitou-Charentes, le CNCRES, la CRESS Poitou-Charentes, le 2éme Salon National de l’Economie Sociale et Solidaire se tiendra à Niort, salle de l'Acclameur, les 23 et 24 octobre 2015.
De nombreuses animations, conférences avec des intervenants nationaux, tables rondes, inaugurations, ateliers seront proposés. Plus d'infos : salon-ess.fr
Consulter aussi notre page sur l'Economie Sociale et Solidaire en Poitou-Charentes. Voir l'article...
Les Assises régionales de l’orientation de 2015
Lundi 26 Octobre 2015 de 9h30 à 17h
Hôtel de Région - Hémicycle
27, Place Jules Guesde 13002 MARSEILLE
La loi du 5 Mars 2014 relative à la formation professionnelle, à l’emploi et à la démocratie sociale instaure le Service Public Régional d’Orientation (SPRO). Dans ce cadre, la convention signée entre la Région et l’Etat en février 2015 précise les modalités d’exercice des compétences respectives en matière de coordination des opérateurs de ce service. Enfin, une charte partenariale sur la mise en œuvre, signée par de nombreux partenaires, stipule les objectifs partagés, les valeurs et les engagements des signataires.
Ces documents de cadrage montrent l’importance de l’action partenariale pour structurer et délivrer un service public d’orientation de qualité, gratuit et universel. A la richesse et à la diversité des pratiques professionnelles des opérateurs de l’orientation doivent s’ajouter le développement des coopérations, la cohérence des interventions et le partage de références communes.
Les Assises de l’orientation de 2015 proposent aux partenaires d’aborder diverses questions pour continuer à construire ensemble les conditions de réussite du Service Public Régional de l’Orientation :
- Quels sont les éléments utiles à ces constructions entre opérateurs de l’orientation ?
- Comment les acteurs du SPRO peuvent-ils structurer en confiance des garanties collectives de service aux usagers ?
- Quelles sont les conditions et les organisations partenariales à mobiliser ?
INTERVENANTS :
- Ouverture : Pascale GERARD, Vice-Présidente de la Région Provence-Alpes-Côte d’Azur, en charge de laformation professionnelle et de l’apprentissage et vice-présidente du CARIF.
- Point sur la mise en oeuvre du Service Public Régional de l’Orientation : Martine YOBE, Chef du service Accompagnement Information Orientation, Région Provence-Alpes-Côte d’Azur
- La confiance, un lien essentiel et contraignant : Roland REITTER, Professeur émérite de HEC Paris.
- La posture professionnelle en orientation : Marie-Hélène DOUBLET, chargée d’études de recherche et développement au CIBC Sud Aquitaine, chercheur associée au CNAM INETOP.
- Les outils collaboratifs numériques : Jean BESANÇON, Directeur de l’Université Ouverte Des Compétences (UODC) et Elsa BONAL, Directrice de Déjà-Là
- Le site SPRO Professionnel : Sylvette BELMONT, Directrice du CARIF Espace Compétences
Rankings Reveal Problems with Indonesian Universities
The 2015-16 edition of the Quacquarelli Symonds (QS) World University Rankings saw some methodological refinements that led to a lot of reshuffling. In Italy the polytechnics in Milan and Turin improved their position dramatically while some venerable universities fell dozens of places in the overall rankings. Several universities In Asia such as the National University of Singapore, Nanyang Technological University, Singapore, the Indian Institutes of Technology, the Indian Institute of Science, Bangalore, and Universiti Malaya, Malaysia, all did very well. More...
QS Changes its Ranking Methodology
Quacquarelli Symonds (QS) has released the twelfth edition of its World University Rankings. This year there were significant methodological changes that have apparently been under consideration for several months. The first change was to move towards a moderate form of field normalisation of citation data. QS has long been aware that the Scopus database that provides publication and citation data is seriously biased towards the natural sciences and medicine while engineering, the social sciences and the arts and humanities are comparatively underrepresented. More...
USA - College Scorecard Instead of Rating
The Obama administration has definitively abandoned its plan for a ranking or rating of American colleges and universities and for identifying institutions that fail to provide value for money or to equip graduates with the skills needed for the job market. Instead, the US government has launched a searchable website that provides students, parents, administrators, advisors and others with information about institutional characteristics, finances, future salaries and student debt. More...
Spain’s future prosperity depends on skills
By Andreas Schleicher. Spain is emerging from a challenging period. The good news is that the economy has returned to moderate growth and unemployment rates are falling. Yet Spain’s progress along the path to inclusive growth may well falter if steps are not taken today to boost skills outcomes. Read more...
Classroom practices and teachers’ beliefs about teaching
By Katarzyna Kubacka. Every September, classrooms in the Northern hemisphere reopen to students and teachers for a new school year. What can students expect from their teachers this year? The new Teaching in Focus brief: Teaching beliefs and practice sheds light on some of the most common teaching practices and what teachers in Teaching and Learning International Survey (TALIS) believe is the nature of teaching and learning. Read more...
Students, computers and learning: Where’s the connection?
By Andreas Schleicher. Totally wired. That’s our image of most 15-year-olds and the world they inhabit. But a new, ground-breaking report on students’ digital skills and the learning environments designed to develop those skills, paints a very different picture. Students, Computers and Learning: Making the Connection finds that, despite the pervasiveness of information and communication technologies (ICT) in our daily lives, these technologies have not yet been as widely adopted in formal education. Read more...